Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cautare punere la pamant in curent continuu.


catax4u

Postări Recomandate

Va salut. Eu lucrez in domeniul energetic. De ceva timp nu reusesc sa gasesc o punere la pamant in curent continuu neta pe minus. Am ajuns pana la punctul in care am deconectat toti consumatorii si au ramas in functie doar bateria si redresorul care alimenteaza bara de curent continuu. Bara de curent continuu am incercat-o cu inductorul cu tensiune 500 Vcc fata de pamant si a rezultat o rezistenta de ordinul Gohm-ilor, deci o scot din calcul ca ea e responsabila pt punerea la pamant.Cu bateria conectata la bara se intampla un fenomen ciudat, tensiunea masurata intre minus si priza de pamant nu se duce direct in 0 Vcc, cum m-as fi asteptat, ci porneste initial de la aprox 110 Vcc(valoare normala pt tens nominala a bateriei de 230 Vcc) si apoi scade treptat pana 0 Vcc si punerea la pamant in acest moment devine neta. Aici banuiesc eu baterie defecta. De ce acest comportament?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • catax4u

    6

  • Mircea

    3

  • validae

    1

Top autori în acest subiect

Nu am inteles aici daca borna de minus a bateriei este conectata la pamant in testul dvs. Caci, daca ambele borne (+ si -) sunt flotante, atunci de unde sa va asteptati la 0V din prima, chiar si mai tarziu. 110Vcc (115Vcc) sunt OK in caz de sistem flotant.

29 minutes ago, catax4u said:

Cu bateria conectata la bara se intampla un fenomen ciudat, tensiunea masurata intre minus si priza de pamant nu se duce direct in 0 Vcc, cum m-as fi asteptat, ci porneste initial de la aprox 110 Vcc(valoare normala pt tens nominala a bateriei de 230 Vcc) si apoi scade treptat pana 0 Vcc si punerea la pamant in acest moment devine neta.

 

29 minutes ago, catax4u said:

 

Aici banuiesc eu baterie defecta. De ce acest comportament?

Daca deconectati incarcatorul de la bare (deci si de la baterie), ca asta mai curand poate dezvolta o scurgere, tot asa aveti defect la impamantare?

 

In caz similar, un contact pe partea de comanda a incarcatorului crea defectul la impamantare. Am izolat placa de comande a incarcatorului de carcasa incarcatorului si s-a eliminat defectul.

 

LE: Incarcatorul are sistem inclus de detectare a defectului? Sau este extern?

Editat de Mircea
Link spre comentariu

Ca sa va raspund la prima intrebare: borna '-' a bateriei nu este legata direct la priza de pamant. Bateria este compusa din 40 de elementi a cate 6 Vcc/element si este bateria nr 1 a unei statii de 110/20 kv. Are elementii inseriati si tensiunea totala obtinuta este de 237 Vcc care prin intermediul unui USOL alimenteaza bara de curent continuu de pe care se formeaza bucla de comanda BC1 ce alimenteaza releele de protectie din dulapurile celulelor de 110 KV si 20 KV. Elementii bateriei sunt asezati pe un stelaj metalic(suport metalic) care este legat la priza de pamant a statiei, deci daca bateria are punere la pamant aceasta ar avea loc numai  prin carcasa elementilor bateriei ce sunt asezati pe stelajul metalic. Cu USOL-ul bateriei deconectat daca masor cu multimetrul pus pe Vcc intre borna de "-" a bateriei si pamant tensiune incepe sa scada de la aprox 110 Vcc la 0 Vcc, deci se duce pe punere neta la pamant pe "-".

 

A doua intrebare: redresorul este CORDEX  si incarca in pulsuri. Masuratoarea am facut-o cu redresorul deconectat de la baterie, deci fara sa incarce in baterie. Si se pare ca bateria "curenteaza", adica, in momentul in care unul dintre electricieni a incercat sa-i prinda pe borna de "+" cablul ce duce la USOL, cu mana stanga, se pare ca s-a inchis circuit de la mana stanga catre mana dreapta, cu care a atins fara sa-si de-a seama carcasa unui element. Din cauza asta ma gandesc ca bateria prin carcasa ei face contact cu priza de pamant. Cu ceva timp in urma a fost o punere la pamant puternica in statie si am gasit si rezolvat si alte puncte prin care dadea punere la pamant, insa ea exista in continuare si eu am deconectat ambele baterii ce formeaza cele 2 bucle de comanda BC1 si BC2, lasand statia fara protectii cat am facut masuratori, si au ramas in functie doar bateriile si redresorii. Asa am identificat problema actuala cu bateria 1. Bateria este cu gel FIAMM, din specificatiile producatorului este fara intretinere. Vizual, nu se vede element crapat(atat cat pot sa observ fara sa scot elementii de pe stelaj) dar eu banuiesc ca sunt elementi care ciup la pamant prin carcasa.

Link spre comentariu

Asa ma gandesc si eu. Ar trebuiii sa demontez toata bateria, sa o sterg cu alcool tehnic si poate observ vreun element conturnat. Poate asa scap odata de punerea aia la pamant.

Link spre comentariu

Salut Cata, am folosit o singura data CORDEX-urile de la Alpha - la cererea clientului. Am inteles ca e vorba de o alimentare auxiliara intr-o statie, altfel nu raspundeam, caci asta e domeniul meu de activitate. Nu raspund daca e vorba de sisteme auto sau alte chestii din domeniul amator. Alti colegi stiu mai bine ca mine.

 

Multumesc pentru detalii. E clar ca ramane bateria. Insa e greu de crezut ca containerul unei celule sa dea la masa (la partea metalica a rack-ului), dar cine stie. Eu stiu ca plasticul containerului celulei este rezistent la foc/temperaturi mari - poate nu e cazul. Oricum, un astfel de defect s-ar vedea.  Nu stiu cum sunt instalate pe rack, poate aveti un suport care atinge o borna, poate un link/cablu izolat care s-a topit local la ultima problema indicata si atinge, etc.

 

Din curiozitate, faceti inspectii macar anuale, sau cu masuratori de rezistente interne? Fiind cu gel, probabil ca nu faceti multe inspectii. Cred ca e vremea sa inspectati toate celulele.

 

Ce model de FIAMM (tot din curiozitate)?

 

Legat de Cordex, au alarma de scurgere la masa. Asa ati detectat problema?

 

PS: Nu stiu cum mai sunt normele in Romania, insa expunerea la on borna avand 250Vcc este interzisa peste ocean. Deci accidentul electricianului nu ar fi trebuit sa se intample, caci ar fi folosit manusi izolante.

Editat de Mircea
Link spre comentariu

Si eu lucrez pt o companie de distributie energie electrica, la PRAM.

Redresorul nu are aceasta alarma. Am ajuns la concluzia asta folosind multimetrul(am masurat tensiunea dintre borna de minus a bateriei si priza de pamant) si faptul ca nu trebuia sa curenteze electricianul care incerca sa prinda cablul de plus la borna chiar daca a atins cu cealalta mana carcasa unui element care trebuia sa izoleze de astfel de fenomene. Suportul bateriei este unul simplu facut din bara metalica, doar vopsita, fara izolatie suplimentara(deci daca un elem este crapat sau avariat poate sa dea la masa usor), si elementii sunt asezati pe 3 nivele, cam 13 elementi pe nivel si un elem este de 100 Ah, modelul nu-l mai stiu exact. Redresorul Cordex , de-a lungul timpului a avut probleme, a fost de vreo doua ori la reparat, are unitatea centrala si vreo 2 module care au cedat de vreo 2 ori pana acum, insa il scot din calcul pt ca in timpul verificarii acesta a fost deconectat de baterie. 

Inspectii se fac periodic, vizual nu se vede nimic suspect dar bateria trebuie demontata element cu element de pe suport ca sa vezi daca vreun element este conturnat si da la masa.

 Ca idee generala, aceste baterii cu gel, fara intretinere au demonstrat ca nu sunt nici pe departe atat de bune pe cat s-a asteptat. Avem baterii de acest fel si in alte statii care nu au rezistat nici 3 ani, capacitatea lor a scazut sub 50%, asa cum este si la bateria in cauza care la testul de capacitate facut in toamna precedenta are 45%.

Urmatoarele baterii care vor fi achizitionate vor fi cu intretinere, care au demonstrat ca pot fi folosite mult mai mult timp fara sa le scada capacitatea atat de mult.

Si da, electricianul nu a respectat normele SSM cand a conectat cablul bateriei, TREBUIA SA FOLOSEASCA MANUSILE ELECTROIZOLANTE.

Link spre comentariu

Pt semnalizare puneri la pamant se folosesc dispozitive montate pe sina in dulapul de curent continuu aferent bateriei respective,astea au setate 2 praguri, de obicei la 30 KOhm si 10 KOhm. Au conectate la ele "+" si "-" dinspre baterie si  un conductor de la priza de pamant ca referinta sa faca comparatie. Unele stiu sa spuna pe ce e punerea, pe "-" sau pe "+".

Link spre comentariu

Si este alimentare principala, chiar foarte importanta, deoarece daca cade transformatorul 20/0.4 KV de servicii interne al statiei ce alimenteaza redresorul ce incarca bateria si sustine toti consumatorii inclusiv releele de protectie, bateria trebuie sa preia toata sarcina si sa o sustina minim 2 ore.

Link spre comentariu

Daca nu puteti deconecta bateria, macar puneti un voltmetru intre impamantare (la rack/suport) si fiecare borna minus de la fiecare celula. Asa puteti sa gasiti pe cea (sperand ca e numai una) care "da" la masa. Evident, e posibil sa fie si o borna pozitiva la masa, asa ca incercati acelasi lucru si cu borna pozitiva daca nu o gasiti pe cea negativa cu defect la impamantare.

 

Spor la treaba atunci, trebuie sa investigati fiecare celula in parte ca sa gasiti unde aveti defectul.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări