Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

pompe alimentate prin convertizor de frecventa


Postări Recomandate

salut. lucrez intr-o statie unde avem pompe de 132 kW alimentate prin convertizor de frecventa. din SCADA pot comanda frecventa acestor pompe in procente, frecventa nu e transmisa de la convertizor catre SCADA, ci doar invers, sub forma unu analogic 0-10V, iar C.F. scaleaza automat acest 0-10v cu frecventa minima si maxima setate in parametri. problema este ca la comanda de 100% data din SCADA, ajung doar 8 volti si ceva in loc de 10, si astfel nu pot folosi pompa in 50 Hz. am modificat frecventa maxima la 54Hz astfel ca celor 8 volti sa le corespunda 50Hz. intrebarea mea este daca aceasta modificare poate afecta in vreun fel pompa? mi-a atras cineva atentia ca nu ar fi corect, dar nu mi-a dat o explicatie plauzibila. multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

10 minutes ago, cipcirip said:

Normal ar trebui verificat de ce ăia 8V nu sunt 10, probabil nu suportă sursa, sau e o setare greșită la plecarea din master. In principiu nu se întâmplă nimic, daca nu se depășesc 10 V pe intrarea convertizorului.

cei 10 volti vin dintr-o iesire analogica a unui PLC, iar PLC-urile si SCADA au fost implementate in acelasi timp de aceeasi oameni, deci scalarea nu cred ca a fost facuta gresit, probabil sursa de tensiune a PLC ului e de vina. dar inca o chestie, cand convertizorul e on dar pompa nu e in functiune, totusi e absorbit un curent de un amper, am inteles ca e necesar pentru a pastra temperatura pompei gata pentru pornire. e adevarat asta? si daca da, modificarea mea poate avea vreo influenta asupra acestui aspect? mi-a atras cineva atentia in sensul asta, dar eu nu inteleg fundamentele.

Link spre comentariu

E normal sa existe un curent de repaus in st-by, nu cred că are legătură cu încălzirea pompei, dealtfel se poate verifica când pompa/apa e suficient de caldă. Circuitele proprii convertizorului au nevoie de alimentare pentru monitorizare parametri intrare/ieșire, probabil mai există și ceva ventilatoare. Cum a fost măsurat curentul ăla de 1A ? Pe fiecare fază ? Ar corespunde unei puteri consumate de cca 700VA...

p.s. convertizorul e separat de motor sau e varianta motopompă cu convertizor inclus ?

Editat de cipcirip
Link spre comentariu
3 minutes ago, cipcirip said:

E normal sa existe un curent de repaus in st-by, nu cred că are legătură cu încălzirea pompei, dealtfel se poate verifica când pompa/apa e suficient de caldă. Circuitele proprii convertizorului au nevoie de alimentare pentru monitorizare parametri intrare/ieșire, probabil mai există și ceva ventilatoare. Cum a fost măsurat curentul ăla de 1A ? Pe fiecare fază ? Ar corespunde unei puteri consumate de cca 700VA...

p.s. convertizorul e separat de motor sau e varianta motopompă cu convertizor inclus ?

curentul a afisat pe ecranul convertizorului, deci cred ca e curentul debitat catre pompa. CF ul e un EATON power XL DG1, iar motorul e un SIEMENS.

Link spre comentariu

Trebuie testat in gol daca aia 10V ies in gol din PLC ca 10 sau mai putin, adica 8. Intrarea analogica a VFD-ului nu poate crea un consum cat sa ai 2V cadere de tensiune pe fire.

 

Poti, cu VFD-ul oprit, sa masori ce rezistenta vezi pe intrarea lui analogica. Greu de crezut ca e defecta intrarea, dar cine stie.

 

De asemenea, poti masura rezistenta intre conductoarele cablului folosit pentru comanda de 10V. Deconectand ambele capete.

 

Apoi, daca iti permiti testul, caci cele de mai sus par OK la masuratori, sa muti cablul la alt VFD.

 

Dar, inainte de toate, fii sigur ca PLC-ul scoate cei 10V. 

2 hours ago, Tincu Ioan said:

curentul a afisat pe ecranul convertizorului, deci cred ca e curentul debitat catre pompa. CF ul e un EATON power XL DG1, iar motorul e un SIEMENS.

Asta o stii din setarile a ce afisezi, nu e pe crezute.

 

Eu nu am auzit de motor care sa aiba nevoie de curent de pre-incalzire. Nu e o pompa de refrigerant (recte compresor).

Link spre comentariu

Setarea la 54Hz frecventa maxima nu afecteaza cu nimic motorul.

Implementarea din PLC este pentru bucla inchisa sau deschisa? Daca e in bucla inchisa, valoarea iesirii este fixata de un regulator PI/PID si valoarea poate sa fie normala.

Intrarea din CF are impedanta mare si nu se pune problema de cadere de tensiune pe fire...

CF in stanby consum f putin... 20-30W maxim; nu exista curenti pe iesire atat timp cat nu e s-a aplicat comanda start; doar asa porneste invertorul si asigura tensiune la iesire cu frecventa/tensiunea comandata.

Se practica incalzirea motoarelor prin aplicarea unei tensiuni de cc dintr-o sursa separata. Incalzirea este necesara in anumite conditii pentru a evita condensul, respectiv uscarea dupa condens.

Se poate face si din CF prin aplicarea regimului de franare cu curenti mult mai mici.

Link spre comentariu

am contctat direct EATON (producatorul CF uui), m au confirmat ca modificarea frecventei la 54Hz nu afecteaza in niciun fel motorul. legat de amperul ala afisat in stand-by, acela e absorbit de CF, iar catre pompa nu e livrat nimic, nici nu ar avea cum pentru ca nu sunt cuplati contactorii. acum mi-am dat seama de acest aspect. oricum, rezolvarea mai eleganta a problemei se face din parametri CF ului, unde pot asigna frecventa maxima cu 8 volti in loc de 10. intr-adevar la o incalzire impotriva condensului ma gandeam si eu, dar uite ca nu e cazul. iar legat de intrebarea cu PID ul, sistemul e configurat si pentru bucla inchisa, dar si pentru bucla deschisa, cu frecventa ajustabila manual, si testele au fost facute cu sistemul trecut pe bucla deschisa. e clar ca e o problema din iesirea PLC ului pentru ca mai am in acelasi loc, un CF identic pentru alte pompe, tot identice, iar analogicul il primesc de la aceeasi distanta si nu sunt probleme, imi ajung 10 volti la acela.

18 hours ago, iop95 said:

CF in stanby consum f putin... 20-30W maxim; nu exista curenti pe iesire atat timp cat nu e s-a aplicat comanda start; doar asa porneste invertorul si asigura tensiune la iesire cu frecventa/tensiunea comandata.

 

18 hours ago, iop95 said:

Implementarea din PLC este pentru bucla inchisa sau deschisa? Daca e in bucla inchisa, valoarea iesirii este fixata de un regulator PI/PID si valoarea poate sa fie normala.

 

Link spre comentariu

Faptul ca folosit contactor la iesirea CF pentru pornire motor... e cat se poate de rau.

N-are niciun sens daca CF nu alimenteaza secvential mai multe motoare... cum se intampla in diferite utilaje care necesita deplasari nesimultane pe diverse axe.

Si daca se foloseste contactor, CF ramane oprit si nu tb sa afiseze niciun curent... se inchide contactorul APOI se da start. Nu invers.

Link spre comentariu

S-a masurat cat iese din PLC? Nu e mai bine sa gasesti si rezolvi cauza, decat sa tratezi efectul? Daca maine ies pe bune aia 10V (poate se reprogrameaza PLC-ul si rezolva problema) si tu rotesti pompa la o viteza cu 10% mai mult. Mecanic i-o face bine la termen lung?

 

E nevoie si de o cunoastere a CF-ului, ce face, cum face si de ce. Astfel afli ce afiseaza pe ecran, ce functii sunt activate (ma indoiesc ca functia anticondens face parte din configuratia de baza / default).

 

Si eu ma intreb de ce un contactor la iesire, insa din descrierea problemei fie e un proiect cu nspe participanti care nu au vorbit intre ei, fie unul de buget redus si se realizeaza prin tatonari. 

Link spre comentariu
4 hours ago, iop95 said:

Faptul ca folosit contactor la iesirea CF pentru pornire motor... e cat se poate de rau.

 

2 hours ago, Mircea said:

S-a masurat cat iese din PLC? Nu e mai bine sa gasesti si rezolvi cauza, decat sa tratezi efectul? Daca maine ies pe bune aia 10V (poate se reprogrameaza PLC-ul si rezolva problema) si tu rotesti pompa la o viteza cu 10% mai mult. Mecanic i-o face bine la termen lung?

 

E nevoie si de o cunoastere a CF-ului, ce face, cum face si de ce. Astfel afli ce afiseaza pe ecran, ce functii sunt activate (ma indoiesc ca functia anticondens face parte din configuratia de baza / default).

 

Si eu ma intreb de ce un contactor la iesire, insa din descrierea problemei fie e un proiect cu nspe participanti care nu au vorbit intre ei, fie unul de buget redus si se realizeaza prin tatonari. 

am 2 CF uri, fiecare alimenteaza cate 2 pompe nesimultan, pompele pornesc functie de nivel si de prioritizare. in alta ordine de idei, ce poate fi rau in a folosi contactor la iesirea CF ului? una e sa fie inutil, alta e sa fie "cat se poate de rau".
treaba cu anticondensul, am zis in ultima interventie ca nu e cazul. cam sigur nu face parte din configuratia de baza a CF ului, dar parametrizarea initiala a fost facuta de altcineva. legat de amperul afisat in stand by, intr-adevar trebuie verificat ce parametru reprezinta, dar pentru mine e cam sigur ca e curentl absorbit de CF, totalizat consumul sau si ce absoarbe pompa,  din moment ce contactorii nu sunt cuplati, iar cantitatea de caldura pe care o degaja chiar si in stand by la cei 315 kW pe care ii poate vehicula e destul de mare, iar cand pompa e in functiune, imi afiseaza 200 si ceva de A. PLC-ul da doar 8 v, iar ca sa evit sa alimentez pompa la o frecventa mai mare decat maximul pentru care a fost proiectata, o sa fac reasignarea de care am pomenit si o sa limitez frecventa maxima la 50Hz. bineinteles, o sa verific comportamentul CF ului si daca primeste la AI mai mult decat maximul pe care i-l setez eu in configuratie.

nu am acces la soft, a fost lasat protejat de dezvoltator.

Link spre comentariu

E clar, fiecare a lucrat separat si tu trebuie sa rezolvi cu ce ai disponibil. 

 

La un CF sau un PLC daca depasesti limita maxima, el se va plafona acolo unde a fost setat, cel mult va afisa o depasire. Daca limitezi la 50Hz pentru 8V, chiar daca aplici 10V pe intrare, nu va creste frecventa peste limita. Idem la limita de jos. 

 

Daca ai mai multe pompe pe un CF e normal sa ai contactor pentru fiecare motor in parte. 

 

Spor la treaba! 

Link spre comentariu

Am zis ca e rau sa pornesti motorul cu contactorul si nu din CF.

Cand sunt mai multe motoare pe un CF, actionate secvential, singura solutie e cu contactori... dar pornirea fiecarui motor se face din CF DUPA ce se cupleaza motorul x pe CF si nu invers, adica sa dai start la CF, chiar la o frecventa mica si apoi sa cuplezi motorul. Sper ca acum e mai clar.

CF nu afiseaza niciodata propriul consum... nu intereseaza pe nimeni... doar la omologare/teste, dar atuci este masurat, extern.

Curentul afisat este curentul pe faza, considerand clar ca sunt echilibrati; multe la un dezechilibru mai mare de 10% intra in eroare.

Pompa... mai exact motorul care o actioneaza, absoarbe curent doar daca e alimentat... nu stiu cum ar putea fi inculs in acel curent afisat...  poate e afisata presiunea sau alt parametru/alta marime masurata sau interna... dar nu poate fi curent diferit de zero daca CF nu are invertorul pornit...

 

Link spre comentariu

Colegul are motoare de 132kw....eu am pornit motoare de 200 si 250kw prin convertizor de frecvență.. din testele facute motorul s-a "mișcat" abia de la 29-30 Hz.... bineînțeles motorul cuplat cu pompa... n-am masurat tensiunea de comandă în situatia asta dar, la turatie maximă si 50 Hz, tensiunea ajungea aproape de 10V... iar contactor aveam inaintea CF nu după.... însă, fiecare motor avea CF-ul dedicat.... 

Link spre comentariu
13 hours ago, flomar60 said:

Colegul are motoare de 132kw....eu am pornit motoare de 200 si 250kw prin convertizor de frecvență.. din testele facute motorul s-a "mișcat" abia de la 29-30 Hz.... bineînțeles motorul cuplat cu pompa... n-am masurat tensiunea de comandă în situatia asta dar, la turatie maximă si 50 Hz, tensiunea ajungea aproape de 10V... iar contactor aveam inaintea CF nu după.... însă, fiecare motor avea CF-ul dedicat.... 

Noroc cu limitarea de curent din CF... daca abia la 30Hz se misca motorul... si noroc ca tranzitia de la start la 30Hz dura f putin, fara a pune probleme termice bobinajului.

De regula la pompe reglajul e in zona 1:3 fata de nominal pentru debitul variaza aprox cu cubul turatiei... deci cu 1:3 se obtine o variatie de 1:9, suficienta pentru cele mai multe aplicatii.

Exista riscul ca la comanda sub frecventa minima la care se poate obtine cuplul minim de pornire sa apara curenti mari si de durata... asta in cazul V/f=ct.

Nu mai amintesc de lipsa ventilatiei adecvate a motorului la turatii mici si nici de faptul ca mai nimeni nu foloseste motoare proiectate pentru utilizare pe CF... ci motoare standard.

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări