Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Circuit de comutație / aprindere la 6,3Vcc (4-8Vcc).


Vizitator

Postări Recomandate

Ce părere aveți de etajul final (T3-T4) din schema de mai jos ca posibilă adaptare / comutație la 6,3Vcc (nu la 8-16Vcc)?

electronic car ignition 6F5BB

 

În percepția mea, structura Darlington (T4) ar avea o tensiune de saturație prea ridicată (Vces=1,5-2V la 4-5A) iar dioda inversă internă (din BUX37) ar suprima jumătate din energia de autoinducție a bobinei pentru a proteja tranzistorul final, ceea ce nu se întâmplă la circuitul cu clasicele ”platine” (ruptor) unde nu se pierd nici 1,5-2V și nici jumătate din energia de oscilație (pe o diodă de ”clamping”).

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 19
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mircea

    3

  • validae

    3

  • cristi7521

    3

Zile populare

Top autori în acest subiect

Adică, în afară de reducerea de curent în clasicele ”platine” (economie de eventuale contacte ”arse”) este mai bine cu scânteie ”electronică” sau mai prost?

Link spre comentariu
24 minutes ago, Mircea said:

Cine mai construieste in anul 2022 aprinderi electronice? De programul Rabla nu ati auzit?

Nah ... unii preferă un plastic din ultima generație, alții prețuiesc un ”fier ruginit”.

Chestiune de ”Harap-Alb” în alegerea calului ...

18 minutes ago, cristi7521 said:

Inlocuiesti BUX37 cu un mosfet si reduci caderea de tensiune

Nu merge asta, mosfet-urile (V-MOS) se comportă foarte prost la tensiuni sub 5V (Vpo) și curenți ”mari”. 

Iar cele pentru supratensiuni tensiuni ridicate (400-500V) au Rds-on destul de mare (sute de mOhm).

Spre exemplu:

https://www.vishay.com/docs/91237/91237.pdf

(0,3 Rds-on x 5A = 1,5V pierduți în conducție, respectiv un sfert din tensiunea de alimentare nominală)

Editat de patrick1
Link spre comentariu
49 minutes ago, cristi7521 said:

Un IGBT? Cu 4v in poarta are caderea de tensiune de 1.5V la 10A.

https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/isl9v3040d3stv-d.pdf

 

Mulțumesc!

Este aceeași problemă: IGBT-ul este un tranzistor bipolar comandat de un mosfet vertical care necesită cel puțin 4,5/5V pe grilă (față de sursă /emitor = Vge) pentru a aduce în conducție bipolarul. Ori ... tensiunea bateriei de pornire poate ajunge și pe la 4V ... din 6,3V ...

1,5V e căderea de tensiune pe comutatorul electronic ... 2,5V mai rămân pentru bobina de inducție ...

 

Sistemele de aprindere cu CDI (invertor, condensator, tiristor rapid) au durata scânteii foarte scurtă (mult sub 1 ms) și în consecință pornirea este nesigură sau greoaie față de sistemul clasic Kettering (cu acumulare inductivă de energie).

Unii o mai ”lungesc” cumva (cu bujii speciale cu reactanță incorporată ca DPR8Z /NGK) dar tot nu este o.k.

Editat de patrick1
Link spre comentariu

Dacă ştiam că mai e util cuiva, scoteam senzorul inductiv din carcasa ruptorului, când am dat Dacia la ,,fer vechi,,.Aveam aprindere cu senzor ,,Gotronic,, şi mergea de numa...

Partea de comandă cu SU169 o mai am şi acum pe undeva...

Link spre comentariu

Pana la urma cat este curentul maxim prin bobina?

Ai citit pdf-ul de la adresa de mai sus?

Pragul de deschidere pentru tensiunea poarta-emitor este de maxim 2.2V, caracteristicile pentru "on" sunt date la 4V si 4.5V.

Ramane doar problema cu caderea de tensiune.

Editat de cristi7521
Link spre comentariu
43 minutes ago, validae said:

Dacă ştiam că mai e util cuiva, scoteam senzorul inductiv din carcasa ruptorului, când am dat Dacia la ,,fer vechi,,.Aveam aprindere cu senzor ,,Gotronic,, şi mergea de numa...

Partea de comandă cu SU169 o mai am şi acum pe undeva...

Mulțumesc, însă Gotronic parcă era pentru 12V și rămâne o problemă delicată atât reglajul avansului static de aprindere la senzorul magnetic cât și faptul că în regim subturat se poate opri motorul din lipsă de viteză de inducție la senzor și tensiune insuficientă de comandă. Nu?

32 minutes ago, cristi7521 said:

Pana la urma cat este curentul maxim prin bobina?

Ai citit pdf-ul de la adresa de mai sus?

Pragul pentru tensiunea poarta-emitor este de maxim 2.2V, caracteristicile pentru "on" sunt date la 4V si 4.5V.

Ramane doar problema cu caderea de tensiune.

Bobina are cam 1,7 Ohm în înfășurarea primară ... asta înseamnă cam 4,5/5A static (câteva secunde / zeci de secunde) până pornește rotația și intervine unghiul (timpul) Dwell (de închidere / deschidere a circuitului), după care valoarea (medie) a curentului scade spre 2A datorită ”choppării” ruptorului și a reacției bobinei la încărcare magnetică de la ”zero” spre saturație.

Da, mulțumesc, am citit pdf-ul la IGBT și în special diagramele (curbele caracteristice încep teoretic de pe la 3,7V în sus) plus ceva marjă de siguranță este ... la limită.

Editat de patrick1
Link spre comentariu

Mi se pare ciudată și caracteristica la IGBT (fig.7 și fig.5 din link): sub 1V (tensiune colector-emiter = saturat?) curentul de colector este 0 (zero) la orice valoare Vge (de la 3,7V în sus).

Editat de patrick1
Link spre comentariu
1 hour ago, Mircea said:

Folosirea unui FET sau IGBT implica un driver potrivit ca sa il poti comanda bine. Altfel, cauti o solutie care nu exista. 

Da, cu ”charge pump” pentru ”shift” de tensiune, se complică lucrurile ... și ar trebui un oscilator pentru asta.

Link spre comentariu
Acum 41 minute, patrick1 a spus:

Mulțumesc, însă Gotronic parcă era pentru 12V și rămâne o problemă delicată atât reglajul avansului static de aprindere la senzorul magnetic cât și faptul că în regim subturat se poate opri motorul din lipsă de viteză de inducție la senzor și tensiune insuficientă de comandă. Nu?

 

Nu au fost probleme niciodată cu aprinderea cu senzor Gotronic.E făcută cu senzor Hall şi poate funcţiona şi ,,pornită la manivelă,,.Porneam iarna şi la -10*C direct pe gaz fără probleme.Reglajul static al senzorului era identic cu cel al platinei clasice, fiindcă se monta exact în locul ei, pe platoul din Delco.De oprit motorul în ,,regim subturat,, ? Bună gluma. Mergeam cu 50-60km/h în viteza a cincea fără să tremure motorul.Am renunţat la maşină fiindcă intrase rugina rău de tot în ea, aveam şi un lonjeron terminat şi expirase şi butelia de gaz.Nu se mai justifica să mai bag bani în ea.

Dacă puneţi problema scăderii tensiunii bateriei la pornire până la 5-6V înseamnă că faceţi parte din categoria celor care cred că bateria trebuie să ţină cât maşina, resuscitând-o prin orice mijloace...

Dacă mai găsiţi prin talciocuri sau pe la colecţionari, luaţi o aprindere de tip ,,capacitive discharge,, sovietică, din aia neagră cu aripioare.Alea mergeau şi la 5V, puneai cheia, se încărca condensatorul de impuls şi când se rotea motorul scânteia era foarte puternică.De fapt puterea scânteii era mai mare la pornire decât la turaţii mari.

Link spre comentariu

Singura soluție ar mai fi cu un tranzistor bipolar de înaltă tensiune (cum ar fi 2SC5387 /Toshiba, 1500V 10A) recuperat de prin monitoare aruncate (sau BU205, SU169, etc.) însă aceste tranzistoare au Hfe (beta) foarte mic (2-5) la curenți mari și le va trebui un curent în bază de 1-1,5A (6-10W disipați aiurea) și cu diodă antiparalel (altfel se polarizează direct /străpunge joncțiunea colector- bază la autoinducții) iar această diodă va ”fura” jumătate din energia de scânteie suprimând contra-alternanțele periculoase. Delicat ...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări