Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ascensoare (lifturi) vechi, ne-I.F.M.A.-tizate (nemodernizate)


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 83
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Acum 9 ore, spirica a spus:

Modernizarea de mai sus, de exemplu, nu are legatura cu siguranta.

 

Depinde cum privești lucrurile. Dacă ruperea lanțului are loc cu persoane în cabina, experienta de a intra în finit sus sau jos nu e tocmai plăcută. Deja pt utilizatorul de zi cu zi al ascensorului, e prea mult ca nivel de informatie. Toată lumea admira ford t, și erau și alea fiabile, dar toți cumpăra mașini de ultima generație. 

Link spre comentariu

Eu aş prefera maşină veche. Anii '30 sau anii '60 sau '80.   :) Dar nu-s genul să am nevoie de maşină

Revenind la subiect, mă uitam pe ceva catalog 'Stigler' din anii '10 sau '20. Cică viteză 0,8-1 m./s. Deci un pic mai încet decât I.F.M.A. de anii '70 (că văd că al meu urcă destul de repede, adică cam cu 1,5 m./s.)

Link spre comentariu
La 16.09.2022 la 11:51, ctepeo a spus:

 Dar nu-s genul să am nevoie de mașină 

De aia. Dacă ai avea nevoie, altfel ar sta treburile. 

Am vorbit cu un cunoscut care lucrează la muzeul tehnic la noi în oraș. Nu are nimic în materie de ascensoare, și nici nu m-a indrumat undeva anume. Deci înclin sa cred ca la noi în târg nu mai exista lifturi mai vechi de perioada comunista. 

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Până la urmă a intrat cineva la Armeneacă Nr. 19 şi liftul e un "Stigler". Nu ştiu dacă a făcut poze, încă aştept răspunsul.
Eh, când am fost pe acolo, am văzut şi acest bloc:

https://www.google.ro/maps/@44.4385917,26.1114594,3a,75y,183.51h,127.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1ssH-vQtGZLqTyef4tD1gVIw!2e0!7i16384!8i8192
3 etaje, fără etaj tehnic, nu are cum să aibă ascensor. Nici că aş fi putut să mă înşel mai mult... are!!! Probabil să fie cu motorul la subsol sau în lateral, că în cartea "Ascensoare electrice" (1966) sunt menţionate asemenea ascensoare.

 

 

 

La P-ţa Spaniei, în stânga, cum te uiţi dinspre Bd. Dacia (adică spre moaca bustului lui Cervantes) e bloc de 4 etaje (+5 de serviciu sau tehnic). Făcut de Horia Creangă, nepotul scriitorului. https://www.google.r...18!4d26.1079619
Mă uit eu din stradă, văd că are buton mare, hai că sunt schimbate butoanele, deci nu mai original. Numai că ... butonul ăla mare e original, deşi e de epocă, şi fiind panoul mai argintiu, îl confunzi cu ceva nou. La vreo 0,7 metri pe secundă viteză de deplasare, hmm, pare a fi agregatul original la partea de tracţiune. Sper să mă dau cu unul dintre cele două.

 

 

Am mai zărit o clădire unde s-ar putea să fie unul de epocă, dar fiind poziţionat lateral, nu pot să-mi dau seama din stradă dacă mai are elemnte de epocă.

Mă gândesc că unele au scăpat pentru că erau mai atipice.

Link spre comentariu

 La ascensorul ăsta s-au înlocuit cablurile de oţel,cablurile electrice?Ştiu că sunt nişte prescripţii tehnice ref la astea...

 Ca protecţie,generală,la lifturi,chiar dacă se rupe cablul de oţel ştiu că există un dispozitiv de frânare automată,când se depăşeşte o anume viteză critică de coborâre...

Link spre comentariu

Sunt cabluri, nu cablu, și exista un limitator de viteza centrifugal pt acea vreme. Când se depășea viteza maxima, dispozitivul centrifugal se bloca și acționa un sistem prin care cabina era împănata pe glisiere. Senzația nu era prea plăcută, dar era mai buna decât o cădere pe tampoane, fie și de la Et 1.

Acum 7 minute, BRANCA a spus:

chiar dacă se rupe cablul de oţel 

 

Link spre comentariu
Acum 8 ore, ctepeo a spus:

 

Ziceaţi de comandă cu lanţ sau ceva de genul... Daţi la 8:26

 

 

Este modelul cu selector. Acel lanț gal acționa sus în camera mașinii o roata ce avea câte o cama pt fiecare stație, și acele came acționau contacte electrice, care mai departe alimentau relee in panoul de comanda. La modelele cu o singura viteza, era o singura cama. Pe măsură ce se schimbau motoarele, se monta și a doua cama, pt comutare viteza mica-viteza mare. Era prima faza de modernizare. După care se renunta la selector și se montau traductori pe puț. Practic contactele de cama se mutau pe traseul liftului. Erau într-un continuu upgrade. Contactul de la ușa pe care a insistat cel cu filmarea se numea contact de gheara, de la piesa montata pe ușă. Acele contacte de gheara erau înseriate pt toate ușile de acces, și dacă din diverse motive un contact nu era făcut, ascensorul nu executa nici o comanda. Se considera ușa deschisa, și cabina nu trebuia sa se miște. În acest circuit serie mai erau intercalate câteva contacte de siguranță din puțul liftului. Accidentele  cu persoane prinse de cabina în mișcare se întâmplau doar din cauze ce țin strict de factorul uman. Tembelul care asigura întreținerea, în loc sa caute contactul imperfect pe puțul liftului, făcea strap pe circuitul serie, sus în panou și cabina se deplasa fără probleme. Locatarii erau mulțumiți ca nu urcau pe scări și tembelul își vedea de ale lui. Exploatate corect, erau cele mai sigure dispozitive de ridicat, chiar și cele mai vechi. Toate evenimentele se întâmplau doar și numai din vina omului. 

Informatia despre viteza de deplasare nu o mai am. Au trecut totuși cca 40 ani de când ma jucam cu aceste căruțe, și astea cu selector erau deja programate pt modernizare. Eu le-am prins în ultimii ani de viata, și a fost o perioada de aproape 2 ani, timp în care am trecut prin toate modelele, pana la cele selectiv colective, după care le-am lăsat în pace și mi-am văzut troacele mele. Cu electronica se câștiga mai bine în acele vremuri... mult mai bine, dar trebuia sa ai serviciu, fie ca îți plăcea, fie ca nu. E de mirare ca mai sunt funcționale și autorizate sa transporte oameni, când lifturi mai noi au fost oprite și locatarii obligați sa plătească pt modernizare. 

Scuze pt lungimea postării, îmi aduc aminte ce tânăr eram, plecam pe picioarele mele în viață. Aveam 19 ani și lucram. Facultatea a venit peste câțiva ani. 

Link spre comentariu

Informaţia interesantă e informaţie interesantă, chiar dacă e lungă.

Mă gândesc că pe astea vechi le tolerează şi poate pentru că-s mai bine făcute şi poate mai sunt şi pasionaţi de tehnică. Sincer, mai multă încredere am într-un lift interbelic decât în unul din comunism (şi alea din comunism sunt o.k., însă interbelicele probabil au rezistat mai bine la uzură şi la proastă întreţinere), făcut pe la noi (la clădiri e invers, mă simt mai sigur într-un bloc de 4 etaje de atunci şi în unul de 10, dacă e post 1970).

Link spre comentariu

Nu, aici greșești. Buna funcționare era litera de lege, și cel puțin pana în 90 nimeni nu-și permitea sa facă compromisuri. Răspunderea era penala. Îmi place sa cred ca și acum e la fel. Asa cum ți-am explicat, ascensoarele au fost considerate dispozitive de ridicat-coborât oameni. Aveau și au sisteme de siguranță care sa nu permită evenimente. Pana a cunoaște ce e în afara cabinei și în camera mașinii, și eu aveam o frica cronica de lift și mai ales de înălțime. După 2 ani de lucru în domeniu toate astea dispăruseră. La capitolul siguranță nu as zice ca se face rabat, indiferent de perioada din care vin. Excepții de la regula, ca în fiecare domeniu au fost si vor fi, dar asa cum spuneam, singura variabila din ecuație este omul. Cred ca acele antichități sunt totuși verificate iscir, altfel nu cred ca ar fi lăsate în exploatare. Legea e aceeași pt toate dispozitivele din aceasta clasa, nu am auzit sa existe excepții, ca e istoric sau alte alea. Nu au norme separate, de asta și mirarea mea, dar dacă exista o portiță legislativa prin care se pot autoriza în forma originală, nu poate decât sa bucure. E o placere sa vezi un mecanism din asta în funcțiune. 

Link spre comentariu



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări