Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

ESR condensatori


Postări Recomandate

E în bălării rău tabelul ăla.Cum naiba să aibă un condensator de 100uF/10V ESR de 1,2 Ohmi și la 100V doar 0,2 Ohmi ??? Ar fi exact invers....

De restul valorilor nu mai zic...

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Florinel TV

    7

  • validae

    5

  • ionutz2013

    5

  • Marele Savant

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 16 minute, validae a spus:

E în bălării rău tabelul ăla.Cum naiba să aibă un condensator de 100uF/10V ESR de 1,2 Ohmi și la 100V doar 0,2 Ohmi ??? Ar fi exact invers....

De restul valorilor nu mai zic...

Asa masoara super multi tester ca am si stiu cu atmega

Link spre comentariu
Acum 25 minute, Florinel TV a spus:

Eu i am dat pentru super multitester , la eser metru e alceva , cum ar fi acesta 

  Aiurea! daca este construit si calibrat corect, SMT indica foarte bine! Si pentru ca se bazeaza pe un microcontroler modern, adesea are mai multa stiinta in el decit un aparat de masura de acum 1-2 sau chiar 3 decenii!

Link spre comentariu
Acum 3 ore, Marele Savant a spus:

  Aiurea! daca este construit si calibrat corect, SMT indica foarte bine! Si pentru ca se bazeaza pe un microcontroler modern, adesea are mai multa stiinta in el decit un aparat de masura de acum 1-2 sau chiar 3 decenii!

 

Daca masori acelasi cond de mai multe ori nici o data nu da valoarea la fel  ca la un eser metru :)

Numai daca il calibrezi cu ciocanul atunci va indica corect :reytre

Link spre comentariu

 Fac pariu ca ne vei explica, tehnic, cu argumente imbatabile si de ce se intimpla asta! Te-ai gindit ca poate in ESR-metrul respectiv poti pune clorura de sodiu?

Link spre comentariu
Acum 8 ore, Marele Savant a spus:

 Fac pariu ca ne vei explica, tehnic, cu argumente imbatabile si de ce se intimpla asta! Te-ai gindit ca poate in ESR-metrul respectiv poti pune clorura de sodiu?

Adica

Link spre comentariu
Acum 13 ore, ionutz2013 a spus:

E un zps-300a nu stiu la ce a fost folosita. Aveam un tabel cu valorile ESR pe capacitati si tensiuni dar l-am pierdut si nu il mai gasesc.

 

Sursa arata foarte bine in pozele de pe net, cred ca merita a fi reparata, dar trebuie sa ai in vedere ca exista riscul de a iesi fum din ea, chiar daca vei schimba toti electroliticii. Asta, deoarece daca ai gasit-o pe santier, cineva a aruncat-o din cine stie ce motive. Cel mai probabil e ca a stat si in mediu umed, probabil ca pe spatele placii exista si urme de oxid, care trebuie curatat. Atentie la puntile care se pot crea intre trasee, datorita oxidului format si de asemenea, la mizeria care poate s-a aglomerat pe suprafata cu componente THT. 

E posibil sa ai norocul ca doar condensatoarele sa fie defecte, dar asta nu se intampla prea des. 

Pariez ca n-ai schema sursei, iar daca o vei gasi, asta te-ar ajuta foarte mult la depanare. Ai grija sa ai niste consumatori mici pe iesiri, sa nu fie in gol , iar la pornire, inseriaza un bec cu reteaua, ca sa preintampini situatiile in care ai alte defecte importante si care ar genera un curent mare de pornire. 

Repararea surselor in comutatie nu e specialitatea mea, dar poti intreba alti colegi mult mai experimentati si sigur vei obtine ajutor - problema e ca daca e sa ajungi la o depanare serioasa si nu doar la inlocuirea electroliticilor, atunci o sa ai de furca.

 

 

Dupa cum spuneau si alti colegi, tabelele sunt orientative. 

Valoarea ESR-ului masurat depinde de frecventa la care se efectueaza masuratoarea. 

Ca sa poti compara cu ESR-ul dat in foile de catalog, trebuie sa tii cont ca cele mai multe dintre acestea ofera date la 120Hz. Daca masori ESR-ul la o alta frecventa, nu poti face comparatie.

Asadar, ca sa poti avea incredere in masuratorile pe care le efectuezi, trebuie sa stii cum functioneaza ESR-metrul tau, ce metoda de masura foloseste, la ce frecventa face determinarile si dupa asta, sa folosesti o a doua metoda de masura ca sa poti face comparatii. 

 

Prin "a doua metoda de masura" vreau sa sugerez fie folosirea unui echipament dedicat verificat, fie o alta metoda verificata de altii. Eu am la job o punte INSTEK LCR-819, iar acasa folosesc o metoda mai laborioasa, dar care ofera rezultate foarte apropiate (generator de semnal + osciloscop si niste calcule).

 

Cele de mai sus reprezinta pasi pentru verificarea unui echipament precum super-multi-testerul tau, in conditiile in care nu poti fi sigur de nici una dintre datele postate pe Internet (in afara de specificatiile din foile de catalog originale ale producatorilor) si in care doresti sa te asiguri ca ceea ce ai masurat reflecta realitatea si ca nu compari mere cu pere.

Unele tabele pot fi corecte, nu zic, dar daca cel care le-a publicat nu stipuleaza clar conditiile in care a efectuat masuratorile, atunci n-ai cum avea incredere. 

 

Exista si varianta in care poti lua de bun ceea ce posteaza multi, si cu asta basta. E simplu. 

Se merge pe principiul "fericiti cei saraci cu duhul" , iti faci o mare cruce cand vei alimenta sursa si te rogi sa nu ia foc... Daca Doamne-Doamne tine cu tine, s-ar putea sa ai noroc. 

Daca nu... atunci te vei gandi cum sa masori corect ESR-ul si poate si ... ce reprezinta acesta! :)

 

BIBLIOGRAFIE ( introduceri care ar putea sa-ti fie utile, daca vei fi atent)

1. https://en.wikipedia.org/wiki/Dissipation_factor

2. https://forum.digikey.com/t/calculating-capacitor-esr-from-tan/2633

3. https://www.electronics-notes.com/articles/basic_concepts/capacitance/esr-dissipation-factor-loss-tangent-q.php

4. https://blog.knowlescapacitors.com/blog/capacitor-fundamentals-part-14-useful-formulas-and-calculations-for-capacitors

5. https://passive-components.eu/capacitors-losses-esrimpdfq/

 

EXERCITIU

Sa luam foaia de catalog de aici :

http://www.samwha.com/electric/product/list_pdf2/SD.pdf

Ti se da dissipation factor DF = tanδ = 0.16 pentru un cond. de >=1000uF/25V  .

Retine ca WV inseamna "Working Voltage", adica tensiunea nominala de lucru a condensatorului. 

Observa te rog ca DF este specificat in urmatoarele conditii: "120Hz, 20 C", deci la temperatura de 20C. 

Pentru a afla ESR, formula de calcul este :

ESR = DF / (2*PI*f*C)

unde :

DF = dissipation factor (se mai noteaza cu tanδ , vei afla din materialele bibliografice de ce )

PI = constanta PI (3.1415927)

f = frecventa de masura (in cazul de fata, 120Hz)

C = capacitatea condensatorului

Efectuand calculele, rezulta ESR = 0.16/(2*PI*120Hz*1000e-6 F) = 0.212 ohmi, adica 212 miliohmi.

 

Calculele de mai sus sunt orientative, pentru ca valoarea reala a capacitatii condensatorului poate fi diferita de 1000uF.

Pentru o caracterizare completa a condensatorului, metodele de masura mai sus amintite de mine sunt necesare, si de asemenea, verificarea prin comparatie cu acestea a echipamentului pe care il folosesti pentru astfel de masuratori.

 

Succes!

Editat de yo3fhm
Link spre comentariu

 ionutz2013.La câţi bani dai pe piese la sursa aia mai că ajungi la preţul de una nouă!Asta dacă vorbim de piese de calitate.

 Şi conzii chinezeşti ieftini pot fi utilizaţi,dar la ei problema constă că îşi dau duhul cam presto!

 Eu aş zice să o foloseşti pe post de donor de "organe" şi nu pe post de fumigenă!Asta mi-aduce aminte de un amic care a băgat în priză o sursă smps reparată.Când au început pocniturile pe placă nu ştia unde să se ascundă!

 Ca să nu menţionez cazul unora cu un Pentium nou căruia i-a luat foc efectiv sursa la prima pornire!...

Editat de BRANCA
Link spre comentariu

Adica vreo 500 dolari dupa google. Prietenul tau a reparat sursa la un carpaci, se  presupune ca  un depanator chiar repara respectivul lucru, nu-l lasa sa piarda fumul magic.

Link spre comentariu

Arata bine sursa nu are urme de oxid. I-am facut si un dus alalteri. Am pus-o la uscat. In fine dupa ce am schimbat ceva electrolitici prin ea am alimentat-o si in gol am toate tensiunile la iesiri. Dar cand adaug consum moare. Nu mai am nicio tensiune. Daca o scot din priza si o bag iar am tensiuni si cum pun un bec sau ceva care nu consuma prea mult la fel. Sincer nu prea am ce sa fac cu ea o sa o dau pe net pt cine o avea nevoie de asemenea sursa. Este voluminoasa si destul de grea. Nu stiu la ce a fost folosita. Inainte sa o spal avea o mazga pe ea ca si cum ar fi fost electrolit scurs din condensatoare. Sau altceva. La spalat s-a dus imediat mazga aia uleioasa sau ce era. E posibil sa aiba si vreunul din cele 3 ci-uri busit. Nu prea stau sa imi bat capu cu ea momentan. Am altele de reparat mai importante decat sursa aia.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări