MirceaL Postat Ianuarie 4, 2023 Autor Partajează Postat Ianuarie 4, 2023 Ca si test am cam testat toti tranzistorii de pe etajul acela de amplificare ( prin metoda simpla - 2 diode , sau ii bagam intr-un component tester ). Acuma , pentru ca nu mai am alte idei am inceput sa fac o lista cu toti condensatorii electrolitici de pe etajul ala si op-ampul 4558 de care zicea @sla ca ar putea fi faultat si urmeaza sa ii schimb pe toti. Poate asta ajuta ... Ce ziceti ? Ar trebui sa ma gandesc sa schimb si ceilalti condensatori ( aia ceramici sau cum se cheama ) ? sau aia nu prea imbatranesc ? In scurt nu este nici unul , ca am verificat Avand in vedere ca costa mult transportul ... 30 lei pentru orice ... ar fi smart sa fac totul dintr-o comanda Apropos , eu am gasit sa comand de la Adelaida ... mai sunt alte locuri bune de unde se pot comanda piese , cu preturi bune si transport decent ? Multumesc Link spre comentariu
sonic11 Postat Ianuarie 4, 2023 Partajează Postat Ianuarie 4, 2023 Ceva nu este în regula cu etajul final dacă distorsionează cu semnal pe întrare. Nu am văzut sa fi masurat între masa si ieșirea amp sa vedeți dacă exista cc.(la iesire nu după releu) Rezistentele trebuiesc și ele masurate, dacă sunt întrerupte sau devalorizare au ca efect o funcționare defectuoasa. Trebuie sa verificat sursa dacă cele doua ramuri au tensiunile egale și apoi sa va acxati sa puneti în funcțiune et final și după va ocupați de restu. Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 4, 2023 Partajează Postat Ianuarie 4, 2023 Stiu ca sunt offtopic si prezint scuze pentru asta insa judecand dupa abordarea OP eu cred ca este cazul ca subwoofer-ul sa mearga la un electronist la depanat. Link spre comentariu
MirceaL Postat Ianuarie 4, 2023 Autor Partajează Postat Ianuarie 4, 2023 OP Este aproape de acord Insa avand in vedere ca vreau sa invat din asta , am sa mai incerc una alta. Si apreciez faptul ca lumea are rabdare sa explice una alta , unui incepator in domeniul asta Daca nu reusesc sa-l repar nu am sa-l duc la un electronist pentru simplu fapt ca nu merita ... un asemenea subwoofer ii 200-300 lei ... care cel mai probabil m-ar taxa un eletronist sa-l repare Deci ori reusesc eu ori doamne ajuta , ii salvez din el inputul si partea de transformator si ii pun un kit de aplificare pre-built. Oricum , fac asta ca mi se pare interesant si ca sa invat ceva Multumesc inca odata pentru rabdare Link spre comentariu
MirceaL Postat Ianuarie 25, 2023 Autor Partajează Postat Ianuarie 25, 2023 Salutare, Revin cu reparatia subwooferului si cu cateva intrebari , poate reuseste cineva sa ma ajute. Pana acuma am inlocuit un op-amp si 3 tranzistori si o serie de condensatori si in momentul de fata , wooferul scoate ceva pe boxa insa foarte distorsionat ( parca bassul putin mai clar , dar restul foarte distorsionat ) Atasez o poza in care am marcat cu verde ce am inlocuit mai recent si cu rosu cateva tensiuni pe care le-am masurat ... care mie imi par ciudate. In schema de service a amplificatorului sunt specificate 3 seturi de tensiuni: +15v / -15v +Vcc / -Vcc +Vsw / -Vsw +15v ii clar ce ii , dar nu am reusit sa inteleg care ii diferenta intre Vcc si Vsw si daca acestea ar trebui sa fie diferite. In poza care am atasat , circuitul de amplificare este alimentat in partea superioara cu +18v ( +Vsw ) si cu -38v ( -Vsw) in partea inferioara. Din cate am citit eu despre amplificatoarele audio de clasa AB asta nu este corect , nu ? Ar trebui sa fie ori +18v / -18v ... ori 38v / -38v nu ? Cel putin asa ar fi logic ... Ceea ce nu reusesc eu sa imi dau seama ii care ii gresita ? 18 sau 38v ? As zice ca aia de -38v ... dar partea aia tocmai ce am schimbat-o deci nu stiu ce sa zic. Orice idei sunt binevenite , multumesc. Link spre comentariu
sla Postat Ianuarie 26, 2023 Partajează Postat Ianuarie 26, 2023 Acum 11 ore, MirceaL a spus: Pana acuma am inlocuit un op-amp si 3 tranzistori si o serie de condensatori si in momentul de fata , wooferul scoate ceva pe boxa insa foarte distorsionat ( parca bassul putin mai clar , dar restul foarte distorsionat ) In poza care am atasat , circuitul de amplificare este alimentat in partea superioara cu +18v ( +Vsw ) si cu -38v ( -Vsw) in partea inferioara. Din cate am citit eu despre amplificatoarele audio de clasa AB asta nu este corect , nu ? Ar trebui sa fie ori +18v / -18v ... ori 38v / -38v nu ? La +/-Vsw sunt alimentati finalii iar la +/-Vcc restul montajului amplificatorului de putere. Ai valori diferite la Vsw pe cele doua ramuri fiindca acei +18V de pe ramura pozitiva vin prin D111 de la cealalta sursa (care face +/-15V), nu de la Vcc (+38V). Trebuie sa ai aceeasi tensiune pe ambele ramuri pentru a nu avea distorsiuni. La tine un final este alimentat la +18 iar celalat la -38, cum vrei sa functioneze? La putere mica alimentarea finalilor se face la +/-18V prin D111 si D112, la putere mai mare se comuta alimentarea la +/-38V prin deschiderea Q120, respectiv Q124, acesti tranzistori fiind comandati de ceilalti din jurul lor. De ce ai inlocuit tranzistorii de pe ramura negativa? Link spre comentariu
MirceaL Postat Ianuarie 26, 2023 Autor Partajează Postat Ianuarie 26, 2023 I-am inlocuit pentru ca erau defecti , parca toti 3 erau in scurt + niciunul nu era detectat ca si tranzistor de catre component tester asa ca am decis sa ii inlocuiesc. Inainte sa fac asta , in loc de -38 constant acolo erau variatii foarte mari ... -18 -> -24 erau in toate directiile. Si am si un mic update: Am vrut sa refac ceva masuratori in ramura negativa si am vazut ca Q124 si Q125 ambii sunt in scurt , de ce , nu imi dau seama ca i-am inlocuit , poate facand testele i-am scurtcircuitat asa ca va trebui sa ii comand sa ii inlocuiesc. Cu acestia scosi din circuit am +/-18 la Q107/Q108 in partea de amplificare deci corect banuiesc. Am mai incercat ceva si anume am pus un generator de ton la intrare ( de pe telefon , ca altul nu am ) si in boxa pare ca se aude clar si puternic tonul generat ... dar daca pun o muzica iese totul foarte distorsionat ... destul de puternic , dar distorsionat bine de tot ... Am sa comand piesele pentru partea negativa sa o pun la punct ... dar imi pare ciudata faza cu tonul , oare ce ar putea cauza asta ? Multumesc si o zi frumoasa PS: De unde comandati dvs piese ? Eu pana acuma am comandat de la adelaida dar ii dificil cu ei , ca dureaza 2-3 zile + 20 lei transport la orice piesuca ... aveti ceva magazine online ( sau fizice in cluj ) pe care l-ati recomanda ? Link spre comentariu
sla Postat Ianuarie 26, 2023 Partajează Postat Ianuarie 26, 2023 (editat) Acum 3 ore, MirceaL a spus: Cu acestia scosi din circuit am +/-18 la Q107/Q108 in partea de amplificare deci corect banuiesc. Am mai incercat ceva si anume am pus un generator de ton la intrare ( de pe telefon , ca altul nu am ) si in boxa pare ca se aude clar si puternic tonul generat ... dar daca pun o muzica iese totul foarte distorsionat ... destul de puternic , dar distorsionat bine de tot ... Am sa comand piesele pentru partea negativa sa o pun la punct ... dar imi pare ciudata faza cu tonul , oare ce ar putea cauza asta ? Dacă ai scos tranzistorii care comuta alimentarea la 38V, este normal ca daca nu depășești o anumită putere să se audă corect, abia de la un anumit volum finalii intra in saturație din cauza tensiunii de alimentare prea mici si amplificatorul distorsioneaza. Trebuie să verifici toate piesele de la acel comutator de tensiuni. La intrarea circuitului care face comutarea exista un divizor de tensiune de 10K/1K, semnalul de la ieșirea amplificatorului ( care merge si la difuzor) este redus la 9% , apoi este redresat de diode si comanda mai departe ( dacă are nivel suficient) deschiderea primului tranzistor, care la randul lui deschide celelalte tranzistoare, inclusiv cel pe post de comutator. Trebuie să verifici toate piesele din partea de jos a schemei. PS: O "depanare" simpla ("a la Dorel") ar fi sa alimentezi tot timpul finalii la 38V, adica sa suntezi Q120 si 124 intre emitor si colector (solutie pe care eu nu as aplica-o). Facand asta vei avea doua consecinte: 1) Nu vei avea volum mic ca inainte, adica si cu potentiometrul la nivel scazut vei avea volum poate nedorit de tare 2) Cand aparatul este pornit, in gol (fara semnal) sau in st-by, finalii se vor incalzi mai tare decat inainte, tensiunea pe ei fiind dubla fata de situatia normala pentru aceasta stare. Editat Ianuarie 26, 2023 de sla Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum