Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Balast xenon hella 5DV 008 290-00


Livand

Postări Recomandate

Salutare tuturor,

Va rog, daca se poate să mă ajutați cu următoarea problema:

Balastul de la un bec xenon de pe un mercedes w211 nu mai aprinde becul.

Am luat unul nou, compatibil dar fata de cel original, de pe farul celălalt aprinde becul cu o întârziere chiar si de 4..5 secunde. Uneori da si mesaj de bec ars din cauza ca s-a aprins mai tarziu...asa ca m-am hotarat sa il repar pe cel original. 

Balastul original este Hella 1100v, DC 35V, AC 35W nom.

Sunt sigur că este balastul pentru ca le-am inversat între ele si functioneaza. 

Am un apar de masura UT131A  dar mai mult de a citi voltajul si sa măsor o rezistență și o continuitate nu ma pricep. 

Atașez pozele cu vinovatul.

 

Dacă ați putea sa imi spuneti ce sa măsor si ce rezultat ar trebui să am v-as fi recunoscător... sau dacă se poate, ma pot deplasa cu placa in Bucuresti la cineva care se pricepe. 

 

Va mulțumesc mult. 

O seara minunata va doresc 

 

DBDyYcWM_IMG-20211113-WA0033.jpg

 MPItPHiE_20211114_135132.jpg

 

Editat de Livand
Ortografie
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Livand

    7

  • validae

    6

  • sesebe

    1

  • Barbu Andrei

    1

Top autori în acest subiect

Acel balast nu poate fi reparat decât de cineva care are experienţă cu aşa ceva.Ca începător nu recomand să umbli la el, găseşte pe cineva care repară balasturi şi du-l la el.Poate se găseşte vreun coleg de forum care e de prin zonă...

Link spre comentariu

Salutare din nou...l-am luat la măsurat si pe placa sunt 2 smd de 8 pini zetex 

Primul din colț stânga jos T6718 imi da continuitate (bazaie multimetrul ) pe primii doi pini.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/717680/DIODES/ZDT6718_15.html

 

Al doilea, pe același rand cu primul, T795A, imi da continuitate pe tot rândul de jos, toți cei 4 pini. E normal? E ars ? Cineva zicea pe un grup de telegram ca e posibil si ca nu stii cum sunt legate nush ce (diode???) înăuntrul cipului.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/406218/DIODES/ZDT795A.html

 

Am atasat si schemele de la fiecare smd. Poate va ajută.  

Mulțumesc încă o dată. 

L

Link spre comentariu

Cel de-al doilea poate avea toate colectoarele unite la masă, fiecare tranzistor are doi pini per colector.Cele două colectoare sunt unite intern, de aceea e normal să dea continuitate la pinii 1-2 şi 3-4.Eu m-aş orienta spre măsurarea tranzistorilor de putere mosfet.Pot fi unul sau mai mulţi străpunşi.Dar uneori măsurătorile în circuit sunt influenţate de conexiunile cu alte componente.De aceea am spus că depanarea unui astfel de dispozitiv nu e ceva ce poate chiar oricine, fără destulă experienţă.Dar fiind defect, poţi să-ţi faci de lucru cu el.De exemplu măsoară ceilalţi tranzistori şi nu ar trebui să ai cădere de tensiune aproape de zero între doi pini, cu multimetrul setat pe testare jonţiuni (dioda).Când dai peste acest caz, dezlipeşti cu mare grijă două terminale (Poartă şi Sursă) de pe cablaj introducând o lamă subţire sub ele ca să le izolezi de traseele lor.Repeţi măsurătoarea şi dacă scurtcircuitul se menţine, acel tranzistor e defect.

Link spre comentariu

Vroiam sa scriu mai multe dar n-are rost sa ma enervez. 

Du placa la cineva care se pricepe ca tu nu o poți rezolva dacă nici sa urmărești citeva traseie pe un PCB sau sa înțelegi un datasheet nu poți de unul singur. 

Link spre comentariu

@sesebePuteti sa îmi recomandați pe cineva ?Nu ma asteptam sa fie usor mai ales ca eu sunt contabil de profesie...Mulțumesc anticipat. 

@validaeMulțumesc mult pentru raspuns. Am studiat cateva filmulețe despre cum se măsoară acei mistreți :)de putere (mosfet) si aparent toti afișează valori peste 0.5 V între 2 pini. M-am cam pierdut un pic cu gate, source si drain pentru ca unii sunt puși invers dar dacă am măsurat bine toți par in regulă.  

Condensatorii cei mari de 400 v 2.2 nF afișează la măsurătoare 4.2 ( se pare ca UT131A STIE sa măsoare capacitatea) si cred ca sunt legati in serie pentru ca valoarea de 4.2 este apropiată de 2 x 2.2 nF...

Nu par să mai fi rămas prea multe piese de măsurat...cu excepția puricilor aceia...

Alte idei? Mulțumesc încă o dată. 

Link spre comentariu

Verifică atent mufa şi cablul balastului defect atât pe exterior cât şi pe interior, e posibil să fie străpunsă sau conturnată şi invertorul intră în protecţie fără a fi defect.Cum dispozitivul generează tensiune înaltă, astfel de defecte sunt posibile.Verificarea cablului trebuie făcută după deconectarea circuitului şi cu un Megaohmmetru la tensiunea de 1000V, fiindcă multimetrul are pe funcţia de ohmmetru doar circa 3V şi ar putea indica doar o străpungere cu carbonizare, nu şi o conturnare (canal conductiv de suprafaţă), care ar avea efecte doar în prezenţa tensiunii înalte.

Link spre comentariu

@validae multumesc inca o data pentru raspuns si implicare.

1. Din ce am citit conturnarea ar trebui sa genereze un arc electric... lucru pe care nu la-m observat cand a fost montat pe masina balastul defect. 

2. Pe mufa de la masina presupun ca este exclusa aceasta posibilitate atata vreme cat functioneaza balastul compatibil. 

3. Pe mufa de la balastul stricat nu sunt semne se scurgeri sau arc electric, contactele sunt impecabile.

poate totusi nu masor eu ce trebuie si cum trebuie si fac greseli elementare dar este prima data cand abordez o astfel de situatie...

Totusi intreb si eu...ar fi cineva dispus sa faca impreuna cu mine un apel video si sa masuram impreuna placa balastului?  ceva de genul proba rosie acolo , cea neagra acolo aparatul arata atat, bun, inversam probele pe pini, arata atat, urmatorul mosfet, arata atat si atat s.a.m.d. ..as fi recunoscator daca este cineva dispus sa facem asta.

 

Stiu ca cer destul de mult si nu ma astept neaparat la un raspuns favorabil dar cred ca ar fi mai usor si pentru voi...apoi daca gasim ceva scriem concluziile si aici ca sa fie de ajutor si pentru altii care s-au mai intalnit sau se vor mai intalni cu aceasta problema. 

 

Multumesc inca o data, 

 

Cu deosebit respect pentru munca si timpul vostru, 

Liviu

 

 

Link spre comentariu

Presupui bine.Dă-l jos de pe placă şi testează-l separat.Ca metodă de determinare rapidă şi simplă bun/defect eu folosesc o ,,lampă de continuitate,, formată dintr-un acumulator 18650 (din baterii de laptop) înseriat cu un bec de lanternă de 3,5V şi două fire lungi.Bateria poate fi de orice tip şi tensiune, becul la fel, poţi pune şi led în loc.Cea mai simplă lampă o poţi face dintr-o brichetă cu led la care pui două fire în loc de buton.

Marchezi plusul şi minusul la fiecare fir al lămpii şi legi firul de minus la Sursă.Cu firul de plus pe Drenă, becul nu trebuie să fie aprins.Dacă e aprins, tranzistorul e străpuns Drenă-Sursă.Dacă nu se aprinde, laşi firul de minus pe Sursă şi muţi firul de plus pe Poartă (gate).Apoi îl pui iar pe Drenă, iar acum becul trebuie să se aprindă şi să stea aprins.Ca să blochezi tranzistorul, cu un deget umezit, atingi toate terminalele simultan şi becul se stinge, fiindcă ai descărcat sarcina acumulată pe poartă.

Acelaşi test se poate face şi cu un multimetru, sunt tutoriale pe net destule, dar principiul e identic.

Dacă tranzistorul e defect după testare, găsirea unui echivalent e cam dificilă, sunt unii parametri cam critici şi pe care nu mulţi tranzistori ,,găsibili uşor,, îi au.Şi nu mă refer doar la curentul maxim, puterea maxim disipată, tensiune drenă-sursă şi rezistenţă în conducţie, fiindcă pentru aceşti parametri sunt destui echivalenţi.

Dacă e bun (puţin probabil totuşi) lipeşte-l la loc, deşi va fi cam dificil cu lipitul drenei, care e conectată la capsulă şi necesită putere mare la letcon.Acolo ar trebui staţie cu aer cald.Dar am lipit ocazional la nevoie capsule şi cu pistolul, ţinând ansa între cablaj şi capsula tranzistorului şi încălzindu-le simultan apoi suprapunându-le rapid.Dar e dificil şi riscant aşa.

Link spre comentariu

@validae vreau sa iti mulțumesc  pentru tot ajutorul, susținerea si timpul pe care l-ai acordat ca sa ma ajuți sa rezolv această problemă. 

 

Am măsurat mosfetul cu multimetrul si nu era ars. 

M-am chinuit cam o ora să-l lipesc înapoi cu o stație low cost dar placa fiind lipită de radiator fludorulse racea foarte repede. 

Totuși am reușit să-l lipesc la un service de telefoane din apropiere cu  o statie cu aer cald, dar si acolo destul de greu din același motiv că placa e lipită de radiator. 

L-am instalat pe masina si FUNCȚIONEAZĂ. 

 

Mulțumesc mult încă o dată și îți doresc multă sănătate și toate cele bune.  

 

60TTmgmy_20211120_141756.jpgX14gRs8r_20211120_141720.jpg

Link spre comentariu

Bine ca nu a fost de renault....La modelul din pozele de mai sus, parca ai mai avea ce sa schimbi ca sa iti faci de lucru. La ala de renault, il deschizi, te uiti pe placa si ii pui capacul la loc.

Link spre comentariu

Eu ma declar mulțumit ca a ținut pana acum si va mulțumesc mult înca o data pentru ajutor.

Este totuși cel original iar masina este din 2003...

Am avut si noroc pentru ca l-am gasit, mai ales ca era in circuit si era si bun, iar drena era foarte aproape de placă si nu era vizibil ca ar fi fost desprinsă. 

 

Totuși,  de curiozitate, dacă nu reușeam să lipesc drena pe placa direct, ar fi funcționat dacă o legam de placă printr-un fir tras din pinul scurt, cel taiat din fata ? (Am vazut ca pinul scurt, cel tăiat e tot drena) deși nu stiu ce fir ar fi trebuit sa leg sa tină 56A cat are in specificații mosfetul acesta.

Doamne ajută si spor la reparații tuturor ! 

 

Editat de Livand
Completare solutie conectare drena
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări