dacos Postat Ianuarie 29, 2023 Partajează Postat Ianuarie 29, 2023 (editat) Salutare, De mult timp căutam o lanternă sovietică cu acumulatori, ca cea folosită de mine acum circa 25 de ani când citeam și meșteream noaptea. Avea autonomie circa o oră. O țineam la încărcat toată ziua. La un moment dat am găsit chiar acumulatori de schimb. Montajul era făcut pe o bucată de carton. Două diode, câteva rezistențe. Am găsit două lanterne care se apropie de ce aveam eu. Ce-i drept, sunt probabil din prima etapă a producției acestora. Plasticul este mai bun, finisajele și design-ul finuțe. Când le-am desfăcut, am fost surprins să văd că cea roșie avea diode tip EFD107. Nu mi-am pus niciodată problema dacă acestea rezistă la 220v. Eu le știam folosite exclusiv în scheme cu tensiuni mici de alimentare. Căutând detalii, am găsit o variantă de modernizare a încărcării: decuplare automată și semnalizare luminoasă. Cel care a făcut schema folosea două leduri, dintre care unul de 10mm pt a folosi lanterna ca lampă de veghe cât stă la încărcat. Detaliile le găsiți aici (puteți traduce cu Google). https://radiostorage.net/1201-modernizaciya-portativnogo-akkumulyatornogo-fonarya.html Acumulatori am găsit oarecum apropiați ca dimensiuni Varta CP300H sau V250H (același diametru, dar mai subțiri). Ca să-i fac pachet i-am strâns cu o menghină de mână (să facă bine contact între ei), apoi am încălzit manșonul sau am pus bandă (am făcut două pachete). Acum stau să mă gândesc dacă nu cumva le-am micșorat viața celor pe care i-am încălzit. Am pus un arc de soclu pentru a completa diferența de gabarit dintre acumulatorii originali și cei Varta. O fâșie de bandă dublu adezivă ține acumulatorii pe poziție. Montajul l-am făcut pe două plăcuțe, întrucît nu aveam spațiu într-o singură jumătate a carcasei. Am probat cu mai mulți condensatori și am rămas la varianta de 1uF, care asigură circa 30mA curent de încărcare. Am folosit un led bicolor: roșu pentru încărcare, verde pentru terminarea procesului. Mi-au dat bătăi de cap: 1) reglarea tensiunii de decuplare, deși am folosit un semireglabil multitură. Reglajul este foarte fin. Am avut perioade când nu s-a păstrat reglajul de la un ciclu la altul de descărcări-încărcări. În cele din urmă, cred că am nimerit ce trebuie. Am reușit repetabilitatea tensiunii de decuplare în intervalul 4,2-4,3v. La aceeași valoare n-am reușit să-l reglez. 2) o punte redresoare care se încingea. Funcțională la tensiuni mai mici, chiar am făcut probe. N-am înțeles care a fost problema, puntea fiind cât de cât de marcă (Diotec parcă), nu o chinezărie. Tensiunea maximă 800v. În fine, am înlocuit-o și am scăpat de problemă. Experimentarea până la varianta finală (montajul introdus în lanternă) a durat câteva săptămâni. Am folosit voltmetru și ampermetru pentru a urmări îndeaproape. Cu această ocazie mi-am dat seama în ce mod criminal am folosit lanterna acum 25 de ani. Când lumina devine chioară, fiecare acumulator are 0,7v. Lumină tot ai, te descurci, apropii lanterna de foaia cărții, dar pentru acumulatori este o povară imensă. Probabil le-am scurtat mult viața încă de la primele utilizări. Totuși, îmi amintesc că autonomia a fost de 1h continuu o perioadă bună de timp. Parte a problemei (atunci și acum) o constituie lipsa unor becuri adecvate. Sovieticii recomandau bec 3,5v/0,14A. Greu de găsit așa ceva. Așadar, atunci și acum, am folosit becuri de 2,2v/0,2A. sau 2,5v/0,25A. La cel de 2,2v există un risc mare de ardere când sunt acumulatorii full (cca 4,5v tot pachetul). Compar experiența mea cu specificațiile din instrucțiunile originale: 1) „Lanterna este destinată folosirii pentru iluminare pe timp scurt” - eu trăgeam de ea o oră non-stop. Uneori până filamentul abia se înroșea. 2) „Cicluri încărcare-descărcare: minim 150” - am depășit mult (de 4-5 ori) cu un set de acumulatori. Îmi amintesc că cei pe care i-am cumpărat la un moment dat erau puși simplist într-o foaie de carton subțire de dimensiuni A4, găurit pe dimensiuni (ca un blister de medicamente). În piață „la ruși” (deși erau basarabeni) se vindeau la preț foarte mic. În concluzie, puteți readuce la viață astfel de lanterne. Dacă aveți uitată/aruncată una care nu vă trebuie, m-ar interesa pe mine. Cea pe care am avut-o acum mult timp era vișinie, acest model: Editat Ianuarie 29, 2023 de dacos Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 29, 2023 Partajează Postat Ianuarie 29, 2023 Mare răbdare ai avut să resuscitezi aşa vechitură depăşită moral.Dar dacă ai amintiri plăcute cu aşa ceva, de ce nu ? Dacă vrei să faci o decuplare mai precisă, foloseşte un TL431 ca referinţă şi vei putea regla fin tensiunea finală.Deşi acumulatorii Ni-Mh sunt destul de toleranţi, aşa cum ţi-ai dat seama şi singur. A doua chestiune e folosirea unui bec cu incandescenţă acum, în condiţiile în care sunt leduri albe extrem de eficiente, care ar asigura o autonomie triplă sau mai mult, faţă de un bec clasic.Şi nici nu ar trebui să schimbi oglinda colimatorului, ci doar să ,,bibileşti,, ceva timp la poziţionarea corectă a ledului şi mai ales la utilizarea unuia potrivit, cu un unghi de dispersie maxim posibil.Chiar şi utilizarea acelor acumulatori ,,pastilă,, e cam anacronică, era loc să pui uşor un mic acumulator Li-Ion (sau chiar doi) recuperat dintr-o ,,ţigară electronică,, de unică folosinţă, sau ,,vape,, pe care utilizatorii le aruncă pur şi simplu la gunoi, deşi ele au un acumulator Li-Ion de 3,7V/550mAh minim şi un microîntrerupător acţionat pneumatic, componente pe care dacă le-ai cumpăra separat, ar costa mai mult decât ţigara în sine.... Altă chestie pe care o puteai îngloba în lanternă, dat fiind spaţiul generos disponibil, era o mică sursă în comutaţie 230Vc.a./5Vc.c. recuperată dintr-un încărcător (de voiaj) de telefon mobil şi un modul TP4056 de încărcare acumulatori Li-Ion. Acel modul are două leduri, unul roşu ce indică starea de încărcare în curs şi unul verde sau albastru ce indică sfârşitul încărcării.Se poate duce un mic tub flexibil (perfuzie, fibră de sticlă, etc) şi lipi cu bară de polistiren peste ambele leduri de stare, iar capătul celălalt lipit de corpul unui led transparent de 5mm, fixat în gaura ledului original.Astfel aveai o indicaţie ,,bicoloră,, cu un singur led.Câtă vreme te interesa doar aspectul ,,retro,, al lanternei, modernizările interne nu mai contează.Acest tip de modificări le fac la ordinea zilei, şi le introduc în orice are led şi colimator.. Aşa arată un model de acumulator ce se află în fiecare din ,,vape,,.Mă doare sufletul când mă gândesc câte sute/mii de astfel de ţigări se aruncă, cu tot cu acumulatorul aferent.Folosesc astfel de acumulatori la câteva din lanternele mele şi sunt excelenţi.Atâta că nu au modul BMS încorporat, trebuie ataşat unul, dar asta e mizilic... Link spre comentariu
dacos Postat Ianuarie 29, 2023 Autor Partajează Postat Ianuarie 29, 2023 Aveți dreptate, m-am încăpățânat . Nu am vrut să schimb configurația originală. Nu o folosesc în mod curent, am vrut să-mi aduc aminte de copilările (am câteva frontale led pe care le folosesc des). Nu-mi doresc performanță de la această lanternă. Altfel, aș putea pune orice acumulator într-o astfel de carcasă. Un singur 18650 era suficient. Mulțumesc pentru sugestia cu TL431. Am fost foarte concentrat pe schema sovieticului și nu m-am gândit la altă variantă. Chiar mă întreb la ce anume sunt folosiți astăzi acei acumulatori Ni-MH tip pastilă în condițiile în care Li-Ion au performanțe mult superioare. Cu Li-Ion am experimentat la înlocuirea acumulatorilor Ni-MH de la mașini de găurit. În acea situație chiar era nevoie de păstrarea carcasei inițiale a acumulatorului și prelungirea vieții sculei. Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 29, 2023 Partajează Postat Ianuarie 29, 2023 Ni-Mh au avantajul că pot fi resuscitaţi chiar după ce au fost păstraţi timp îndelungat la tensiune zero, deşi nu se recomandă scăderea sub 0,9V niciodată.Plus capabilitatea de a da timp scurt curenţi mari, cu mult peste capacitatea lor, fără deteriorări ireversibile.Sunt maşini electrice franţuzeşti, care au zeci de ani şi sute de mii de kilometri la bord, iar acumulatorii lor Ni-MH SAFT tot mai au 90% din capacitatea iniţială.... Link spre comentariu
doru3160 Postat Ianuarie 30, 2023 Partajează Postat Ianuarie 30, 2023 La 29.01.2023 la 13:49, dacos a spus: Parte a problemei (atunci și acum) o constituie lipsa unor becuri adecvate. Sovieticii recomandau bec 3,5v/0,14A. Greu de găsit așa ceva. Așadar, atunci și acum, am folosit becuri de 2,2v/0,2A. sau 2,5v/0,25A. La cel de 2,2v există un risc mare de ardere când sunt acumulatorii full (cca 4,5v tot pachetul). Cred ca modelul asta de bec se potrivește, de 3,8V/0,07A.Se gaseau la orice magazin de electrice. Nu erau prea cautate, pt ca fiind de putere mica, nici lumina nu era cine stie ce. Lanternele alea au fost folosite mult pe bicicletele navetistilor, aveau baterie pătrată de 4,5V si erau nu pt a vedea ei ceva pe drum, ci pt a fi văzuți noaptea in trafic. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum