Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

UPS de putere mica si tensiune 12V si 5V


Postări Recomandate

Acum 19 ore, Blacksmith a spus:

 

Nu inteleg de ce sa nu se poata... In el nu are cateva spire din platbanda care scoate o tensiune la capete. De ce sa nu pot sa pun ce ansa vreau eu ?

 

Are 4 spire pe secundar, daca il refaci cu doar doua spire dublu ca sectiune poti pune ansa de cupru, Am facut modificare pe unul si e ok comparabil ca putere cu cel romanesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 377
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 20 ore, adydep a spus:

:)

 

Ferita folosita de mine in acel test avea pearmibilitate prea mare, si nu permitea pe primar mai mult de cca 70 spire(inelul folosit era de la filtrele emi de pe cablu). Am avut acelasi neajuns cu ansa. Din otel era ok insa daca foloseam din cupru se supraincalzeau tranzistorii din montaj. Banuiesc ca daca se foloseste o ferita cu permeabilitate mai mica care sa permita cca 120-140 spire pe primar va functiona ok si cu ansa din cupru dar n-am avut ca sa testez.

Editat de c_anicai
Link spre comentariu
Acum 32 minute, sesebe a spus:

Feritele alea de la cabluri se satureaza imediat. Daca vrei sa repeti exterimentul fa o taietura (cit mai subtire) longitudinala pe toata lungimea feritelor si cred ca vei obtine in final ceva utilizabil.

E o ideie dar eu zic ca trebuie incercat si alt tip de ferite. Experimentul asta l-am facut cu aproape 15 ani in urma si acum nu mai am chef, a fost doar de amuzament sa vad daca merge. Cu ansa din otel  incalzea destul de bine si tranzistotii erau relativ reci chiar si dupa 10 min pornit insa cu ansa de cupru tranzistorii se incingeau rapid. In poza e cu ansa de otel fir de 1,8 mm diametru.

invertor_lipit_varianta_secundar_multi_2.jpg

Link spre comentariu

Aceasta este ultima schema: Final V2.pdf

 

Hai sa va descriu un pic. Incepand de sus, de la stanga la dreapta... e circuitul pentru led-ul de power, facut in asa fel incat sa aiba luminozitate constanta si sa se aprinda doar de la un anumit nivel de tensiune in sus (arata ca avem tensiune valida). Apoi circuitul stabilizator de 13.7V pentru incarcarea bateriei. Apoi, sus, intrerupatorul cu mosfet pentru afisajul starii bateriei, iar sub el un detector de nivel care da semnalul de Warning cand tensiunea bateriei scade sub un anumit nivel. In dreapta jos este flip-flop-ul care comanda intrerupatorul cu mosfet ON/OFF pentru tensiunea de iesire. Apoi spre stanga, M4/M5 transforma 3.3V in 12V pentru ca Raspberry sa poata da reset la flip-flop si sa isi taie singur tensiunea de alimentare. Cele 2 comparatoare din stanga trec in 1 logic daca tensiunea bateriei scade sub pragul minim admis, in felul asta U3b semnalizeaza lui Raspberry ca e timpul sa-si dea shutdown, prin circuitul de jos, cu M2 care trage la masa un pin. iar U3a, taie tensiunea de alimentare a afisajului starii bateriei... si in felul asta nu mai exista nici un consumator care sa traga din baterie daca aceasta este deja goala. Am pus 2 comparatoare pentru ca cel de jos are histerezis mai mic si porneste imediat afisajul cand revine tensiunea de retea, iar cel de sus porneste din nou Raspberry-ul dupa ce bateria s-a incarcat cat de cat. In stanga de tot e referinta de 5V si dupa ea e divizorul tensiunii bateriei, care are un circuit cu Q2 ce incarca rapid condensatorul C8 la pornire ca acele comparatoare sa nu creada ca bateria e goala si sa treaca in 1 logic, semnaland shutdown.

 

Acum, problema nenorocita de care nu pot sa scap, este circuitul cu M3 din iesirea lui U3b. Acest circuit, cand U3b trece din 1 in 0, da un impuls pozitiv scurt filip-flop-ului si il trece in 1 logic, pornind alimentarea dispozitivelor conectate la UPS. Problema este ca daca se decupleaza bateria sau tensiunea de la priza, tensiunea pe divizor scade si comparatorul trece in 1, apoi cand tensiunea revine la loc, trece imediat in zero, ceea ce face ca circuitul cu M3 sa dea un impuls nedorit de pornire.

 

Aveti vreo idee cum pot rezolva, ca m-a innebunit de tot... ? :tryre

As putea sa-i fac un fel de "Enable" la circuitul cu M3, care sa inhibe pulsul de start... dar nu am cu ce semnal sa-l controlez. Pentru ca, eu as putea sa pun o rezistenta sa incarce un condensator treptat si sa ii fac un circuit ca cel de Warning care sa dea 1 sau 0 cand tensiunea trece de un anumit prag, dar problema este ca la a doua pornire, condensatorul e deja incarcat si circuitul devine inutil...

Editat de Blacksmith
Link spre comentariu
Acum 2 ore, Blacksmith a spus:

Aceasta este ultima schema: Final V2.pdf

 

Hai sa va descriu un pic. Incepand de sus, de la stanga la dreapta... e circuitul pentru led-ul de power, facut in asa fel incat sa aiba luminozitate constanta si sa se aprinda doar de la un anumit nivel de tensiune in sus (arata ca avem tensiune valida). Apoi circuitul stabilizator de 13.7V pentru incarcarea bateriei. Apoi, sus, intrerupatorul cu mosfet pentru afisajul starii bateriei, iar sub el un detector de nivel care da semnalul de Warning cand tensiunea bateriei scade sub un anumit nivel. In dreapta jos este flip-flop-ul care comanda intrerupatorul cu mosfet ON/OFF pentru tensiunea de iesire. Apoi spre stanga, M4/M5 transforma 3.3V in 12V pentru ca Raspberry sa poata da reset la flip-flop si sa isi taie singur tensiunea de alimentare. Cele 2 comparatoare din stanga trec in 1 logic daca tensiunea bateriei scade sub pragul minim admis, in felul asta U3b semnalizeaza lui Raspberry ca e timpul sa-si dea shutdown, prin circuitul de jos, cu M2 care trage la masa un pin. iar U3a, taie tensiunea de alimentare a afisajului starii bateriei... si in felul asta nu mai exista nici un consumator care sa traga din baterie daca aceasta este deja goala. Am pus 2 comparatoare pentru ca cel de jos are histerezis mai mic si porneste imediat afisajul cand revine tensiunea de retea, iar cel de sus porneste din nou Raspberry-ul dupa ce bateria s-a incarcat cat de cat. In stanga de tot e referinta de 5V si dupa ea e divizorul tensiunii bateriei, care are un circuit cu Q2 ce incarca rapid condensatorul C8 la pornire ca acele comparatoare sa nu creada ca bateria e goala si sa treaca in 1 logic, semnaland shutdown.

 

Acum, problema nenorocita de care nu pot sa scap, este circuitul cu M3 din iesirea lui U3b. Acest circuit, cand U3b trece din 1 in 0, da un impuls pozitiv scurt filip-flop-ului si il trece in 1 logic, pornind alimentarea dispozitivelor conectate la UPS. Problema este ca daca se decupleaza bateria sau tensiunea de la priza, tensiunea pe divizor scade si comparatorul trece in 1, apoi cand tensiunea revine la loc, trece imediat in zero, ceea ce face ca circuitul cu M3 sa dea un impuls nedorit de pornire.

 

Aveti vreo idee cum pot rezolva, ca m-a innebunit de tot... ? :tryre

As putea sa-i fac un fel de "Enable" la circuitul cu M3, care sa inhibe pulsul de start... dar nu am cu ce semnal sa-l controlez. Pentru ca, eu as putea sa pun o rezistenta sa incarce un condensator treptat si sa ii fac un circuit ca cel de Warning care sa dea 1 sau 0 cand tensiunea trece de un anumit prag, dar problema este ca la a doua pornire, condensatorul e deja incarcat si circuitul devine inutil...

Ai sa spui ca sunt nebun, arunca 4013 și pune în locul lui un pic cu 14 pini cu care poți face ce dorești.

 

Link spre comentariu
Acum 17 ore, Blacksmith a spus:

apoi cand tensiunea revine la loc, trece imediat in zero, ceea ce face ca circuitul cu M3 sa dea un impuls nedorit de pornire.

..poate un monostabil ,inainte de M3 ,care sa fie insensibil la trecerea 1->0 de la U3b ...?!!!  De tipul 4098 ?!!! Zic si eu...:)

Link spre comentariu

S-a mai imbunatatit, dar tot nu e cum trebuie la comutarea ON/OFF...

Deocamdata il las asa, ca merge bine in rest... Astazi l-am reglat, i-am facut toate testele, am mai ajustat softul, e totul ok... Urmeaza 6 luni de functionare non-stop, si pana la iarna cand revin la atelier mai ma gandesc cum sa imbunatatesc schema... 

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

I-am tras si o aplicatie pe masura... ! :da

Ma anunta la toate evenimentele care se intampla. Si pot sa citesc si SMART-ul hard-urilor cand vreau.

La testul asta i-am oprit alimentarea la ora 12:00 si la 13:45 si-a dat shutdown automat. Deci ma tine in jur de 1 ora jumate, doua... Apoi l-am conectat la priza la 14:30, si in 25 min a pornit din nou, dupa ce s-a incarcat un pic bateria.

Acum o luna nu stiam nimic despre limbajul de programare Python, iar acum am facut o aplicatie de 6 pagini in el. Cu ajutorul AI-ului...

 

  image.thumb.png.882265a99bdc62fc72ff2be8ddd5a503.png image.thumb.png.5b5e9a17813670d54df1afb8ed3481e4.png

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Se intampla ceva ciudat... Am lasat stabilizatorul reglat sa scoata 13.8V si acum, dupa o luna, a crescut tensiunea la 13.9V. Bateria asta scrie pe ea ca vrea intre 13.7 si 13.9V. Nu inteleg ce se intampla. Parca nu imi vine sa cred ca un circuit stabilizat cu integrat sa aiba deriva de temperatura care sa modifice tensiunea cu 1V, mai ales ca cica e si compensat termic. Oare s-o intampla ceva in baterie, stand asa mereu sub tensiune, vreo supraincarcare ceva ? Dar chestia e ca si daca intrerup bateria tot 13.9V imi arata... ca si cand atat ar scoate incarcatorul.

Editat de Blacksmith
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări