Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Vârfuri stație de lipit


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

Topicul asta e mai mult subiect de cafea. De la începuturi, să zic cam 25 de ani in urma, am cumpărat o stație weller WHS40, pentru care nu am găsit niciodată vârfuri. 

Am găsit ceva la tme dar doar tip șurubelnița și scump. M-am descurcat cu vârfuri de la CFH E15 care erau foarte bune dar se duc repede. 

 

Temperatura de lucru cam 230-300 mai rar spre 300. Poate aveți o alta alternativa la aceste vârfuri

 

Mai am un gordak la care varfurile nu transmit caldura si un letcon cu reglare temperatura același 900M ca varf. 

 

Ce face însă weller nu știu de se descurca asa bine cu jucaria aia de vârf de la CFH, dar.. nu am liniște cu varfurile astea deloc.. 

 

Am comandat vârfuri din cupru sa incerc asa dar.. sunt convins ca va fi dezamăgitor. Probabil se duc repede. 

 

Ce vârfuri folosiți 900M

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mihai85

    3

  • Dxxx

    3

  • modoran

    2

  • Gilbert Sparios

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

900M intr-adevar se duc repede varfurile de cupru, dar sunt si cele mai bune daca vrei sa ramai la asa ceva si nu treci la ceva cu senzorul incorporat cu rezistenta cu tot.

 

Au chinezii tot felul de clone.

Link spre comentariu
Acum 54 minute, modoran a spus:

900M intr-adevar se duc repede varfurile de cupru, dar sunt si cele mai bune daca vrei sa ramai la asa ceva si nu treci la ceva cu senzorul incorporat cu rezistenta cu tot.

 

Au chinezii tot felul de clone.

 

Poate sunt eu prea zgârcit dar mi se pare o avere cât costa varfurile alea.. 

 

Totusi ceva îmi da cu virgula pentru ca in weller intra capătul ala mic de vreo 35mm rămâne doar vreo 12mm afara, si grosime varf 3.85 iar cămașă 4mm. practic se prinde într-un surub și sta lipit pe o parte probabil... si prin fludor treci cu el ca in brânză la 230C măsurat. 

 

varfurile de la CFH E15 intradevar sunt cupru cu ceva metalic deasupra dar urgent se duce stratul ala. cred ca rămâne cupru... si de aici.. tot. 

 

o sa incerc cu varfurile alea de cupru 900M când vin, dar cum e mai bine sa las vârful la parcare. 

 

cu fludor pe el sau nu? ca eu tot timpul las cu fludor in speranța sa nu cocleasca, dar am citit pe undeva ca fluorul rămas pe cupru il "roade"

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Pai si cam ce raspuns doresti?

 

1. temperatura uzuala de lucru este 300-330 grade pentru aliaj cu plumb si peste 350 pentru cel "ecologic" asta ca prima observatie.

 

2. varful de Cu are conductie buna insa masa termica mai proasta.

Dar nu asta este problema - problema este ca Cu se aliaza cu fludorul, deci se "topeste" pe masura utilizarii... sa nu mai vorbim ca modifica oarecum si aliajul de lipit.

Din cauza asta toate varfurile "normale" au un strat de fier, care are doua calitati: una ca nu se aliaza si a doua ca "se lasa udat" de fludorul topit, adica fludorul topit adera la suprafata lui. Nu sunt multe materiale care sa satisfaca conditia.

Mai are el calitatile trei si patru: este ieftin / ofera masa termica mai mare decat cuprul.

 

Oarecum colateral: orice varf normal are si o acoperire cu crom, peste fier, cu exceptia zonei active (adica unde fludorul adera la varf).

Stratul asta este mai aspectuos si protejeaza fierul... dar rolul lui esential este sa nu lase fludorul sa adere decat pe o zona restransa, altfel migreaza capilar in sus si nu ramane in zona cu care lipesti...

 

Varfurile normale / uzuale / ieftine din seria 900/Gordak au toate straturile astea.

 

Daca iei varfuri de cupru nu iesi mai bine, asta reiese clar din ce spuneam mai sus.

 

3. Gordak (ma rog orice letcon tip Gordak: Atten, Aoyue, Saike si multe altele) pus pe o statie normala compatibila pot sa faca lipituri la fel de bune ca JBCul fara indoiala... dar arata mai putin atractiv, sunt cu mult mai lenese, nu pot face fata la transfer termic peste o anumita limita, este mai greu de manipulat, rezistenta este casanta etc.

 

Dar este o solutie ieftina si care pe o statie corecta are temperatura termostatata reglabila, la fel ca statii mult mai scumpe.

Daca nu te grabesti si nu ai lipituri deosebit de mari / cu drenaj termic prea mare  - trebuie sa mearga foarte bine.

 

Ceva nu faci bine daca nu poti lipi cu el, sau vrei sa-l folosesti la lipituri prea mari cu un varf de forma si dimensiune nepotrivita - fiind mai lenes nu va putea compensa asa ceva, dar vina provine de la utilizatorul care nu il utilizeaza corect, sau il utilizeaza la ceva peste capabilitatea lui.

Nici nu mai vorbesc de varfuri oxidate sau statie prost calibrata...

Desigur exista posibilitatea sa ai tu un exemplar de letcon  defect, nici statia nu se exclude... insa experienta mea imi spune ca sansa majora este ca problema sa vina din utilizare neadecvata.

Link spre comentariu

Ca fapt divers am constatat zilele trecute ca exista si varfuri care nu se 'uda' sau 'non-wettable tips', adica nu adera aliajul de lipit la ele.  Aveam unul cumparat de la cineva de nou si am zis sa il folosesc zilele trecute.

https://www.tme.eu/ro/details/wel.rtm-001cnw/varfuri-de-lipit/weller/t0054462599n/

Am incalzit letconul la 300 grade cat sa nu oxideze si pun putin fludor , apoi  flux de mai multe feluri  si nici gand sa se lipeasca ceva de el. Apoi mi-a venit ideea sa verific specificatiile varfului. Cica ar fi folosite la smd-uri foarte mici de tipul 0201,0204,... ca sa nu se agate de varf si sa nu faca punti intre pad-uri apropiate.  

Link spre comentariu

Eu stiam de asa-ceva ca varfuri de prima echipare (neutilizabile) care vin cu letcoanele Gordak, sau la varfuri concepute pentru taierea si sudarea plasticului.

Pentru ca sunt non-wettable nu se pot practic folosi la cositorit, iar topitul cu ele este foarte greu si nepredictibil - daca contactul este numai in cateva puncte, prin suprafata de contact nu apuca sa se transfere suficienta caldura.

La cele normale contactul initial chiar daca este punctiform o mica topire zonala determina aparitia fludorului lichid, care imediat adera pe varf - deci suprafata de contact nu numai ca creste exponential, dar si contactul este perfect, fara aer intre metalul varfului si metalul topit.

 

Ce exista sigur sunt varfuri la care zona udabila este intentionat extrem de redusa - spre exemplu varfurile Hakko cu sufixul F - care au zona udabila numai pe suprafata frontala. Bila de fludor topit nu adera decat pe acea suprafata si daca incerci sa depasesti un anumit diametru surplusul va pica. Varful normal are udabila atat suprafata frontala cat si catva milimetri din tija spre acea suprafata, asa ca picatura de fludor poate sa cresca mult in diametru.

Evident ca varfurile tip (X)F sunt destinate pentru lipituri foarte fine si iti dozeaza cantitati mici pentru fiecare lipitura.

Link spre comentariu

Intre timp m-am mai pricopsit cu un varf inutilizabil. https://www.tme.eu/ro/details/wel.rtm-002cl/varfuri-de-lipit/weller/t0050100099/. Cu toate ca nu are sufixul NW ci CL tot acelasi lucru face. Nu se specifica la acest tip de varf ca ar fi de tipul non-wettable cum a fost precedentul. Nici nu se vede vreo suprafata delimitata pentu zona udabila. Probabil o sa il dau retur, l-am sters cu acetona si arata ca nou/oglinda.  

RTM 002CL.jpg

Link spre comentariu

Nu ma pricep la tipurile actuale de Weller - literele din cod nu au nici o semnificatie? Posibil ca anumite parti din denumire sa aiba o semnificatie concreta.

 

La capitolul asta este simpla si eficienta abordarea Hakko, unde niste litere / sau grup de litere semnifica forma varfului si apoi un grup de cifre semnifica marimea... mai mult, de obicei cifrele arata dimensiunea in milimetri.

In felul asta iti este clar ca varfurile C2 si C3 sunt cu aceeasi forma si unul are diametrul 2mm, celalat 3mm.

Daca esti la curent cu sistemul lor stii imediat despre ce se vorbeste.

Pentru geometrii particulare/speciale denumirea se complica sa zicem BCF2 -  dar in mare ramane inteligibila, sau usor de inteles: BC inseamna un varf de format C cu tija tip B si F semnifica ca wettable este numai zona frontala.

 

La celalalt pol este JBC care are un sistem absolut imbecil... varful are denumirea C245XXX unde Xurile reprezinta un grup de 3 cifre. Nu exista nici o legatura sau logica a atribuirii cifrelor, nu se coreleaza de vreun fel cu forma sau marimea. Totdeauna trebuie sa te uiti in catalogul lor (da, usor sa gasesti pe net, intr-adevar) ca sa intelegi de ce vorbesti.

Link spre comentariu

Or avea vreo semnificatie dar nu este mentionata in documentatiile lor .

 

https://ro.mouser.com/datasheet/2/27/Datasheet__2site__54798_us__17_03_2022-1662252.pdf

https://www.tme.eu/Document/78a43098bb0bef333b4c66cd33326ecf/WE_RTActiveTip_MARK-FLY_EN.pdf

 

Din ce vad varfurile foarte subtiri de 0.1 si 0.2 se pare ca sunt doar de tipul asta. Probabil se foloseste aliaj de tip pasta iar varful doar incalzeste fara sa adere la el. Poate stiu ei ce stiu. 

Link spre comentariu

Gasesti pe Dioda.ro un pic mai ieftin si transportul mai ieftin,ce este interesant se cam potrivesc virfurile de Weller magnastat.

Editat de manolo
greseala
Link spre comentariu

Da, 1,5 lei la piesa si 2 lei la transportul cu fan curier ( cu cargus e mai scump ca la tme ), buna reducere la "dioda" astia ... Nu-i 9,99 transportul cum e in reclama  

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări