Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Letcon Weller


Leon Popescu

Postări Recomandate

Nu am stricat piese nici cu pistolul. Nu mai lucrez cu el de peste 15 ani deși am câteva. Nu e tot una sa ții în mâna 1kg sau 10g. Cine lucrează asa doar hobby poate nu Contează dar la mine e toată ziua. 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 69
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    19

  • dan cod

    9

  • dumitrumy

    8

  • Leon Popescu

    7

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 16 ore, validae a spus:

Câtă vreme îţi faci treaba cu ele, sunt bune toate.Că unii se simt mai bine cu unele şi alţi cu orice...chestie de gust şi buget.Cine are mână bună lipeşte şi cu un cui încins...

Să nu-mi spună mie cineva că nu a lipit bine dacă temperatura afişată era 350*C şi reală 320*C că nu-l cred...că o dăm extreme ca ăia cu distorsiunile amplificatoarelor de 0,0001% în condiţiile când boxa însăşi are distorsiuni proprii de zeci de ori mai mari.Şi ei încă,,le simt,, cu urechea...

 

 

Daca spui asta inseamna ca nu ai lucrat cu  Gordak pe o placa de baza de laptop cu plan de masa sa vezi cum nu se topeste fludorul cum trebuie oricat de mult ai da in sus temperatura, pe cand cu JBC e joaca de copii si fara sa maresti temperatura.  Tocmai din cauza ca la Gordak trebuie 2 minute sa creasca temperatura la loc, practic mai mult se raceste decat incalzeste, pe cand JBC in 2 secunde baga putere cat cuprinde, poti folosi chiar si cel mai mic varf JBC sa lipesti o componenta mare daca insisti suficient timp, cu Gordak nici o sansa, mai rau se raceste.  Si da, comparam varfuri asemanatoare in ce priveste masa termica.

 

Gordak e bun pentru PCB fara plan de masa, facut in regim hobby si atat, nici pomeneala sa repari un PCB industrial. Eu il tin pentru lipit plastic cu el. 

Link spre comentariu

Pai si @informer dar si @modoran au justa dreptate.

 

Daca ai putintica rabdare si nu te deranjeaza aspect/design/cablu mai rigid atunci pentru lucrari mici, inclusiv SMD, Gordak dotat cu varful potrivit este foarte bun. Are termostatare nu mai proasta ca altele, are si masa termica in gulerul varfului... in plus chiar doresti ca pe varf sa scada local temperatura spre 200 grade in zona de contact cand lipesti SMD - de asta si folosesti un 1C cu tija subtire, pe care sa descreasca progresiv temperatura pana in zona de lipire.

La topit plastic sau taiat materiale sintetice, inclusiv decupat de panza/tesaturi iarasi este suveran, basca costul de 5 lei pentru un varf...

 

Insa cum doresti sa extragi mai multa energie decat ce ofera masa termica... sau cand ai succesiune rapida de lipituri mai mari... atunci nu face fata.

 

Cu un JBC chiar echipat cu un varf "mic" poti transfera mult mai multa energie.

Nu pare mare lucru, asa , ca enunt. Dar daca ai cateva zeci de lipituri mici si pe la mijlocul lor trebuie sa faci si una mai mare: - cu JBC defilezi lejer, varful mic face fata si la lipitura mare // - cu Gordak ajungi la lipitura mare / astepti 2 minute ca sa poti scoate varful, pui unul mai mare si faci lipitura, apoi astepti alte 2 minute ca sa poti pune la loc varful mic.

Daca ai timp nelimitat atunci este distractie... dar daca nu iti permiti sa risipesti timpul...

 

Sa scoti un condensator de pe o placa de baza multistrat cu drenaj termic (desktop/laptop) este imposibil cu cel mai mare varf pus pe Gordak - initial masa termica topeste in zona de contact, dar aproape instantaneu fludorul se solidifica si iti fixeaza varful pe PCB. Numai cu preincalzire vei reusi. Asta in timp ce cu un JBC faci treaba chiar si cu un varf mediu, sau chiar mic.

Link spre comentariu

Saracul letcon daca stia prin ce va trece nu se mai strica in veci,asa a dat prilejul la tot felul de aprecieri de alte statii care mai decare,altuia sa mai scrie un roman foileton ,dar nimeni nu a indicat un PTC ,valoare si de unde se poate cumpara,cemai numai oameni profi.

Link spre comentariu

@manolo, daca citesti topicul sau vezi pozele puse de @dancod , se indica clar ca PTC-ul in discutie este Weller 52641099 . O cautare dupa acest cod arata de unde poate fi cumparat la un pret de cca 65 euro fara tva...

Link spre comentariu

65 de euro+ TVA, adica 77 Euro, adica peste 380 lei si poti sa peticesti o statie veche, pe un principiu depasit, si nici macar nu esti sigur ca nu mai exista alte puncte slabe care vor ceda curand.

 

Compara asta cu un letcon + statie + set de varfuri Gordak, totul nou probabil pe la 200 lei... desi la limita cu 380 lei cred ca se poate si un Hakko T12, adica sistem cartridge mult mai performant.

 

PS (postase intre timp)

Se pare ca unii nu inteleg cam nimic. PTC este senzorul in sine, dar nu este o piesa cu picioare lipita pe vreun PCB, ci implica cimentarea pe pozitie in senzorul termic, este vorba de calea de conductie termica cu rezistenta minima.

ADICA: trebuie sa ai experienta si tehnologie similara cu producatorul ca sa schimbi numai PTCul in interiorul senzorului, pentru orice aplicatie normala si orice user normal ce se schimba este senzorul termic, ala de 65 euro+TVA.

Link spre comentariu

Vazand videoclipul de mai sus ,eu la o copie hakko folosesc un varf original si o pasta termica intre elementul ceramic si varf.Folosesc strict pe unde sunt planuri de masa mari..Diferenta e enorma,chiar la 50w..Nu se mai poate schimba varful chiar usor,asa ca ramane tot ansambul ca piesa de schimb,oricum pretul e mic..dar si bataia de cap e mica..

  Cred ca se poate imbraca si sensorul in pasta,impreuna cu ce emite caldura,dar trebuie vazuta izolatia electrica catre varf cat de buna mai ramane,in functie de ce tip de pasta se foloseste.

Editat de Den
Link spre comentariu

Presupun ca vorbesti de un letcon copie Hakko 936, cu rezistenta ceramica interna / care intra in gaura din varf... si intre rezistenta si varf ai umplut spatiul excedentar cu TIM.

 

Exact acolo este problema lor, pentru ca cele doua nu pot fi facute la cota... deci, pentru a putea permite schimbarea varfului este lasat un joc cam de 1mm. In spatiul respectiv este aer si asta impieteaza major asupra distantei termice dintre rezistenta si varf.

Sa umpli spatiu respectiv este evident benefic la transfer, cum zici tu "diferenta enorma"

Problema este ca nu mai poti schimba decat cu greu varful.

 

Dar exact asa-ceva este solutionat prin "cartridge" care este un ansamblu varf+rezistenta+senzor care se schimba deodata... de aici si performanta solutiei cartridge indiferent ca este de la Hakko Weller sau JBC.

 

Cu TIM eu nu am incercat acolo... ma gandeam ca fierbe sau se degradeaza - rezista fara probleme?

Ai folosit pasta siliconica alba / uzuala sau alta dracie?

Ca izolatie electrica eu nu as avea nici un dubiu, atat timp cat nu folosesti TIM metalic, ce este siliconic sau alumina sau ceramic nu ar trebui sa dea nici o problema.

Link spre comentariu

1. Linkul pus ca "bun povestitor" o spune poveste ...buna, dar constituta dintr-o droaie de platitudini si de idei inutile ca sfat... ar fi bune doar daca se adreseaza unui public totalmente pe langa tema...

 

2. Termometria fara contact are erori mari, dar oricum FLIR ar fi cea mai buna metoda fara contact, insa nu costa putin. Pentru letcoane masurarea cu contact ramane cea mai buna, si accesibila la pret.

Oricum in mare parte masuratoarea din film nu este relevanta, masa termica este cea care se vede acolo, si masa termica isi face treaba ei, de tampon. Acolo ar fi relevant sa vezi exact cum descreste temperatura pe calea de la masa varfului spre varful varfului, apoi sa ai curbe izoterme in fludorul solid sau topit de pe insula de lipire...

 

3. Ce anume specifica cifrele tale? Sa inteleg ca acolo este ascuns factorul de umplere?

 

Adica cu letconul in stativ ai  7s conductie si 17s fara conductie?

Iar in timpul lipirii ai 16/8s?

 

Daca este asa, inseamna ca in lipire consumi 16/24 x 50W adica 33W, iar in repaus 14,5W.

Asta arata cat de lipsit de eficienta este TCPul fata de varianta cu rezistenta interna, unde consumul in repaus este intre 6 si 8W din ce am masurat eu pe cele tip Gordak, pe un lot de vreo 20 exemplare.

Asta nu este de mirare, rezistenta aia externa pierde mult spre mediu, deci cam inca odata cat energia utila.

 

Nu am facut masuratori energetice la cele cu cartridge, dar si ele tot cu rezistenta interna sunt, au insa avanatajul unor pierderi mai mici prin conductia mult imbunatatita, deci probabil la ele consumul de repaus va fi in jur de 5W, estimativ.

Daca fac un calcul din factorul de umplere pentru un JBC in repaus la 300 grade imi iese cam 3W, asta nu mai este estimare ci calcul, dar cu aproximatie si nici nu este facuta pe un numar mare de exemplare.

 

 

Link spre comentariu

Si Mercedesul de 2,5l consuma 16l in 197x iar acum probabil 7-8l. Culmea ca eu nici un moment nu am facut comparatii intre firme sau generatii, am spus doar ca mai important este cuplajul termic al senzorului cu varful. Si daca poza de la Weller era "marcheting" (parca pe cumparator il intereseaza structura/ dispunerea interna a componentelor) de ce si marii de la JBC scot in evidenta tot importanta controlului temperaturii varfului, nu fac nicio referire la rezistenta. 

 

jbc2.jpg

Link spre comentariu

Pai problema lor este sa se exprime la limita... si problema ta este ca intelegi gresit.

 

(Adica ei te duc la marginea prapastiei, dar nu te imping, ca o gasesti tu singur)

 

In afara de ce ai subliniat, totul se refera la stabilitatea temperaturii.

Sa fie clar stabilitatea temperaturii este de dorit, dar nu este stabilitatea temperaturii de pe varf, este stabilitatea temperaturii din rezistenta. Termostatul asta face, mentine temperatura constanta in rezistenta.

 

Placed on the tip's end - insemna ca senzorul este la capatul varfului, EXACT ASTA... dar care capat si unde nu precizeaza, doar tu ai gandit ca se refera la varful-varfului.

Dar ei spun doar ca este la un capat, nu precizeaza care, si in mod sigur nu zic la varful varfului care s-ar spune "the point of the tip".

 

Evident ca nu spun asa ceva, pentru ca nu ar fi adevarat... deci lasa cititorul sa-si imagineze.

 

Hai acum sa-ti fac o schita cu structura varfului , gasesti si poze care s-o confirme, pe internet... uite ca mi-am pierdut timpul cu asta - vezi mai jos

 

- contactele au textul explicativ

 - cu VIOLET este senzorul, defapt o sudura, ca orice termocuplu

 

Din cate vezi senzorul este corect spus "la capatul gaurii din varf", dar ei au spus "tip's end" ceea ce este pe aproape.

 

Distanta fizica si termica intre rezistenta si senzor este neglijabila.

Distanta de la senzor pana la varful-varfului este mult mai mare.

 

 

 

 

 

jbc.jpg

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări