Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

lampă acvariu


XAN77

Postări Recomandate

Mi-am comandat un acvariu care știu că stă prost cu lumina inclusă, astfel că va trebui să adaug ceva lumină. El vine cu o lampă de 16,5W 1700 lm.  Îmi trebuie un plus de minim 2300 lm ca să ajung la 20 lm/litru pentru plante fără mari pretenții și minim 4300 lm dacă ridic pretențiile.

Încercând să copiez cumva lampa originală care efectiv stă pe marginile de plastic formate de cadrul superior al capacului ce stă pe marginile de sticlă, am găsit la un magazin niște profile de genu celui din poză, de 1,2 m lungime, 3cm lățime, circa 320 grame total. Întrebarea mea este cam câți W LED aș putea pune pe acel profil? Pare oricum mai mult material decît la cel original.

La leduri văd că nu mai e oferta de acum ceva ani, LiteOn nu mai sunt. Nu m-am mai ocupat de leduri de mult timp, cob-urile puse prin casă în 2015 merg ca în prima zi.

Eu mă uitam după COB-uri dar fi și alte opțiuni de luat în calcul ? Nu vreau să mă ducă la foarte mulți bani lampa asta. Cea originală e totuși 490 de lei, cam SF.

Capture.JPG

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 15
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • XAN77

    7

  • Dxxx

    4

  • validae

    3

  • Усилитель

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

1. la 1,2m lungime poti linistit sa te gandesti la cei 16W, dar sa distribui COBurile pe toata lungimea ... oricum trebuie sa o faci pentru iluminare uniforma.

 

2. vezi ce sursa folosesti, iti recomand numai ceva de calitate.

 

3. Problema este de spectru.

 

NU LiteOn COB.

Eu am incercat cu leduri si COBuri bune... total esec...

Cele bune au CRI mare, dar plantelor nu le prieste deloc. Mergea mult mai bine cu leduri vechi, din alea cu CRI incert.

Pana la urma eu folosesc niste benzi led chinezesti de 2 bani, cu CRI sigur prost, pentru ca le merge bine plantelor - dar evident ca nu le alimentez cu rezistente serie, ci corect, in curent constant.

Sa stii ca chinezismele led pentru acvarii chiar merg bine... in practica... alea cu 80% leduri labe, dar si cu ceva UV si IR.

Culmea este ca am incercat cu leduri dedicate pentru plante (Edison) si tot nu a mers la fel de bine ca ledurile de proasta calitate, iar lumia era violacee, nu prea placuta.

 

Poate solutia cea mai buna ar fi ceva banda led ieftina de 24v, le suntezi toate rezistentele de limitare si le alimentezi in curent constant. Eventual pentru alta tensiune folosesti unitati identice ca numar de leduri, configurate in serie pentru imperechere cu ce poate sursa.

 

Evident ca trebuie montura corecta pe radiator pentru racire.

 

Link spre comentariu

Aaaaa ma intrebi de banda - pai eu cam urasc banda... si o evit.

 

Serios vorbind: exista banda chinezeasca cu autoadeziv pe ea - degresezi bine profilul de Al si apoi desfaci banda de protectie a adezivului progresiv lipind PCBul elastic pe profil. Incerci sa nu ai deloc bule de aer, ca sa ai transfer termic cat mai bun.

Bine ar fi ca inainte de lipirea pe radiator sa ai deja cositorite firele de conectare.

Deoarece fiecare LED individual disipa numai sute / poate doar zeci de miliWatti si pentru ca astfel ai distribuit ledurile pe toata lungimea si uniform departate racirea va fi mai mult ca suficienta.

In practica lipirea de genul asta tine foarte bine, desi pare amatoriceasca - asta daca nu a facut chinezul economie mergand pe adeziv prost.

 

Vezi cum calculezi puterea si vezi cum modifici (imbunatatesti) banda:

- daca sa zicem ca ai 1,2m de banda de 12W/m atunci ti-ar ajunge o singura banda ~15W.

Dar daca as fi in situatia respectiva eu as lua sa zicem 5m si as pune 4 benzi in paralel... de principiu banda nu costa mult si daca faci asa va avea viata mai lunga si iluminarea va fi mai uniforma.

Puterea as limita-o tot la 15W, din sursa de curent constant - deci ai folosi ledurile la 1/4 din ce spune chinezul (si de obicei el merge la maxim posibil, nu la maxim rational), cu randament mult mai bun si suprafata de contact cu radiatorul de 4 ori mai mare.

- pentru randament bun ar merita ca fiecare rezistenta de limitare sa o suntezi cu cate o rezistenta de cel putin 10 ori mai mica - incat ce rezulta sa faca doar echilibrare. Dar va fi foarte mult de munca.

INSA daca faci cum am scris mai sus si te duci la 1/4 din nominal deja ai redusa mult disipatia pe rezistente, deci merge sa le lasi cum sunt.

- cu imperecherea tensiunii ti-am spus mai sus.

 

Daca nu ai sursa de curent constant poti sa ma intrebi si pe mine, cred ca mai am cateva de vanzare.

Link spre comentariu

Nici eu nu mă dau în vânt după benzi, te-am întrebat doar pentru că ai zis 

Citat

Pana la urma eu folosesc niste benzi led chinezesti de 2 bani, cu CRI sigur prost, pentru ca le merge bine plantelor

O variantă bună ar fi proiectoarele de 10W simple dar nu știu dacă or să încapă sub capac, mai degrabă ar tebui cumva adaptate (găuri în capac) ca ele să stea deasupra. Mai analizez. E bine că mi-ai zis să nu mă arunc la leduri scumpe cu CRI peste 90 etc. Nu am exclus total încă nici tuburile fluorescente T5. La acel bazin potrivite ar fi cele de 115cm (de 28 sau 54W), dar balasturi speciale pentru ele nu prea am văzut, ci doar improvizații cu balasturi electronice clasice de 1x36W, 2x36 etc.

Acvariul în discuție este un EHEIM Vivaline 240, are 120cm lungime. L-am comandat la Hornbach dar vine abia peste o lună, din cauza asta nu prea știu dimensiuni exacte în diverse poziții, mai ales sub capac.

Link spre comentariu

Eu recunosc că sper încă să pot băga un tub cu leduri care are 120cm, dar nu știu încă dimensiunile exacte sub capac. Acele tuburi au ”calitatea” de a fi chinezării de 2 bani deci sigur au un spectru larg nereușind să țintească ce scrie pe ele, sunt ieftine, găsesc și la mine la Mangalia sub 20 de lei nu trebuie să comand pe net.

Dar, mă gândeam, dacă nu-mi încape, ar fi o variantă să-l sparg și să scot bagheta cu leduri ? Că bagheta are sigur dimensiunea potrivită, nu beneficiază în tub de alt ajutor de răcire, este cred eu rigidă. Așa aș putea cumpăra de pe net așazise profile led de aluminiu cu dispersor alb (doar cu alb am văzut pe un site) de 2 metri, care le tai la cat trebuie și să bag baghetele din tuburi.

Ideal ar fi, dacă nu ar fi de sticlă tubul led, să-l desfac și scurtez cu cei 1-2cm care probabil mă încurcă pe mine.

Cert e că aștept să vină acvariul și abia apoi mă decid ce cumpăr.

Ce părere ai @Dxxx de tuburile led ?

Link spre comentariu

Cred ca Vali stie mai bine ca mine cu tuburile "tip fluorescent" cu leduri.

 

Daca substratul este MC-PCB, adica aluminiu atunci ce poti face foarte lejer este sa folosesti niste silicon transparent si sa lipesti bagheta respectiva pe profilul extrudat pe care deja inteleg ca il ai, in felul asta racirea va fi cu muuult mai buna decat aveau in tubul original. Deci incearca sa gasesti ceva cu MC-PCB, sa nu cumva sa nimeresti ceva cu PCB normal.

 

In rest nu cred ca merita profilurile cu dispersor.

De obicei sunt facute "slim" si pot fi atat de inguste incat sa nu-ti intre bagheta... dar ce nu imi place este ca de obicei altereaza/ingusteaza unghiul de emisie, ducand la pierderi. Un led uzual are 120 grade si de multe ori deschiderea este sub 90 grade.

In plus dispersorul are rost pentru corpuri de interior, unde este posibil sa te uiti direct spre ele, deci oarecum protejeaza. Insa la un acvariu normal lumina ar trebui sa fie directionata strict pe suprafata apei, si odata intrata in apa sufera in general reflectie totala, deci nu prea iese ca sa te orbeasca. Evident ca si dispersorul atenueaza lumina...

Link spre comentariu

mulțumesc, m-ați ajutat să renunț la a cumpăra acele profile pentru led

Nu am nici extrudatul de aluminiu, dar e mult mai rentabil de cumpărat acel radiator de 3cm lățime care costă 48 de lei, decat 29 de lei profilu ăla subțirel și anemic de benzi led.

Cu lipitul baghetei de leduri am ceva emoții. E ok cu silicon ? Între lampă și luciul apei nu se va afla nimic, apa va condensa pe lampă când în cameră va fi mai rece decât apa acvariului, la fel va fi și situația lămpii originale. Bagheta aia led nu e waterproof. Acel radiator având acele canale pe cant, mă gândesc să mă folosesc de ele să pot fixa bucle din coală plastic transparent, precum cele folosite la printare laser de foloseam la pcb foto.

Păreri ? Altă idee ?

Link spre comentariu

Orice lac transparent, dar eu aş recomanda să iei o cutie de colofoniu nefolosită şi picuri alcool pe deasupra, dai cu o pensulă până se dizolvă puţin şi pensulezi cu atenţie bara de leduri peste tot.Stratul de colofoniu e higrofob (respinge la nivel electrostatic apa), poţi literalmente să o scufunzi în apă ulterior şi nu se lipeşte apa de ea.Testat...

Link spre comentariu

Exista tuburi cu led marime standard ca cele cu neon, nu trebuie sa faci racire etc, unele au sticla altele plastic, cele de plastic au si varianta mată. Merg direct la 220, atentie la izolatie capete. Sunt ieftine.

Link spre comentariu

Nu cred ca merita sa dai bani pe tuburi de neon maritime, vor costa mult in plus si oricum este posibil sa trebuiasca sa le extragi din tub datorita lungimii. Nici nu mai zic ca este recomandat sa suplimentezi racirea.

 

Scuza-ma ca nu ti-am dat de la inceput detalii practice.

 

1. verifici ca profilul si bagheta sa fie congruente... adica sa fie ambele plane, sa se aseze fara sa existe goluri intre ele.

2. degresezi ambele

3. aplici un singur cordon nu foarte lat *** (aici este arta, sa te descurci cu cat mai putin) pe bagheta si apoi o presezi pe profil, iar pana face priza trebuie sa fixezi cu niscai greutati.

Cu cat stratul de silicon este mai subtire cu atat ai racire mai buna.

IMPORTANT este ca dupa presare, pe ambele laturi ale baghetei sa ai ceva silicon expulzat (semn ca peste tot ai silicon ca interfata si nu bule de aer)... dar cu cat mai putin, cu atat mai bine.

Daca ai gresit flagrant cantitatea de silicon (+ sau -) iti dai seama si ideea este sa stergi totul cu ceva servetzel de hartie si sa refaci manevra, nu este nici problema / nici mare pierdere... dar trebuie facut inainte de intarire.

MARE ATENTIE - daca murdaresti sau intinzi pe profil nu este bai... dar sa nu atingi/murdaresti ledurile - eventual la inceput le protejezi cu o banda de mascare pe care o scoti dupa intarirea siliconului (vezi insa si punctul 6)

4. dupa intarire poti curata mecanic

5. eu am folosit silicon transparent normal / universal de la Bison fara probleme de coroziune desi era acetic. Daca ai temeri poti sa folosesti din cel neutru.

6. si la mine ledurile nu sunt protejate, dar dupa intarire am aplicat silicon din acelas tub peste leduri. 

Trebuie sa faci asta numai dupa intarirea siliconului de fixare, ca sa fii sigur ca totul este bine si nu ai motive de re-interventie - daca dai stratul peste leduri atunci subansamblul nu mai este demontabil decat destructiv, deci atentie sa nu prinzi chestii opace in masa de silicon.

Si aici cu cat este mai subtire stratul, cu atat mai bine, dar este important daca tot il dai sa acoperi totul fara nici o pauza, la mine a iesit perfect transparent.

Ulterior la mine ledurile au luat destule "scaldari" in apa din acvariu (nu doar condens), evident fara nici o consecinta.

Link spre comentariu

Eu nu am scris "maritime" ci normale, am schimbat acasa  neoanele de 20 w, cele cu Leduri au costat unele  5.50, celelalte 12.50, depinde de rece/cald/mat/transparent. 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări