Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

IBA1 Incarcator Baterii Auto (Redresor) Radio Progres


dacos

Postări Recomandate

Intenția mea este să îl pun în funcțiune. Curentul de încărcare este atipic de mic. Așa cum este, nu funcționează nici pe departe în parametri planificați. Nu îi cunosc, dar este clar că aparatul se adresează pieței auto. Cei 3,2A specificați pe panoul frontal sunt oricum puțini. În starea actuală livrează 200 mA când bateria este complet descărcată. :nerv După 13v încarcă cu 200mA. Trebuie să așteptăm multe zile până la încărcarea completă. 

 

Nu am verificat încă semireglabilul. În plus, foarte probabil să fie și din cauza traseelor zgâriate. Cum spuneam, cele de forță se îngustează în anumite zone la maxim 2mm. 

O să adaug sârmă de cupru 1,5mm prinsă din loc în loc cu fludor. Nu cred că are rost să o îngrop (nici nu prea-mi permit având în vedere costul în creștere al fludorului :rade:).

 

Îl voi repune pe picioare pentru că este un aparat care merită atenția. 

Editat de dacos
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 77
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • dacos

    24

  • doru3160

    13

  • validae

    7

  • adydep

    6

Top autori în acest subiect

Jucaria asta trebuie reconstruita. Testat traful si aflat ce e in stare, fara incalzire excesiva, dupa care sarit pe placa cu componente, inclusiv trasee. Nu cred ca e cazul de schimbat toate componentele, tocmai asta e farmecul sculei, dar cu siguranta sunt cateva care l-au bagat in balarii cu functionarea. Noroc ca sunt putine, si in 30 min se pot masura toate.

Link spre comentariu

Am refăcut traseele. Zgura o voi îndepărta după ce montajul va redeveni funcțional. Atunci vor reacoperi totul cu sacâz dizolvat în alcool. 

 

cablaj-refacut.jpg

 

soclu-741.jpg

 

Am verificat piesele și sunt în regulă. 

Transformatorul livrează 17,4v/3,8A. Am alimentat bateria descărcată direct din punte timp de 15minute. S-a încălzit, dar nu s-a încins. Puntea a funcționat mai rece decat transformatorul (are radiator gros). 

 

Constatări:

1) Problema scăderii curentului de încărcare la 1,5A apare cumva din cauza tranzistorului de putere (care este în regulă). L-am deschis prin reglarea  potențiometrul a.i. tensiunea pe intrarea inversoare să fie mult sub cea de pe intrarea neinversoare. 

 

2) Operaționalul nu basculează pornit-oprit. Pe ieșire am o tensiune de cca 2v când ar trebui să fie oprit. 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu

Ar fi util un set de 3 masuratori in 4 puncte: iesire, (+, -, out) 741. In gol, cu baterie descarcata, cu baterie incarcata. 220k la iesire 741 pare exagerat de mare.

Link spre comentariu
Acum 21 ore, doru3160 a spus:

Din poza pare ca e 220 ohmi, nu kohmi, și lipsește din schema rezistenta de 430 ohmi (singura de culoare gri pe cablaj). 

 

- 220 Ohmi - am notat la repezeală K când am ridicat schema pt că așa scria pe rezistență. Pe ohm-metru are 235 ohmi. Nu stiu ce toleranță au rezistențele, dar majoritatea se încadrează în +10% toleranță. Semireglabilul este marcat 470Ohmi, dar are 1,1 K. Valorile nu sunt critice (probabil au pus ce au avut). Astfel de montaje funcționează cu toleranțe mari, ca AK47:rade:

 

220-ohm.jpg

 

- 430 ohmi - am notat-o greșit pe schemă ca 470 ohmi. Am corectat notațiile.

 

schema-rev.jpg

 

Acum 22 ore, validae a spus:

Schema nu decuplează tensiunea de ieşire, ci doar limitează curentul.

 

Totuși, ieșirea LM741 nu trebuie să comande BD135, care comandă 2N3055 în funcție de tensiunea de la bornele bateriei? Pragul reglat prin P 470K. Dacă toată schema s-a dorit un simplu indicator, ce rost ar avea tranzistorii?

Link spre comentariu

La modelul ala de rezistenta, un singur K reprezinta clasa de toleranta. Daca erau 2 de K atunci valoarea era in kohmi. LED-ul ala pe care l-ai botezat ''decuplat'' e montat intre plus si minus tensiune de intrare, nu are nici o treaba cu tranzistorii. Zenerul ii stabileste un prag de stins-aprins si atat. BC174, este cuplat cu BE pe rezistenta de limitare a curentului, cea de 2x1,2 ohmi. El e singurul care stie ce curent trece spre baterie. Poate ai gresit schema, mai fa-o odata (fara sa o ai pe asta in fata) si vezi daca iti da la fel.

Altfel spus, integratul regleaza tensiunea la iesire, avand ca referinta zenerul de 7,5V , iar BC174 limiteaza curentul maxim prin 2N3055. E un fel de stabilizator de tensiune, reglabil, cu protectie maximala de curent...si asta nu ca sa protejeze bateria, ci ca sa nu pocneasca 2N3055. :rade:

Link spre comentariu

Uite de-aia exista un anumit standard pentru modul cum este aranjata o schema, ca sa fie usor de inteles, nu sa stai minute in sir s-o descifrezi:
redresor.png

 

Ce simpla e acum schema, corect?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări