Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

UPS de putere mica si tensiune 12V si 5V


Postări Recomandate

Acum 58 minute, UDAR a spus:

(comparator, nu operațional !)

Ah, da... acum vad si eu ca scrie comparator in datasheet...

 

Acum 58 minute, UDAR a spus:

NCP431A

Super ! Chiar ma cam durea sufletul sa dau 20 lei pe referinta aia...

Asta cred ca functioneaza la fel ca si clasicul TL431, nu ? Adica pot sa-l configurez sa-mi dea si 5V... cat am eu acum in schema ?

Dar e ok faptul ca pe iesirea lui de 5V or sa fie aplicati 12V de la iesirea comparatorului prin 1,3Mohm ?  

 

Edit:

Care ar fi regula dupa care selectezi vlorile celor 2 rezistente de ajustare ? 

Ca sint o infinitate de valori care imi dau 5V pe iesire...

Vad ca zice ca, curentul catodului trebuie sa fie minim 50uA. Dar cand pun divizor de ajustare a tensiunii, acel curent minim se refera la curentul total (care include si pe cel din divizor) sau doar strict curentul pe acel pin de catod al integratului ?

Cat de mari pot pune rezistentele din divizor ? : ))

 

Cu 100k in catod si divizor cu 2 rez de 200k, am 60uA consum total, 47uA prin integrat si 12uA prin divizor. Oare o functiona asa ?

 

 

Editat de Blacksmith
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 377
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Nu trebuie să-l configurezi pentru 5V, îl lași la 2,5V cu REF legat la catod și recalculezi divizoarele R4 - R5 respectiv R2 - R6 - ce mai ai acolo. Pe catodul lui nu se aplică nicio tensiune din comparator, se mai injectează doar un mic curent -  nu-i pasă.

Vezi ca DS-ul zice 40µA tipic, 60 garantat. Dacă nu te mulțumește există și ATL431 cu 20µA tipic, 35 garantat - ceva mai scump. Nu cred că e cazul.

 

Link spre comentariu

E simplu...

Incepand din dreapta sus... Avem stabilizatorul de 13.7V pentru incarcarea bateriei. Apoi dreapta jos, etajul comparator cu TLV1812 care da shutdown cand tensiunea pe baterie scade sub 11.6V si previne repornirea pana cand nu urca la 12.6V. Apoi etajul butonului de start care are un debouncing de 150ms pt o comanda ferma. Apoi cele 3 porti NAND care adauga functie de Enable semnalului de start. Puteam sa pun o singura poarta de alt tip, dar oricum acestea erau deja disponibile, pentru ca IC-ul are 4 bucati. Apoi etajul cu a 4-a poarta NAND care tine sursa in reset 3-400 ms la pornire, pana se stabilizeaza treburile in circuit. Apoi latch-ul cu CD4013 care comanda intrerupatorul principal. Aici am facut o schimbare misto (zic eu). In loc sa dau comanda pe Set cand vreau sa-l pornesc, am setat Data "high" si cand dau comanda pe Clock trece iesirea in 1. Am facut asa ca Resetul care se da la inceput, sa aiba prioritate peste Set... Altfel, iesirea ar fi putut fi intr-o stare nedefinita la inceput.

Editat de Blacksmith
Link spre comentariu

Acum că ai pus la punct circuitele auxiliare hai să ne uităm și la cele principale - schema aia cu LM723 + NPN + Schottky + limitare de curent cere cel puțin 18,2V la intrare ca să asigure 13,7V cu 1A la ieșire ori tu zici minim absolut 16,2V . E o problemă !

 

EDIT A postat între timp @digix. Și eu cred la fel, un microcontroler de consum redus și cu un minim de hardware suplimentar rezolvă tot ce ai acolo. Dar asta o țineam pentru etapa următoare!

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Probabil ca mergea si cu un Attiny, numai ca eu nu stiu cum se foloseste asa ceva, iar PIC-uri n-am mai programat dinaintea erei noastre... Nici nu mai stiu daca stiu sa le programez (sa scriu programul in PIC, nu codul). Si in plus, parca si analogicul asta are farmecul lui... Analogicul e hardware pur, pe cand digitalul e si cu soft. Apoi toata experienta asta a fost foarte interesanta pentru mine, am trecut prin multe provocari ca sa o fac... Iar la sfarsit iti da o satisfactie enorma. Acum va trebui sa proiectez un cablaj si sa-l dau la chinezi sa-l execute... alta provocare, la fel de misto. Eu nu tin neaparat sa fie totul cat mai simplu si mai repede de facut, pentru ca eu tocmai asta urmaresc, sa imi fac de lucru... Acum e iarna, nu mai lucrez in curte si trbuie sa-mi ocup timpul cu ceva.

 

UDAR, 16.2V e minimul la care mai functioneaza stabilizarea. Adica scade cu doar 10mV la 1A. Am 0.7V Vbe tranzistor, 0.62V pe rezistenta, 0.36V pe dioda... si restu pana la 2.5V pe integrat. Cel putin asa zice simulatorul... Iar eu in realitate m-am gandit sa-i dau 17.1V (0.5V scade sursa in sarcina si 0.5V de siguranta). Sursa poate sa dea pana la 18V, deci am de unde, dar se disipa prea mult pe tranzistorul ala cand incarca...

 

@digix Am cautat si eu in link-urile alea de facebook de l-ai pus mai sus, sa vad cum ai facut tu  automatizarea si n-am gasit nici o informatie. Ai pus acolo doar niste poze si o descriere generala... Asa ca am facut si eu cum m-am priceput... M-ar interesa, daca vrei sa-mi spui, daca si tu ai folosit "dtoverlay=gpio-poweroff" si "dtoverlay=gpio-shutdown" la Raspberry ca sa semnalizezi si sa executi shutdown-ul folosind GPIO26 si GPIO3. Pentru ca am o intrebare despre chestia asta, la care nu am gasit inca raspuns...

 

@antemir Programez calculatoare inca de pe vremea lui HC-91. Momentan, cel mai bine stiu sa programez in Delphi. Microcontrolere am programat doar PIC in asamblare, dar n-am mai facut-o de mult, si probabil ca intre timp nici nu se mai foloseste asa ceva... au aparut altele mai noi. Acum vreau sa invat Pyton ca sa pot programa Raspbery-ul...

Editat de Blacksmith
Link spre comentariu

Stii ca circuitul asta deja l-am facut si am si incarcat bateria cu el fara probleme... Insa nu mai imi amintesc bine pe la cat am reglat sursa... Cred ca undeva intre 17 si 17.5V... Ca stiu ca se incalzea foarte tare radiatorul si am zis sa ii dau cat mai putin... Am sa-l mai verific o data cand ma intorc in atelier...

Link spre comentariu
La 17.01.2023 la 21:52, UDAR a spus:

Data sheet-ul zice între V+ și  Vout minim 3V , după schema internă ar fi minim 2,3V

 

Am testat astazi din nou pe circuitul real. Imi trebuie minim 17.2V la intrare ca tensiunea de iesire sa ramana stabila la 13.7V cu un consum de 1A. Asta fara alt consum. Deci in mod normal ar trebui vreo 17.7V.

Link spre comentariu

Ca si cand nu era de ajuns... cand m-am apucat si eu sa construiesc circuitul, ce sa vezi... nu mai am porti logice ! Ca le-am vandut ca "desteptu" cand am zis ca ma las de electronica... Daca mai ma auziti vreodata ca vand piese, sa nu mi le mai cumparati ! :rade: Asa ca m-am apucat si am construit si portile logice cu tranzistoare... Si merge chiar bine circuitul. Asa de bine incat nici nu mai imi vine sa fac cu porti logice cand voi construi varianta finala. 

Ce as vrea sa mai fac este sa se dea reset automat la latch cand scade tensiunea de alimentare...

Partea cu operational inca n-am testat-o ca nu am integratul ala. Oare as putea sa testez cu LM358, asa de proba ?

 

screenshot.6.thumb.png.5099555126d1e426516f1ded6d4f9f51.png 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări