Craciun Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 (editat) Salut, Poti reface cablajul cu un soft ce are autoruter si nu iti trebuiesc mari cunostinte ... De ex, EasyEDA, e free pe net, si il poti folosi in varianta online, fara sa-l instalezi. BR/Daniel Editat Noiembrie 17, 2022 de Craciun Link spre comentariu
yo3fhm Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 (editat) Acum 11 ore, Costa a spus: Nu pot inlocui c.i.741 pt ca am utilizat un singur LM148N care contine 4x741 deci drum inchis. Ramane valabil apelul catre un coleg din Severin,(Branca poate?),daca detine osciloscop Buna dimineata! 1) Avand in vedere configuratia preamplificatorului, puteti folosi aproape oricare alt opamp. 741 e printre cele mai neinspirate alegeri in ceea ce priveste zgomotul, dar daca pe vremurile respective nu se gaseau usor opamp-uri de zgomot mic in tara, asta e. Aia a avut, atat s-a putut, cinste autorului ca s-a chinuit si a scos ceva cu care si-a facut treaba. Hi. Puteti inlocui 741 cu operationale de zgomot mic, cum ar fi : NE5532 (5 nV/√Hz), TLC2274 (9 nV/√Hz), LT1115 (0.9nV/√Hz), OPA1692 (4.2 nV/√Hz), MC33079 (4.5 nV/√Hz), AD797 (0.9nV/√Hz), sau mai recentul NJM8830 (2.5 nV/√Hz), LM4562 (2.7 nV/√Hz). Prin comparatie, LM741 nu are specificata cifra de zgomot in foaia de catalog, ptr. ca era un circuit de duzina, cu aplicatii in general industriale (desi a fost utilizat si in zona audio, in echipamente in general ieftine). Dintre toate, cred ca NE5532 este cel mai potrivit, intrucat este si ieftin (intre 5 si 9 lei) si are o cifra de zgomot la care pe vremuri, nici nu visam (he he!). Ar urma LM4562=13 lei, MC33079= intre 11 si 25 lei (SMD sau DIP), TLC2274=13 lei. Restul, sunt cam piparate: LT1115=42 lei, iar AD797=90 lei. Ptr. documentare suplimentara, puteti citi si materialele de aici sau de aici . 2) Ptr. osciloscop, varianta cu imprumut de la un prieten poate functiona, dar e greu gasibil acel prieten. Aveti 2 alternative: ori va cumparati un osciloscop ieftin, ori incercati sa folosi placa audio din computer. Var.1 - osciloscop ieftin = chestii analogice vechi, care pot functiona chiar si pana la max. 1...10MHz. Majoritatea atingeau 10MHz, ceea ce e mai mult decat suficient ptr. necesitati audio. In speta, ptr. evaluarea formei de unda, nu aveti nevoie de masuratori de precizie. Cu un analogic vechi, pe care il puteti cumpara cu 100...300 lei, puteti sa faceti un morman de masuratori si ... sa va obisnuiti cu operarea lui, interpretarea semnalelor, etc. Atentie la cat de vechi este. Cele romanesti sufereau de hibe mari la zona de potentiometre si contacte (trebuiesc curatate). Cele rusesti sunt in general foarte OK, eu inca mai am un C-118 dublu-spot, pe care in 1996 l-am primit cadou de la sotia mea (hi). Functioneaza excelent si acum! Var.2 - placa de sunet. Exista aplicatii software specializate care pot inlocui osciloscopul, folosind placa de sunet dintr-un calculator. Un foarte bun exemplu ar fi Visual Analyser de la Sillanum Soft (si care include si analizor de spectru, frecventmetru, voltmetru, RLC-metru, etc.). Nu va ganditi ca o sa fie ceva "Uau", dar e mai bun decat nimic, in plus ... nu costa. Pentru precizie, trebuie calibrat, dar asta e alta poveste. Forma de unda o puteti vedea binisor. Frecventa maxima pe care o puteti masura e data de performantele placii de sunet. Daca aveti una moderna, care lucreaza la 192KHz, atunci frecventa maxima masurabila va fi la jumatate (96KHz). Ar mai fi si alte aplicatii, dar n-am timp acum sa le enumar, iar VA mi s-a parut foarte OK. Desigur, nu veti avea performantele unui osciloscop obisnuit, nu aveti sonda cu atenuator, etc. ... dar ptr. masurarea unui domeniu de la DC la 40KHz (ca forma de unda), cred ca VA+placa de sunet va fi suficient ptr. inceput. Generatorul audio poate fi improvizat, dar nu recomand. In locul unei improvizatii, puteti folosi aplicatii pe telefonul mobil sau tot pe PC. Visual Analyser include si un generator audio bine pus la punct si care poate face sweep. Spor pe mai departe si mai vedem! C. Editat Noiembrie 17, 2022 de yo3fhm Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Salutare, Am neglijat salutul pana acum si daca nu-i cu suparare pt mine e in regula sa renuntam la dv-stra. Desigur ca toate sunt posibile cu asa ajutor.Eu sunt mai lent ,f lent si dupa cum observati cam nesigur. O fi zodia racului de vina dar si cunostintele care trebuiesc reincarcate ca un fel de soft nou pe un calc vechi. Vederea cam slaba chiar cu ochelarii "cei buni",noroc cu niste lupe. De obicei ajung la o decizie greu de teama sa nu gresesc sau sa nu ma fac de ras chiar si randurile acestea scrise sunt indelung elaborate. Cred ca lipsa aparaturii de baza te face sa lucrezi pe ghicite cu un rezultat pe masura referire la osciloscop si generator AF. Ezit intre modul normal in care imi fac achizitiile de obicei adica "de firma cunoscuta ceva decent dar bun" si "ce faci cu el dupa ce termini acest proiect"-de aici si ideea salvatoare cu colegul. Referitor la placa de sunet,nu am placa dedicata pt ca nu-mi plac jocurile, am doar: -pc display adapters=intel(R) UHD Graphics 630 -Laptop display adapters=AMD Radeon(TM) Graphics Poate functiona softul Visual Analyser in aceste conditii ? Vad pe site varianta 2019 beta care e pe 64bit potrivita pt ce am eu. La preamplif e posibil sa dezlipesc cumva LM148N lipit direct pe placa ,sa nu modific nimic,si sa pun in loc alt c.i. care sa se pupe la pini cu cablajul meu? Presupun ca nu si atunci e mai complicat,nu imposibil,dar intai sa termin cu finalii. La amplif final am inlocuit mai multe componente,SR am pus cateva multitura,ceva rezistente si condensatori. Am acum de reverificat curentii 1ma,10ma,50ma si apoi tensiunile din simularea oferita de yo3fm si (...ce bun ar fi osciloscopul ) apoi niste probe audio cu boxele noi (dif Visaton+tweeter Hertz). Ca si comparatie am o jucarie de amplif clasa D ,ZK-TB21 cu TPA3116D2,mare cat o palma cu bluetooth, un sunet puternic si f curat. Apoi trebuie sa hotarasc daca continui cu update-uri de componente pt amplif final. Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Canal stanga fila 1 doar amp final fara strap 2 doar amp final cu strap 5 preamp conectat Înregistrare-005.aac Înregistrare-001.aac Înregistrare-002.aac Canal dreapta fila 3 doar amp final fara strap 6 preamp conectat Înregistrare-006.aac Înregistrare-003.aac Link spre comentariu
sonic11 Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Pose cu cablajul si conexiunile, astea ne ajuta destul de putin. Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Am reglat din nou curentii 1mA,10ma,40mA si offset sub 10mv. Am verificat tensiunile urmand lista din simulare. Traful meu cred ca are probleme,acum am 2x19v si cateodata un zgomot ciudat in tole sau bobinaj . Inca rezista, chiar de cateva ore ,cu volumul redus sa nu bata vecinii la usa. Am comparat ca ordin de marime masuratorile mele cu cele din simulare si ca diferente mari ar fi V(b11,e11) in loc de 0.378 eu am 0.560 V(b12,vss) in loc de 0.377 eu am 0.570 V(b5) in loc de 0.066 eu am -0.140 V(c12) in loc de -0.021 eu am -0.150 Si ar mai fi dar nu stiu cum trebuiesc interpretate si remediate. Aveti dreptate,c.i. din preamplif au zgomot mare si fara potentiometrul pus suplimentar la intrarea finalilor este f deranjant. Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Au fost sugerate si acele inreg audio. Bine am sa pun si poze, asta e , daca am intrat in hora...,acum trebuie sa-mi pregatesc cojocul sa incasez. Nici nu e prea greu la cum arata si cat l-am "ciufulit "azi . https://postimg.cc/gallery/jLscRhb Link spre comentariu
yo3fhm Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 1 oră în urmă, Costa a spus: Canal stanga fila 1 doar amp final fara strap 2 doar amp final cu strap 5 preamp conectat Canal dreapta fila 3 doar amp final fara strap 6 preamp conectat Seara buna, Sonic11 are dreptate, o poza-doua cu amplificatorul, asa cum e, s-ar putea sa ajute. Nu va sinchisiti prea tare de modul de realizare (asa cum ati mai spus), ptr. ca nu e cazul. Cu totii am lucrat diverse montaje ba in aer, ba pe placi de test, ba "cum a dat Domnul" , atunci cand n-am avut de ales sau cand n-am avut chef. Pe vremea cand ati realizat dvs. montajul, foarte putini aveau "de ales" Referitor la inregistrarile postate, le-am importat in aplicatia Audacity si dupa ce am eliminat cateva pocnituri sau zgomote suplimentare, am plotat spectrul semnalelor din fiecare fisier. Iata ce a iesit (click pe imagini pentru marire): Canal stanga fila 1 - doar amp final fara strap Canal stanga fila 2 - doar amp final cu strap Canal dreapta fila 3 - doar amp final fara strap Canal stanga fila 5 - preamp conectat Canal dreapta fila 6 - preamp conect Se poate vedea ca maximul de amplitudine se situeaza in zona dintre 250 si 350 Hz. Cand aveti intrarea strapata la masa, nivelul scade putin. Fara strap = -60dB, cu strap = -61dB (pe canalul stang). Cand conectati preamplificatorul, nivelul creste considerabil, dar inegal vizibil pe ambele canale. Pe stangul ajunge la -45dB, in timp ce pe dreptul atinge -30dB (asadar, cu 15dB mai mult!) dar si cu banda mai larga . Nu pot oferi o interpretare care sa conduca la un diagnostic clar, dar as observa mai intai ca ceva pare a fi in neregula cu nivelurile de iesire din preamplificator (15dB diferenta e f mult). Pozele 1 si 3 arata ca nivelurile de zgomot pe etajul final ("fara strap" - adica cu intrarea in gol) sunt aproape egale, pe cand in situatia cand aveti conectat si preamplificatorul, apare diferenta de amplificare pomenita mai sus. As incerca urmatoarele manevre: - alimentarea separata cu o sursa dubla de incredere , ptr. a vedea daca mai apare brumul ; cel mai probabil e ca nu aveti asa ceva, dar deh - cine stie? Poate vreun amic ? - verificarea electroliticilor. Sunt recenti, sau "de pe vremea lui Pazvante" ? Daca sunt vechi, e posibil sa aiba probleme si sa nu filtreze suficient. Aici era bun un osciloscop! - verificarea diodelor redresoare ; - plasarea temporara a transformatorului de retea in spatele unui ecran din tabla de fier sau ecranarea temporara a intregului bloc de alimentare fata de etajul final si fata de preamplificator. Ar fi de studiat daca incercand acest artificiu, ati putea sesiza atenuarea brumului. - deconectarea temporara a preamplificatorului (eliminarea alimentarii si a cablurilor de semnal). Practic, de la etajul final sa fie deconectate cablurile de semnal. Daca sunt din coaxial, deconectati atat firul cald cat si tresa de masa. Sa fie doar etajul final alimentat si cu ambele canale strapate la masa. Notati daca observati brum si in aceasta situatie. Cam astea sunt ideile care imi vin acum. Poate maine sa am unele mai bune, sau alti colegi sa posteze sfaturi care sa va fie mai utile. Spor la disecat pe mai departe! C. Link spre comentariu
sonic11 Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Va "fofilati" de geaba cu postatu pozelor cu pcb-urile, arata chiar bine pentru cablaje facute cu oja sau smoala. Acum este o debandada totala in fire, conzii sunt departe unu de cepalant. Masa, punctul lor comun trebuie sa se faca intre cei doi pini ai lor si toate circuitele de masa sa a ajunga in acel punct. Trebuie evitat ca circuitele de curenti slabi sa aivactraseu comun cu circuitelecde forta, aceste din urma va introduce tot felul de mizerii. Masa difuzorului se va lega in acelasi punct comun. Va trebui sa reorganizati tot tambalaul acela de fire si sa incercat sa obtineti o conexiune stea de masa "Star ground" Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Spectaculos ! atatea deductii pe baza acelor inregistrari audio , chiar impresionant. Pozele cu "minunea" sunt facute cam in graba si sunt puse deja mai sus,cel putin link-ul -ca sa fie asa mai mascate. Normal finalii trebuie sa aiba doar fasaitul specific amplificarii si atat ca sa fie bine,nu-i asa? Corect se poate suspecta si sursa . Cond de filtraj sunt aproape noi au cateva zile,asa functionau modulele si cu cond vechi. Pot sa incerc doar sa inlocuiesc puntea redresoare cu 4 diode si fac niste probe la consum mic. La preamplif asa este, e o diferenta audibila intre canale asa cum bine ai sesizat, presupun ca nu sunt polarizate corect unele module 741. Traful are tolele legate cu un fir la nul GND sI in probe am scos totul din cutie si am marit destul de mult distanta intre modulul de alimentare si montaje fara sa scap de brum. Cand apreciati voi ca subiectul e suficient de comentat...putem trece si la altceva, altfel pt mine e un mare avantaj sa toot continui. Noapte buna. Link spre comentariu
Marele Savant Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Acum 9 ore, Costa a spus: Cred ca lipsa aparaturii de baza te face sa lucrezi pe ghicite cu un rezultat pe masura referire la osciloscop si generator AF. Fie vorba intre noi, prin anii 80-90 era plina tara de statii de amplificare construite fara generatort sau osciloscop! Si ''duceau'' fara probleme o nunta tinuta in aer liber sau cort, nu mai vorbim de cele in spatiu inchis! Sau de discoteci! Si unde nu se mergea cu volumul la maxim ca sa nu se inteleaga nimic nici din muzica nici mesenii intre ei! Deci, curaj ca timpul trece! Link spre comentariu
yo3fhm Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 (editat) Acum 2 ore, Costa a spus: Am comparat ca ordin de marime masuratorile mele cu cele din simulare si ca diferente mari ar fi V(b11,e11) in loc de 0.378 eu am 0.560 V(b12,vss) in loc de 0.377 eu am 0.570 V(b5) in loc de 0.066 eu am -0.140 V(c12) in loc de -0.021 eu am -0.150 Pe scurt, nu mi se par diferente semnificative . Tensiunile pe Q5 pot diferi mult fata de simulare, in functie de regimul impus din semireglabil. Pe de alta parte, Q5 se mai numeste "superdioda" (materialul din link e scris de Marian) si ar trebui montat pe radiatorul comun al tranzistoarelor finale, undeva la mijlocul distantei dintre acestea. La dvs., mi se pare ca fiecare tranzistor final e montat pe un radiator separat (sunt 4 radiatoare). Vedeti in materialul din link ce rol are superdioda si veti intelege de ce nu trebuie sa separati termic tranzistorii din etajul final. Acum 2 ore, Costa a spus: Aveti dreptate,c.i. din preamplif au zgomot mare si fara potentiometrul pus suplimentar la intrarea finalilor este f deranjant. Revenind la problema principala - brumul - si daca luam in considerare faptul ca ati spus ca amplificatorul si-a facut datoria (pe vremuri) in forma actuala, atunci e probabil ca ceva sa se fi schimbat in configuratie. E greu de spus ce, mai ales ca exista o multime de conexiuni in interior. Adineauri am vazut si pozele pe care le-ati postat si privindu-le, eu as incerca sa separ unul dintre etajele finale de restul montajului. Practic, de la alimentator sa porneasca doar firele de alimentare pentru un singur etaj final, iar la intrarea acestuia sa nu ajunga nici un fir. De asemenea, intrarea sa fie pusa in scurtcircuit. Incercati sa testati in felul acesta functionarea (pe rand) a celor 2 etaje finale si sa vedeti daca mai apare brum. Stiu ca v-am mai recomandat ceva asemanator, dar nu chiar ca in maniera de mai sus. De asemenea, aveti grija sa aveti un pic de distanta intre transformator si etajul testat (sa zicem, un 20cm). Nu conteaza ca aveti doar 2x19V, ar trebui sa functioneze OK si asa. Nu uitati sa reverificati puntea de diode, masurati-o in ambele sensuri. Condensatoarele de filtraj sunt de acum 40 ani? Daca da, atunci ar merita sa incercati sa le inlocuiti cu ceva mai recent. Un ESR-metru si un osciloscop ar fi ajutat aici, dar o inlocuire directa in acest caz, ar mai inlatura din necunoscute. (Later edit): acum am vazut ca ati raspuns mai sus, cond. de filtraj sunt noi - OK, testele le-ati facut cu modulul scos si la ceva distanta de trafo - OK. Ramane sa mai indepartati si firele de la intrarea modului final testat, iar in rest, tineti cont de conexiunea "stea" amintita de colegul Sonic11. Acum 19 minute, Costa a spus: Normal finalii trebuie sa aiba doar fasaitul specific amplificarii si atat ca sa fie bine,nu-i asa? Nu prea. Etajul final ar trebui sa nu aiba nici un fasait ! Dupa testele/tatonarile de mai sus, spuneti-ne ce ati obtinut. Spor la mesterit, C. P.S.> ce rol au tranzistorii cu capsula metalica dispusi pe placuta din fata transformatorului ? Editat Noiembrie 17, 2022 de yo3fhm Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Am ales aceasta asezare pt simetrie si ca sa indepartez tot ce tine de alimentare in mod egal fata de preamplif. Am considerat ca preamplif-ul e mai sensibil. Stiu ca era bine ca potentiometrele sa fie montate pe placa preamplif-ului ,asa am putut atunci. Intr-o varianta anterioara,cutia era mai mica,condensatorii de filtraj erau alaturati si aveam si modului vu-metrului la care am renuntat ulterior. Functionarea in nici un caz nu era mai buna. Link spre comentariu
Costa Postat Noiembrie 17, 2022 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 Acel mic modul reprezinta alimentarea pt preamplif cu 2x15v Am pus aceie riglete,ca sa pot face fel de fel de incercari. Printre ele a fost si decuplarea alimentarii totale si conectarea modulelor pe rand,distantarea fata de partea de alimentare demontand radiatoarele si imprastiind totul la distanta maxima. Am mutat intrerupatorul general 220v in spate ca sa scurtez traseele,am mutat mufele difuzoarelor cat mai apropiate de iesirile de pe amplif-uri. Doar un led pt prezenta tensiune a mai ramas frontal. Cred ca e greu de gasit hiba ,poate din intamplare ,noroc . Eu inca nu renunt,timp este ,nu stiu cat mai rezista cablajul deja a inceput sa cedeze. Clar,probe si cu alta sursa,dar si probe cu un modul amplif nou eventual facut pe o placa de probe ori in aer. Si cond de filtraj sunt noi,pusi de putin timp. Link spre comentariu
yo3fhm Postat Noiembrie 17, 2022 Partajează Postat Noiembrie 17, 2022 1 oră în urmă, Costa a spus: Cred ca e greu de gasit hiba ,poate din intamplare ,noroc . Eu inca nu renunt,timp este ,nu stiu cat mai rezista cablajul deja a inceput sa cedeze. Clar,probe si cu alta sursa,dar si probe cu un modul amplif nou eventual facut pe o placa de probe ori in aer. Inteleg cum se prezinta situatia. Daca cedeaza cablajul, puteti inlocui cu ... sarma. Terminale de componente sau pur si simplu sarma blanc. N-o sa cedeze masiv, ci unele bucatele. Gaurile (vias) le puteti reface tot dintr-un inel metalic realizat din aceasi sarma. Va arata ca naiba, dar isi va face treaba. Daca jucaria a functionat pe vremuri, ar trebui sa functioneze si azi. Ceva s-a intamplat si cel mai bine tot dvs. va puteti da seama. Pana la testul pe o alta sursa, va mai ramane de masurat puntea redresoare (atentie s-o deconectati din sistem, deci terminalele sa fie libere). Nu uitati sa scoateti firele de intrare de la modulul final testat, iar intrarea sa fie in scurt. Alte idei (in situatia asta, in care nu am cum sa masor si sa vad cu ochii mei ce se petrece acolo) nu-mi mai vin; daca ceilalti colegi se mai pot gandi la ceva, ii invit sa posteze... Sper ca pana la urma sa-i dati de capat. Interesant ar fi fost sa puteti descoperi de la ce i se trage in stadiul in care se afla ... Seara buna, C. Link spre comentariu
Postări Recomandate