Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Conversie motor trifazic la monofazic


VictorStoica

Postări Recomandate

Buna ziua!
am un motor trifazat pe care as vrea sa il folosesc in monofazat. am citit despre acest subiect pe forum, am consultat tabele si formule de calcul pentru condensator si am ajuns la concluzia ca este nevoie de 45uF condensatorul de lucru si 80uF condensatorul de pornire. cu cei doi condensatori conectati motorul se invarte, isa foarte incet (aproximativ o tura in 6 secunde) este de mentionat faptul ca motorul este in sarcina, nu stiu cat de mare este sarcina pentru ca e destul de greu de dat jos motorul din suport. este vorba de o masina de jantat\dejantat si are cateva angrenaje de miscat acel motor.

in orice caz, am observat ca acest motor mai are o infasurare si nu imi dau seama la ce este buna, sau daca este nevoie sa folosesc acea infasurare. infasurarea intra in cutia de legaturi prin partea de jos, se poate observa in imagini. eu am facut abstractie de ea, si am folosit cele 3 bobine in triunghi, dar motorul s-a invartit foarte incet...

are cineva idee la ce ar fi bun acel bobinaj? o sa lsa o schema cu configuratia initiala a motorului in regim de lucru
si daca se poate sa il fac sa functioneze la 220V fara convertizor?
multumesc!
 

https://ibb.co/HB8ntPQ

https://ibb.co/wYf9cxY

https://ibb.co/WBsg7yL

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • VictorStoica

    5

  • validae

    2

  • bcristian

    1

  • pop_ady44

    1

Top autori în acest subiect

Dar acel motor era deja pe dispozitivul de depresat jante sau l-ai luat din altă parte ? Greu de spus doar din imagini cum ar fi corect să-l conectezi, dar din ce văd acolo numai conexiune triunghi nu e.Dacă se învârte aşa greu, cred că una din conexiuni frânează, deci e o eroare de conectare.Cel mai bine ar vedea cineva la faţa locului ce e de făcut, trebuie fazate înfăşurările corect şi prima dată încercată pornirea doar în gol.La puterea de 550W nu cred că poate porni pe monofazat în sarcină, dar depinde şi cât de mare e sarcina.....

Link spre comentariu

da, motorul era acolo de la bun inceput. daca folosesc trifazat, functioneaza fara probleme.

in imaginile anterioare este conexiunea stea care functiona in trifazat, am repozitionat lamelele de cupru ca sa realizez conexiunea stea, si am legat doua condensatoare (45uF + 80uF), o sa las o imagine. 

este pofibil sa nu fie fazate infasurarile daca functioneaza in trifazat?

stiu ca ar fi trebuit pornit in gol, din pacate este conectat la un reguctor care banuiesc ca are si ulei in interior, si este lipit de motor cu silicon si strans in suruburi. daca chiar e nevoie il pot desface, cu toate ca as prefera sa evit asta.

 

m-am gandit ca este pofibil sa fie frana electeomagnetica, doar ca acea infasurare este deconectata pur si simplu din circuit atunci cand este oprit motorul (are un comutator care face treaba asta) iar cand motorul este oprit, infasurarea este deconectata, ramanand doar acei trei condensatori de aproximativ 100n.

 

https://ibb.co/x1Z81VX

IMG-20211114-172830

Link spre comentariu

Aia e o frana, scrie pe etichetam ultimul rand. Probabil ca actioneaza cand nu e alimentata, ca sa opreasca mai repede motorul cand i se ia alimentarea. Schema din poza 3 se potriveste cu presupunerea asta.

Dupa schema, e actionata la 380V. Nu stiu daca la 220V va decupla.

Link spre comentariu

am inteles acum. si chiar are logica sa fie o frana avand in vedere aplicatia, era bine sa fi incercat sa traduc din germana... multumesc!

exista mari sanse sa ramana frana cuplata avand in vedere ca motorul s-a invartit cu proximativ o tura in 6 secunde

vreo idee cum as putea sa incerc sa o decuplez la 220V?

Link spre comentariu

Dacă e frână decuplată prin alimentare la 380V, nu va decupla corect la 230V şi nu vei putea folosi motorul în sistem monofazat.Ar trebui deblocată mecanic şi văzut dacă asta nu afectează cumva funcţionarea presei.

Link spre comentariu

da, asta ma gandesc si eu, ca ramane frana blocata...

o sa curat marcajul motorului sa vad exact ce e acolo si revin cu detalii

am sa pun si aparatul de masura pe bobinaj sa vad ce indica

Link spre comentariu

Scrie clar frana 4Nm (cuplu de aplicat) alimentata la 220V, curent 0.23A...

Trebuie alimentata pentru a decupla axul.

Aplicatia e de cuplu constant ba chiar cu cuplu mai mare la pornire... artificiile cu condensatoare reduc destul de mult cuplul de pornire cat si cel de regim.

Cu un convertizor de frecventa SH, cu alimentare monofazata, iesire 3x230V si corect programat va functiona fara probleme si fara sa riscati sa ardeti motorul.

 

 

Link spre comentariu

va dau dreptate, stiam ca o sa piarda cuplu motorul, dar speram sa rezolv mai ieftin.

frana trebuie sa existe pentru ca altfel masina o sa mearga din inertie, si asta nu e de dorit...

am sa caut convertizor. 

are cineva vreo recomandare?

 

Acum 19 ore, mcxc a spus:

Intr-e mijlocul stelei si orice faza sunt 220V. Deci frana este la 220V, dat la turatii, pe eticheta, apare ceva ce nu inteleg: 8.6/1360 sau360? cate fire vin din bobinajul motorului?

 

este 1360 acolo, am curatat mai bine marcajul de pe motor iar acum se vede

 

https://ibb.co/QkfhYHc

 

Acum 18 ore, Barbu Andrei a spus:

Cam rar frana alimentata direct din retea fara redresare. Eu as banui ca este vreo protectie termica. Pune aparatul de masura si vezi ce da.

 

are 240 Ohm bobinajul de la frana, si consuma cam 200 mA

 

si ca sa vin cu deznodamantul:

intr-adevar acel bobinaj era o frana, care nu isi mai facea treaba de multa vreme pentru ca era gripata. dar motorul, alimentat in trifazat avea destul cuplu sa invarta.

am eliminat complet acea frana, si am alimentat motorul in monofazat. se invarte fara probleme, iar lipsa de putere nu se simte de moment ce am eliminat frana. partea buna este ca nu se invarte din inertie decat foarte putin, insesizabil.

multumesc mult pentru ajutor!

 

https://ibb.co/2y6sm7p

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări