Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Problemă cu motorul monofazat


Budu Alexandru

Postări Recomandate

Bună! Am o problemă cu un motor monofazat, nu știu dacă e de la condensatorul (condensatorul e pus pentru reactanța sa capacitivă și este unul de running )pe care l-am montat in paralel cu motorul sau pur și simplu consumă prea mult curent pentru că tot îmi cade diferențialul.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 15
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Budu Alexandru

    7

  • validae

    4

  • sla

    2

  • icar

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Dacă nu dai detalii, nu prea are cum să te ajute nimeni.Ce putere are motorul, ce scop are montarea condensatorului în paralel ? Ai verificat în primul rând rezistența de izolație a motorului ? Dă jos condensatorul și verifică și izolația lui, mai ales dacă o fi în capsulă metalică.

În lipsa unui tester de izolație, poți folosi o simplă ,,lampă de control,, formată dintr-un bec de veioză (10-40W) și un cablu de rețea cu fire lungi și prevăzute cu cleme ,,crocodil,, la   capete.Un fir al lămpii se leagă la șasiul motorului, având grijă  a motorul să fie izolat de pământ sau alte suprafețe conductoare, iar celălalt fir se leagă la una din bornele de alimentare ale motorului.See introduce ștecherul în priză, având grijă să nu atingem motorul testat.Dacă becul se aprinde chiar și slab, izolația bobinajului e afectată și trebuie fie reizolată bobina sau firul care atinge șasiul, fie rebobinat motorul.Dacă becul nu se aprinde, izolația e în regulă.

Link spre comentariu
Acum 31 minute, validae a spus:

Dacă nu dai detalii, nu prea are cum să te ajute nimeni.Ce putere are motorul, ce scop are montarea condensatorului în paralel ? Ai verificat în primul rând rezistența de izolație a motorului ? Dă jos condensatorul și verifică și izolația lui, mai ales dacă o fi în capsulă metalică.

Motorul e de 230VAC 50hz puterea 100W și are clasa B (130 grade Celsius) am pus condensatorul pentru a defaza tensiunea în urma curentului pentru a putea motorul să funcționeze. Motorul l-am luat de la o mașină de făcut pâine, condensatorul nu l-am adăugat eu. De specificat niște chestii condensatorul e de 4 micro farazi +- 5% toleranță și nu are capsula din metal. (Nu știu cum funcționează chestia asta cu condensatoarele de starting și running , eu acum am făcut și spun doar ce am văzut pe internet).

Link spre comentariu
Acum 7 ore, Budu Alexandru a spus:

Motorul e de 230VAC 50hz puterea 100W și are clasa B (130 grade Celsius)

Inseamna ca motorul are o eticheta de unde s-au luat aceste date. Fa o poza cu aceasta eticheta ("placuta indicatoare" este denumirea corecta).

Cate fire are acest motor (doua, trei sau patru) si cum este alimentat la retea, unde este pus condensatorul acela?

Editat de sla
Link spre comentariu

Diferenţialul ,,cade,, când detectează un curent de o anumită intensitate ce se scurge către Pământ.Acest curent poate apărea nu numai de la izolaţia afectată a motorului, poate fi cauzat şi de izolaţia afectată a firelor de legătură sau a altor elermente de circuit.Bănuiesc că motorul îl foloseşti la alt scop decât cel original.Dacă îl alimentezi scos din acel ansamblu, de exemplu pus pe masă, mai sare diferenţialul ? Logic ar fi să nu....

Verifică cu un MegOhmmetru starea izolaţiei sau măcar cu o ,,lampă de control,, cum am arătat anterior.Ai o ,,punere la masă,, pe undeva probabil. Dă amănunte despre aplicaţia unde e folosit motorul, poate ceva e greşit....e cumva un ,,grătar,, rotativ ?

Link spre comentariu
Acum 3 ore, sla a spus:

Inseamna ca motorul are o eticheta de unde s-au luat aceste date. Fa o poza cu aceasta eticheta ("placuta indicatoare" este denumirea corecta).

Cate fire are acest motor (doua, trei sau patru) si cum este alimentat la retea, unde este pus condensatorul acela?

IMG_20221230_002103484.jpg

IMG_20221230_001946012.jpg

Motorul are 3 cabluri si l-am conectat impreuna cu condensatorul in paralel (firul alb de la motor banuiesc ca este impamantarea iar celelalte doua alb si rosu faza si nulul).

Link spre comentariu
Acum 5 ore, icar a spus:

In primul rand verifica condensatorul, se poate sa fie strapuns.

cum as putea sa il verific? pentru ca nu am o functie la multimetru pentru capacitate. Este alta metoda? daca fac cu testul de continuitate si nu se aude nimic atunci functioneaza? inca nu am investit intr-un aparat asa de performant. Doar ce am inceput cu notiunile acestea de electronica si electrotehnica.

Link spre comentariu
Acum 11 ore, validae a spus:

Dacă nu dai detalii, nu prea are cum să te ajute nimeni.Ce putere are motorul, ce scop are montarea condensatorului în paralel ? Ai verificat în primul rând rezistența de izolație a motorului ? Dă jos condensatorul și verifică și izolația lui, mai ales dacă o fi în capsulă metalică.

În lipsa unui tester de izolație, poți folosi o simplă ,,lampă de control,, formată dintr-un bec de veioză (10-40W) și un cablu de rețea cu fire lungi și prevăzute cu cleme ,,crocodil,, la   capete.Un fir al lămpii se leagă la șasiul motorului, având grijă  a motorul să fie izolat de pământ sau alte suprafețe conductoare, iar celălalt fir se leagă la una din bornele de alimentare ale motorului.See introduce ștecherul în priză, având grijă să nu atingem motorul testat.Dacă becul se aprinde chiar și slab, izolația bobinajului e afectată și trebuie fie reizolată bobina sau firul care atinge șasiul, fie rebobinat motorul.Dacă becul nu se aprinde, izolația e în regulă.

problema este asta, diferentialul cade  instant cand il conectez in priza. Iar rezistenta dintre carcasa motorului si una dintre borne este foarte mare (cu megaohmetrul am avut afisat 0.L). Ciudat este ca atunci cand conectez la prelungitor diferentialul nu mai cade iar motorul functioneaza (trebuie sa il invart o data la inceput pentru a porni). Este prost legat prelungitorul oare? pentru ca am incercat in prize care sunt bine montate (le-am testat cu un tester de prize) si a picat diferentialul.

Editat de Budu Alexandru
informatii suplimentare
Link spre comentariu

Dacă prizele aveau inversat nulul cu împământarea, fenomenul se întâmpla la toate.

Cert e că nu motorul cauzează declanşarea diferenţialului, ci o problemă pe instalaţia electrică.

Din poză pare că motorul e cu rotor în scurtcircuit şi cu condensator ajutător.Cum sunt cele de ventilator. Acel condensator este indispensabil funcţionării motorului.

Link spre comentariu

 Functioneaza cu condensator, 4 uF.  Firul alb nu este fir de impamantare,ci este fir functional,este conectat la bobinaj. La retea ar merge firul alb si unul dintre negru/ rosu( cu schimbarea sensului de rotire).

Editat de ignotus52
Adaugare
Link spre comentariu

Am gasit pe net asta:

 

https://obrazki.elektroda.pl/9207644300_1505382620.jpg

Motorul are 3 fire, firul negru este comun ambelor faze, firul rosu este de la faza principala iar firul alb de la faza auxiliara.

Pe un forum cineva a masurat rezistentele fazelor si spunea ca a gasit FP=74ohmi, FA=93ohmi. Asta se masoara cu ohmetrul ( multimetru).

Motorul se alimenteaza asa:

image.thumb.png.e57074bf4329aefe0b749e251274b0d7.png


Din schema se vede ca faza principala se leaga la retea iar faza auxiliara este inseriata cu condenstatorul de 4uF si se leaga la retea.

Link spre comentariu

Condensatorul se verifica cu un instrument care are scala pentru rezistente. Desfaci condensatorul de la motor, scurtcircuiteze bornele, sa descarci eventuala tensiune ramasa in el, apoi pui firele de test pe bornele condensatorului. Daca acesta e bun, indicatia ar trebui sa fie OL. La un instrument cu ac, acul se duce putin spre zeroul scalei, apoi trebuie sa revina spre rezistente marii, sute de kohm. E mai indicat sa testezi cu instrument cu ac, asa vezi si daca nu e intreupt vreun terminal al condensatorului. Ai zis la un moment dat ca trebuie sa-i dai un șfung motorului ca sa plece. Asta indica fie ca nu e bun condensatorul, fie ca e legat prost in montaj.

 

Link spre comentariu

Am mai dat demult o metodă simplă de testare şi măsurare a condensatorilor electrolitici, atunci când nu avem la îndemână un capacimetru, dar avem multimetru ce măsoară intensitatea în curent alternativ. O să o reiau pentru cei care nu au la îndemână un capacimetru.

Se ia un transformator care are un secundar de 3V şi curent de 1A sau cât mai apropiat.Cu cât poate da un curent mai mare, cu atât putem măsura capacităţi mai mari. Dacă nu aveţi un traf ce scoate 3V, modificaţi o înfăşurare existentă sau bobinaţi rapid una în spaţiul gol dintre bobină şi tole (dacă există) cu sârmă de minim 0,5mm. Preferabil ar fi ca tensiunea alternativă să aibă fix 3,14V sau pe aproape, dar având în vedere variaţiile reţelei, dacă scoate măcar 3V e bine...

Acum procedăm la folosirea acestui transformator.

Multimetrul setat pe intensităţi de curent alternativ (ampermetru) se înseriază cu secundarul de 3,14V al  trafului şi cu condensatorul electrolitic de testat/măsurat. Curentul indicat de aparat va fi echivalat astfel,  1mA=1uF

Deci dacă avem un condensator inscripţionat 20uF şi măsurăm un curent de 19mA, înseamnă că are o capacitate de circa 19uF. Toleranţa măsurătorii se încadrează în toleranţele uzuale la măsurarea condensatorilor electrolitici şi depinde de precizia şi stabilitatea tensiunii de 3,14V şi de aceea a multimetrului utilizat, fiind absolut satisfăcătoare.

Ca idee de traf uşor utilizabil, se poate folosi unul de sonerie care are deja înfăşurări de 3-5-8V.

Dacă aveţi transformatoare ce au înfăşurări separate cuo  diferenţă de 3V între ele, se pot faza acele înfăşurări astfel încât să rezulte 3V. De exemplu, două înfăşurări separate de 9V şi 12V pot fi înseriate ,,defazat,, astfel încât putem obţine diferenţa de 3V la ieşire.

Link spre comentariu
Acum 3 ore, sla a spus:

Am gasit pe net asta:

 

https://obrazki.elektroda.pl/9207644300_1505382620.jpg

Motorul are 3 fire, firul negru este comun ambelor faze, firul rosu este de la faza principala iar firul alb de la faza auxiliara.

Pe un forum cineva a masurat rezistentele fazelor si spunea ca a gasit FP=74ohmi, FA=93ohmi. Asta se masoara cu ohmetrul ( multimetru).

Motorul se alimenteaza asa:

image.thumb.png.e57074bf4329aefe0b749e251274b0d7.png


Din schema se vede ca faza principala se leaga la retea iar faza auxiliara este inseriata cu condenstatorul de 4uF si se leaga la retea.

Mulțumesc mult pentru ajutorul dumneavoastră!! Eu am conectat condensatorul după culori (roșu la roșu negru la negru). O zi bună să aveți!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări