Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Autofiletanta 14.4 V cu acumulator 18v


smara_1009

Postări Recomandate

Bună seara,

Cer scuze dacă s-a mai discutat, dar pe telefon e mai greu sa caut pe forum.

Va rog sa-mi spuneți ce modificări trebuie sa fac la alimentarea unei autofiletante cu acumulator de 14,4V pentru a o folosi cu un acumulator de 18v. N-as vrea sa ard motorul sau regulatorul de turație.

Autofiletanta e Bosch si acumulatorul se potriveste la contacte (mi-a rămas de la o autofiletanta al cărei mecanism s-a stricat - s-a spart o cupla cu role).

Mulțumesc !

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 12
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    3

  • smara_1009

    3

  • cristi7521

    2

  • Superweekend

    1

Top autori în acest subiect

Nu se poate.  Distrugi motorul inclusiv regulatorul. E diferenta mare de tensiune , plus ca se lucreaza cu,  curenti de ordinul amperilor. Iti trebuie tot un acumulator dedicat -14,4v.

Editat de Superweekend
Link spre comentariu

În cazul acumulatorilor Ni-Mh, se pot scoate elemenţi şi aduce tensiunea totală la cea potrivită.Pentru Li-Ion asta nu e uşor, există circuit de monitorizare al încărcării dedicat pentru un număr dat de elemenţi.Ar trebui schimbat cu unul dedicat Bosch, până la urmă tot efortul nu merită decât dacă ai o sursă ieftină de unde să le găseşti.

Link spre comentariu
1 oră în urmă, cristi7521 a spus:

Intr-o autofiletanta de 18V pe care am desfacut-o am gasit mosfet de 60V, deci suporta un domeniu destul de larg pentru tensiune.

Asta înseamnă că ar trebui sa meargă și cea de 14.4 v la 18 v ?

Link spre comentariu

La o autofiletanta de 18V NiCd  am inlocuit elementii originali cu 4 elementi LiIon mai potenti ( 20A curent max de descarcare ) deci in final tensiunea este mai mica decat originalul .De functionat functioneaza bine insa la cupluri mari  tranzistorul din regulatorul de turatie se supraincalzeste iesind fum din el  insa nu s-a defectat. Proiectantul a gandit regulatorul in functie de motor dar si de tipul de acumulatori folositi.

Link spre comentariu

 Voltus1.La filetanta ta ai acelaşi motor,dar în mod sigur,odată cu modificarea făcută,ţi-a crescut curentul consumat.Chiar schimbând tranzistorul forţă se va suprasolicita şi motorul...

Link spre comentariu
Acum 2 ore, cristi7521 a spus:

Intr-o autofiletanta de 18V pe care am desfacut-o am gasit mosfet de 60V, deci suporta un domeniu destul de larg pentru tensiune.

Astfel deduci că el poate suporta şi un acumulator de 18V ? Hai să-ţi explic ce se întâmplă când alimentezi o sarcină inductivă, precum un motor.

La întreruperea alimentării, bobinele rotorului generează o tensiune de autoinducţie ce poate depăşi cu mult tensiunea de alimentare.

Deci chiar şi la bormaşini de 9 - 12V vei găsi tot tranzistori cu tensiunea maximă de minim 60V. Hai să vedem acum ce se întâmplă când creşti tensiunea de funcţionare.Motorul consumă un anumit curent la tensiunea de 14V, curent dependent mult de sarcina la ax.Adică acest curent e maxim la sarcini mari, cu cât frânezi mai mult mandrina pe româneşte. Curentul maxim suportat de tranzistorul regulatorului e dimensionat ţinând cont de alimentarea cu 14V şi o sarcină maxim suportabilă şi rezonabilă. Acum noi alimentăm motorul cu o tensiune mai mare cu circa 4V, la care motorul va cere un curent mai mare decât cel consumat la 14V.Tranzistorul va suporta acum un curent  mai mare decât cel pentru care a fost destinat, lucru care îl va suprasolicita termic şi în scurt timp se va distruge dacă se utilizează intensiv.Chiar dacă valoarea tensiunii şi a curentului solicitate sunt încă în limitele date în fişa componentei, tranzistorul se poate deistruge prin depăşirea puterii maxim disipate.Această putere este o valoare ce nu trebuie depăşită, dar care se poate depăşi uşor ducând atât tensiunea cât şi curentul la care lucrează tranzistorul spre valorile maxim suportate.Dacă de exemplu tranzistorul are puterea disipată de maxim 60W de exemplu, asta înseamnă că poate suporta un curent de maxim 4A la alimentarea cu 14,4V. Dacă mărim tensiunea la 18V şi curentul rămâne acelaşi (lucru imposibil, el crescând de fapt)

Vom avea situaţia 4A x 18V = 72W. Nu pun situaţia reală în care noul curent va fi de circa 5A caz în care vom avea 5 x 18 = 90W !!! Deci vom putea depăşi cu 50% puterea maxim disipată a tranzistorului.Pentru scurt timp el poate rezista, dar dacă lucrezi susţinut cu acea bormaşină, se va arde rapid.

Link spre comentariu

Nu am recomandat nimic, am spus doar ca functioneaza sigur si la tensiuni mai mari, dar nu pot spune cat de mari si cat rezista.

Un acumulator de 14.4V incarcat la maxim are undeva spre 18V.

Acumulatorul de 18V daca are aceeasi dimensiune si este de acelasi tip, sigur nu poate debita acelasi curent (are curent mai mic). 

Pentru protectie la tensiunea de autoinductie exista diode sau varistori

 

 

Pentru o filetanta eu am facut sursa de aici

 

 

Editat de cristi7521
adaugare
Link spre comentariu

Acumulatorul de 18V dacă are în componenţă elemenţi cu aceeaşi capacitate (şi sigur aşa are), va da putea da un curent mai mare în sarcină maximă fiindcă debitează o tensiune mai mare pe aceeaşi rezistenţă de sarcină.Legea lui Ohm încă are efecte.Că motorul bormaşinii de 18V consumă din acumulatorul dedicat un curent mai mic decât cel al bormaşinii de 14V e normal, e bobinat cu sârmă ceva mai subţire lucrând cu o tensiune mai mare, cu cât tensiunea de lucru e mai mare, curentul scade.

Dar să nu amestecăm noţiunile, un acumulator de 18V cu un motor de 14V duce la un curent de lucru mai mare decât cel normal.Nu am susţinut că aşa se va arde motorul sau tranzistorul instant, dar dacă bormaşina se utilizează intensiv la putere maximă, rezultatul nu va fi convenabil.Tranzistorul se va supraîncălzi şi va ceda la un moment dat.

 

Link spre comentariu
2 hours ago, cristi7521 said:

Un acumulator de 14.4V incarcat la maxim are undeva spre 18V.

Acumulatorul de 18V daca are aceeasi dimensiune si este de acelasi tip, sigur nu poate debita acelasi curent (are curent mai mic). 

 

Un acumulator cu celule Li Ion incarcat la maxim are 16v. 16.8v daca e fortat de incarcator sa se duca la maximul absolut. Daca se duce in 18v se lasa cu fum si eventual incendii.

Un acumulator de 18v cu celule clasice 18650 nu poate avea fizic aceleasi dimensiuni cu cel de 14.4v, este evident mai mare pentru ca are o celula in plus. Cat despre curent...nu are sens sa repet, s-a explicat deja.

Link spre comentariu

Nu stiu de ce se fac calcule de putere disipata in mosfet inmultind curentul cu tensiunea de alimentare. E gresit. Puterea disipata in mosfet e Rdson x Curentul la patrat. E greu de crezut ca diferenta de curent duce la arderea mosfetului. 

 

Mai curand se arde din cauza autoinductiei, asta chiar e o explicatie care nu poate fii combatuta.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări