adyhansolo Postat Martie 4, 2023 Partajează Postat Martie 4, 2023 Salutare prieteni! De curand am achizitionat un alternator Bosch 120A, de la dezmembrari, cu scopul de a-l pregati ca rezerva pentru vechiul meu Golf 4 diesel. L-am demontat, curatat, am schimbat colectorul deoarece era foarte uzat, rulmentii , am verificat rotor, stator si punte redresoare (toate ok). Singura necunoscuta a ramas regulatorul, pe care nu am idee cum sa-l verific individual. Daca aveti vreo idee si doriti sa o impartasiti va multumesc anticipat. Aici este si o poza a regulatorului : Am fost curios si am desfacut regulatorul: Conexiunile ar fi acestea cu diferenta ca nici una din perii nu sunt conectate la B+: Am insa si un regulator de la Cargo care sunt destul de sigur ca functioneaza iar la acesta corespund aceste notatii, adica peria superioara este conectata la B+: Am incercat sa alimentez de la o sursa variabila astfel: pozitiv la W si negativ la B- si am conectat un bec de 5 W/12V direct la perii. Am variat tensiunea pana la 15V, fara a avea vreo tensiune pe perii, respectiv bec. Am conectat si B+ la pozitivul sursei, dar fara rezultat. Analizand schema electrica a masinii cred ca conexiunea L , care credeam ca este doar martor (lamp), are si rol de control . DFM (digital fiel monitor)am inteles ca este o monitorizare a nivelului de sarcina a alternatorului de catre ECU, deci cred ca nu are importanta la test . Link spre comentariu
tenzen Postat Martie 4, 2023 Partajează Postat Martie 4, 2023 (editat) In primul rind,w nu are ce cauta la plus.Secund,panarama aia de cargo nu are nici in clin,nici in mineca cu regulatorul bosch.Trei,dupa cum pui problema,alternatorul avea mai multe sanse de functionare inainte sa umbli prin el,no offence.Si in final,al treilea,bea un vin bun si lasa firul nedesfacut in patru.Sau cumpara un banc de testare. Editat Martie 4, 2023 de tenzen Link spre comentariu
validae Postat Martie 4, 2023 Partajează Postat Martie 4, 2023 Bun sfat, folositor....vezi să nu-ţi fure meseria vreunul. Link spre comentariu
tenzen Postat Martie 4, 2023 Partajează Postat Martie 4, 2023 Din aproximativ 400 de alternatoare,sa mor daca mi-a trecut vreodata prin cap sa testez vreun releu.Cit despre furatul meseriei,nici vorba,e loc pentru toata lumea.Nici semintele din cotorul de mar nu le-am numarat vreodata.Pentru mine,citeva ore de stat cu copiii valoreaza mai mult decit un cargo dintr-un alternator.Mai avem un pic si facem iar ca pe vremea lui ceasca,construim relee de incarcare.Nu spun ca nu e bine sa intelegi principii si sa inveti,toti am pornit de la asta,doar nu m-am nascut invatat.Mai pe scurt,b+ 12v,minus e masa,w e alternativ,L e 12 v prin lampa.E bine asa?L-am umplut de meserie... Link spre comentariu
GeorgeS Postat Martie 4, 2023 Partajează Postat Martie 4, 2023 (editat) Pe scurt, principiul de functionare ar fi cam asa: 1. pui contactul, instrumentele de bord sunt alimentate si furnizeaza tensiune pentru circuitul de control al incarcarii si pentru ca pe bornele acumulatorului ai tensiune sub pragul de incarcare (tensiune "citita" de regulator, prin conectorul "B+") ia nastere un curent prin acest circuit si firul conectat la "L" (curent mic, dar suficient sa magnetizeze usor rotorul); 2. pornesti motorul, pe bornele acumulatorului ai, in continuare, tensiune sub pragul de incarcare si cu ajutorul curentului acela de magnetizare, alternatorul intra in regim de generator; 3. tensiunea alternativa pe care o furnizeaza alternatorul este redresata cu puntea redresoare trifazata "mare" (de putere) si cu o jumatate de punte, pe o singura faza, de mica putere, inglobata in regulator (intrarea in puntea "mica" fiind pe pinul "W"). In acest moment, regulatorul poate deja sa furnizeze curentul necesar pentru magnetizarea completa a rotorului; 4. Cand tensiunea la bornele acumulatorului (citita prin conectorul "B+") ajunge la pragul prestabilit (sa zicem 14.2V), regulatorul incepe sa scada tensiunea (implicit si curentul) ce alimenteaza rotorul (prin perii, fireste), astfel ca scade si puterea generatorului si deci, are loc limitarea tensiunii furnizate. Repet, este foarte pe scurt si doar la nivel de principiu. Solutiile constructive si strategiile alese, desigur ca pot fi usor diferite. Strict pentru cazul tau, o varianta de testare, eu o vad cam asa: Cand tensiunea pe care o dai catre acest montaj este sub pragul de 14.2V (dar totusi destul de mare, sa zicem peste 8V), becul conectat la perii ar trebui sa lumineze, iar cand depasesti pragul de 14.2V(intr-un interval de tensiune destul de mic) , acest bec ar trebui sa lumineze tot mai slab. Uneori, schema interna este cam asa si atunci peria de "+" nu suna cu borna "B+": Editat Martie 4, 2023 de GeorgeS Link spre comentariu
validae Postat Martie 4, 2023 Partajează Postat Martie 4, 2023 Când îmi vine uneori vreun coleg de serviciu cu un alternator care ,,nu-i încarcă,, prima dată verific diodele punţilor, dacă alea sunt bune, dau jos releul şi verific periile, starea colectorului şi a bobinei rotorului.Plus starea bobinajului statorului. Dacă şi alea sunt OK, dar tot nu generează, e clar că regulatorul e dus.Se cumpără altul şi se înlocuieşte. Am sub 100 de alternatoare verificate/reparate de când mă ocup şi de astea, dar singurele pe care nu le-am putut testa ,,pe masă,, sunt alea care comunică cu calculatorul maşinii. Link spre comentariu
adyhansolo Postat Martie 5, 2023 Autor Partajează Postat Martie 5, 2023 Multumesc tuturor pentru raspunsuri. @tenzenProbabil ca ai dreptate in tot ce spui. Am vrut sa stiu daca exista o modalitate la indemana de a testa regulatorul. Stiu si eu ca exista testere dedicate pentru asa ceva, dar nu se justifica costul acestora decat in cazul unui atelier specializat. @validaeAi perfecta drepate. Asa cum am spus am verificat/schimbat totul in afara regulatorului. Cel mai simplu ar fi sa-l montez pe masina si mi-as da seama daca regulatorul este ok. Desi nu am facut o meserie din asta, ci doar ca hobby, am reparat si eu cateva alternatoare si eram curios daca exista vreo posibilitate sa testez regulatorul " pe masa". Stiu ca regulatoarele de pe alternatoarele mai moderne care au o conexiune LIN la calculatorul masinii sunt imposibil de testat fara bancuri specializate. Ma gandesc ca modelul meu este mai simplu si daca as reusi sa simulez acel circuit de control al incarcarii ( care cred ca se afla pe placa instrumentelor de bord/cluster ) as reusi sa determin daca regulatorul functioneaza. Repet, ma intereseaza doar ca hobby. La urma urmelor modelul meu de regulator nu este prea scump, as putea cumpara altul. @GeorgeS Multumesc pentru explicatii. M-am gandit si eu la varianta propusa de tine. O sa probez si o sa pun rezultatele aici. Link spre comentariu
adyhansolo Postat Martie 5, 2023 Autor Partajează Postat Martie 5, 2023 Tocmai ce am probat varianta propusa de @GeorgeS si se pare ca am reusit sa testez regulatorul Bosch. Iata varianta Am reglat tensiunea la 9V DC . La conectarea tensiunii ledul verde s-a aprins iar becul conectat de perii s-a aprins foarte slab- curent aprox 90 mA Am marit tensiunea treptat, becul si-a marit proportional intensitatea . La 12V curentul a ajuns pe la 100 mA si s-a pastrat pana la 14.38V. Cand am depasit 14.4V, curentul a cazut pe la 50 mA, ceea ce ma face sa cred ca regulatorul functioneaza corect. Singurul lucru care ma nedumereste este ledul verde care ma asteptam sa se stinga la acel prag. A ramas aprins pe toata plaja de reglaj a tensiunii de intrare. Probabil trebuia o alta valoare a rezistorului, implicit a curentului prin led. Astept pareri. Link spre comentariu
adyhansolo Postat Martie 5, 2023 Autor Partajează Postat Martie 5, 2023 Am incercat si pe regulatorul Cargo pe care il credeam functional , am iesire pe perii,la fel se aprinde becul cu aceeasi intensitate dar chiar daca cresc tensiunea si peste 15 V nu are loc nicio scadere a a curentului pe bec. Oare este defect sau metoda nu este concludenta? Link spre comentariu
GeorgeS Postat Martie 5, 2023 Partajează Postat Martie 5, 2023 Pareri personale: Pentru un astfel de circuit, curentul de 100mA este mult prea mic pentru a trage vreo concluzie. Pune un bec de putere putin mai mare (intre perii). Cam la fel si pentru circuitul "L", valoarea de 1Kohm, protejeaza acel LED, dar nu cred ca, intr-o situatie reala, ar asigura curentul necesar excitarii initiale. As monta acolo un bec de genul celor 1W2 sau chiar 5W5. Link spre comentariu
adyhansolo Postat Martie 5, 2023 Autor Partajează Postat Martie 5, 2023 O sa incerc si cu un bec mai mare pe perii dar nu am acum la indemana. Am testat din nou regulatorul Cargo cu tensiune mai mare si la 16V se stinge definitiv becul, dar ca si inainte ledul continua sa ramana aprins. Teoretic acest regulator se comporta mai corect decat Bosch-ul (care la pragul de 14.4 doar reduce curentul prin bec) doar ca pragul este mare la 16V. Cand am testat regulatoare Bosch de tip mai vechi fara conexiune cu calculatorul, la atingrea pragului de 14.3-14.5V, becul conectat pe perii se stingea. Am incercat si cu un bec led de 12V 1W cu aceleasi rezultate, desi curentul prin "L" a crescut semnificativ de 10 mA cat aveam prin ledul initial la 100mA .O sa gasesc un bec de 1.5-2.5W si o sa fac si alte probe. Link spre comentariu
tenzen Postat Martie 12, 2023 Partajează Postat Martie 12, 2023 Pe borna L nu se excita nici un rotor.Rotorul se excita direct de la borna +,in baza informatiei alternative de pe borna w,adica frecventa de inductie care determina pragul de incarcare.Curentul pe borna L,citiva miliamperi nenorociti au rol de initiere,tensiunea in repaus pe alternator fiind ~ 2 volti.Nici nu avea cum sa se stinga becul de pe excitatie,de vreme ce nu ai viteza la rotor. Link spre comentariu
adyhansolo Postat Martie 18, 2023 Autor Partajează Postat Martie 18, 2023 @tenzen Multumesc pentru raspuns. O sa incerc o alta abordare, adica sa antrenez cumva alternatorul dar imi trebuie ceva putere. Va tin la curent cu rezultatele. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Martie 18, 2023 Partajează Postat Martie 18, 2023 Nu va complicati cu minuni, monati alternatorul si-l invirtiti cu o bormasina, asta este standul dumneavoastra. Puneti aparatul de masura pe el si verificati, sa nu scoata tensiune. Alimentati borna L cu +12Vdc printr-o rezistenta de 0,5-1K dintr-o sursa legata cu - la - alternator/carcasa. Da tensiune...aveti sanse sa fie bun. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum