Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nu se topește cositorul...


Postări Recomandate

Va multumesc, stimati domni, pentru amabilitatea de a ma sfatui in privinta problemei mele descrise in explicatiile mele.Va pot raspunde cu mai multe amanunte, astfel:

1. Pentru domnul bmwh548 :

- am incercat sa “urc” niste imagini, dar depasesc dimensiunea maxima acceptata pentru upload pe acest site

- varfurile model 900M-T sunt cumparate de la firma ABCTools – unde se specifica pe factura “Varf Letcon Hakko 900M-T.am mai primit de la acestia si alte produse, bune calitativ si necesare mie in acea perioada(ex:programator CH341, tresa absorbanta, componente electronice diverse, etc)…cred ca o fi fost vreun lot de calitate inferioara…cand am cumparat statia Baku702B de la firma din Constanta, am primit si un varf subtire 900M-T-I cu raza varfului de lipire de 0.2mm care avea aceleasi “simptome” precum in descrierea mea…va multumesc pentru amabilitatea dvs

2. pentru domnul q_acdc

- in privinta ochelarilor folositi de mine in dublu exemplar, unul peste altul…dpdv al timpului folosit pt miniaturi smd, o sa tin cont de un microscop precum cel recomandat de dvs…dar “mai in viitor” adica atunci cand voi dispune de ceva banuti…stringenta este problema cu varfurile…de asemenea, va multumesc pentru amabilitatea solutiei oferite de catre dvs

3. pentru domnul flomar60

- varfurile nu au filet nici interior si nici exterior…sunt dintr-un aliaj de slaba calitate(cred eu) si au varful tratat cu solutii care permit aderarea fludorului la acel varf…sau bratul letconului are probleme de mentinere a temperaturii catre varful de lipire, avand in vedere ca nu se consuma multa energie termica cu traseele cablajului de cupru unde sunt dispuse componentele respective sau, sunt eu mai nepriceput in a lucra cu astfel de varfuri…deocamdata ma descurc cu letconurile alea poloneze, de 40 si de 60 de watti si functioneaza bine, daca sunt atent sa nu distrug traseele sau componentele…va multumesc de asemenea si pentru amabilitatea dvs in a ma ajuta si vreau sa va intreb daca puteti confectiona varfuri din bara de cupru care sa poata inlocui(provizoriu) pe cele pe care le am eu…o sa incerc sa va trimit o imagine cu varfurile si dimensiunile lor, interne si externe…

4. pentru domnul moderator Dxxx:

- varfurile sunt cumparate de mine de la firma mai sus mentionata..nu cred ca acea firma le produce, ei sunt doar re-vanzatori ale produselor de la altii care importa de la cei care produc aceste varfuri…la pretul de achizitie de 6-8 lei/bucata, va dati seama de calitatea lor…am vreo 8 varfuri, cele tip dalta chiar in dublu exemplar, gandindu-ma ca vor fi utilizate mai intens in viitor

- nu contest absolut si presupunerea dvs ca nu stiu eu sa le folosesc corect..banuiesc cum ca te referi la faptul de a regla temperatura sau la modalitatea de a face lipiturile sau dezlipirea componentelor de pe placutele “de test” descrise mai sus(ma refer la faptul de a cunoaste procedura de lipire si dezlipire conform regulilor care dau calitate, durata si aspect unei asemenea operatiuni…pai sa va descriu cum fac eu:

            a) la lipire:adaug putin flux pe suprafata de lipire in care e montata componenta de lipit, pun varful de lipire in apropierea terminalului pt o perioada scurta de timp dupa care adaug fludorul cat mai aproape de terminal si astept sa se efectueze lipirea dintre terminalul componentei si traseul/cosa de pe cablaj…bineinteles, fara ca varful de lipit sa fie acolo pana se raceste lipitura

            b) aplic flux pe zona componentei de dezlipit, tin penseta de manipulare a smd-ului in mana stanga aproape de componenta, adaug putin fludor 60/40 in zona componentei, las 2-3 secunde ca sa adere fludorul cu plumb peste lipirea “din fabrica” si apoi pun varful de lipire in jurul terminalelor componentei pt incalzirea amestecului de fludor si incerc sa folosesc penseta pt ridicarea componentei smd…la componentele cu terminale, dupa incalzirea terminalului astfel incat de nu se exfolieze traseele, folosesc o pompa de extragere a cositorului(momentan, pt ca nu pot folosi tresa de curatare descrisa la pct “2b” din precedenta descriere a mea)

            Banuiesc cum ca fraza dvs, citez: “mai probabil nu stii tu cum sa le folosesti corect” este de alta natura decat rau-voitoare sau altele de genul..mai degraba critica, fapt care m-ar pune de a cauta explicatii date de catre persoane autorizate sau de catre indrumari ale celor care produc statii precum Weller, ERSA sau altele din domeniu….v-am explicat cum procedez eu pe placile de test obtinute din recuperari, curatate in prealabil cu alcool isopropilic si cu periuta de dinti pt eliminarea depunerilor si a prafului..daca nu sunt corecte modul in care lipesc sau dezlipesc smd-uri, va rog sa ma indrumati in acest sens pt a-mi corecta greselile pe viitor dpdv a efectuarii CORECTE a acestor operatiuni…va promit ca o sa caut si clipuri video(nu ca nu as fi urmarit cu atentie cateva dintre cele vizionate si postate pe YT de catre cativa specialisti care au avut amabilitatea de a ajuta pe cei mai putin priceputi in aceasta operatiune…problema era ca dansii folosesc statii de lucru profesionale, la care eu doar le pot admira de la distanta, dar aproape nici unul nu arata cum se lucreaza cu “ferul” de lipit Gordak…toti(asa zisii influenceri sau cei care sunt platiti sa promoveze un produs de genul, mai ieftin decat produsele profesionale) folosesc pt dezlipirea smd-urilor suflanta cu aer cald, mai comod si mai usor de folosit…

            Eu unul am reusit, cu greu din cauza “vizibilitatii”, dar folosind 2 perechi de ochelari unul deasupra celuilalt, sa-mi inlocuiesc mufa de alimentare de pe modulul cu microfon al telefonului meu Huawei P Smart 2018 FIG LX1, cu o mufa adaptata la piciorusele de prindere, cumparata din Ploiesti de la Densitron din spatele cladirii “Omnia”…nu mai incarca acumulatorul, acum functioneaza bine…am folosit letconul polonez descris la pct “2c”, cel de 40W…m-am chinuit putin, fara tresa pt curatirea contactelor si a locaselor de fixare, dar nu am deteriorat nici pinii mufei si nici cablajele subtiri ale traseelor…asa, batraneste si in conditii “de razboi”..va pot trimite si “dovada” inlocuirii mufei de alimentare, de catre mine, in care se vede clar ca nu este mana de artist in domeniu de la vreun centru de service, dar nu le pot atasa pe forum, din cauza dimensiunilor mari ale imaginilor(sunt facute cu mobilul sotiei mele) …dar functioneaza incarcarea telefonului meu, acum…v-am explicat, nu este intentia mea de a castiga bani din asa ceva…nu am nici aparatura si nici conditii, este doar nivel maxim de hobby, ca sa nu existe tentatia de “hai la o bere” sau a pariurilor…

            c) citez:” Cel mai bine ar fi sa iei legatura cu cineva care se pricepe si sa verifice ce nu este in ordine... si de unde vine problema. Daca erai din Bucuresti era simplu.

 Sfatul meu: pune-ti in ordine de functionare letconul pe care il ai deja si va fi foarte bine.”

 

            Este un sfat pentru care va multumesc mult, sfat la care, intr-adevar, nu m-am gandit si o sa caut o firma sau o persoana priceputa din Ploiesti sau apropiere care poate remedia sau ma poate ajuta in acest sens..o sa iau statia(in cutia ei) precum si varfurile 900M-T pe care le am, dar nu o sa las statia “peste noapte” pentru probe sau alte verificari, din motive lesne de inteles…in Bucuresti nu am cum sa ajung, desi ar fi indicat…si nici nu cunosc vreo firma sau persoana care sa ma ajute(contra-cost, bineinteles) cu aceasta problema…aceeasi problema si in Ploiesti sau imprejurimi..

            d) Banuiesc ca statiile model Gordak sau variantele lor chinezesti pot avea rezultate bune, in limita constructiei si a materialelor consumabile existente pe piata ca piese de schimb si nu cred ca voi lua vreun Weller 1010 (oferta primita la un pret de 750-800 lei, fara transport)…as prefera sa iau un Gordak 936A, la 190 de lei..exista si consumabile de schimb(bratul cu letcon intreg dar si element ceramic de schimb, la preturi mai mult decat accesibile si care foloseste varfurile “din dotarea mea” model 900M-T…cred ca asta o sa fac, pana la urma…apoi ma lamuresc ce si cum si cu statia Baku 702B si cu problema mea cu aderenta fludorului la varful de lipire…iarasi un sfat bun primit de la dvs

            e) ma gandesc la posibilitatea de a adauga, intre elementul ceramic si varful de lipit, a unei foite subtiri de cupru sau aluminiu sau a unei pastile subtiri de cupru intre capatul elementului ceramic si partea superioara a varfului de lipire, dar cu grija ca sa nu deteriorez senzorul de temperatura sau corpul elementului ceramic…? sau mai bine cumpar Gordakul 936A si iau si doua elemente ceramice de schimb si fac “experimentul” pe Gordakul 936, chiar daca deteriorez elementul ceramic…ma gandesc sa “distrug” un varf din care am 2 bucati, mai subtire ca sa vad cum arata in sectiunea din interiorul varfului..asta este usor de facut…imprumut un mini-flex cu un disc de taiere metal pe ax si tai pe lungimea varfului, la 180 grade fiecare taietura fata de cealalta…deocamdata, azi, duminica nu am altceva mai bun de facut…o sa fac niste poze cu telefonul meu “proaspat” remediat si o sa le postez si aici pe forum, ca sa beneficieze si ceilalti de aceste imagini.

            Va multumesc pentru ajutor si pentru ideile dvs, domnule moderator

            Acum, va rog inca odata, sa-mi scuzati lungimea acestui comentariu, dar trebuia sa dau mai multe amanunte dintre cele solicitate de catre cei care au avut amabilitatea de a raspunde problemei mele si sa rog domnii moderatori sa ma indrume sa pot atasa imaginile pe care le am cu statia si cu varfurile de la Baku702B…au dimensiunea de aproape 5000 kB fiecare si nici nu le pot urca pe vreun site de gazduire pt ca au reguli ciudate de upload a celor 3-4 fisiere imagine(jpg) explicative…daca le pot trimite pe adresa generala de contact a Forumului si sa aleaga dansii care trebuie postata si care nu…

            Cu multumirile de rigoare si respectul meu pentru ajutorul si ideile primite de la dvs, va doresc o zi frumoasa in continuare(si in viitor) , multa sanatate si bucurii, Dan, PH

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 58
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Stimati domni…va multumesc pentru amabilitatea dvs si , cu acordul dvs, va raspund astfel:

1.Domnului flomar60

-Nu stiu daca este corect si acceptabildin partea mea,fata de membrii si adminii acestei sectiuni a incepatorilor, sa procedez la trimiterea imaginilor detinute de mine catre adresa dvs de e-mail, trimisa cu amabilitate…nu vreu sa intru in vreun conflict sau sa fiu acuzat ca nu am avut rabdare sa primesc sprijinul si ajutorul domnilor admini din acest domeniu al incepatorilor, la care am postat cu multe amanunte si explicate incercand sa pastrez cat de cat un limbaj simplu si concret…dimensiuni, metode folosite de mine la lipirea/dezlipirea componentelor de pe placile “de proba” pe care le am…va multumesc pt amabilitate dar mai am rabdare sa astept o modalitate de dovedire si de imagini amanuntite despre acest subiect…ar fi o lipsa de respect sa fac asa ceva, fata de ceilalti eventuali cititori ai subiectului deschis de mine, fara sa astept ajutorul dansilor, mai ales ca ei stiu cat este destul sau prea mult, dpdv al imaginilor pe care le-as transmite pe e-mailul oficial al acestui forum…si, in plus, am mai fost ajutat, cu bunavointa si amanunte si in alte situatii expuse de catre mine si tot ce am primit ca sfaturi, au fost corecte si exacte..asa ca, stimate domn, nu va suparati daca astept de la domnii administratori o modalitate agreeata astfel; incat sa nu incurc si mai mult acest subiect

2. Domnului daniel_2004

Cu voia dvs, eu nu cred ca va referiti la mine si la postarea mea despre cum procedez eu la modalitatea de lipire/dezlipire a componentelor…eu unul, la cat cunosc despre acest subiect(teoretic si practic) NU SUNT IN MASURA SA DAU SFATURI…oricum, am uitat sa precizez urmatoarele:

-la curatarea varfului de lipire(indiferent ca sunt statii profesionale sau de calitate indoielnica, la curatarea varfului de lipit in dispozitivul cu sarma de alama cat si la buretele umezit si bine stors, sa nu introduceti varful de lipit cu putere si apoi sa trageti inspre dvs, si apoi sa repetati aceeasi modalitate pe mai multe unghiuri ale varfului de lipit…varful se introduce (la o temperatura de maxim 350 grade Celsius) in suportul sarmei de alama, dupa care se roteste usor stanga-dreapta de 2-3 ori, fara a afecta prea mult integritatea stratului aplicat varfului de lipire…folosirea pastei/granulelor de regenerare se face cat mai putin posibil si doar atunci cand oxidarea partii din varf a capului de lipire este evident foarte oxidat si murdar…

-inainte de a inceta folosirea capului de lipire, se face o curatare corecta a depunerilor de fludor si alte urme de utilizare, dupa care se adauga o pelicula subtire de fludor proaspat pt prevenirea oxidarii varfului de lipire,in perioadele de pauza intre doua folosiri…la mine, practic nu pot face asa ceva tocmai din cauza faptului ca fludorul nu adera la suprafata varfului de lipire..cauzele nu mi le pot inchipui, de la calitatea materialelor din care sunt facute varfurile pana la …neindemanarea mea la utilizare, asa cum spunea dl.admin Dxxx..

Cat despre detalii legate de varfurile de lipire, dimensiuni, aspect si utilizare…astept o solutie agreeata de domnii admini ai acestui forum, pt a fi de ajutor si altora interesati de acest subiect

            - Intre timp, am dat comanda de o statie de lipit Gordak936A, de pe site-ul din Romania a firmei Gordak(Pitesti, jud.Arges) si astept sa o primesc miercuri sau joi…o sa o pun in functiune cat mai repede de la primire, sa vad daca exista vreo diferenta intre statia mea actuala, Baku 702B si cea Gordak 936A dpdv al lipirii fludorului pe varful de lipire la temperaturi de maxim 350 grade Celsius …capetele de lipire pe care le detin, sunt pentru statiile Hakko(in specificatiile produsului "Cap de lipire model 900M-T" , banuiesc ca fiind  clone fabricate cine stie prin ce fabrica si cu ce materiale si dotari(de aici si diferenta de pret intre Gordak, Baku si Hakko sau Atten(ultimile doua, de fabricatie japoneza la origine ca virgula concept si materiale folosite)…o sa incerc sa postez si concluziile mele personale la statia cu letcon Gordak 936A fata de Baku 702B, tinand cont ca ambele folosesc tipul de varfuri model 900M-T…la pretul unui varf 900M-T de 6-10 lei, va dati seama de calitatea materialelor folosite de catre chinezi( “fer” sau otel inferior si un strat superficial aplicat intr-o baie electrolitica cu substante indoielnice dpdv calitativ..parerea mea, fara sa stiu procesul de productie la un cap de valoare de 1 sau 2 euro).

            Respectul meu pentru parerile si ofertele de ajutor din partea dvs si, astept parerea domnilor admini daca este utila postarea imaginilor, la alegerea dansilor, pentru suboiectul deschis de mine la sectiunea incepatorilor…Va multumesc pt amabilitate si ajutor, Dan, PH

Link spre comentariu

Baku sau gordak e tot aia, nu trebuia să cumperi nimic în plus. Vârful 900m-t-i îl arunci direct, nu ai ce face cu el.

 

Folosește și tu cel cuțit 900m-t-k și celelalte ( sunt vreo 6 in total ). Se găsesc și vârfuri din cupru, foarte bune, dar se mănâncă destul de rapid.

 

Sau daca tot vroiai sa cheltui 200 lei treceai pe T12, care e alta tehnologie, mult superioara:

 

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjvv8L_keX-AhUG7FEKHd3FASIYABAcGgJ3cw&ohost=www.google.com&cid=CAESbeD2n8_yzjC9KIlApQ2lTWiHFIhEXPiERzjbeneJDan8QmHE4t6fhruZl3_hRZ7xt5g5dSIN45Tw37UL2Ltmvuc-UeatetERgr77r6VrYdTYmRV2C1WldS7n0xhbk5WuTefKKXGn8ES10oWwQ8c&sig=AOD64_31gHMptZ9PAOr9ek8dCNxurJutTw&ctype=70&q=&ved=2ahUKEwiMnbr_keX-AhWu_rsIHQ37CdYQwg8oAHoECAYQUQ&nis=8&adurl=

 

Eu as anula comanda de 936 și aș lua T12, dar e alegerea ta 

Link spre comentariu

Dane, ia-o usurel. Nu trebuie sa diluezi mesajul cu prea multe amanunte.

Eu o sa fiu succint:

  1.  nu ziceam ca nu stii sa cositoresti, ci ca faci cate ceva gresit. Eu am facut multe statii de lipit care au ajuns pe la diversi colegi, si de cate ori au fost probleme ele veneau din utilizare gresita. Cineva obisnuit gresit sau obisnuit cu pistol de lipit se prea poate sa nu utilizeze corect statia, sa oxideze varful si dupa aia nu mai lipeste nimic.
  2. concret in cazul descris de tine iti recomand urmatoarele: echipeaza letconul cu varf 3,2D sau 4C sau K - unul din aceste modele. Pune statia in jur de 330 grade si imediat ce ajunge sa topeasca fludor incarca in exces partea activa a varfului (bineinteles fludor normal cu plumb si decapant inclus). Apoi fa lipituri cateva zile la rand, ar trebui sa mearga bine si sa incepi sa te dumiresti ce este corect. De abia dupa antrenamentul asta treci la dezechipari de PCBuri.
  3. varfurile uzuale de Gordak (900M) nu sunt proaste. Au structura cu straturile necesare: Cu / Fe / Cr si merg bine rezista foarte bine. La mine in vreo 7 ani de folosire nu am avut nici o problema cu vreunul, in afara de o metalizare care s-a exfoliat, nci nu a trebuit sa arunc vreunul si sa-l inlocuiesc cu unul nou... Pretul mic nu se coreleaza neaparat cu functia.
  4. in nici un caz nu adaugi vreo tabla de cupru intre varf si rezistenta... decat daca doresti tu sa spargi rezistenta - mai binele este dusmanul binelui.
  5. vezi insa ca dupa "antrenamentul" de mai sus trebuie de asemenea sa experiemtezi cu diverse forme si marimi de varf. Fara a utiliza forma si marimea potrivita nu vei avea rezultate corecte.
  6. nu conteaza ca marca este Gordak sau Baku - statia trebuie doar sa asigure termostatarea corecta. Atat. Letcoanele generice sunt OK.
  7. nu vei casiga nimic cu Weller Ersa sau JBC la calitatea lipiturii. Diferentele sunt in comoditate, rapiditate si aspect.
  8. daca treci prin Bucuresti si ai timp, sa zicem jumatate de ora, ne vedem pentru o scolarizare rapida...
Link spre comentariu

Daca mai bagi vo 2 succinte din astea se blocheaza forumul.

Ce pretentii poti avea de la un virf care costa sub 2 lei,eu m-am lamurit de vo 6ani si stau aruncate 2 letcone cu virfuri cu tot ,pentru buget redus recomand Sorny Roong IRONE-N ,made in Taiwan.

Link spre comentariu

Multumesc pentru indrumari si sfaturi.

Diagnosticare absolut corecta din partea domnului admin Dxxx…”pacientul”(adica eu) inca in viata si necesita reglaje(instruire) pentru trecerea de la “Radio Progres”, letconuri poloneze la statii de buget…

            Ieri am primit Gordak-ul 936A…dpdv al dimensiunilor si distantelor dintre rezistenta ceramica si varful de metal…e “prapastia” si mai mare…intre interiorul varfului “ I “ cu care a venit gordakul si varful rezistentei, sunt cam 3-4mm…pe varful cu care a venit statia este imprimat “Gordak”, pe cele de la Baku nu scrie nimic…am luat suplimentar un brat de letcon si 2 rezistente ceramice de schimb, pentru…experimente…ma bate gandul sa desfac Gordakul asta nou “sa vad ce are pisica inauntru”(ca virgula componente, ma refer)

            Asta nou primita nu stiu daca isi scade temperatura cand pui letconul in suport..la pretul asta este normal, plus ca se incalzeste destul de greu…in instructiunile ei de folosire primite, spune asa: Se seteaza temperatura la 250 grade, cand temperatura este stabila, se curata varful cu un burete…daca partea de la varf devine neagra, acoperiti-o din nou cu pasta de lipit si curatati cu burete..se repeta procedura pana varful va fi curat…cand varful de lipit nu este utilizat acesta nu poate fi tinut in stare de temperatura inalta pt ca materialul de pe varf oxideaza si scade conductivitatea caldurii catre varf..temperatura trebuie setata la cea mai mica valoare care permite efectuarea lipiturii…putere letcon=60W”

            Buna ideea cu scolarizarea(pentru mine unul…sigur procedez cumva gresit)…cred ca iau Gordakul si incep sa colind prin Ploiesti pe la centrele de service sa vad daca pot primi ceva indrumari concrete(contra cost, bineinteles), cu varfuri 3.2D, 4C si K de la Baku…in Capitala este destul de greu sa ajung, dar daca nu gasesc ajutor pe plan de PH….pana la urma vad cum fac sa ajung in legatura cu dl.admin Dxxx, pentru testare si scolarizare…mai iau niste Cynel de 1 mm si niste flux…ca in excursie…

            Mai rau decat de sparg rezistenta ceramica nu cred ca se poate, daca incerc sa pun “adausuri” intre ea si corpul interior al varfului…sunt 2 buc de rezerva, le schimb si…mai incerc

            Ar fi binevenita un montaj la care sa fie posibilitatea de a scade temperatura cand pui letconul in suport(suportul in contact cu carcasa statiei, nu?).

            Oricum, nu pot si nici nu am cum sa “fur” clientii celorlalti, vreau doar sa pot folosi pt casa, o statie de acest gen…sa inlocuiesc si eu un microcontact, sa schimb o mufa de incarcare la un tel Motorola RAZR V3…nicidecum proceduri si reparatii de service pt telefoane si tablete..in ianuarie anul asta, jigodiile de la Enel mi-au parlit placa de baza de la centrala termica, am gasit una si am schimbat-o si asa am ceva concret de facut

            Gata, nu mai adaug la “succinte” ca aglomerez forumul…inca odata, multumesc pentru rabdare si pentru ajutorul acordat si, daca va fi de ajutor cu ceva si altora, o sa incerc sa postez cateva foto exact despre subiect…respectul meu ca intotdeauna, multa sanatate si toate cele bune, Dan, PH

Editat de zarzarel
Link spre comentariu
Acum 17 minute, validae a spus:

Eu le curăţ cu ,,burete metalic,, de bucătărie, e super şi nu rişti să te arzi....

Eu tot cu un burete metalic de bucatarie, din inox. L-am inghesuit intr-o cutie de conserva care a ramas cu margine cand am desfacut-o, si asa sta foarte bine si-si face treaba.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări