Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Dimare bobina


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

Am o problemă cu o bobină care este în interiorul unei pompe de acvariu. Încerc să o dimmez cu triac dar bobina se arde mai exact întrerupe firul care este foarte subțire. Mi se pare absurd dar poate are cineva o explicație. mai mult ca sigur că are, doar că nu știu eu. 

 

Poate că are legătură cu generarea tensiunii în bobina. Eu am pus în serie o diodă Sper să rezolve problema. 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 36
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Gilbert Sparios

    14

  • Dxxx

    8

  • okean

    6

  • validae

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Are legătură cu faptul că apar autoinducţii la întreruperea sinusoidei, ce ridică tensiunea în bobină la niveluri ce străpung izolaţia.Încearcă să pui în paralel cu bobina un snubber care să absoarbă vârfurile de tensiune.O diodă nu face niciun bine bobinei, că nu e făcută pentru curent continuu, iar tu chiar asta îi dai astfel...

Ai mare grijă la folosirea de variatoare pe sarcini inductive, din acelaşi motiv.Uneori apar fenomene de nu-ţi vine să crezi..

Link spre comentariu

Ideal ar fi să-i tatonezi valorile vizualizând forma de undă pe un osciloscop.

Atenţie la sonda folosită, cum spuneam, acolo pot apărea tensiuni mari.Dacă nu ai sondă 100X poţi improviza un divizor rezistiv 1/10 şi iei semnalul de pe rezistenţa mică.Frecvenţa semnalului fiind relativ mică, nu apar probleme de compensări..

Link spre comentariu

Nu cred ca este indicat sa pui un condesator (chiar inseriat cu o rezistenta) in paralel cu bobina.
Din mai multe incercari poti sa cazi inclusiv pe frecventa de rezonanta a retelei :)
Cred ca in serie cu bobina (paralel cu elementul de comanda) trebuie pus circuitul RC serie.

Link spre comentariu

Paralel cu elementul de comanda aveam deja un snubber. 10nF/39R.

Deci ce pot face ? Dioda nu, snubber in paralel nu... 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

As incerca cu 2 zenere back-to-back, ba chiar cu 2 siruri in paralel (unul cu anozii impreuna, altul cu catozii impreuna). Asta daca le ai deja prin sertare. 

 

Altfel, un TVS daca dai comanda de piese. 

 

Se intelege ca le pui in paralel cu bobina.

Link spre comentariu

@Gilbert Sparios
Sa modifici tensiunea de alimentare a unei bobine cu un chopper (asa ceva este dimmer-ul tau) cred ca nu este simplu de facut.
Si sa fie cat de cat o solutie tehnic corecta.
E ca si cum ai vrea sa dimezi un traf sau un motor asincron cu un dimmer conceput pentru sarcini pur rezistive.
Chiar sunt curios cum s-ar face asta.

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

deocamdata am lasat totusi dioda in serie pentru ca sa am doar jumatate din sinusoida,poate o face mai rau dar vedem, si am facut inca un snubber din 10nF cu 39R pe bornele bobinei. Sa vedem ce urmeaza...

Oricum o pompa e 30 de lei nu e problema , asa ca mai fac teste daca ceva nu gasim ...

Cel mai probabil un TVS era solutia optima dar n-am de tensiuni asa mari in casa.

 

Ideea e ca nu neaparat vreau sa dimez pompa aia de aer. Mai mult ca merge in impulsuri scurte. Dar totusi, in unele programe am ales sa aiba doar 60-80 din sinusoida.

Va pun un video ca sa intelegeti. E vorba si de comfort ca nu se aude asa tare, si de efect....

Oricum, treaba e ce a spus validae si ce ma gandeam si eu oarecum partial.

Tensiunea generata de bobina ajunge la cote in care strapunge izolatia..Dar totusi de ce. Pentru ca nu e "condusa" pe toata sinusoida si are pauzele care-i da voie sa apara tensiunea ? OK, dar cand triacul nu conduce, tensiunea din bobina pe unde circula...Prin snubber-ul de pe placa electronica care e in paralel cu triac-ul...

 

Habar n-am.. Pana la urma-i dau eu cumva de cap sa nu se mai arda. Peste o saptamana trebuie sa plec 7 zile si ma tem sa nu se arda. :) Raman astia fara aier pe aici.

 

Ah, si era sa uit de video

 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu
1 oră în urmă, sesebe a spus:

Pune mai schema folosita ca eu n-am inteles nimic din ce vrei tu sa faci acolo.

 

In principiu fac detectie de zero cross cu un H11AA1 si partea care conteaza aici e asa

sch.thumb.jpg.932379b5115fc27b34bc53dae2abd3ef.jpg

 

Faptul ca se arde bobina...nu cred ca ar conta cum leg triacul..sau nu stiu...

Oricum in pompele alea de aer de acvariu, sarma ...cred ca are undeva cam 0.05mm maxim 0.1mm

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Da, nemaipomenit.

 

Hai sa facem nu stiu ce racheta de montaj pentru "confort" si "efect".

Probabil ca cine-stie-ce instalatie de sustinere merita daca ai niste Arowana de 1000 USD bucata, intr-un bazin cu multe tone de apa...

 

Ca sa tii niste Guppy si Neoni ai putea sa incerci o varianta "de echilibru" in care nu ai nevoie decat de hrana si lumina ca sustinere exterioara.

Desigur asta inseamna acvariu ciclat corect si plante care sa echilibreze schimburile.

Dar ar fi cu adevarat elegant, fara nimic artifical...

Dar asta inseamna sa fii acvarist adevarat si sa te bazezi pe cunostinte si experienta incat sa ai bine echilibrat circuitul de azot.

 

Da... este greu...

 

Mai bine hai sa facem dimmabil un mecanism care nu este conceput dimmabil, mai bine hai sa punem chestii inutile, pentru ca aia cu priceperea este prea greu.

Link spre comentariu

Bun. Zero crros detection nu folosește prea mult la sarcini inductive. La astea trebuie sa întrerupi curentul cind valoarea lui este aproape zero (este alimentat în AC înțeleg). In principiu triacul oricum conduce pina se anulează curentul dar la sarcini inductive puternic nu știu cit de bine se realizează asta. Deci ți-ar trebui zero curent detection nu neapărat zero voltage detection. 

Apoi, pompa ta nu-i una vibratoare? La astea nu prea poți reduce puterea și în nici un caz prin trunchierea sinusoidei. Aceste pompe au nevoie pt funcționare de sinusoida completa. Ai putea reduce puterea prin reducerea amplitudinii tensiunii cu un transformator dar și aici exista riscul sa nu mai pompeze. Dacă nu mai pompează din cauza tensiunii prea mici sau lipsei bucăți din sinusoidal atunci bobina se va încălzi mai puternic. Apoi dacă tu aplici o bucata de sinusoida cind armatura se mișcă în sens invers din cauza ieșirii din sincronism cu rețeaua la putere mica, atunci energia respectiva se va transforma în totalitate (aproape) doar în căldură. 

 

Deci, ori schimbi tipul de pompa sa nu mai fie una vibratoarele ci una centrifugala (nu știu dacă exista) rotativa la care sa reduci turația, ori renunti la reglaj. 

Schema in principiu nu are nici o problema majora care sa defecteze pompa. In nici un caz nu cred ca sint spikeuri dacă se întrerupe triacul la trecerea curentului prin zero. Mai degrabă acest tip de pompe nu pot fi "dimate" . 

Link spre comentariu

mda. trebuie sa plec pana la Băile Felix sa fac o baie dar când revin in loc de bobina aia pun un dc motor cu contra-greutate si fac ce vreau eu cu aerul. Cât despre modificarea la sugestia lui validae, văd ca încă merge nu s-a mai ars. De obicei cam 6 ore dura pana crapa.. 

 

Mulțumesc @Dxxxpentru aprecieri. Nu are treaba ciclarea cu aerul dar dacă ai simțit sa spui ceea ce-ai spus, mă bucur că mi-ai scris. Apreciez. Aerul doar ajuta la schimbul de gaze in apa iar mie nu-mi place sa vad ca fierb pestii ca in oala de ciorba. 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări