Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor trifazic alimentat la 230V


peizan

Postări Recomandate

Se da un motor nou, trifazic, 1.1 kW, alimentat 380V, 1400rpm, 3.5A  -sau- 220V, 1700rpm, 7A

Informatiile sunt de pe placuta lui. Deserveste o pompa hidraulica la o masa ridicatoare. Asta inseamna ca pleaca direct in sarcina.

Initial a venit alimentat la 380V, legat in stea. Se cere alimentarea lui la 230V.

 

Ce am facut: am pastrat legaturile in stea si i-am pus un condensator de lucru de 60uF cf schemei clasice. A functionat la toate testele, adica de fiecare data cand a trebuit sa ridice masa (o ridicare dureaza aprox 1 min- coborarea mesei nu se face prin motor, se face gravitational). Mai concret de vreo 20-30 ori, pana cand am pus masa pe pozite. Aici a mai mers de 3-4 ori si apoi nu a mai vrut sa ridice. Concret, motorul primea curent, bazaia, dar nu se invartea....

M-am apucat si am mai citit "literatura" de specialitate si am ajuns la concluzia ca valoarea condensatorului nu e cea corecta. Am pus un condensator de 80uF si a functionat.... de 3-4 ori.... apoi, la fel ca inainte, nu a mai vrut. Bazaie si atat....

Am pus unul de 100uF si iar a pornit.... si iar s-a oprit dupa 4-5 urcari ....

Am schimbat legaturile din stea in triunghi, am pus condensatorul de 60uF (apoi de 80, de 100uF) si nu a plecat....

Apoi am pus unul de 140uF, am pastrat legaturile in triunghi si... a functionat. Doar ca tot ca inainte; 3-4 ridicari.

Am adaugat in schema si condensatorul de pornire (pana acum foloseam doar unul de lucru). Am avut 80uF lucru si 160uF pentru pornire (pe care ii decuplam dupa ce pornea). A functionat si de data asta de 3-4 ori...

Condensatorii pe care ii am sunt toti de 400-450V si sunt in parametrii, adica le-am musarat si au toti farazi...

 

Concluzia mea: indiferent de cum e facuta legatura (stea/triunghi) motorul pleaca de fiecare data cand cresc capacitatea condesatorilor. Singura exceptie a fost cea initiala cand am folosit C60uF si a functionat de mai multe ori

 

Concluzia voastra?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    6

  • peizan

    5

  • mcxc

    1

  • AndreiIr

    1

Top autori în acest subiect

Oare pompa hidraulică nu are vreo problemă sau o poziţie în care se blochează puţin sau cere un cuplu ceva mai mare decât cel normal, iar motorul nu poate învinge acel cuplu rezistent ?

Poate ar trebui testat motorul pe o altă aplicaţie care cere acelaşi cuplu de pornire.

Sau cumperi un convertizor de frecvenţă de putere adecvată, care să alimenteze motorul în sistem trifazic, dacă în configuraţie monofazică nu face faţă.Fiindcă alimentat la 230V el nu mai are aceeaşi putere ca la 380V....

Link spre comentariu

Nu prea am informatii despre pompa. Dar motorul nu pare sa se ingatuie... Nici nu pot sa le separ ca sa le testez separat.

Despre cuplu nu stiu ce sa zic. Masa e proiectata sa ridice o tona iar eu o testez fara sarcina, doar propria ei greuate. Nu are trebuie sa faca probleme chiar daca e pe 230V...

Eu citisem ca scade puterea motorului doar daca il lasi conectat in stea. Daca il modifici in triunghi atunci puterea se pastreaza; e adevarat ca ia si curent mai mare la pornire...

Nedumerirea mea este de ce porneste mereu cand crec capacitatea condensatorilor...

 

PS: Imi recomanzi un convertizor?

Link spre comentariu

Puterea în triunghi la 230V e mai mică decât în triunghi la 380V. E logic că nu poate fi la fel...deci s-ar putea ca soluţia corectă să fie doar convertizorul 230V mono la trifazat 380 V.

Link spre comentariu

Si totusi.... pana sa-l trec iar pe 380V (cu sau fara convertizor)... are cineva idee de ce porneste de fiecare data cand mai adaug cate un condensator nou? Adica de fiecare data cand maresc capacitatea? Iar apoi moare subit...!?!?

Link spre comentariu

Vă expun o idee în conformitate cu rezistivitatea ohmică a metalelor în funcție de temperatură.

--Pornește de cîteva ori pînă se încălzește bobinajul , apoi în funcție de temperatura sîrmei se mărește rezistivitatea ohmică,concomitent micșorînd curentul prin bobine , și bineînțeles scade cuplul.

--Mărind capacitatea se mărește curentul , etc.etc.....

Link spre comentariu

Dar în gol porneşte de fiecare dată ? Să nu aibă o bară întreruptă pe colivia rotorului...defect greu de depistat la acest tip de motor simplu de altfel.Cei mai mulţi măsoară doar statorul în astfel de cazuri.

La serviciu, aveam o metodă ce verifica şi integritatea rotorului în scurtcircuit.Alimentam doar o fază cu o tensiune alternativă redusă, circa 70V şi cu un ampermetru analogic (obligatoriu) urmăream ,,salturi,, de curent când roteam uşor şi continuu rotorul cu mâna.Dacă acul aparatului avea un ,,salt,, pronunţat la o anumită poziţie a rotorului, acolo era o bară întreruptă...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări