Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Far cu Diode electro-luminiscente


ranga

Postări Recomandate

Pentru a nu face un cimitir intreg (desi daca te-ai gandi la sufletul fiecarui led, poate ca...) iti sugerez totusi ca, atunci cand faci un "ceva" oarecare, in care pui in aceeasi conditie un numar mare de componente, sa te gandesti ce se intampla daca acea conditie pe care ti-o doresti (in functionare normala) se schimba din nu conteaza ce motive. Principiul asta este scris cu siguranta in multe locuri, mai usor sau mai greu accesibile, si nu se aplica doar in cazul asta, dar e cu atat mai important asa. A experimenta la limita, nu inseamna a neglija unele lucruri dovedite. Vei constata probabil, daca apuca urmatorul far sa traiasca mai mult ca si problema fiabilitatii unui sistem cu sute de elemente, nu are prea mult de-a face cu durata de viata a unuia singur (dintre elemente).Succes mai departe!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 82
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • ranga

    33

  • Abram Burel

    12

  • Dr.L

    12

  • ratza

    5

Top autori în acest subiect

Ai dreptate si cunosc. S-au ars accidental, ca urmare a unei folosiri inadecvate. Aveam o dioda in serie cu montajul dar se pare ca am scoso din cauza ca la un moment dat a iesit fum din dumneaei, ea fiind o dioda rapida de 3 amp max si eu avand consum de 1-6 amperi. Azi incep noul far (lucrez la cablaj). Diferente fata de cel vechi:Cel vechi folosea led-uri de 3 mm cu unghi de 30 grade de 3000~5800 mcd. aprox 1500 bucati.Cel nou va folosi led-uri de 5 mm cu unghi de 17 grade de 10000~12000 mcd aprox 1000 bucati.Cel vechi rupea xenonul in doua, aproximex eu ca era cam dublu ca intensitate (cred ca era nevoie de doua faruri cu xenon ca sa egaleze lumina facuta de al meu).Cel nou va fi muuult mai puternic. Cel vechi orbea. Multa lumina parazita era data aiurea, si in plus mai era refractata si de sticla farului si se ducea fix in retina celorlalti.Cel nou nu va orbi in acel hal. Cred ca va orbi pe ceilalti chiar mai putin decat o face un far cu xenon. Ramane de vazut... nu pot aprecia acest lucru, oricum va fi o inbunatatire majora.Despre montaj: Ledurile nu vor mai fi puse ca patratelele pe tabla de sah, ci vor fi dispuse ca hexagoanele intr-un fagure, ca sa incapa mai multe. De asemenea pentru a intra intr-un patratel de 5x5 mm (mai exact 5.1 x 5.1 mm) vor avea baza pilita astfel incat sa inlatur chestia aia enervanta de acolo ce avea rolul de a face ledul sa nu treaca prin panourile pe care era montat.Poze pe parcurs. A... da... era sa uit... incepe productia de serie. Primul model: HONDA CBR 1100 xx black bird! :d. (pentru necunoscatori este o motocicleta ca a mea dar... dupa o cura cu steroizi).

Link spre comentariu

Cata vreme esti inca pe "proiectare", hai sa-ti mai zic cateva idei care-mi trec prin cap :)- daca vrei sa te conformezi anumitor reguli ce tin de geometria spotului luminos, mai ales pe verticala - pentru a nu orbi pe altii, dar sa ai tu o luminozitate cat mai buna in campul vizual de interes, e obligatoriu sa "fragmentezi" suprafata pe care ai ledurile, indiferent ce caracteristica de intensitate luminoasa au ele (unghi)- pe orizontala nu e o problema, ba chiar te ajuta putina :dispersie", dar pe verticala e mare problema cu orbirea pe de-o parte, combinata cu necesitatea de a avea un camp vizual luminat, ideal de la 0m pana la limita legala- la modul "aproape ideal", pentru led-uri, asta inseamna leduri cu unghi cat mai mic, asezate in "bare orizontale" din ce in ce mai inclinate spre pamant, de sus in jos- cat de "late" sunt barele e o chestie de studiat- din fericire, in cazul unui motor, farul e automat "adaptiv", deci nu-ti trebuie prea multa dispersie pe orizontala- in final, "unghiul" unui led e o treaba de compromisCa sa trag si o concluzie, as zice ca, chiar daca folosesti leduri de 17 grade, in conditiile in care le vei aseza pe aceeasi singura suprafata plana, vei avea in continuare probleme cu orbirea, in conditiile in care, pentru a obtine luminozitatea pe care o vrei numarul de leduri va fi inca prea mare. Nu uita, indiferent ce performanta vei scoate, fiabilitatea ansamblului depinde de numarul de leduri, deci va trebui sa iei in considerare oricum reducerea numarului de leduri (chiar mai drastic decat o arata "versiunea 2"). Gandeste-te (daca tot iei in calcul un viitor comercial) ce ar insemna repararea a cateva leduri "moarte" din mia respectiva. Ca termen de comparatie, ca sa poti realiza pretentiile profesionale, vezi cati pixeli defecti sunt admisi la un LCD si fa o reducere la scara, abstractie facand de faptul ca un LCD nu este de fapt un sistem de siguranta (cum este sistemul de iluminare exterioara la un autovehicul).

Link spre comentariu

Cata vreme esti inca pe "proiectare", hai sa-ti mai zic cateva idei care-mi trec prin cap :)- daca vrei sa te conformezi anumitor reguli ce tin de geometria spotului luminos, mai ales pe verticala - pentru a nu orbi pe altii, dar sa ai tu o luminozitate cat mai buna in campul vizual de interes, e obligatoriu sa "fragmentezi" suprafata pe care ai ledurile, indiferent ce caracteristica de intensitate luminoasa au ele (unghi)- pe orizontala nu e o problema, ba chiar te ajuta putina :dispersie", dar pe verticala e mare problema cu orbirea pe de-o parte, combinata cu necesitatea de a avea un camp vizual luminat, ideal de la 0m pana la limita legala- la modul "aproape ideal", pentru led-uri, asta inseamna leduri cu unghi cat mai mic, asezate in "bare orizontale" din ce in ce mai inclinate spre pamant, de sus in jos- cat de "late" sunt barele e o chestie de studiat- din fericire, in cazul unui motor, farul e automat "adaptiv", deci nu-ti trebuie prea multa dispersie pe orizontala- in final, "unghiul" unui led e o treaba de compromisCa sa trag si o concluzie, as zice ca, chiar daca folosesti leduri de 17 grade, in conditiile in care le vei aseza pe aceeasi singura suprafata plana, vei avea in continuare probleme cu orbirea, in conditiile in care, pentru a obtine luminozitatea pe care o vrei numarul de leduri va fi inca prea mare. Nu uita, indiferent ce performanta vei scoate, fiabilitatea ansamblului depinde de numarul de leduri, deci va trebui sa iei in considerare oricum reducerea numarului de leduri (chiar mai drastic decat o arata "versiunea 2"). Gandeste-te (daca tot iei in calcul un viitor comercial) ce ar insemna repararea a cateva leduri "moarte" din mia respectiva. Ca termen de comparatie, ca sa poti realiza pretentiile profesionale, vezi cati pixeli defecti sunt admisi la un LCD si fa o reducere la scara, abstractie facand de faptul ca un LCD nu este de fapt un sistem de siguranta (cum este sistemul de iluminare exterioara la un autovehicul).

fix asa am sinapsat si eu inainte de experimentul 1.0! A fragmenta farul intr-o singura "bara orizontala" s-a dovedit a fi fix acelasi lucru cu a-l fragmenta in x bare. Aceasta bara pe care eu prefer s-o denumesc placutza :), vine fixata pe oglinda vechiului far si poate primi reglajele acestuia din urma. Orbirea venea fix de la faptul ca ochiul conducatorilor auto se afla undeva in unghiul de "vedere" al ledurilor. Imediat cum se parasea acest unghi efectele neplacute dispareau. Din practica am invatat ca singura modalitate de a face o determinare corecta este experimentul. Din acest considerent, pentru ca eu sunt cel mai experimentat (rog a nu se considera infatuare) deoarece am facut unul deja, inclin sa cred ca deciziile pe care le iau sunt bune. Este posibil sa ma insel amarnic dar asta numai experimental se poate dovedi. Nu pot considera o limita in teorie la care ceilalti sunt orbiti sau nu. Numai experimental se poate pentru a elimina oarecum subiectivismul din ecuatie.Unghiul unui led este si nu este o treaba de compromis. Acesta trebuie sa se incadreze in niste limite destul de stranse (12-17 grade cred eu). Ca sa ai totusi o lumina si la 1 metru in fata motocicletei un bine cunoscut efect nedorit al ledurilor isi face simitita prezenta dar de data asta intr-un mod benefic. Lumina parazita, emisa de led prin refractie sau altfel, pe un alt unghi decat cel nominal este suficienta. Oarecum directia intamplatoare pe care se emite aceasta lumina parazita o face ca ea sa nu fie orbitoare. Iata deci ca unghiul trebuie sa fie suficient de mic pentru a nu intra retina celorlati in el la o distanta mica, si trebuie sa fie mare pentru a avea o pata de lumina de dimensiuni decente pana la o distanta decenta. Varianta cu unghi mare am incercat-o! Acum o incerc pe cea cu unghi mic. Au fost 34 grade si acum sunt(vor fi) 17.Facem experimente... invatam din rezultate! :partyman: :partyman:Postul meu nu te contrazice ci este mai degraba o completare.Sii... referitor la pixeli morti: Sincer cred ca 10 % din leduri pot sa isi dea duhul fara ca sa te afecteze in vre-un fel. Lumineaza muult pre puternic. Oricum... nu a murit nici unul ci au sucombat cu toatele dintr-o data, din cauza de utilizare defectuasa.
Link spre comentariu

...S-au ars accidental...

Din pacate nu s-au ars accidental, s-au ars dintr-o eroare de proiectare, si anume ca ai omis sa pui o siguranta fuzibila in serie cu farul. Neaparat la urmatoarele sa pui asa ceva pe fir, cat mai aproape de sursa de alimentare.
Link spre comentariu

Honda CBR 1100 xx.Noul far ptr acest model (nu e al meu). Are pentru faza scurta 420 LED-uri si pentru lunga alte 420. Am folosit la el acelasi montaj (serii de 3 in paralel). Consumul maxim in CC va fi de 2.7 A la 20 mA Nominal. Alimentarea va fi tot in impulsuri. Fata de modelul precedent difera led-urile folosite (cum am mai spus). Spotul facut de noile led-uri este foarte bun... se poate observa forma acestuia pe tavan langa o aplica de 30 cm diametru de la distanta de 2.3 m .Restul de poze cand va fi complet.

Link spre comentariu

Eu zic sa nu folosesti valoare de 20 mA "nominal". E mai degraba "maxima" decat "nominala". Da-i factorul de umplere mai mic si ajusteaza la vreo 15-16mA.Va "imbatrani" mult mai incet.N-am inteles faza cu lunga si scurta. Vad un panou cu vreo cate leduri zici tu ca sunt pe o singura faza. Mai e inca unul sau cum.Daca tot veni vorba, oare nu s-ar putea face ceva asemanator ca la bi-xenon moving coil? Adica sa "tragi" de placa cu leduri intre doua pozitii mecanice corespunzatoare unor unghiuri adecvate celor 2 faze? Asta ar scuti juma' de leduri.

Link spre comentariu

Eu zic sa nu folosesti valoare de 20 mA "nominal". E mai degraba "maxima" decat "nominala". Da-i factorul de umplere mai mic si ajusteaza la vreo 15-16mA.Va "imbatrani" mult mai incet.N-am inteles faza cu lunga si scurta. Vad un panou cu vreo cate leduri zici tu ca sunt pe o singura faza. Mai e inca unul sau cum.Daca tot veni vorba, oare nu s-ar putea face ceva asemanator ca la bi-xenon moving coil? Adica sa "tragi" de placa cu leduri intre doua pozitii mecanice corespunzatoare unor unghiuri adecvate celor 2 faze? Asta ar scuti juma' de leduri.

val maxima este de 30 mA. Iti dai seama ca am citit datasheetul. Ofer garantie la ce fac si prin urmare nu imi permit sa fac dracii. O sa-i pun si protectii... multe. O sa schimb si siguranta de far din 10 amp in una de 7.5.Faza lunga si scurta... pai sunt 2 panouri dar numai unul avea montate led-urile la ora pozarii, cel de scurta. Cel de lunga se observa in ultima poza doar cablajul asezat in locasul lui. Au un unghi diferit de orientare, cel de scurta usor aplecat iar cel de lunga sta fix orizontal. In pozele alea ledurile papa 4 mA fiecare (CC) 140 serii si consum de 0.57A in total. Si cum zice Dr.L suporta 100 mA in impulsuri la un factor de umplere de 10% la 1kHz. Eu o sa ii dau maxim 30 - 35 mA in impulsuri pe la 60% factor de umplere.Maine e gata si panoul 2...
Link spre comentariu

Boon... Asta este cam gata. Exista o mica problema... Desi in teorie ar fi mers, se pare ca in practica nu merge in parametrii pe care mi-i doresc. Vreau ca, avand un pwm, sa-l comut intre doua stari (pwm1 - 10% si sa zicem pwm2 - 50%) cu o intrare leogica! Am folosit pinul 5 pentru asta doar ca, desi in simulator mergea foarte bine, se pare ca in realitate merge mai fantezist. Nu este o greseala de montaj. PWM-ul porneste brusc de pe la .... sa zicem 40% si merge pana pe la 80%. Daca este cineva care doreste si poate sa ma ajute i-asi fi pe deplin recunoscator.

Link spre comentariu

1. Nu am habar care este schema de "referinta" a PWM-ului tau, dar banuiesc ca e cea de la inceputul topicului cu PWM-ul :)2. Nu stiu cum ai "prelucrat-o" ca sa o comanzi digital.3. Banuiesc ca vrei sa pastrezi frecventa, dar sa variezi factorul de umplere.4. Daca vrei sa stai la 9V, atunci va trebui sa lucrezi cu C-MOS, altfel cobori la 5V si lucrezi si cu TTL (C-MOS e mai sensibil pe la zgomote)5. "Spargi" potentiometrul de reglaj al umplerii in cate doua perechi de rezistente catre + (pastrezi cele 2 diode catre condensator)6. Pui 4 (MOS)FET-uri P intre + si rezistente (sursa la +, drena la rezistenta, poarta la comanda - vezi mai jos; mai pui cate o rezistenta de 10K -nu e critic- intre sursa si poarta)7. Calculezi rezistentele a.i. sa pastrezi frecventa si sa obtii factorul de umplere dorit.8. Comanzi portile cu porti (pot fi open collector) in mod corespunzator.Ideea e ca pe o "faza" sa mearga o pereche de rezistente, iar pe cealalta... cealalta.Cam asta ar fi ideea. Exista desigur variante.Atentie, daca mergi pe 5V trebuie sa pui MOSFET-uri "digitale".

Link spre comentariu

Schema de la care am plecat ar fi asta! O sa studiez si postul tau putin mai tarziu. Cand vorbeam de intrare logica ma refeream la cei 12 volti pe care-i am pe comenzi(vin de la vechea alimentare a becurilor).edit:

 

Pare o solutie prea complicata... voiam ceva simplu. Daca ma complic cu MOS atunci solutia ar fi niste relee electronice 40xx (nu mai stiu exact) sau intreruptoare electronice parca. Chestia este ca doream sa evit acest lucru... O sa ma mai joc cu valorile rezistentelor si sper sa ma descurc. daca nu o sa aleg o solutie mai complexa.
Link spre comentariu

Sa mor daca inteleg cum ti se pare tie, cel care foloseste mii de leduri intr-un far sa pui 4 tranzistoare care sa-ti rezolve problema intr-un mod simplu, aproape ca la carte :)Desigur ca poti folosi si niste comutatoare CMOS, in masura in care valoarea Rdson de peste 100 ohmi nu te incurca.De fapt poti folosi si tranzistoare bipolare.In fond, solutia cu 4 elemente de control este daca vrei sa ai... control deplin.Poate ca nu te intereseaza pastrarea frecventei si atunci poti rezolva cu un singur element de control.Nu cred ca pentru tine modul de functionare al astabilului cu 555 mai e o enigma, asa ca urmareste cum poti modifica perioadele de incarcare si descarcare a condensatorului :)

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări