Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

BLDC-din imprimante/copiatoare vechi


daniels

Postări Recomandate

Am un astfel de motor, dar nu reusesc sa-l pornesc. Am vazut pe net cum erau pornite dar nu corespund notatiile pe placa.

Zona cu fire portocalii e pt 24V, sunt 3 fire 24V si 2 fire GND.

Zona gri e pt 5V, partea logica. Firele sunt notate in felul urmator

+5V

S.GND

PLL-OK

CLOCK

NC

S/S

Cu +5V si CLOCK inteleg ce e, cu celelalte am facut tot felul de combinatii fara succes.

Cum as putea porni motorul?

20220426-222128.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 22
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • daniels

    11

  • Mircea

    4

  • sesebe

    3

  • cimitavita

    3

Top autori în acest subiect

Da, motorul are partea electronica completa.

Am vazut pe YT, cateva filmulete, porneau motoarele foarte simplu, il conectau la 24V si cu o baterie de 4-5V dadeau un impuls pe ACC (asta nu are). Nu controlau efectiv mutorul. Un singur film am vazut cu controlul motorului, dar il facea cu un ESC de la aeromodele. Unde srie +/-5V am facut tot felul de combinatii.

20220426-230529.jpg

Link spre comentariu

As zice ca S/S este start/stop. Iar ca Clock poate nu vrea 300Hz. Adica as pune 5V pe S/S si atins cu 5V cu un fir pe Clock (ca si cum dai un impuls).

Link spre comentariu

M-am jucat acum ceva ani cu un astfel de motor cu electronica atasata.

L-am facut sa se invirta frumos si cu forta destul de mare DAR nu am reusit sa-i modific turatia cu mai mult de hai sa zicem 10% si am facut tot felul de artificii gen clock extern sau modificarea divizoarelor interne (am incercat). Deci daca asta vrei eu zic ca ai mult de muncit pina reusesti daca nu refaci placa in cea mai mare parte. Nu mai stiu ce controler avea de motor avea dar era ceva similar.

 

PS: daca dai jos rotorul fa niste poze detaliate la ce-i pe placa sub rotor. La al meu erau 3 senzori Hall si un traseu in zigzag exact sub inelul magnetic exterior de la rotor.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

am mai multe tipuri de motoare dinastea. Unele au turaţii fixe, altele variabile în funcţie de CLK. Numai că turaţia variază între anumite limite şi nu de la 0 la maxim, aşa că semnalul CLK trebuie să varieze între anumite limite, altfel la tipurile mai vechi fără protecţie, se poate distruge driverul.  Trebuie văzută foaia lor de catalog.

 

S.GND    - masă digitală.

PLL-OK  - arată când motorul are aceeaşi turaţie cu CLK. Pinul ăsta se găseşte şi la motoarele cu turaţii fixe care nu au CLK şi poate fi notat altfel.

S/S         - Start/Stop.

Unele mai au un pin pentru inversarea sensului, notat cu SENSE, SS, DIR, CW/CCW sau doar CW.

Mai rar, există şi pin pentru frână notat cu BRAKE, BR sau BK.

Singurul lucru enervant la motoarele astea este axul cu dinţi elicoidali şi din cauza asta trebuie păstrate şi roţile de plastic. Cică sunt făcuţi aşa ca să facă zgomot mai mic.

 

Editat de cimitavita
Link spre comentariu

Motoare similare (fabricate tot de Nidec) foloseau si imprimantele laser la care faceam service, am aruncat kilograme bune de asemenea motoare odata cu toate piesele de schimb ce ramasesera la inchiderea serviceului si cred ca am si eu p'acasa cateva.

Se gaseste foaia de catalog generica pentru seria 50M insa in mod particular pentru acest model din aceasta serie nu stiu daca gasesti, deoarece s-au fabricat pentru diverse aplicatii concrete (pentru diverse modele de copiatoare si imprimante) de la diversi producatori avand diverse mecanisme si necesitati in privinta turatiei motoarelor.

 

Ati observat ca la acest exemplar turatia este specificata printr-un numar cu 7 cifre si avand 3 zecimale (2048,163 rpm !!!!!!)?

 

 

50m.jpg

 

Link spre comentariu

Daniel, in foaia de catalog (de mai sus) se indica:

d3klD1D.jpg

Apoi tot o polologie despre functionare de la pagina 6. Daca senzorii Hall sunt dusi, apoi nimic nu va functiona. Daca ai rabdarea si perseverenta sa intelegi totul din foaia de catalog, poate il pui in functiune.

Link spre comentariu
Acum 18 ore, sesebe a spus:

PS: daca dai jos rotorul fa niste poze detaliate la ce-i pe placa sub rotor. La al meu erau 3 senzori Hall si un traseu in zigzag exact sub inelul magnetic exterior de la rotor.

Asa arata placa sub motor, are 3 senzori Hall cu 4 picioare

20220427-204459.jpg

@Mirceaplacile erau functionale.

Interesanta este puntea H care am vazut ca e cu mosfeturi, aici e cu SLA6024 care e cu trz bipolare Darlington.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări