Dxxx Postat Februarie 15, 2022 Partajează Postat Februarie 15, 2022 Mi-ar prinde bine ceva sugestii de la cei cu experienta pentru depanarea masinii de spalat din titlu. A functionat fara probleme timp de .... aproximativ 25 ani si nu as vrea sa o schimb. Face parte din aparatele reparabile, nu ca cele actuale = aruncabile si sunt sigur ca daca reusesc depanarea va continua sa functioneze un interval mai mare decat speranta de viata a uneia noi. Singura problema in tot acest inteval a fost inlocuirea (o data) a electrovalvei, defectiune usor diagnosticabila si reparabila. Recent masina s-a oprit inainte de a stoarce, adica nu a terminat programul, dar la repornire a mers OK. Urmatoarea data a repetat fenomenul, dar nu si-a mai revenit, motorul nu mai merge. Problemele sunt mai multe: - sotia are nevoie ugenta si majora de masina... - masina este pozitionata intr-o zona foarte stramta, cu greu pot sa umblu la ea si nici nu am vreo alta varianta de relocare. - in plus locatia este in subsol si acolo este cam prea frig. Am demontat controllerul motorului, facut cu TDA1085C, nu imi pare ceva defect pe placa, dar voi analiza bine si voi face ceva masuratori. PCB Procond Elettronica 3 560 332 06. Este varianarta cu tahogenerator pe axul motorului. Daca este ceva la care sa fiu atent preponderent, astept atentionare. Banuiesc, insa, ca nu voi scapa de demontarea motorului... mecanic se invarte normal, cureaua este bine tensionata, fara jocuri, fara zgomote. Tot ce am vazut este ca pleaca 9 fire de la motor, 4 vin spre PCBul deja demontat. Poate stie cineva: - ce este probabil sa fie defect... - motorul are perii? - orice alt sfat din experienta practica... Orice idee ma poate ajuta incat sa actionez mai tintit si mai eficient. Multumesc! Link spre comentariu
adydep Postat Februarie 15, 2022 Partajează Postat Februarie 15, 2022 (editat) Eu știu cam așa: -de deconectat paoucii de la rezistența de încălzire și verificat cu aparatul de măsură pe Mohm,să nu existe străpungere între terminale și teaca rezistenței;declanșază protecția la scurgere de curent și mașina nu mai face nimic-așa am pățit eu odată -de verificat dacă nu e înfundat furtunașul de la presostat-legat de faptul că nu a mai pornit stoarcerea -motorul e cu perii,ar trebuii verificate și astea-legat de faptul ca acum nu mai pornește deloc Mai departe trebuie întrebat dl. Validae,dânsul e specialist în mașini de spălat. Editat Februarie 15, 2022 de adydep Link spre comentariu
doru3160 Postat Februarie 15, 2022 Partajează Postat Februarie 15, 2022 La 25 ani de utilizare, primul lucru de verificat ar fi periile, si eventual alimentat motorul separat pt proba. Nu prea sunt lamurit de ce sunt 9 fire de la motor, dar fiind generatie veche, probabil cablarea infasurarilor se face in exterior. Un fir e posibil sa fie impamantarea din cele 9. Link spre comentariu
adydep Postat Februarie 15, 2022 Partajează Postat Februarie 15, 2022 @doru3160,motorul ăla de la mine parcă avea numai 6 fire de toate la mufă,nu? La ăsta probabil o fi cam așa: -2 la un stator -2 la celălalt stator -2 la perii -2 la taho -1 la pământ Link spre comentariu
validae Postat Februarie 15, 2022 Partajează Postat Februarie 15, 2022 Dacă pui o poză (sau mai multe din diverse unghiuri) cu mufa motorului se poate vedea şi indica uşor care sunt bornele, ca să-l probezi ,,în gol,,.Dat fiind că ai 9 fire, e esenţial să văd motorul, nu-mi amintesc să fi văzut cu 9 fire până acum.Sau nu cu perii... La motorul din ataşamenul meu (7 fire la mufă), firele albe de jos sunt de la tahogenerator.Urmează patru fire care sunt pentru alimentare, apoi urmează firul de împământare. Ca să alimentezi motorul ,,pe direct,, faci scurt între bornele mijlocii dintre cele patru de alimentare şi alimentezi pe cele marginale.Dacă se învârte ,,cu zvâc,, de fiecare dată când alimentezi şi nu scoate zgomote suspecte, sau se învârte foarte lent, e OK. Prima dată scoate portperiile şi vezi cât ies cărbunii din ele.Ar trebui să iasă minim 10mm afară cărbunele.Dacă iese doar 5mm trebuie înlocuite ambele perii.Portperiile sunt refolosibile, cărbunii se găsesc la set (cam 50-60 Lei setul) sau se pot manufactura.Eu mi-i fac singur că am din ce.Am cumpărat unele ieftine şi am ars motorul.Mi-a fost de învăţătură de minte. O cauză a blocării programului înainte de stoarcere poate fi dată de defectarea unei electrovalve, cea de balsam/înălbitor.Nu cea care umple cuva cu apă... Deci mai testează ambele electrovalve, scoţând mufa şi alimentezi separat cu 230Vc.a. cu ajutorul unui cordon cu ştecher şi cleme crocodil. Link spre comentariu
doru3160 Postat Februarie 15, 2022 Partajează Postat Februarie 15, 2022 1 oră în urmă, adydep a spus: motorul ăla de la mine parcă avea numai 6 fire Ala avea statorul cablat intern, ieseau 2 fire pt stator si doua pt rotor. Celelalte 2 erau de la taho. La cel in discutie, fiind model mai vechi, cine stie cum era conectat si cate infasurari are...Au mai fost modele cu infasurari separate pt stoarcere si spalare, dar fara perii. Daca ne arata ce e acolo, poate ne lamurim. Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 15, 2022 Autor Partajează Postat Februarie 15, 2022 Multumesc tuturor pentru ajutor. Nu am mai umblat prin masini de spalat de foarte mult timp, de cand aveam un "automatic" romanesc, care cu exceptia programatorului era simpla... si mai mereu trebuia reparat ceva. Cu ajutorul vostru sper sa rezolv operativ si cazul actual. Momentan sunt cu PCBul si la o inspectie rapida nu imi pare OK triacul, urmeaza sa re-verific si daca trebuie sa-l scot de pe PCB. Daca este strapuns triacul mi-e frica sa nu se fi ars motorul pentru ca nu a pornit progresiv ci brusc... Si PCBul are nevoie de "atentie" se pare ca in cursul timpului a aparut ceva activitate electrochimica, dar traseele nu sunt intrerupte. Mai am o rezistenta de 100 Ohmi care probabil e intrerupta, din snubberul pe triac. Despre cele 9 fire care merg SPRE motor momentan nu am date suplimentare. Este logic sa fie 4 fire de la PCB la motor, adica 1=masa, 2=firul activ, de la triac, 3+4 = firele de la senzorul taho. Celelalte 5 vin din magistrala de fire, le-am identificat numai ca numar, nu stiu daca nu converg mai intai cu cele de la PCB / nu stiu ce borna si cu cate contacte este pe motor. Nu am avut acces la motor, defapt mai mult am mers pe pipait. Planul este ca maine sa-mi rezolv incalzirea macar partiala a zonei si sa incerc sa demontez motorul - voi reveni cu date suplimentare. Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 16, 2022 Autor Partajează Postat Februarie 16, 2022 Deocamdata nu am progresat cu PCBul, am dat motorul jos si dupa aia vreo doua ore l-am curatat. Periile sunt ultra-uzate cred ca mai au 3-4mm lungime, presupun ca nu mai faceau contactul, uzura pare egala intre ele. Colectorul nu este afectat, chiar este OK In poza se vede si eticheta de identificare a motorului. Demontarea in sine a motorului nu ar fi fost o problema, problema a venit de la spatiul impropriu, dar pana la urma s-a rezolvat, cel mai mult m-am chinuit sa desfac conectorul. Conectarea este intr-adevar cu 9 fire, dar cel de masa/protectie are traseu si papuc separat pe partea metalica. Conectorul este deci cu 8 contacte, pe care le-am explicat in poza de mai jos. Contactele 1-4 vin de la PCB de control al motrului, care se pare ca controleaza atat turatia cat si panta de progresie a turatiei la pornire/oprire. Presupun ca sunt mai multe turatii pentru spalare + doua pentru stoarcere 450/900rpm. Contactele 5-8 vin direct de la programator prin manunchiul principal si presupun ca modul de legare ale celor doua statoare determina sensul de rotatie. Ce m-ar putea ajuta: 1. de unde gasesc perii din carbune de buna calitate 2. daca are cineva idee cum trebuie sa leg firele in caz ca rezolv cu periile incat sa verific ansamblul motor + PCB comanda in functie. Posibil sa fie prematura intrebarea, deocamdata nu am avut timp de PCB sa ma lamuresc cum si ce face si daca comenzile ce vin de la programator pot fi intelese... Revin daca progresez. 3. poate exista cineva mai intelept si imi spune cum se demonteaza periile, eu deocamdata nu vad nici un sistem ca la aparatele clasice unde periile ies usor. Imi pare ca singura modalitate este sa indoi contactul papucului pana devine paralel cu peria (sageata verde) si apoi ar trebui sa culiseze conform sagetii rosii. Carcasa perimetrala din plastic este dintr-o singura bucata, nu vad nimic demontabil/detasabil sau poate nu ma prind eu... Link spre comentariu
doru3160 Postat Februarie 17, 2022 Partajează Postat Februarie 17, 2022 Asa uzura mai rar de văzut... A ajuns la cotor, se vede firul din cupru inserat în grafit. La asa uzura e de mirare cum de mergea, nu de ce nu merge. Peria este tinuta la poziție de firul cu papuc. Cumva acel papuc trebuie strecurat prin suport și restul de perie va ieși prin partea din fata, dinspre colector rotor, daca suportul nu permite altfel. Trebuie vazut cum se fixeaza suportul din alama in plastic, poate iese ala cu tot cu perie. Pt probe se inseriaza infasurarile statorice cu rotorul și se alimentează, preferabil la o tensiune mai mica, sau dacă nu e posibil, fixat bine de masa, pt ca smunceste la pornire, și poate pleca la plimbare. Daca e sa fie in toate mintile, si cu 40 V pleaca. Link spre comentariu
valang Postat Februarie 17, 2022 Partajează Postat Februarie 17, 2022 Înainte de a schimba periile,eu zic că ar trebui curățat colectorul. În poză arată bine,cu excepția acelei dungi aurii de pe mijloc. Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 17, 2022 Autor Partajează Postat Februarie 17, 2022 Da, si eu m-am mirat , practic ce a ramas din perii este... neglijabil, firul ala de cupru presupun ca a fost consumat pe o lungime semnificativa. Culmea este ca colectorul arata foarte bine chiar in aceste conditii. Si eu m-am gandit ca vor culisa cumva periile, dar nu le pot culisa spre colector (invers decat solicitarea in functie). Are ceva blocare ca sa nu iasa. Daca fac cum am propus in poza mi-e frica ca alama carcasei periei se va rupe... Mai incerc... daca nu merge tot la indreptare si reindoire se ajunge, nu vad alta varianta. Planul era sa-l alimentez cu tot cu regulatorul electronic, care are pornire progresiva, deci nu ar trebui sa dea mare soc. Link spre comentariu
validae Postat Februarie 17, 2022 Partajează Postat Februarie 17, 2022 Blocarea periei în portperie e realizată la un capăt de conexiunea flexibilă inserată chiar în cărbune, iar la celălalt capăt de clema cu papuc, fixată cu o tăbliţă.Ca să să scoţi peria trebuie să scoţi tăbliţa ce o blochează la capătul cu papuc.Acolo există un semn ca o săgeată ce indică sensul în care se deblochează. Ca să alimentezi doar motorul separat, ar trebui făcut scurt între bornele 4-5 şi alimentat la reţea între 3-6. Astfel înseriezi rotorul cu statorul nr 1. Ca să nu ai dubii şi ca măsură de siguranţă în caz de eroare, înseriezi pe unul din cabluri un uscător de păr, un bec de putere cu incandescenţă, ceva pe care să pice tensiunea în caz de scurt sau eroare gravă.Motorul lăsat ,,în gol,, va porni cu turaţie foarte mare, iar montat pe maşină şi cu cureaua cuplată ceva mai încet, din cauza inerţiei tamburului.Dacă există mici zgârieturi pe colector, le şlefuieşti cu şmirghel din cel mai fin, eventual rotind motorul cu o tensiune redusă (24V - 50V). Periile trebuie să fie de bună calitate, nu cumpăra nimic de 10 Lei, un set de calitate costă circa 50-60 Lei.Spun din experienţă, am ars un motor cu perii ieftine.Eu am posibilitatea să mi le manufacturez, nu am dat rateu niciodată cu cele făcute de mine... În cazul tău, după montarea periilor poţi pune motorul direct pe maşină, fiindcă e clar că periile erau cauza opririi.... Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 17, 2022 Autor Partajează Postat Februarie 17, 2022 Da, Vali, si eu ma asteptam sa fie asa, daca de mult timp nu am demontat masini de spalat, asta nu inseamna ca nu am schimbat in cursul timpului destule perii pe la motoare. Insa ideea lor nu este sa inlocuiesti carbunele, ci cu totul, cu tot ansamblul de directionare al periei. 1. Nici macar nu poti scoate camasa metalica din carapacea de plastic, fara sa indoi portiunea de conectare cu papucul (defapt o indrepti, ca ea sta indoita la 90 grade) 2. Dupa ce indoi poti culisa camasa de alama. Camasa de alama nu este nici ea demontabila pentru service, trebuie iara sa indoi metal... daca te bagi pe asamblarea laterala care pare ca un fermoar si nu pare sudata, atunci inapoi nu o mai pui.... asa ca m-am hotarat sa atac prin spate, unde am "deschis" peretele mic, cum se vede mai jos 3. Odata ajuns aici este evident ca nu exista nici o tablita care sa se separe, firul de conexiune cu carbunele este direct lipit (sudare nu cositorire) pe alama carcasei, cum se vede in urmatoarea poza 4. Ajuns aici am taiat firul respectiv, ceea ce in final i-a dat drumul carbunelui sa culiseze si sa iasa in directia unde ar fi venit colectorul. Iata cam ce mai ramasese din cele doua perii, mare minune ca in tot intervalul respectiv functionarea a continuat: Am inteles ce ai zis referitor la testare, si pe undeva ar fi logic sa o testez direct pe masina... insa cel mai problematic este daca ceva nu ar merge bine - adica este preferabil ca sa fiu sigur ca nu ma joc de asamblare-dezasamblare in spatiul incomod pe care il am. Cu privire la conexiuni am inteles. Dar statorul trebuie sa-l conectez pe tot, adica trebuie sa ajung la borna nr 8, deoarece borna 5+6 este jumatate de stator si borna 7+8 este cealalta jumatate la 180 grade fata de prima. Colectorul este ok nu are rost sa-l slefuiesc, ar fi numai uzura inutila. Cu periile este mare problema. 1. Comerciantii nu mentioneaza ce marca/producator sunt in 95% din cazuri, si am pierdut destul timp ca sa pot afirma asta. Imi pare ca este cam acelas produs, si unii cer 7 lei, altii cer bine-mersi 60 lei pe ceva identic. Cam 20-30 lei pare sa fie media. 2. Cateodata se specifica Bosch sau Indesit - original.... dar ar fi mica problema al unor preturi peste 150 lei, ceea ce nu prea imi place si nici nu vad ratiunea. In doua locuri am vazut ceva specificat Schunk - care este firma de piese de inlocuire, preturile fiind pe la 70 lei, ceea ce incepe sa devina acceptabil... dar ambele surse sunt ciudate, vor sa vanda dar la telefon nu raspund. Probabil mai incerc si maine. 3. Ce am eu pe stoc ar fi relativ asemanator, dar are 1mm la cota mai putin si nu are rost sa le pun ca sa vibreze pe acolo. 4. Pe OLX nu am gasit ceva potrivit. Link spre comentariu
validae Postat Februarie 17, 2022 Partajează Postat Februarie 17, 2022 Cărbunii originali sunt făcuţi din două bucăţi egale, lipite la mijloc.Mare grijă la cei ieftini, unii sunt sinterizaţi din ceva care se ,,topeşte,, la propriu, cred că e un praf de cărbune amestecat cu ceva adeziv termoplastic.Am luat pentru o bormaşină nişte cărbuni la 5 Lei, nu mi-a dat nimic de bănuit la ei.Se potriveau la fix.Surpriza a fost când am acţionat butonul maşinii cu capacul desfăcut.Am văzut efectiv cum cărbunele părea că ,,intră,, în colector, ziceai că apeşi cu o cretă pe un disc de polizor.După a doua apăsare pe buton, din cărbune a mai rămas ceva ca la tine....inutilizabil.Bine că am probat de două ori, că mă făceam de râs. Schimbarea cărbunilor la maşini de spălat am făcut-o practic exact cum ai făcut şi tu, tai conexiunea flexibilă lipită de lamela aceea îndoită, care ţine arcul.Din cauză că nu văzusem caseta scoasă din carcasa de plastic, aveam impresia că e un sistem diferit de cele uzuale.Dar e la fel ca la toate... La montarea noului cărbune, lipeşti de ,,ciotul,, rămas firul noului cărbune.Dacă eram prin apropiere îţi făceam rapid cărbuni noi, chiar am unii gata făcuţi şi montaţi în casete.Asta ca să fiu pregătit când apare ocazia unei schimbări.Cum spuneam, cu cărbuni manufacturaţi (cu fir flexibil ca originalii) nu am avut probleme niciodată.Dar cu cărbuni ieftini am ars un motor... Link spre comentariu
doru3160 Postat Februarie 20, 2022 Partajează Postat Februarie 20, 2022 La 17.02.2022 la 18:51, Dxxx a spus: Colectorul este ok nu are rost sa-l slefuiesc, ar fi numai uzura inutila. Firele sunt facute din cupru mai moale decat lamelele colectorului, de asta s-au uzat fara sa lase urme vizibile de uzura pe colector . Niste smirghel de 800 sau 1000 nu face decat sa curete, nu aduce nici o uzura, dar e drept ca se poate si fara. Asa ne-am obisnuit noi, sa montam nou, pe curat. Chiar daca aparent nu sunt diferente intre periile de 5 lei si cele de 70, in functie de firma care le vinde, diferentele vor fi mari. Asa cum spunea si validae, odata la 25 ani merita niste perii de calitate, ca nu le schimbi ca pe becuri. De multe ori ma duceam doar cu masurile la perii si imi dadeau de la alt tip sa le adaptez, daca nu se potriveau exact. Se gasesc solutii. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum