Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sistem de racire laptop(heatsink pipe)


ionutz2013

Postări Recomandate

Am o problema cu racirea procesorului la un laptop si anume: procesorul se incalzeste foarte tare iar coolerul se roteste la turatie maxima si heatsink-ul se raceste doar pe jumatate. In zona unde este ventilatorul este rece iar aerul care iese prin acele fante este rece dar cealalta jumatate a sistemului de racire este fierbinte. Temperatura procesorului ajungand la 92 grade. Am schimbat pasta am curatat bine peste tot dar ptoblema persista. Ce as putea sa ii fac? Are cineva vreo idee? Am incercat si sa injectez apa facand 2 gauri mici in capete si astupandu-le dupa ce am bagat apa in acea teava. Si niciun rezultat. Temperatura la CPU 90-95 grade, GPU 35-47 grade. 

20230527_155549.jpg

Editat de ionutz2013
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 26
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • ionutz2013

    11

  • Dxxx

    4

  • cipcirip

    3

  • daniels

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Din cât știu, prin acea țeavă circulă un agent frigorific, dacă i-ați dat gauri s-a pierdut. 

Căutați un sistem de răcire similar și inlocuiti-l.

Link spre comentariu
Acum 2 minute, cipcirip a spus:

Din cât știu, prin acea țeavă circulă un agent frigorific, dacă i-ați dat gauri s-a pierdut. 

Căutați un sistem de răcire similar și inlocuiti-l.

Nu a iesit nimic cand am dat acele gauri. Laptopul asta are 2 astfel de tevi. Una la chipu video una la procesor. Partea de pe video raceste. Cea de la procesor nu. E posibil sa se duca acel agent frigorific de la sine? Fara interventii, gauri etc. 

Link spre comentariu

Dacă există vreun por pe undeva, se pierde. Am avut o astfel de experiență, tot cu un laptop, și am inlocuit heatpipe cu totul.

Link spre comentariu
Acum 14 minute, bmwh548 a spus:

Meserie. Inlocuim freonul cu apa si ne intrebam de ce nu merge.

Pai ce au freon? Sincer nu cred. La mine nu avea nimic era gol. Am gasit unu sa cumpar da nu stiu daca ala o fi ok. Nou nu am gasit pe nicaieri la noi

Link spre comentariu

Cautati prin dezmembrari; eu tot uzat am folosit , si a mers.

Sigur are un agent frigorific, altfel nu ar functiona. Principiul e acelasi ca la vechile frigidere Fram, cu rezistor de incalzire, doar ca in laptop sursa de caldura e procesorul.

Link spre comentariu
Acum 7 minute, cipcirip a spus:

Cautati prin dezmembrari; eu tot uzat am folosit , si a mers.

Sigur are un agent frigorific, altfel nu ar functiona. Principiul e acelasi ca la vechile frigidere Fram, cu rezistor de incalzire, doar ca in laptop sursa de caldura e procesorul.

Am gasit unul la dezmembrari o sa il cumpar pe ala sper sa fie bun.

Link spre comentariu
Acum 21 minute, antemir a spus:

"Sigur" ?

 

Din cate stiu acele frigidere fram mergeau cu amoniac lichid daca retin bine.

Link spre comentariu

Frigiderele alea mergeau cu amoniac și apa. 

La combinarea amoniacului cu apa se absoarbe căldură si deci combinarea se face în racitor. Ca sa nu stai cu cisterna de amoniac lingă tine trebuie sa reciclezi amoniacul iar pt asta se făcea încălzirea unde se evapora amestecul. Apoi în sistemul de răcire din sppate se face condensarea la lichid. Apa se condenseaza mai repede deci în prima porțiune a radiatorului și se scurge separat iar smoniacu în ultima porțiune și se scurge prin alta conducta. Apoi cele doua conducte se intilnesc în racitorul din frigider unde se combina înapoi apa și amoniacul racind locul. 

 

La heat-pipe evaporarea se produce în zona calda iar vaporii se condenseaza înapoi în zona răcită fiind transportați în zona calda prin capilaritate, inauntru fiind un sistem cu fire ce creaza capilare fine. 

Link spre comentariu

Deci hai sa lamurim toata bajbaiala de mai sus.

 

In heat pipe-uri este vorba de un sistem activ de racire, "motorizat" de pompa termica.

 

1. In zona de racire (deci la procesor) lichidul din tubul de cupru fierbe. Pentru fierbere se consuma o mare cantitate de caldura, care este deci preluata de la procesor. Evident ca fierberea trebuie sa se produca undeva la o temperatura josa, de unde practic incepe efectul de racire, probabil pe la 30-40 grade.

Prin fierbere avem vapori.

2. Vaporii se deplaseaza in tot tubul de cupru de la sine, ca sunt in stare gazoasa. Ca orice vapori nu vor condensa decat cand ajung pe o suprafata cu temperatura sub "punctul de roua". In cazul nostru vor cicula pana ajung in zona cu aripioare de radiator si cu curentul de aer produs de ventilator, care va fi evident mai rece.

Aici vaporii condenseaza si se transforma in lichid. Prin condensare se degaja toata cladura preluata de la procesor, care este deci disipata in afara de radiator.

3. Daca radiatorul unde se produce condensarea este in punctul cel mai de sus, atunci apa curge prin tub si ajunge la procesor unde procesul se repeta, toata deplasarea este asigurata de pompa termica, deci nu are nevoie de pompare.

4 INSA nu tii laptopul cu radiatorul in sus in mod special. Din cauza asta exista un sitem capilar in interiorul tubului (o mica portiune, incat sa ramana multa circumferinta libera ca sa circule vaporii) si acest sitem capilar (santuri / cupru sinterizat / sau impletitura de litza) va "suge" lichidul in toata masa sa... dar o extremitate va ajunge in zona procesorului.

Adica sitemul capilar aduce lichid la procesor.

Dar lichidul ajuns acolo fierbe si se duce sa reia ciclul - insa fierband lichidul zona s-ar usca, asa ca sistemul capilar aduce permanent lichid.

 

Acum problema este ce sa folosesti ca sa fiarba la 30 grade?

Pai ai putea folosi ceva tip alcool/acetona... insa capacitatea lor temica este mai proasta ca a apei si sunt mai scumpe.

SIMPLU: folosesti apa... dar la presiune atat de mica incat apa sa fiarba la 30 grade.

 

ADICA in tubi ai VID plus cateva picaturi de apa (nu este necesar mai multa pentru ca automat se condenseaza si se regenereaza... plus ca daca ar fi multa, ar obstrua circulatia vaporilor).

 

Daca se pierde vidul apa nu mai fierbe decat la 100 grade... probabil prin fisura ea se va evapora rapid... dar oricum fara vid sistemul nu functioneaza.

 

Daca umpli tubii cu apa vei avea capacitatea termica a apei relativ mare, dar energia nu va genera convectie semnificativa si nu vei transfera nimic - sa pui apa in tubi nu este solutie.

Singura "reparare" ar fi sa gasesti fisura, sa dai o gaura care sa cuprinda fisura / sa pui cateva picaturi de apa / sa instalezi vacuumul necesar si sa astupi gaura perfect incat vacuumul sa se mentina.

Iti doresc succes, singura problema este sa te dotezi cu tehnologia care sa faca ce ziceam mai sus... adica o mica uzina.

Link spre comentariu

Inseamna ca trebuie practic alt sistem de racire? Cel original nu mai raceste procesorul. Jumate din acea teava se incinge pana sa ia foc iar cealalta jumate unde este ventilatorul e rece iar ventilatorul sta turat la maxim. Am gasit 2 sisteme de racire identice cu asta. Unul pe okazii scos din dezmembrari iar al doilea la o firma care probabil repara laptop-uri si pretinde ca ar fi nou. Dar ala costa cam 100 cu tot cu transport iar celalalt costa 50 fara transport. Probabil vreo 70 total.  Ma tot gandesc pe care din ele sa il iau.

Link spre comentariu
Acum 3 minute, Dxxx a spus:

Deci hai sa lamurim toata bajbaiala de mai sus.

 

In heat pipe-uri este vorba de un sistem activ de racire, "motorizat" de pompa termica.

 

1. In zona de racire (deci la procesor) lichidul din tubul de cupru fierbe. Pentru fierbere se consuma o mare cantitate de caldura, care este deci preluata de la procesor. Evident ca fierberea trebuie sa se produca undeva la o temperatura josa, de unde practic incepe efectul de racire, probabil pe la 30-40 grade.

Prin fierbere avem vapori.

2. Vaporii se deplaseaza in tot tubul de cupru de la sine, ca sunt in stare gazoasa. Ca orice vapori nu vor condensa decat cand ajug pe o suprafata cu temperatura sub "punctul de roua". In cazul nostru vor cicula pana ajung in zona cu aripioare de radiator si cu curentul de aer produs de ventilator, care va fi evident mai rece.

Aici vaporii condenseaza si se transforma in lichid. Prin condensare se degaja toata cladura preluata de la procesor, care este deci disipata in afara de radiator.

3. Daca radiatorul unde se produce condensarea este in punctul cel mai de sus, atunci apa curge prin tub si ajunge la procesor unde procesul se repeta, toata deplasarea este asigurata de pompa termica, deci nu are nevoie de pompare.

4 INSA nu tii laptopul cu radiatorul in sus in mod special. Din cauza asta exista un sitem capilar in interiorul tubului (o mica portiune, incat sa ramana multa circumferinta libera ca sa circule vaporii) si acest sitem capilar (santuri / cupru sinterizat / sau impletitura de litza) va "suge" lichidul in toata masa sa... dar o extremitate va ajunge in zona procesorului.

Adica sitemul capilar aduce lichid la procesor.

Dar lichidul ajuns acolo fierbe si se duce sa reia ciclul - insa fierband lichidul zona s-ar usca, asa ca sistemul capilar aduce permanent lichid.

 

Acum problema este ce sa folosesti ca sa fiarba la 30 grade?

Pai ai putea folosi ceva tip alcool/acetona... insa capacitatea lor temica este mai proasta ca a apei si sunt mai scumpe.

SIMPLU: folosesti apa... dar la presiune atat de mica incat apa sa fiarba la 30 grade.

 

ADICA in tubi ai VID plus cateva picaturi de apa (nu este necesar mai multa pentru ca automat se condenseaza si se regenereaza... plus ca daca ar fi multa, ar obstrua circulatia vaporilor).

 

Daca se pierde vidul apa nu mai fierbe decat la 100 grade... probabil prin fisura ea se va evapora rapid... dar oricum fara vid sistemul nu functioneaza.

 

Daca umpli tubii cu apa vei avea capacitatea termica a apei relativ mare, dar energia nu va genera convectie semnificativa si nu vei transfera nimic - sa pui apa in tubi nu este solutie.

Singura "reparare" ar fi sa gasesti fisura, sa dai o gaura care sa cuprinda fisura / sa pui cateva picaturi de apa / sa instalezi vacuumul necesar si sa astupi gaura perfect incat vacuumul sa se mentina.

Iti doresc succes, singura problema este sa te dotezi cu tehnologia care sa faca ce ziceam mai sus... adica o mica uzina.

Da greu de gasit acea fisura. Am incercat sa pun putina apa si sa astup gaura cu fludor dar cand pun letconul in zona gaurii sa o astup incepe sa fiarba apa impiedicand aderarea fludorului pe acea gaura ba chiar se intareste pe letcon facand imposibil astuparea acelei gauri. Cat despre vacuum e imposibil sa il fac ne avand acea tehnologie. Ar exista vreo varianta sa inlocuiesc doar acea teava? Sau sa cumpar alt sistem de racire? Si cum as putea sa verific daca nu are fisuri, lichid evaporat etc? Asta fara sa il pun pe laptop. Modelul asta ca sa ajung la partea de racire tre sa il desfac complet. Placa de baza data afara si scos de pe ea acel sistem.

Link spre comentariu

iNu ti-am dat detalii mai "practice" pentru ca postarea era deja lunga.

 

In practica se poate face mai simplu decat cu o pompa de vid si manometru perfect calibrat...

 

Deci poti inlocui apa si vida tubul in mod simultan in urmatoarea modalitate:

- se pune in tub o cantitate mai mare de apa decat necesar, dar nu cu mult.

- se incalzeste tubul pana apa incepe sa fiarba si prin fisura/gaura incep sa se degaje vapori. Vaporii dizlocuiesc aerul din tub, dupa ce incepe fierberea, deci in tub nu mai exista decat vapori.

INAINTE de a se evacua toti vaporii sigilezi gaura.

!!!! sigilarea trebuie facuta fara racirea tubului, care ar duce la scaderea presiunii interioare si s-ar "suge" aer in tub!!! IDEAL ar fi sa tii temperatura constanta.

Prin racire toti vaporii vor condensa, in acest mod presiunea in tub scade de la sine pana la valoarea care face ca apa sa fiarba la temperatura mediului - asa se obtine echilibrul.

Deci oricat de mica este o incalzire (chiar si un grad) apa va incepe sa fiarba / deci sa devina vapori, pana se restabileste un alt punct de echilibru, la o temperatura mai mare si cu presiunea mai mare, pentru ca s-a evaporat putina apa si a crescut canttatea de vapori.

Ideea este sa ai suficienta apa incat la punctul de echilibru cu cea mai mare temperatura sa nu se fi evaporat toata apa.

- varianta de control ar fi sa cantaresti cu precizie ansamblul gol / sa cantaresti fludorul folosit pentru sigilarea gaurii si la final sa fii sigur ca ai in plus X grame de apa in tub

- cantitatea X o poti aproxima ca cea continuta in volumul intern al tubului pentru o lungime a segmentului de 1 cm ar fi rezonabil. Deci daca tubul are 0,5 cm patrati, atunci pe 10mm inaltime ar fi 0,5ml, deci 0,5 grame.

Prea mult sau prea putin nu este bine / probabil nu va functiona... dar presupun ca intre 0,3 si 1 g ar fi rezonabil.

- alta varianta mai simpla este sa cronometrezi in conditii standardizate timpul de evaporare pentru 1 g de apa (prin gaura toaletata ca mai jos). Daca este sa zicem 2 minute, atunci chiar folosesti 1g de apa... CONDITIILE DE INCALZIRE SA FIE PERFECT IDENTICE... si trebuie sa lipesti gaura in maxim 1 minut, incat in tub sa mai ramana 0,5g de apa.

- sigilarea o poti incerca in urmatorul mod:

 

  • incepi prin intoducerea apei necesare, prin gaura cu diametru maxim
  • zona o decapezi, o pre-cositoresti si o toaletezi perfect
  • calibrezi gaura sa fie cat mai mica, cu diametru pe la 0,1mm - in acest mod evaporarea va fi mai lenta, deci ai timp mai lung / sigilarea va fi mai usoara.
  • folosesti un letcon capabil... probabil JBC, cu un varf cu masa termica foarte mare, gen C245966. Exagerezi si cu temperatura... spre 400 grade

Succes!

Sa fii pregatit sa incerci de  X zeci de ori pana reusesti corect o singura data...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări