Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nu se topește cositorul...


Postări Recomandate

Am vazut pe undeva, nu stiu daca nu aici pe forum, o chestie cu o baie de cositor. Se pune placa, partea cu lipiturile, in baie, se asteapta topirea cositorului, dupa care piesele se extrag foarte simplu. Complicat este sa ai baia de cositor! Eu as folosi doua letcoane din alea nesimtite, de la "rusi/chinezi", de 60W, pentru a impiedica pierderea mare de caldura. Cum se zice mai sus, musai cu vârfuri tip dalta.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 58
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 5 ore, antonvasileeee a spus:

Se tatoneaza intre 370 si 390 de grade, combinat cum a spus @modoran cu incercarea de aliere cu aliaj cu Pb.

Este necesar si un varf mai gros .

Tehnica solderingului se invata cu multa rutina si ceva rateuri .

Sunt necesare si ceva cunostinte tehnice , dar nu de speriat .

Link spre comentariu
Acum 8 ore, daniel_2004 a spus:

Am condensatorii care sunt de 105°C pe partea opusă, nu merge să-i încălzesc și nici plită nu am...

Am dat și stația la maxim (480° zic ei), am pus și cu pistolul de lipit (Yato de 200 watti).

La stație am avut vârf de 0.5 apoi am pus de 1 și degeaba. Abia am reușit să-i scot pe ăia 4. Un kkt de aliaj acolo...

eu personal am letcon de 60w pentru situatii extreme,ala face gaura si in cablaj daca insist mult

Link spre comentariu
La 05.05.2023 la 9:56, antonvasileeee a spus:

Daca schimbi condensatorii nu trebuie sa mai tii cont de nimic ,

Actionezi în functie de ce vrei sa "supravietuiasca": cablajul, componenta sau ambele. În cazul de fata, "jumulesti" condensatoarele prin rotire (ca sa nu smulgi traseele de cablaj) si dezlipesti pinii pe rând. Pentru asta am confectionat un vârf cu o gaura de 1,5 mm, adânca de vreo 5, pe care am umplut-o cu aliaj de lipit rusesc, cu bismut.

Link spre comentariu

Si eu am jumulit mecanic condensatori umflati, fara sa incalzesc nimic. Au ramas cele doua terminale in sus la care am lipit noul condensator (cu terminalele facute ochi). In acest mod, nu am chinuit placa multistrat. Nu m-a interesat aspectul comercial.

Link spre comentariu

Cel mai bine ,daca placa este cu gauri metalizate ,chiar daca scoti prin deslipire condensatorii ,gaurile vor fi mai mici ,citeodata nu merge nici metoda scobitorii,asa ca ia un sfic taie deasupra terminalelor etc. si rezolvi.

Link spre comentariu

Stimati indrumatori…

Apelez(din nou) la bunavointa dvs, pentru o problema de ne-stiinta sau/si de lipsa de cunostinte practice:

1.Am o statie Baku 702B, achizitionata acum vreo 3 ani,online, din Constanta(un magazin GSM, mai multe detalii nu pot da, cf.regulamentului)…partea de aer cald functioneaza perfect, am experimentat diferite temperaturi si duzele mai mici ca diametru(duza mai mica in diametru = temperatura mai mare la utilizare) pe placi defecte de PC, placi de HDD vechi sau defecte, etc..

2.Marea problema o reprezinta lucrul cu “fierul de lipit”/letconul, mai exact, cu varfurile pt lipire/dezlipire…astfel:

            a) desi afisajul si reglajul temperaturii sunt functionale(dpdv al exactitatii afisarii temperaturii banuiesc cum ca exista diferente fata de temperatura afisata la statiile enumerate de catre dvs in alte comentarii, gen JBC, ERSA, WELLER, etc, diferente fiind si prin modul de constructie si materialele folosite fata de “amarata” mea de Baku 702B), nu reusesc sa “formez” varfurile de lipit nici macar ca sa adere fludorul la ele, sa nu mai spun de lipit sau dezlipit componente..am incercat tot ce mi-am imaginat…burete de curatare varf(primit odata cu statia) folosit cu apa distilata si scurs foarte bine, burete de sarma din aliaj de alama, si, in ultima instanta, refresher tip Relife RL-461…partea “ciudata” este faptul ca varful se curata(fara folosirea refresherului) cu primele doua metode dar, aliajul de lipit(folosesc Cynel de 0.7mm cu Sn60Pb40 si SW26/2.5% sau aliaj Stannol HF32 de 0.5mm pt smd Sn60Pb40 Fg1%,…altceva nu am)…am incercat sa adaug, pe placile de proba de mai sus, niste aliaj cu 60/40 ca sa pot dezlipi componentele mai usor, aliajul s-a topit, a aderat la cel de pe placa dar varful incepe sa se oxideze destul de repede..

            b) am incercat sa folosesc banda de dezlipire (tip Fahrenheit de 1mm si de 3mm) cu si fara flux adaugat pe ea si fluxuri bune calitativ-zic eu-(Amtech nc559asm, Kingbo rma218 sau Amtech 223, toate originale, nu din China..am zis macar sa folosesc ceva de calitate ca sa nu am probleme cu utilizarea “ferului” de lipit)…nici macar nu se lipeste fludorul de pe placa pe banda de curatare Fahrenheit…

            c)temperatura reglata la afisajul “ferului” este testata intre 320 si 360 grade Celsius, mai mult nu cred ca are rost, se solicita rezistenta ceramica din interior si “romanache patron importator” de astfel de consumabile, nu are pe aici ca piese de schimb…este model A1321, de 50W la 24 volti DC..si nu vreau sa risc sa o pierd si pe aceea ca nu am cu ce s-o inlocuiesc…pana la urma, am cumparat doua “feare” de 40 si de 60W poloneze, cu maner negru si o bucata galbena de material pt aderemna mainii la corpul “ferului de lipit”…isi fac treaba dar au tendinta sa distruga cablajele si integritatea fizica a componentelor “de proba”…

            d)am citit, in acest forum, despre fenomenul de inertie termica…nu prea il inteleg, daca ati putea sa ma indrumati despre efectul acesta la letconurile de lipit, v-as ramane dator(ca intotdeauna)…poate constitui acest fenomen la problemele pe care le am in cele descrise mai sus?

            e)am demontat corpul letconului de la statia mea Baku702B si are, intr-adevar, o rezistenta ceramica cu 2 fire(acoperite cu tuburi mici in silicon transparent) pt senzorul de temperatura si 2 fire(rosu si albastru) pt rezistenta din interior, iar ca valoare, masuratori cu “aparatul” meu  ZT101 sunt astfel: 0.9 – 1 ohm la senzorul de temperatura si de 12.5 ohmi la rezistenta, lungimea elementului ceramic este de 66-68mm si grosimea de 4mm..cat despre problematicele varfuri din dotare(seria 900M-T), acestea au diametrul interior de 4.1mm si lungimea interioara de 26mm iar lungimea elementului ceramic, de la partea de unde iese din protectia metalica pana in varful lui, este de maxim 25.5mm(mai exact,de 25.3 sau 25.4mm)

            f) letconul este foarte bine mentinut – nici nu l-am folosit decat pana am vazut ca, indiferent de cele explicate mai sus, nu adera fludorul la el – cu mici urme de incalzire(nu este maro sau albastrui metalizat, ca la temperaturile foarte mari de folosire timp indelungat)…varfurile pe care le am sunt toate din gama 900M-T iar cele mai des folosite sunt cele tip dalta, de 1.6 si de 3.2, dar nici pe acestea nu a aderat fludorul…se curata foarte usor, la 320 de grade, cu buretele de sarma sau cu cel umed si bine stors(am citit despre asta aici:

            In concluzie, fludorul se topeste(la 330 grade cel Stannol si la 350 grade cel Cynel, cifrele de pe afisajul statiei mele) , adera la PCB-uri dar NU ADERA LA SUPRAFATA VARFURILOR DE LIPIRE…(scuzati-mi folosirea caps lockurilor)…

            Concluzii:        

            - Ce imi recomandati in problema descrisa mai sus?

            - Nu imi permit sa cumpar ceva de firma(JBC, Weller, ERSA, etc…nici macar Atten) si cu calitati recunoscute din cauza veniturilor mai mult decat modeste(nu sunt bugetar sau cu matusi Tamara in perspectiva..) si fac asta doar ca hobby, nu castig banuti precum multi care lucreaza in domeniu, din aceasta meserie…oricum, meseria mea este alta, foarte putin banoasa, nici macar cat minimul pe economie…

            - ma bate gandul, totusi, sa ma imprumut(pe la rude, bineinteles) pentru o statie doar cu “fer” de lipit model Weller WE1010, dar, la cat as folosi-o eu si la cat imi permit, ca investitie, nu este rentabil…si asa, imi trebuiesc 2 perechi de ochelari ca sa “vad bine si clar la “experimentele” mele(1 pereche de corectie cu 2.5 la ambii, a doua pereche de 4x, d’aia de 20 de lei..le-am folosit si dupa 10 minute, ma doare capul de parca am baut “1 metru de tzuica de Valeni-PH”…si apoi, la 61 de ani…ce imi mai trebuie de la viata?doar ca sa nu ma atraga carciuma sau pariurile…femeile tinere si frumoase vi le las dvs, pt incalzirea elementului…ceramic

Din pacate, nu pot incarca doua fisiere cu imagini jpg ale elementului de incalzire, pt ca depasesc dimensiunea acceptata..

            Cu respectul cuvenit tuturor membrilor care m-au ajutat si care vor sa ma indrume si acum, va doresc multa sanatate si bucurii cat mai multe, Dan, PH

Editat de zarzarel
Link spre comentariu

Domnul Dan, in prima problema cu ochelarii(si eu sunt cu cilindrii de 2,5) va sfatuiesc sa lucrati sub un microscop(macar HD) ,penseta buna .In privinta lipirii,ma descurc destul de bine cu ZD 912 ,Bakon 881 si cu letcon Solomon.(garantat scapati de durerea de cap)

Link spre comentariu

Povestiți ceva de varfurile alea!.... au filet pe partea care se înglobează in letcon...?.... dacă ar avea filet, sa zicem 1cm,vă pot confectiona cateva varfuri din cupru cu diametrul de 4mm la lungimea totală dorită.... bineinteles filet M4 pas normal.... 

Link spre comentariu

@zarzarel - letcoanele 900m-T cunoscute ca gama Gordak (nu conteaza sub ce nume, sunt multi care le fabrica) nu au generic nici una din problemele pe care le decrii.

- posibil sa ai tu unul defect, sau varfuri de proasta calitate. Dar nu este foarte probabil, deoarece multe varianate ieftine merg foarte bine, deci iti dai seama ca inseamna faliment rapid daca cineva face unele proaste, indiferent de pret.

- mai probabil nu stii tu cum sa le folosesti corect.

 

Cel mai bine ar fi sa iei legatura cu cineva care se pricepe si sa verifice ce nu este in ordine... si de unde vine problema. Daca erai din Bucuresti era simplu.

 

Sfatul meu: pune-ti in ordine de functionare letconul pe care il ai deja si va fi foarte bine.

 

* Citirea temperaturii poate fi alterata de etalonare proasta... DAR nu exista nici un motiv ca sa fie diferita intre o statie Gordak de 200 lei si una JBC de 2000. Nu exista temperatura "mai buna".

* Nu merita sa economisesti pentru "unul mai bun" Gordak merge foarte bine in limita lui de competenta. Diferenta tine numai de comoditate, unul mai scump este mai rapid, mai aspectuos, mai usor de folosit... DAR in ultima instanta lipiturile facute CORECT cu Gordak nu sunt deloc mai poaste.

* Varsta nu este nici un factor in ecuatie. Nu are rost sa ti-o spun pe a mea, dar oricum majoritatea electronistilor (numeric, nu are de aface cu calitatea) sunt in generatia peste jumatate de secol.

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări