Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor bormaşină brushless


alexutu04

Postări Recomandate

  Salutare!

In primul rand nu stiu daca am ales categoria bine, nu am stiut unde sa incadrez acest domeniu.

   Am cumparat o filetanta pe impact Hikoki "sh" si din pacate la sosirea coletului nu am fost acasa pt a testa.In fine alta poveste.Testand am avut neplacerea sa vad ca aceasta functioneaza doar cand vrea.Am desfacut-o pt a vedea problema,totul pare ok.Testand.o asa dezmembrata am observat ca invartind de rotor pleca si de aici am tras concluzia ca depinde cum se oprea pozitia rotorului pt a functiona.Pentru a o folosi trebuie sa schimb sensul de rotatie sa apas putin pt a schimba pozitia statorului sa invarta cum am nevoie (strangere desfacere)

 Problema este ca acest motor nu are senzori Hall si nu inteleg cum de citeste pozitia statorului.Precizez ca pe motor se afla un circuit cu 6 tranzistori FET si statorul este cu 6 bobine.

  Voi reveni maine si cu cateva poze.

   

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 34
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • alexutu04

    16

  • validae

    5

  • iop95

    4

  • daniels

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Posibil să fie rotorul cu magnetul slăbit şi mişcându-l din poziţie să fie mai uşor de pornit.Nu are nevoie să ştie poziţia rotorului , că nu e CNC.Ar fi bine să scoţi rotorul din stator şi să vezi dacă nu are cumva corp străin pătruns în întrefier.
Uneori pot intra aşchii mici de oţel şi se comportă ca un ,,clichet,, care blochează într-un anume sens..

Link spre comentariu

Cam asa procedez am demontat reductorul pt a putea invarti putin de pinion.

 Daca prinde pozitia buna merge fara problema can nu merge doar invart foarte putin o"agatatura de magnet".precizez ca daca prinde pozitia buna merge fara problema pana ii dau drumul butonului,merge si turatia variabila a butonului.nu pot sa imi explic..

20230201_194513.jpg

Link spre comentariu

De obicei obiectele străine pot pătrunde în spaţiul dintre polii statorului şi rămân lipite în zona bobinelor.Verifică atent şi curăţă cu un şerveţel şi eventual cu un magnet puternic trecut printre poli, care să atragă eventualele corpuri metalice străine. Astfel de magnet poate fi recuperat din harddiskuri defecte sau depăşite moral.Sunt magneţii care fac parte din actuatorul braţului de citire.

O altă cauză a blocării rotorului poate fi uzura lagărelor (rulmenţilor), locaşului din carcasă al rulmenţilor sau axului.Un joc excesiv poate cauza frecarea rotorului în stator, chiar dacă cu mâna (fără câmp rotitor activ) pare că se roteşte uşor.

Când rotorul e supus câmpurilor magnetice rotitoare, este ,,tras,, puternic spre poli, iar dacă întrefierul (spaţiul liber dintre rotor şi poli) este redus spre zero din cauza uzurii lagărelor, rotorul se loveşte de poli când prima bobină îl atrage spre ea.Când îl ,,ajuţi,, cu mâna, e posibil ca rotorul să îşi echilibreze poziţia ,,din mers,, şi să pară că se roteşte fără probleme, deşi el totuşi freacă uşor.

E nevoie de ceva experienţă în astfel de cazuri, vorbim de mecanică fină şi mecatronică...

Link spre comentariu

Un BLDC trebuie sa stie pozitia rotorului... altfel nu stie cand sa comute cele 3 infasuari pentru a asigura cuplul / rotatia rotorului.

Sunt mai multe metode iar in cazul asta cel mai probabil e varianta "sensorless".

Se vede ce controller are?

 

Link spre comentariu

Asta e doar o chestiune secundară, problema actuală a motorului nu e dată de faptul că are sau nu feedback al turaţiei.Un BLDC poate fi comandat simplificat şi pentru o turaţie constantă/variabilă dar nestabilizată.Adică îi dai comanda bobinelor cu o frecvenţă variabilă fără a şi stabiliza turaţia, dacă nu se consideră neapărat necesar acest lucru.La sculele de acest gen e totuşi important să păstrezi un cuplu şi/sau turaţie constante, la diverse sarcini.Dar se poate obţine feedback şi fără senzori externi.Doar măsurând de exemplu tensiunea autoindusă de pe bobine.Care depinde (şi) de turaţie.

Eu am dat soluţia pe care aş aplica-o eu în acelaşi caz.Dacă nu e o cauză pur mecanică, din cele descrise mai sus, atunci problema e pur electronică, motorul nu e pornit din varii cauze electrice, iar ajutarea pornirii cu mâna îl scoate din starea de incertitudine iniţială.Exact cum un motor asincron cu bobină ajutătoare nu porneşte singur când bobina ajutătoare e arsă sau condensatorul ce o deserveşte e devalorizat, porneşte totuşi când e rotit cu mâna...

Link spre comentariu

Validae.Am curatat cu un magnet neodim intre bobine am suflat cu aer statorul.am verificat rulmenti si nu au joc.nici nu raman blocati.urme pe stator nu se vad de frecare.

 Iop95.controlerul se vede dar este siliconat.senzori hall nu vad pe stator,sunt 6 tranzistori pe care i.am verificat si par ok.

Nu inteleg cum are pozitia buna merge fara probleme in continu si cu variatie de turatie din buton,am marcat poziti in care nu merge.are o singura pozitie si daca pica pe semnele facute nu face nimic cum invart sa schimb pozitia merge.

Editat de alexutu04
Link spre comentariu

Pai cam asta e marea problema la BLDC fara un senzor de pozitie... nu stii unde e rotorul la pornire ca sa stie care bobine si cu ce polaritate sa le alimenteze invertorul.

Dupa ce a pornit... sesizeaza pozitia dupa tensiunea indusa... pentru o aplicatie de tipul asta n-are nevoie sa stie pozitia rotorului cu mare precizie (o eroare chiar si de 60º e ok).

De regula controllerul are o secventa de start (comuta pentru scurt timp intre doi  poli si sesizeaza miscarea rotorului). E posibil ca aici sa fie alt mecanism de start... sau poate oprire (sa evite zona "moarta"), mecanism care nu mai merge din diverse motive.

Daca se vedea ce controller e... era mult mai usor de analizat. Cautati poze/filme cu acest device... poate zice cineva ce controller are.

Link spre comentariu

Am tot cautat schema de control.fara rezultat.am sa atasez maine cateva poze si cu controlerul,sau ce se poate vedea prin silicon.

 Ma gandesc si la o varianta de resetare.dar cum..

Daniels.Mai mult ca sigur aceea este schema de conversie dc-ac.Dar este mult mai complexa aici,nu stiu ce controleaza pozitia  rotorului.

Link spre comentariu

Schimbi placa cu alta de la o maşină cu acumulatorul mort, sau deteriorată mecanic grav.Asta dacă găseşti aşa ceva...

Am dat peste maşini care au număr de ore de funcţionare setate în uC, după care se opresc brusc.Trebuie doar resoftate, apoi merg ca noi.Bineînţeles că resoftarea e pe bani frumoşi...

Nu că ar fi cazul aici...alea cu ore limitate nu mai pornesc nici trase cu sfoara.La tine e un defect intern al plăcii, dacă are un ,,punct mort,,.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări