Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Letcon Weller


Leon Popescu

Postări Recomandate

Pai eu sunt unul caruia nu i-a trecut prin mana asa ceva.

Am si zis: "o serie hibrida, foarte ciudata, nu am mai vazut ceva asemanator"

Cele dinainte, TCP in speta, nu numai ca mi-au trecut prin mana, dar le-am si folosit indelung.

 

Toate solutiile actuale au un corp fizic unic pentru rezistenta + senzor. Tot ce cunosc eu.

Deci varaianta cu senzorul intr-un corp separat, ca in acest caz, am denumit-o hibrida; hibridizare la care evident ca s-a renuntat - motivul este lesne de inteles, adica incorporarea in acelas corp fizic permite tranfer termic mai bun, ceea ce este de dorit. Oricum modelul este din deceniul noua (198X) din ce inteleg.

Evident ca ma refer la transferul termic cel mai important pentru termostatare, cel intre rezistenta si senzor.

 

O chestiune nu a fost lamurita, credeam ca @dan cod ar fi trebui sa aiba un raspuns precis, din moment ce are LR21 in posesie: ce tip de senzor este: PTC sau termocuplu?

presupun ca pentru epoca aia PTC este mai probabil.

 

Pe criteriul acestei analize logice imi permit sa-mi dau cu parerea, si sa si recomand un model de tipul nou, adica fie seriile Gordak&CO, fie Solomon cand vine vorba de produse ieftine, cu varf schimbabil.

Daca bugetul permite, atunci sunt de preferat modelele cu cartridge, mai toata lumea face asa ceva, inclusiv Weller. Dar aici, din ratiuni de calitate si pret, eu prefer seriile T12 de la Hakko (si clone) si cele ~3 serii de marimi diferite de la JBC.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 69
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    19

  • dan cod

    9

  • dumitrumy

    8

  • Leon Popescu

    7

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Nu l-am măsurat din păcate. Ce pot sa spun ca am lucrat cu LR21 și nu se compara cu Gordak sau Solomon. 

Nu vorbesc deloc de Hakko T12 sau JBC care sunt clar peste. Dar Gordak și Solomon mult inferioare. 

Link spre comentariu

LR21 are PTC , termorezistenta de platina cod Weller 52641099 , poza in pagina anterioara . Se gaseste de cumparat separat dar pretul este mare . Cum statia ERSA ms60 original utiliza un letcon(CT60)  cu PTC , raman la parerea ca ansamblul a fost bricolat , inclusiv letconul  Weller . In functie de buget toate variantele raman deschise .

Link spre comentariu
Acum 34 minute, Dxxx a spus:

Evident ca ma refer la transferul termic cel mai important pentru termostatare, cel intre rezistenta si senzor.

Nu sunt de acord cu aceasta afirmatie. Si pentru ca nu am lucrat decat cu un singur tip de letcon timp de 43 ani (Weller cu magnastat), deci nu am cunostinte suficiente, am sa pun comentariul urmator:

CITAT:   A soldering or a desoldering tool includes a replaceable tip with a recess adapted to receive a portion of a temperature sensor to measure the temperature of the tip. Positioning the temperature sensor within the tip allows the temperature to be quickly measured so that the temperature near the tip may be more accurately monitored and controlled. The temperature sensor may be also integrated with the heater near the tip such that the temperature sensor is between the tip and the heater and near both of them so that the temperature of the tip is substantially that of the temperature of the heater.

>>>>>>>>>>>>>>

Traducerea G. arata ca naiba, cred ca majoritatea inteleg esentialul.

Si o prezentare a 3 tipuri Weller:

wel-3-tipuri.jpg

Link spre comentariu

Da... povesti de adormit copiii, sau de indus in eroare clientela - chestii produse de diviziunea de marketing, nu de diviziunea de inginerie.

@dumitrumy - inainte de a crede ce zicea demult MARKETINGUL de la Weller ai face bine sa testezi un JBC, si vei intelege de ce alea sunt numai texte, realitatea sta un pic altfel.

 

Diviziunea de inginerie STIE ca distanta termica senzor-rezistenta este esentiala.

Distanta termica rezistenta - varf este bine sa fie cat mai mica, dar fara ca sa fie esential, deci aici se pot eventual face si economii, orice in tehnica este un compromis.

Distanta termica senzor-varf este NUMAI rezultatul celor doua de mai sus, nimeni cu mintea-intreaga nu considera asta ca ceva care sa intre in vreun calcul. Oricum daca primele doua sunt mici si aceasta va fi mica.

 

Ar mai fi muuult de zis despre ce masoara senzorul si ce afiseaza statia - pentru ca multi cred ca este acelas lucru, dar evident ca sunt doua lucruri diferite...

 

INSA deja suntem off-topic, cum spuneam pe prima pagina din acest topic, discutia este separata, stufoasa, multi nici nu vor reusi in final sa inteleaga chiar daca facem niste topicuri speciale.

 

***

 

ON-TOPIC - deci senzorul pentru statia Ersa este tip PTC - ceea ce face statia "aruncabila" deoarece

variantele actuale sunt cu senzori termocuplu.

Nu ca asa este "la moda" ci pentru ca asa s-a dovedit ca este mai bine, mai performant.

 

Sunt sigur ca multi vor sustine altceva, dar invitatia mea este sa foloseasca un interval ce gasesc mai performant ca letcon + statie pe tipul vechi, cu rezistenta exterioara.

Apoi sa treaca la o varianta actuala medie: Hakko T12.

Dupa care vedem ce gandesc.

Link spre comentariu

@dan cod - sunt convins ca stii cum merg, si ca le ai... dar tot ce am scris mai sus se referea la marketing si la ce a postat @dumitrumy.

Nici un moment nu m-am referit la ce spuneai tu.

 

Daca doresti comentariu...

, atunci cred ca personal inteleg afirmatia ta, care era cam asa "Gordak și Solomon sunt mult inferioare fata de LR21" .

 

Spunand "mult inferioare" inseamna ca LR21 ti-a placut mai mult. Si mi se pare corect, pentru ca la data productiei o statie Weller ca aia costa probabil echivalentul a 3, 4 poate chiar 5 statii Gordak sau Solomon.

In plus Gordak este defapt o COPIE, zic intentionat asa pentru ca nu este clona... adica copiaza Hakko 936, dar modifica fundamental prin inlocuirea senzorului PTC cu unul termocuplu.

 

Deci la un produs original si scump de firma ma astept ca sa fie mai bun ca senzatie in mod clar fata de o copie.

 

In plus Gordak si Solomon sunt niste letcoane lenese. La LR21 principiul de functionare cu rezistenta exterioara sigur il pune in categoria lenes. Deci pe latura asta probabil nu vor fi diferente mari, si nici tu n-ai spus ca parerea ta era in urma unei masuratori... asa ca standardul mai inalt al lui Weller probabil ca ti-a placut.

DAR

Dar si Gordak si Solomon sunt pe un principiu mai bun (care s-a si impus), adica cu rezistenta interna si senzor termocuplu.

 

Varfurile JBC, in afara faptului ca sunt tip cartridge, in rest sunt si cu senzor termocuplu si cu rezistenta interna, deci pe acelas principiu - sper ca imi dai dreptate ca orice Weller LR21 este extrem de mult sub JBC... si aici comparam doua produse din aceeasi clasa - (foarte) scumpe, deci reiese avantajul principiului.

Link spre comentariu

Câtă vreme îţi faci treaba cu ele, sunt bune toate.Că unii se simt mai bine cu unele şi alţi cu orice...chestie de gust şi buget.Cine are mână bună lipeşte şi cu un cui încins...

Să nu-mi spună mie cineva că nu a lipit bine dacă temperatura afişată era 350*C şi reală 320*C că nu-l cred...că o dăm extreme ca ăia cu distorsiunile amplificatoarelor de 0,0001% în condiţiile când boxa însăşi are distorsiuni proprii de zeci de ori mai mari.Şi ei încă,,le simt,, cu urechea...

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Dxxx a spus:

Distanta termica senzor-varf este NUMAI rezultatul celor doua de mai sus, nimeni cu mintea-intreaga nu considera asta ca ceva care sa intre in vreun calcul.

 

Acum 2 ore, Dxxx a spus:

multi nici nu vor reusi in final sa inteleaga chiar daca facem niste topicuri speciale.

 

Ce seamana cu spusele unui alt "coleg" specialist...

D-le, a fost o evolutie in domeniu la fel ca in oricare altul. Primele modele de la Weller arata valabilitatea la ce am spus eu. La cele cu magnastat senzorul era corp comun cu varful. La cel prezentat de dl. Dan este realizata o prelucrare (adancitura) speciala in spatele varfului tocmai pt un bun transfer termic varf-senzor. Normal ca si ei au trecut la tehnologia noua cu rezistenta interioara varfului dar in desenul pus de mine vor sa scoata in evidenta acelasi principiu: senzorul trebuie sa fie cat mai aproape de punctul de contact cu pad-ul lipit pt ca acolo intereseaza sa fie temperatura cat mai exacta, nu la elementul de incalzire. Tehnologia noua reduce inertia termica si consumul, principiul este acelasi.

Ia sa vedem ce spun si cei de la Metcal:

the unique design of the Metcal heater-sensor permits the heater-sensor to be positioned very
close to the solder pad providing unprecedented reduction of thermal mass. This provides the most direct
coupling of the heater power to the solder pad. Stored energy is dramatically reduced and cannot be
compared to conventional designs using traditional ceramic heating elements.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Deci ca si in desenul Weller, "permits the heater-sensor to be positioned very close to the solder pad"

Link spre comentariu

Da, poti sa-mi repeti si poate sa-mi repete oricat marketingul ca senzorul are de a face cu "masurarea" temperaturii in varf.

Asta este ce vor sa creada publicul.

 

Discutia nu are rost sa o avem, ca sunt sigur ca nu voi reusi sa-ti schimb opinia, nici nu incerc, nici nu are rost sa incerc.

Pot doar sa repet: senzorul nu are de-a face cu masurarea temperaturii in varf, se masoara ceva si se afiseaza altceva, oricum.

Senzorul trebuie pus cat mai aproape de rezistenta (ca distanta termica, nu neaparat ca distanta fizica), pentru ca sa masoare cat mai repede/precis variatia temperaturii din rezistenta - asta pentru a micsora la maxim over-shoot-ul.

Asa fac toate letcoanele performante, este mai sigur sa procedezi asa decat sa incerci sa ghicesti cu un sistem PID care are erori intrinseci, asta este calea.

 

Termostatul are rolul de a mentine "constanta" temperatura in rezistenta.

Daca mai gasesti filmele/graficele vechi de la Hakko vei vedea variatiile de temperatura in varful de lipire in mod normal, de zeci chiar sute de grade, corespunzatoare unui schimb atat de rapid incat numai masa termica conteaza. Masuratorile erau facute cu un al doilea senzor pus intentionat pentru cercetare intr-o gaura data chiar pe varful varfului... daca cineva chiar ar vrea sa monitorizeze tempertatura pe varf asa ar trebui sa faca, dar nu ar fi practic deloc.

 

Cat despre ce spune Metcal, aia este valabil numai pentru principiul de functionare de la Metcal, care este diferit si nu se bazeaza pe masa termica, nici nu are rezistenta de incalzire. Dar nu sunt multi dornici sa plateasca pret de Metcal si sa nu poata regla/varia rapid si comod temperatura de lucru. In plus chiar daca cineva are si Metcal va prefera sa foloseasca JBCul - asta poate sa ne spuna colegul @dan cod

 

Orice alt letcon... adica "normal" plecand de la Gordak pana la JBC functioneza intotdeauna pe principiul masei termice, deci nu are sens sa o anulezi. JBC ilustreaza foarte bine aspectul asta - reactiile sunt extrem de rapide desi masa termica este mare.

Oricine a vazut/pipait un cartus JBC a sesizat ca toate au masa termica sa zicem medie, in nici un caz mica - secretul reactilor sta in puterea instalata mare si in conductia termica exceptionala.

Daca ai asa ceva poti sa verifici cat dureaza racirea unui varf JBC... adica zeci de secunde, minute - deci masa termica relativ mare, asta desi la pornire unele ajung la temperatura de lucru in numai 2-3 secunde.

Defapt masa termica la JBC si Gordak spre exemplu imi pare apropiata, insa timpul de incalzire este 90 secunde la Gordak fata de 3 secunde la unele vatfuri JBC. Dar timpul de racire pare sa fie echivalent, de aia zic ca masa termica este si ea echivalenta.

 

Oricum tehnologic este suprem in acest moment sistemul cartridge + termocuplu + rezistenta interna, bazat pe masa termica, in speta JBC.

 

Defapt daca folosesti inca TCP/magnastat insemna ca discutam numai logica, nu discutam nimic aplicat. Va fi greu sa-ti imaginezi cum un JBC se incalzeste probabil de 50 ori mai repede ca letconul tau.

Link spre comentariu
Acum 4 ore, validae a spus:

Câtă vreme îţi faci treaba cu ele, sunt bune toate.Că unii se simt mai bine cu unele şi alţi cu orice...chestie de gust şi buget.Cine are mână bună lipeşte şi cu un cui încins...

Să nu-mi spună mie cineva că nu a lipit bine dacă temperatura afişată era 350*C şi reală 320*C că nu-l cred...că o dăm extreme ca ăia cu distorsiunile amplificatoarelor de 0,0001% în condiţiile când boxa însăşi are distorsiuni proprii de zeci de ori mai mari.Şi ei încă,,le simt,, cu urechea...

Nu este deloc asha... daca la multimetre ai putea sa te descurci in 99 % din cazuri si cu unul de 15 ron la statiile de lipit lucrurile stau altfel. Doar dupa ce pui mana pe un jbc sau metcal abia atunci realizezi de ce costa atat si ca diferenta fata de una ieftina este ca de la cer la pamant. Si nu are nici cea mai mica legatura cu temp de lipire. De ex la Metcal e fixa iar temperatura varfului este daca ca fiind in x si x+50 grade.

Cat despre Weller lr21 ... o chestie mediocra si foarte scumpa care nu face nimic in plus fata de un Gordac sau similar. 

@dan cod La mine Metcalu ramane pe primul loc  si pe urma jbc -u. Weller sa nu mai aud de el in veci iar restul nu le am avut si nici nu-mi trebuie.

Link spre comentariu

Eu am un Hakko FX-888D si un JBC CDB cu T245 cumparate noi pe care le folosesc aproape exclusiv pt. lipit SMD-uri.
JBC ofera un transfer termic mai bun, evident, dar DACA LIPESTI SMD-uri in general nu-i deloc "ALTCEVA", cum am tot auzit zicandu-se... e fix acelasi lucru ca si la Hakko, poate putin mai comod manerul. Folosesc JBC-u` cu varfuri late (>16mm)  cand vreau sa dezlipesc piese cu mai multe terminale. 

"Cazanele de tuica" si alte componente comparabile le lipesc cu pistolul de lipt, ca acum 30 ani... nu vad la ce ti-ar folosi o scula cum e JBC-u` cu un varfulet de 0.6mm ca sa lipesti o rezistenta bobinata de 20W... nici nu ma chinui sa pun un varf mai lat pt. asta....
Pareri personale... nu doresc sa incep discutii in contradictoriu cu nimeni. :)
 
 

Link spre comentariu

Scurta completare: am folosit pistolu` clasic de lipit mai bine de 25 ani la reparat diverse electronice  si nu retin sa fi stricat vreo componenta THT sau sa fi exfoliat cablaju`,  cu exceptia cazurilor cand am riscat asta incalzind exagerat si intentionat din alte motive. Voi cate piese ati stricat lipind normal cu un pistol de lipit "antic"? :) 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări