Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Scârțâit frână (tambur)


norad

Postări Recomandate

Va salut,

La Fiatul Doblo productie 2011, a aparut un scartait la roata din spate stanga.

Pe loc, daca apas pedala de frana se aude ca in clipul atasat.

In miscare, scartaitul de aude intermitent, in functie de viteza de rotatie.

N-am sesizat sa curga lichid de frana pe la cilindrul de frana. E perfect uscat.

Pana acum am desfacut tamburul, am curatat si am uns toate punctele de sprijin ale sabotilor care vin in contact cu talerul. Am uns inclusiv punctele sabotilor care vin in contact cu pistonul de la cilindrul de frana si cam toate piesele in miscare.

Am schimbat tamburii intre ei. La fel scartaie - tot pe partea stanga. Si tot intermitent, in miscare.

Masina are 125 de mii de km. Nu exclud ca tamburii sa fie ovalizati - desi num am sesizat nici un fel de vibratie la franare. Nu am un subler de interior asa de mare. Cu o rigla am masurat si nu par a fi peste limita de uzura. Sabotii au peste 4.5 mm grosime. Nu au fost schimbati vreodata.

E posibil sa fie cilindrul receptor de frana? Daca raspunsul e pozitiv, de ce s-ar auzi intermitent in functie de viteza de rotatie a tamburului?

 

 

1682773263623.jpg

 

1682773263611.jpg

 

1682773263601.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 18
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • norad

    10

  • adydep

    3

  • daniels

    2

  • validae

    1

Top autori în acest subiect

Salut,încercați să schimbați între ei și butucii...să nu facă din rulment.

 

Am citit mai atent,văd că face și pe loc,deci nu.

 

Să nu fie talerul fisurat.

Editat de adydep
Link spre comentariu

Urmărește unde se văd urme de frecare mai accentuate.Posibil ca în urma unui șoc să se fi strâmbat ceva pe partea aceea.Rulmentul nu huruie în mers ?

Link spre comentariu

Nu se aude huruit de rulment. Am avut un rulment pe fata schimbat in garantie - se auzea cum huruie. Nu sesisez in cazul de fata.

Scartaitul apare doar cand apas pedala de frana, nu si atunci cand o eliberez.

N-am vazut sa fie ceva strambat. 

 

Link spre comentariu

Cilindrul e prins bine de taler.

Nu scartie in tambur cand trag frana de mana (scartaie, dar in alta parte, undeva pe la ( sau sub ) levierul franei de mana).  Oricum e alt tip de scartait. Am zis ca de la frana de mana e problema, dar nu.

Link spre comentariu
Acum 2 ore, norad a spus:

 Nu exclud ca tamburii sa fie ovalizati - desi num am sesizat nici un fel de vibratie la franare. 

Inafara de ovalizare mai poate sa apara conicitatea ca uzura inegala. Tamburul trebuie verificat cu un ceas comparator.

Link spre comentariu

1. Schimba sabotii... alta marca de ferodou mai bun, mai soft.

2. La extragerea tamburului a scos ceva rugina adunata ?  Rugina produce frecvent scartait chiar cu saboti buni si tamburi neuzati, apare datorita patrunderii de apa in mecanismul de franare prin orificiile laterale gen etansare proasta la cablul de frana de mana etc.

3. Parghiile de la saboti intepenite.  Se dau jos sabotii si se rodeaza/unge pivotul bratului, apoi se remonteaza. Asa am avut si eu la saboti relativ noi (alta marca de masina).

Succes.

Link spre comentariu

Am dat jos sabotii si am uns in toate locurile in miscare. Inainte sa montez si sa ung, am curata praful negru din interior cu spray de frane. N-am sesizat sa fie rugina in interior.

Tamburul avea un strat rugina pe exterior, pe margine. Am curatat cu peria de sarma.

Problema a aparut acum vreo luna.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Sistemul de franare este prevazut cu un dispozitiv de reglare automat pentru situatia in care se uzeaza sabotii si tamburul.

 

IMG-20230512-122426.jpg

IMG-20230512-122317.jpg

 

Functionarea acestui dispozitiv este dat in videoclipul de pe youtube:

 

 

As vrea sa-mi explice cineva cum anume functioneaza in cazul meu. Cumva, actionarea franei de mana comprima dispozitivul?

Link spre comentariu

Tind sa cred ca am scapat de scartait.

Dar, problema cred ca era si mai grava.

Eram dispus sa schimb tot ansamblul de saboti si tamburi de pe o parte, pe cealalta. Am desfacut totul, dar am constatat ca tamburii sunt precum imaginea in oglinda si nu se potrivesc de pe o parte pe alta.

Am pus totul la loc, am verificat daca sabotii se misca la apasarea pedalei de frana si la actionarea franei de mana.

Am constatat ca la roata cu problema, cablul de la frana de mana agata undeva. Nu merge greu, precum un cablu corodat, ci doar agata. Cu o surubelnita reuseam sa-i dau drumul si scapa ca dintr-un resort.

Cablul, agatand, efectueaza o cursa scurta. De asta am intrebat cine actioneaza dispozitivul de autoreglare: este exact frana de mana.

Si acum am facut si legatura cu un ITP picat acum 2 ani. S-a dus consoarta, a picat ITP-ul pentru ca nu tinea frana pe roata aceasta. Eu fiind intr-o delegatie, ea s-a dus la un service si contra sumei de 300 lei au invartit de rotita cu clichet si au rezolvat.

In timp, nu s-a mai efectuat auto reglajul si cred ca sabotii doar atingeau tamburul. 

Dispozitivul de autoreglare l-am gasit aproape blocat cu praf negru si de la faptul ca nu a mai lucrat cum trebuie.

La cablul de frana cred ca a plesnit un fir din otel din sufa si agata in camasa.

 Il voi schimba saptamana viitoare si voi reunge toate punctele de frecare/sprijin cu vaselina speciala, la ambele roti.

 

Am gasit informatii folositoare si la acest forum: 

 

www.fiatforum.com/threads/rear-drum-strip-and-clean.235078/

 

Frumos, cu gif-uri animate.

Inclusiv ideea lui @adydep, cu platbanda.

Multumesc.

 

Link spre comentariu

Camasa ambelor cabluri de la frana de mana era ruginita si rupta in mai multe locuri.

Piesele de autoreglaj functioneaza acum, dar o sa ma duc la un service (sau la un ITP) ca sa verific daca tin franele.

Parerea mea este ca cele doua sisteme de franare ar trebui sa fie relativ independente. Nu stiu de ce inginerii de la Fiat au ales ca autoreglajul la saboti/tamburi sa fie facut la actionarea franei de mana. Ar fi fost mult mai logic ca autoreglajul sa fie facut la actionarea pedalei de frana.

 

Cable.jpg

 

https://www.youtube.com/shorts/ClWMbsNa5QY

 

Am urcat si un scurt clip pe youtube. Nu stiu de ce nu vrea sa-l insereze cu imagine aici. Ma rog, cine vrea sa-l vizioneze, are link-ul mai sus.

 

 

Link spre comentariu

Cum piesele de autoreglaj tot nu functioneaza cum trebuie, am decis sa investighez mai departe.

Am sesizat ca lamela elestica nu actioneaza (impinge) niste dinti. Este suficient la sa nu impinga un singur dinte si autoreglajul nu se mai face.

Sub lupa am vazut ca mai multi dinti au niste indentatii/urme de lovituri si parghia elastica nu prinde pe acei dinti.

Ce anume ar fi putut lovi dintii? Nu vad alte piese in miscare care pot strica dintii.

 

IMG-20230531-132715.jpg

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări