Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Senzor nivel apa


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 28
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Gilbert Sparios

    8

  • cimitavita

    4

  • nel65

    3

  • BRANCA

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

La ce vrei, ai nevoie de 3 electrozi așezați în triunghi echilateral. Unul e "masa", un electrod mai scurt e senzor de nivel maxim (se face reglabil) iar al 3-lea la fel de lung ca cel de masă e senzor de nivel și de nivel minim. Electrozii se fac din sârme de inox de 1 până la 2 mm grosime luați din grătarul unui prăjitor de pâine, și băgați apoi într-un dop de cauciuc în care ai dat 3 găuri. Dacă senzorul e lung, din loc in loc de pun discuri de plastic subțire cu găuri prin care se trec tijele de inox pentru a menține distanța dintre electrozi. Fixarea acestor discuri se face cu adeziv rezistent la apă, pe o a 4-a tijă care nu va fi folosită la altceva decât doar pentru fixarea discurilor. Alimentarea se face in curent alternativ, 12-24V luați direct de la secundarul unui transformator. Nu te complica cu circuite generatoare de impulsuri sau alte chestii decât dacă scot semnal simetric față de zero. După electrozi se folosesc punți redresoare. În cazul a 3 electrozi este nevoie de 2 punți după care urmează condensatoare de filtraj, detectoare de prag cu 2 comparatoare, eventual un ADC pentru măsurarea nivelului.

 

Am făcut asta pentru rezervorul de apă al unei mașini (nu auto) și funcționează bine de vreo 15 ani. Problema e că pe senzori se depune piatră în timp, dacă apa are duritate mare, și dacă știi să faci programul să se autocalibreze pentru a măsura corect nivelul, o curățare la a senzorilor o dată la 5 ani, e suficientă. Se curăță rapid cu o bucată de vată înmuiată în HCl 50%. Acidul clorhidric nu atacă inoxul.

Chestia cu senzorul de presiune e o idee foarte proastă. Ar merge dacă rezervorul se golește des, exact ca la mașinile de spălat. Dacă nu... presiunea atmosferică variază destul uneori de mult și trebuie luată în calcul, iar dacă folosești furtun la senzor, aerul din furtun in timp se va dizolva în apă. Plus că senzorul trebuie să fie unul mai scump, bine izolat atât la vapori de apă cât și la șocurile de tensiune care pot apărea dacă pe acolo mai ai ceva vane electrice sau pompe cu motorașe.

Editat de cimitavita
Link spre comentariu

da, bune idei, mulțumesc la toti pentru implicare. poate nu m-am facut înțeles dar vreau doar sa stiu când e plin nu nivelul curent. 

 

@dumitrumy

iartă-mi prostia dar nu prea inteleg ce te chinui tu sa-mi arati.. 

In afara de n07 care are cat de cat o forma de ac restul nu pricep. mai pe scurt am nevoie de o schema simpla de citire level apa cu AC.. 

 

Ca sa fiu sigur ca nu mai oxideazs grafitul asta, hai ca sine nu e cazul dar inversarea polaritatii cu semnal dreptunghiular cred ca e necesar. 

 

Referitor la inox. Credeți ca e mai ok inox decât grafit in aceasta aplicație...? 

Link spre comentariu

uite si schema:

ExpressSCHcr.thumb.jpg.4e9359d29efae7fff3934cbcb4fbf416.jpg

trebuie să te joci un pic cu Rs și Ra până obții rezultatele cele mai bune. Poți folosi orice transformator 12-24V simplu iar 5V iei din altă parte dacă nu găsești un transformator cu 2 înfășurări secundare.

 

Link spre comentariu

Multă electronică și muncă , pe cînd se poate face ceva foarte simplu și fără electronică.

-Se montează pe recipientul respectiv ( nu contează capacitatea) un ștuț în partea de jos și altul în partea de sus.Între ștuțuri se montează un tub transparent în care se introduce o bilă ușoară de plastic colorată.Se poate vedea instant nivelul apei în bazin.Se poate monta două contacte electrice tip capăt de scară .Unul jos sa pornească pompa și celălalt sus să oprească pompa.

Link spre comentariu

Semnal sinusoidal îl poți face cu un oscillator wien. Nu trebuie alimentare diferențiala ci doar scoți semnalul din iesirea operationalului printr-un condensator. La electrodul de citire folosești un redresor (punte sau redresor fără prag cu operaționali) trebuie doar sa încarci simetric electrodul de ieșire (nu doar pe o alternanță). 

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Nostalgic a spus:

Multă electronică și muncă , pe cînd se poate face ceva foarte simplu și fără electronică.

-Se montează pe recipientul respectiv ( nu contează capacitatea) un ștuț în partea de jos și altul în partea de sus.Între ștuțuri se montează un tub transparent în care se introduce o bilă ușoară de plastic colorată.Se poate vedea instant nivelul apei în bazin.Se poate monta două contacte electrice tip capăt de scară .Unul jos sa pornească pompa și celălalt sus să oprească pompa.

La varianta asta ,trebuie sa se tina cont de aparitia algelor in tubul transparent,fapt ce ar putea bloca bila in tub,altfel e  ok.

Link spre comentariu

Oscilator Wien + redresor fără prag = o grămadă de piese. Și dacă se mai și strică ceva pe acolo... :41

 

Așa, dacă vrea ceva foarte simplu, poate folosi un senzor cu ultrasunete care detectează nivelul unui lichid prin sticlă, plastic, PVC... Îl lipește înafara recipientului cu scotch dublu adeziv. Sunt foarte micuți dar foarte scumpi. 

Ar mai putea încerca cu circuitele de la arduino care sunt butoane capacitive și o folie sau sârmă micuță lipită pe dinafara recipientului. Fără găuri, fără conducte. Trebuie doar ca recipientul să fie dintr-un material izolator și să nu se ude...

Editat de cimitavita
Link spre comentariu

De data asta, pentru ca aplicatia e in curs de schimbare generala, o sa merg pe alimentare cu transformator de 12VAC a sistemului, de unde o sa preiau direct tensiunea AC si-o bag in apa prin doua rezistente de limitare curent. Oricum apa in sine e deja o rezistenta doar pentru cazul in care sunt scurtcircuitate sondele mai trebuie ceva. Nu sunt sigur asupra valorilor rezistentelor, trebuie un pic testat.. Dar, una peste alta este AC si n-ar mai trebuii sa se formeze pe electrozi chestii..urate.

 

as.thumb.jpg.a719332838a8fa3848c635429b98a918.jpg

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu
Acum 19 minute, cimitavita a spus:

Oscilator Wien + redresor fără prag = o grămadă de piese. Și dacă se mai și strică ceva pe acolo... :41

.........................

 

Asta-i spiritul forumului! De ce sa faci ceva simplu daca poti sa-l faci complicat. Iar Gillbert este un foarte bun promotor al lui prin proiectele pe care le abordeaza.

Ps: vad ca de data asta a ales o solutie mai simpla........

Link spre comentariu
Acum 4 ore, sesebe a spus:

Ps: vad ca de data asta a ales o solutie mai simpla........

 

Asta pentru ca am in paralel o solutie mai "complicata". Cu senzorul de presiune. 

 

PS: in sfârșit cineva care-mi spune pe prenume,asa cum e normal dacă tot.. 

Link spre comentariu

Ai făcut teste? Câți centimetri trebuie să intre tijele de inox in apă ca ledurile optocuplorului să se aprindă? 

 

Am făcut și eu teste dinastea acum mulți ani și din câte mai țin minte, cu 2 tije de inox groase de 1 mm și puse la o distanță de 1 cm una de cealaltă, rezistența dintre ele era în jurul a 350-400K când vârfurile atingeau apa și 40-60K atunci când tijele intrau 1 cm în apă. Acum stau în altă parte unde apa e mai curată. 8-10M când apa atinge vârfurile tijelor și 450-500K atunci când tijele intră 1 cm în apă. Dacă vrei ca apa să aprindă ledurile optocuplului, trebuie să mai pui niște acid sau sodă caustică în ea. O să le placă atât de mult peștilor, încât o să-și facă valizele și o să plece.

 

La versiunea cu punte și tranzistor (cu rezistențele mărite corespunzător), apa trebuia doar să atingă vârfurile electrozilor ca senzorul să comute. Dacă vrei neapărat optocuplu, poți pune în colectorul tranzistorului un optocuplu simplu. Nu e nevoie de un optocuplu AC. Dacă vrei o comutare mai fermă, pui 2 tranzistoare din care faci un trigger Schmidt.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

da, fireste ca am facut teste...

fara a intra in amanunte, la apa deionizata e suficient suprafata atinsa. 

intre electrozi 1cm sau 5cm nu au fost diferente notabile in colector.

 

deci iti dai seama ca in apa de acvariu care contine sare (nu NaCl) e mult mai mult.

electrozii raman cei din grafit.  adevarat, vei avea nevoie de un TDS sau nivel de saruri mai mare al apei pentru deschiderea completa a tranzistorului (din opto). Dar ce problema ar fi sa ai doar 3-4V.. ?

 

Totusi, nu inteleg de ce ai spus ca trebuie acid in apa ca sa micsorezi rezistenta apei ? 

Sa vezi ce fac sarurile...fara de care pesti nu traiesc.  Una peste alta, poate pentru aplicatia pentru care ai facut testele atunci, nu s-a pretat. Dar la un acvariu, apa are un TDS maricel in general, asa ca nu ar fi problema...de conductivitate.

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări