Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Stop auto LED


Postări Recomandate

Colegul @zvonacfirst mi-a trimis pe PM mesajul de mai jos, dar posibil ca sa fie de inters si pentru alti colegi, asa ca am facut acest topic:

 

Este vorba de lampa suplimentara pentru stop pe frana la masina.

Nu se aprindeau cateva din cele 12 leduri si a desfacut-o.

Am gasit mizerie si coroziune provocata de umezeala care a intrat acolo.

Ma gandesc ca la stop pe frana acea lampa este alimentata cu 12V, desi montajul este destul de complicat avand rezistente, condensatori si tranzistoare, toate SMD. As putea sa simplific treaba si sa fac eu un cablaj pe care sa folosesc niste leduri cu rezistente serie? Ce leduri ar trebui sa folosesc?

 

OJbpzAx.jpg

 

RAc8Qwe.jpg

 

UnfbYU3.jpg

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 24
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    7

  • zvonacfirst

    7

  • vijelie02

    5

  • sesebe

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Multumesc @Dxxx.

Intre timp am inlocuit pentru test ledurile arse cu ce aveam prin casa, adica niste leduri THT rosii de 3mm. Am reusit sa le aprind pe toate folosind multimetrul. Se aprind grupuri de cate patru, sunt in total 12 leduri grupate pe segmente de cate 4.

Am gasit pe site-ul unui magazin de pe Maica Domnului niste leduri SMD. Oare as putea sa le folosesc? Ca dimensiuni cred ca sunt identice cu cele de pe placa lampii si ar corespunde si la pinii de conectare.

https://electroniclight.ro/lse6sf-v2ba-1-1-led-smd-3030-plcc4-rpsu-120-grade-smd/9981.htm

660645611_WhatsAppImage2022-08-30at23_20_34.thumb.jpeg.7a691435373cf9a02bb588790606cd7e.jpeg

Link spre comentariu

Foarte probabil ca in capsula de tranzistori sa fie altceva, de genul diode Zenner sau mai probabil TVSuri... asta pana nu reusesti sa identifici precis.

 

Ce se poate face este exact ce ai propus tu, cu urmatoarele mentiuni:

- vezi cum faci sa prevezi ceva racire, evident ca cel mei bine ar fi sa folosesti MC-PCB, adica cablaj din aluminiu.

- incearca sa gasesti leduri rosii cu randament cat mai bun

- incearca sa folosesti un indice de incarcare mic - chiar daca costa mai mult va merita prin durata de viata. Principial as merge pe incarcare sub 10% din ce este teoretic maxim admis

- la intrarea de alimentare este bine sa pui o rezistenta mica ca valoare in serie si apoi un TVS unipolar spre masa, ca protectie.

- EVIDENT - nici nu se discuta leduri vechi, recuperate / nu se discuta leduri "normale" de 20mA. Se preteaza leduri in capsula tip SMD, bine ar fi cum ziceam sa ai indice de incarcare mic, deci ma gandesc sa fie sa zicem de 500mA maxim si sa le alimentezi cu 50mA.

 

Dimensionare:

- ledurile sunt rosii, deci ma astept sa aiba bine sub 2V la incarcare mica. In plus frana are sens doar cand motorul este pornit, deci in acel moment alternatorul da in jur de 14V pe instalatie

- astea fiind zise dimensioneaza rezistente serie care sa preia in jur de 5V, restul fiind catena de leduri.

- deci daca masori la curentul necesar Vf=1,8V, atunci  poti sa pui in serie 5 leduri (deci 9V) impreuna cu rezistenta lor de limitare, care sa preia sa zicem 14,2-9 = 5,2V

- CUM PRACTIC AI 12 LEDURI - ai fie varianta de a pune 2 catene cu cate 6 leduri sau 3 catene cu cate 4 leduri... calculezi care este mai bine in functie de ledurile tale

 

 

 

Ledurile puse de tine in linkul de mai sus sunt OK daca sunt chiar Osram (???) dar sunt de curent prea mic, ma gandesc la minim 200mA, dar si mai mult ar fi bine. Vezi cum faci cu cablajul, sa dreneze termic.

Link spre comentariu

Acum ca am reusit sa curat mizeria si sa refac vreo doua-trei trasee corodate, placa originala a devenit functionala, asa ca ma gandesc sa folosesc leduri SMD ca cele pentru care am pus link. Cablajul original nu a avut niciun fel de racire, ca urmare ma gandesc ca ledurile originale nu au cum sa fie de curent asa de mare, mai ales in capsula aceea micuta. Negasind alte leduri, am sa incerc cu acelea si am sa vad ce si cum. 

Am un grup de 4 leduri originale, as putea sa masor cat consuma acel grup, dar ca sa intercalez multimetrul ar insemna sa sectionez un traseu pe PCB si nu vreau.

Daca va intrebati de ce atata chinuiala, va spun ca vreau sa salvez cca 480 lei, deoarece cam atat costa acea lampa aftermarket. Lampa originala habar nu am cat ar putea costa.

Link spre comentariu

Nu trebuie intercalat multimetrul, se ridica schema pt un sir si daca avem doar rezistenta inseriata cu LED-uri, se masoara tensiunea pe aceasta.

Link spre comentariu

Da. Dar nu am, trebuie sa vad ce gasesc. La cablajele facute de mine dau cu sacaz dizolvat dar aici cred ca s-ar topi de la caldura solara.

Link spre comentariu

Este masina fiului meu, un Peugeot 3008. El a cautat si mi-a zis cu ce pret a gasit. Oricum, chiar si la pretul pe care il ziceti, tot merita incercata inlocuirea ledurilor. Efortul este minim iar ledurile costa cativa lei.

Link spre comentariu

Cu leduri de 50mA ... reusesti sa faci o reparatie ieftina si cam atat. Probabil ca vei folosi cam toti cei 50mA (presupun ca vor fi necesari, este frana nu pozitie).

Cu leduri de peste 500mA vei avea cost initial mai mare, dar daca pui ceva limitare de tranzienti si suplimentezi si racirea, probabil ca nu va mai trebui vreodata umblat pe acolo.

Indicele de incarcare mic ajuta odata pentru ca vei avea eficienta mai mare (cele doua sunt invers proportionale) si corelat vei avea transfer termic mai bun, deci speranta mai mare de viata.

Pe varianta de 50mA cam toata caderea de temperatura alocata se va produce pe RTjct-caps si probabil ca va trebui un radiator mare, imposibl de inghesuit acolo.

Pe varianta de peste 500mA vei avea RTjct-caps mult mai mica si va ajunge radiator mult mai mic, poate numai un MC-PCB ajunge el singur... mai ales daca masina nu este cu transmisie automata si nu conduce vreun habar-n-ist sa-i intepeneasca piciorul pe frana.

 

Munca si inlocuirea ledurilor MERITA in special daca ce "produci" este mult mai bine facut decat originalul (in general usor de obtinut asa-ceva) pentru ca nu se va mai defecta cat timp se foloseste masina respectiva.

 

Revenind la racire... trebuie vazut cam la ce curent mergea originalul... presupun ca in jur de 100mA, poate dublu. La ~14V asta inseamna sub 2-3W, deci cu leduri cu sub 10K/W pentru 12 bucati discutam de sub 3 grade C per capsula. Admitem 47 grade pentru temperantura inconjuratoare si ne ramane un ecart de 35 grade pentru rezistenta termica a radiatorului, adica radiator de 10K/W este lejer acoperitor.

Posibil sa ajunga PCB dublu placat foarte subtire (0,2mm) eventual cu ceva sarma de cupru cositorita pe fata opusa ledurilor.

De asemenea daca poti sa folosesti MC-PCB ar trebui sa fie suficient.

Daca nu, o varianta sunt staruri individuale pentru leduri, chiar si chinezisme ca discutam de maxim 0,3W per capsula.

 

Link spre comentariu

@Dxxxinteleg ce zici dar am sa incerc sa ma descurc cu ce gasesc la o vizita scurta la magazinele de pe Maica Domnului. Sa caut mai departe ar insemna sa o lungesc si  sa investesc.

Un consum total pe acea lampa de cca 600mA pentru 12 LED-uri de 50mA fiecare mi se pare decent si normal in conditiile in care lampa originala nu are niciun sistem de racire. LED-uri cu consum mai mare, de 100mA sa zicem, ar creste consumul total la cca 1.2A si ar trebui ca la cca 14V sa disipeze cca 16-17W. La 300mA devine de-a dreptul complicat orice calcul. Ca sa fac modificari pentru disiparea caldurii este aproape imposibil deoarece locul unde vine montata acea lampa este limitat ca spatiu iar sistemul de prindere trebuie pastrat.

Altfel, am dat telefon la magazin si mi-au zis ca acele LED-uri sunt chiar Osram si ca sunt cumparate frecvent pentru probleme in genul celei pe care o am eu. Acum ce sa zic? Daca va fi nevoie voi schimba toate cele 12 LED-uri, cu conditia sa fie la fel de luminoase ca cele originale. Daca nu voi reusi ne vom reorienta, probabil catre ceva SH.

Link spre comentariu

Nu te agita prea tare.

Cit timp sta aprinsa lampa de frina? Citeva minute maxim.

Pe spatele placutei este vreo componenta? Daca nu pur si simplu decupeaza o fisie de tabla de aluminiu sau cupru (cit mai groasa) pe care sa o plasezi pe spatele placutei cu un strat de pasta termica, eventual si un strat de kaptron pt izolare. Asta este tot ce ai nevoie. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Stai un pic, ca gresesti la calcule.

 

Consumul nu poate sa fie mai mare ca curentul maxim admis, asta este clar, deci 50mA maxim.

 

Eu iti sugeram ca poti sa pui numai doua catene (daca tot refaci PCBul) ar fi mai economic. Daca nu...  poti sa ramai cu 3 catene... adica maxim 50 x 3 = 150mA maxim.

 In nici un caz 600.

Cum ziceam ar fi mai bine numai 2 catene, si atunci sunt maxim 100mA.

Discutam deci de 1,5W sau cel mult 2,1W - in nici un caz 16-17W aia nu ai putea sa racesti acolo de nici o culoare, poate doar cu ventilatie fortata foarte capabila.

 

Nu subestima insa 1,5W - ai voie maxim 85 grade pe jonctiune... nu stii in ce regim ciudat soferul va sta cu piciorul pe frana. Poate coborand transfagarasanul in miezul verii sa ai in interior 40 grade si sa fie necesar sa franeze aproape continuu.

De ce crezi ca cele originale s-au defectat?, in nici un caz masina nu a fost folosita 50.000 ore cat rezista un led corect racit.

 

Daca urmezi sfatul meu insa ramai la 50 mA prin fiecare led, dar folosesti leduri de  curent mai mare cu toate beneficiile incluse si ar trebui sa le gasesti cam la acelas pret:

https://www.tme.eu/ro/details/pj2n-ffre/diode-led-smd-colorate/prolight-opto/

https://www.tme.eu/ro/details/ltw-5630sd630/diode-led-smd-colorate/liteon/

 

Daca nu doresti o solutie buna, ci una comoda -  atunci mergi pe alea de 50mA.

 

 

PS

daca aprofundezi un pic cele doua linkuri si te uiti pe DS vezi ca este mai serios la Prolight. Acolo vezi si RTjct-cps = 20K/W, ceea ce era de asteptat pentru ca ledul este de numai 150mA, (fata de ce recomandasem eu adica 500mA, unde presupuneam 10K/W).

Iti dai seama ca in varianta Osram (?) Maica Domnului nu poti sa speri nici la 50K/W, deci racire extrem de proasta prin comparatie.

 

Aplicatia pare simpla / se poate gandi si cu "merge si asa" dar daca doresti rezultate bune trebuie sa abordezi corect si sa dimensionezi corect.

 

PS2

Sper ca glumesti.

Leduri recuperate sau second-hand numai pentru inamici. Dealtfel ca si cele contrafacute (de aia am dubii cu Maica Domnului)

Nu merita sa incepi nimic decat cu leduri originale si cu DS credibil, in orice montaj pe care vrei sa-l si folosesti, adica nu este unul doar experimental.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări