Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Condensatori electromotor


Gabbie

Postări Recomandate

Salutare!

Este prima oara cand scriu intr-un forum deci va rog nu ma injurati daca am scris unde nu trebuia

Scriu in legatura cu un electromotor de la un compresor de aer care nu porneste singur, decat cu un ajutor extern, garantat zic eu din cauza condensatorilor care nu au fost schimbati de 35 de ani. Motorul si-a pierdut inscriptia cu datele lui si nu stiu cat consuma, ce putere are, etc. Are 2 condensatori, nu stiu daca in serie sau paralel. Ideea e ca as vrea sa ii schimb insa am gasit inscriptia doar pe unul din condensatori(25uf 400v 25/70/21), presupun ca are un condensator de pornire si unul de rulaj. Daca m-ati putea ajuta cu cateva sfaturi va sunt recunoscator

 

https://quickshare.samsungcloud.com/6ZywbOoMFDbt

https://quickshare.samsungcloud.com/wZcX1Nf0jt0D

 

Pozele le am de cand am schimbat cablul electric, nu arata prea bine, dar este intr-un loc in care nimeni nu s-a interesat de aceste aspecte pana sa trec eu pe acolo, iar cablul sau electric era deplorabil. 

1280?signature=KBNoHMgUK6vfyaIajYqss8v8IObbKY2LR_eDRbY0UEi9BXo5myjlv4WlwDrntq76D2JT5lziK5HS88tXTHGySofhDpNRLYHCzYtz2edSeSfpNWAlCjP73C93CdCFSsLMtbzT7PS3zpu6UVawFIOhpg&storageType=file

1280?signature=KBNoHMgUK6vfyaIajYqss8v8IObbKY2LR_eDRbY0UEi9BXo5myjlv4WlwDrntq76D2JT5lziK5HS88tXTHGySofhDpNRLYHCzYtz2edSeSfpNWAlCjP73C93CdCFSsLMtbzT7PS3zpu6UVawFIOhpg&storageType=file

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 6
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Gabbie

    4

  • validae

    3

Top autori în acest subiect

În primul rând trebuie măsurați condensatorii și văzut dacă mai au capacitatea nominală, sau nu sunt întrerupți.Din poze nu reiese cum sunt legați, dar de obicei sunt în paralel, fiindcă schemele ce utilizează condensatori de pornire și de mers separați, au un releu/contactor ce comută condensatorii.

Presupunând că avea doi de 25uF și unul e dus, va trebui să găsești încă unul identic sau unul singur care să aibă 47-50uF și să-l montezi singur.Atenție la tensiunea de lucru și să fie de curent alternativ, nu polarizat.Unii mai improvizau, punând un condensator electrolitic polarizat, recuperat din tv-uri și îl foloseau doar ,,în impuls,, la pornire, apoi îl deconectau.E periculos și poate exploda....

Ca să îți dai seama dacă valoarea e potrivită, pornești ,,la sfoară,, sau cu alte cuvinte cu ajutor extern motorul și măsori tensiunea la bornele înfășurării auxiliare (de pornire) a motorului și o compari cu valoarea instantanee a tensiunii de rețea.

Ideal vorbind, tensiunea înfășurării ajutătoare trebuie să fie egală sau puțin mai mică decât cea a rețelei.Adaugi prin tatonare condensatori de diverse valori în paralel cu cel existent până când valoarea tensiunii pe înfășurarea ce se alimentează în serie cu condensatorul (bateria de condensatori în fapt) ajunge foarte aproape de cea a rețelei.

Atenție, că se poate întâmpla să depășești valoarea optimă, punând una prea mare.

În acest caz motorul pornește singur, dar cu o turație foarte mică și cu un zgomot mare, ca un ,,mârâit,,.Atunci el în loc să fie ,,ajutat,, este de fapt frânat...

Link spre comentariu
Acum 8 ore, validae a spus:

În primul rând trebuie măsurați condensatorii și văzut dacă mai au capacitatea nominală, sau nu sunt întrerupți.Din poze nu reiese cum sunt legați, dar de obicei sunt în paralel, fiindcă schemele ce utilizează condensatori de pornire și de mers separați, au un releu/contactor ce comută condensatorii.

Presupunând că avea doi de 25uF și unul e dus, va trebui să găsești încă unul identic sau unul singur care să aibă 47-50uF și să-l montezi singur.Atenție la tensiunea de lucru și să fie de curent alternativ, nu polarizat.Unii mai improvizau, punând un condensator electrolitic polarizat, recuperat din tv-uri și îl foloseau doar ,,în impuls,, la pornire, apoi îl deconectau.E periculos și poate exploda....

Ca să îți dai seama dacă valoarea e potrivită, pornești ,,la sfoară,, sau cu alte cuvinte cu ajutor extern motorul și măsori tensiunea la bornele înfășurării auxiliare (de pornire) a motorului și o compari cu valoarea instantanee a tensiunii de rețea.

Ideal vorbind, tensiunea înfășurării ajutătoare trebuie să fie egală sau puțin mai mică decât cea a rețelei.Adaugi prin tatonare condensatori de diverse valori în paralel cu cel existent până când valoarea tensiunii pe înfășurarea ce se alimentează în serie cu condensatorul (bateria de condensatori în fapt) ajunge foarte aproape de cea a rețelei.

Atenție, că se poate întâmpla să depășești valoarea optimă, punând una prea mare.

În acest caz motorul pornește singur, dar cu o turație foarte mică și cu un zgomot mare, ca un ,,mârâit,,.Atunci el în loc să fie ,,ajutat,, este de fapt frânat...

Multumesc pentru raspuns! Am ceva dubii legate de valoarea condensatorilor..de ce ar fi pus 2 de 25 uf cand putea sa puna unul de 50 uf? Ori au fost 2 de 25 si deci nu l-a mai marcat pe al doilea ori a fost unul de rulaj de 25 si altul de pornire probabil de 40 sau 50. Nu as folosi niciodata unul polarizat, intentionez sa cumpar condensatori corespunzatori.

Mai atasez o poza poate mai clarifica lucrurile si pentru alti cititori

https://quickshare.samsungcloud.com/zNmdh5RNtoxJ

1280?signature=KBNoHMgUK6vfyaIajYqss8v8IObbKY2LR_eDRbY0UEi9BXo5myjlv4WlwDrntq76D2JT5lziK5HS88tXTHGySofhDpNRLYHCzYtz2edSeSfpNWAlCjP73C93CdCFSsLMtbzT7PS3zpu6UVawFIOhpg&storageType=file

Link spre comentariu

E posibil ca folosirea a doi condensatori în paralel să fi fost cauzată de stocurile mari din acea valoare la acea vreme și eventual de faptul că doi condensatori sunt mai fiabili decât unul singur.Am mai văzut asta la unele mori de măcinat românești.

Se găsesc acum ieftin acești condensatori, plus că au gabarit mult redus la aceeași capacitate.

Link spre comentariu
Acum 14 ore, validae a spus:

E posibil ca folosirea a doi condensatori în paralel să fi fost cauzată de stocurile mari din acea valoare la acea vreme și eventual de faptul că doi condensatori sunt mai fiabili decât unul singur.Am mai văzut asta la unele mori de măcinat românești.

Se găsesc acum ieftin acești condensatori, plus că au gabarit mult redus la aceeași capacitate.

M-am uitat azi inca o data cu atentie si am descoperit ca si celalalt era de 25 uf desi e foarte sters..am incercat sa ii masor pe amandoi, unul imi dadea eroare cand il puneam pe uf(micro farad) insa citea 0.020mf (mili farad), iar celalalt nu citea absolut nimic. Ma intreb daca ii schimb sa pun unul de 50 uf sau tot 2 de 25uf? Ma indoiesc ca acest motor are un switch centrifugal din moment ce erau legati in paralel.

 https://quickshare.samsungcloud.com/x00iYL51e87u

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...
La 14.08.2023 la 15:27, validae a spus:

Pune unul de 50uF/400Vc.a, sau doi de 25uF.....cum găsești sau cum îți convine.

Am reusit! 

Multumesc mult pentru sfaturi, motorul poate porni singur acum cu un condesator de 50 uf. Sunt aparate vechi si nu sunt ale mele, dar cand vad cat de neintretinute sunt parca as vrea sa le ajut cumva.

https://quickshare.samsungcloud.com/5hYTGqBCxfKE

https://quickshare.samsungcloud.com/dQj5LZjXywPS

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări