Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Zgomot sursa corsair 700w


Postări Recomandate

Am, rezolvat doua din trei. Cea care pornea scurt, dupa ce am bagat ventilatorul a inceput sa mearga. Nu inteleg de ce si cum, dar acum merge si fara ventilator.
A doua dupa ce am inlocuit toate componentele, aveam stby dar fara miscare la pfc. Am schimbat ic pwm de vreo doua ori pana am descoperit doua diode zener care desi masurau bine pe placa, demontate dadeau aiurea. Am facut o combinatie cu doua inseriate pentru 15-16v de proba si functioneaza. Am mai dat o comanda de piese la adelaida sa incerc sa rezolv si pe ultima. Cum am tot luat piese de pe ea nu mai am cu ce sa probez. Am luat tranzistor mmbt4401-4403, zener smd 16v, condensator 220uf 400v, tranzistor pn2222a.
Am luat si doua atmega328 pentru testerele de componente prajite, sa vad de unde iau si cum scriu softul, am un programator ch431a, sper sa mearga.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 132
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

  • 3 săptămâni mai târziu...

Revin cu sursa din primul post, corsair gs700. Montata pe un sistem de proba, la pornire cand windows porneste de pe hdd face si ea zgomote cand hdd lucreaza. Parca chitaie un soricel in ea la un moment, zgomote aleatorii in functie de incarcarea pe hdd, astea pe langa fasaitul permanent. Toate aceste sunete par sa vina de la transformatorul mare. Cand se incalzeste bine nu se mai aude soricelul.
Deci toti electroliticii sunt verificati/schimbati, la ce sa ma uit?
Am luat de pe aliexpress inca o jucarie, un dso pro cu gand sa masor macar riplu pe iesire, dar nu prea reusesc.

 

20230324_113653.jpg

Link spre comentariu

Nici nu ai ce riplu sa masori cu jucaria ta, trebuie osciloscop in modul AC si sensibilitate buna, ala al tau are minim 50mV/div  .   Doar daca ai un riplu extraordinar de mare ai sanse sa vezi ceva.   Nu mai cumpara aiurea petarde din China daca nu stii ce fac si daca-s bune pentru ce vrei sa faci cu ele.

Link spre comentariu

Masuratori serioase se fac cu osciloscoape serioase, care sunt scumpe, jucaria aia e doar atat, o jucarie cvasi-inutila.

 

PS: Zgomotul de regula se aude din inductanta de dupa traf, nu din traf, si este rezultatul subarmonicilor cauzate de o bucla de reactie instabila, sensibila la regim dinamic mai solicitant. 

 

Link spre comentariu
Citat

Masuratori serioase se fac cu osciloscoape serioase

 Sa fim seriosi...pentru vizualizat riplul unei surse, orice osciloscop e foarte ok...chiar si jucarelele chinezesti au ceva 2mV/div, nu se pune problema, doar nu se pune problema vizualizarii unei armonice care apare numai la 255,89 MHz.

Link spre comentariu

Eu sint foarte serios cind spun ca trebuie osciloscop adevărat cind vrei sa vezi triplul la o sursa ok. 

Cu jucăriile astea poți vedea triplul doar la alea care-s ieșite bine din specificații, avind condesatorii bușiti sau prost făcută din start. 

Eu am avut probleme cu vizualizat riplul la unele surse chiar și cu osciloscopul performant de la servici fiind înecat în zgomotul osciloscopului (unul pe 12 biți). 

Link spre comentariu

Dacă apăs destul de tare în mijloc pe transformator zgomotul aproape dispare, și șoricelul și fâsâitul.

Dacă apăs pe margini nu are nici un efect. Deci ori are spațiu, ori e prea mare, am văzut ca sunt unele cu spațiu la mijloc unele fără.

Am tras o spira pe traf și cam asa arata pe jucărie. Nu știu cum trebuie sa fie, am văzut ca asa mai face youtuberul diodegonewild, care umbla prin surse.

 

20230325_115911~2.jpg

Link spre comentariu

Cum un osciloscop normal e foarte greu sa vezi problemele de stabilitate. Chiar și cu unul foarte performant e greu dacă nu știi ce trebuie sa vezi. 

Ideea este ca factorul de umplere are fructuatii generate de instabilitatea buclei de reactie, fructuatii cu frecvente în domeniul audio și tu auzi acele variații mici și rapide ale factorului de umplere. 

Cu un osciloscop performant se poate verifica astfel: se setează o măsurătoare automata a factorului de umplere perioada cu perioada, apoi pe un alt grid se afișează grafic aceasta valoare (variația în timp). Dacă este stabila vei avea o linie relativ dreapta care variază cu sarcina și cu tensiunea de întrare (dacă nu are PFC). La o sursa instabila ca cea în discuție nu vei vedea o linie dreapta ci vei vedea o linie "zimtuita" cu multe variații, variațiile pe care le auzi tu în vibrațiile trafului. 

Ca să remediezi problema asta poate fi foarte dificil și se poate doar prin încercate în regim de amator dar este și foarte riscant si nu pt ca ai putea arde tranzistorii ci pt ca poți ajunge sa consideri ca-i ok dar în anumite condiții de sarcina, în calculator, sursa sa între într-un regim cu variații de tensiune periculos pt calculator. 

Procedura corecta ar fi sa faci măsurători ale stabilității cu un analizor dedicat care sa traseze caracteristica Bode și sa modifici compensarea pina devine stabila. Dar un aparat de ala este de pe la 5000euro un sus și nici nu-i asa simplu de folosit. 

Tu poți doar sa verifici și sa schimbi condesatorii electroliticii (sint unii mici pe lingă integrate) ce filtrează alimentare la integrate și eventual sa mai adaugi si ceva ceramici cit mai aproape de pinii de alimentare sperind ca se rezolva. Compensarea bucle îți recomand să nu o modifici deloc pt ca-i periculos fără măsurătorile amintite mai sus. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

E adevărat dar o sursa de calitate este de pe la 500 RON în sus și dacă ai una cu probleme se merita sa pierzi un pic de timp încercind sa o repari. 

Eu doar la prima sursa cumpărată la sfirsitul anilor '90 am renunțat relativ recent pt ca era de putere prea mica pt nevoile mele, pe restul le folosesc în continuare. Defapt mai am una Seasonic de 550W la care i-am schimbat condesatorii și una cumpărată acum 3-4 ani tot Seasonic de 650W. Mai am in unul dintre calculatoarele copiilor o sursa de 450W luata defecta și reparata .

Link spre comentariu

Sursa are pfc activ, este in secundar cu convertoare dc-dc pentru 5v si 3v3 cu APW7159. Deci problema ar fi pe iesirea de 12v. Controlerul de pwm/pfc este pe o placa separata si are doi electrolitici, care sunt noi daca nu ma insel. Sursa nu e umblata la tranzistori sau alte componente. Eu am desigilat-o si erau 2-3 electrolitici umflati, pe 5v stb si pe la ventilator parca, i-am inlocuit pe toti, mai putin cel mare care masoara ok si cei solizi de pe placa dc-dc.

Editat de davidut5
Link spre comentariu

Nu este suficient sa pui o singura oscilograma mai ales ca nu stim ce sincronizare ai folosit. Mai util este un film de cateva secunde in care duci gradual baza de timp de la 5uS (ca in poza) pana la 10mS.

Si mai bine sa pui o spira si pe bobina PFC si sa urmezi aceeasi metoda.

Link spre comentariu

Cu jucaria ta apare totusi ceva in neregula. Frecventa acelor pauze dintre impulsuri este sunetul pe care il auzi. De regula sunt 3 optocuploare: ON/OFF, stabilizare 5V AUX si stabilizare 12V forta. Identifica-l pe cel de pe 12V si pune oscul in catodul TL431 care il comanda. Zgomotul de acolo va fi exact pauzele ce se vad acum pe spira de pe traful de forta.

dav11.jpg

Editat de dumitrumy
greseli de scriere
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări