Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

inlocuire acumulatori NiCd cu Li-ion autofiletanta Bosch PSR 14,4


Postări Recomandate

Va salut,
Am o autofiletanta marca Bosch PSR 14,4 care are acumulatorul dus si cum acumulatori NiCd sunt cam scumpi as vrea sa-i inlocuiesc cu Li-ion(poate la fel de scumpi dar macar poate tin mai mult timp avand in vedere ca nu o folosesc zilnic).

Ma gandesc sa pun 4 celule in serie de tipul MOLICEL INR18650-P26A, cu un BMS 4S40A de genul 4S 40A Li ion Lithium Battery 18650 Charger PCB BMS Protection Board with Balance For Drill Motor 14.8V 16.8V Lipo Cell Module|protection board|18650 protection boardbattery protection board - AliExpress

 

Ca si sursa ma gandeam la ceva de genul 2 in 1 XL4015 5A Adjustable Power CC CV Step down Charge Module LED Driver Voltmeter Ammeter Constant current constant voltage|Integrated Circuits| - AliExpress

 

Ce nu imi este foarte clar(desi am scris mai sus ce as folosi):

- modulul BMS are doar rol de echilibrare a incarcarii(limiteaza in vreun fel curentul de incarcare)? Adica, este obligatorie folosirea unei surse CC-CV pentru alimentarea acestui BMS? Sau se poate folosi orice sursa de 16,8V?

- am mai citit ca BMS-ul(nu neaparat cel care l-am pus eu mai sus) realizeaza si protectie la descarcare sub 2,4V(sa zicem). Cum se realizeaza acest lucru avand in vedere ca punctele de conectare la acumulatorului(0-16,8V) este acelasi cu punctele de conectare ale motorului(-+)? Sau am inteles eu gresit aceasta protectie?

- este nevoie ca BMS-ul sa aiba curentul de descarcare 40A sau pot lua si la 10A sa zicem? el incarca acumulatorii la curent mult mai mic 2,6A sa zicem. Pentru ce are nevoie de 40A? Alimentarea motorului se face prin BMS sau direct de pe bornele acumulatorilor?

Cred ca ceva imi scapa in toata treaba asta :) si local nu am cine sa ma lamureasca. Imi cer scuze daca intrebarile par banale.

Va rog sa-mi spuneti si ce parere aveti despre acumulatorii pe care as vrea sa-i folosesc si poate ma lamuriti unde gresesc cu logica de mai sus :)

Multumesc

 

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 21
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

La șurubelnițe pe care o ai îți trebuie grupuri de minim 3 acumulatori în paralel de tipul pe care l-ai ales tu ca sa reziste cel puțin cit ceilalți. 

Eu am spus la toată lumea care m-a intrebat sa pună acumulatori Ni-Cd dacă aia erau originalii pt ca trebuie încărcător special dedicat, trebuie BMS, trebuie protecție termica (puține BMS-uri au protecție termica iar dacă tragi ceva mai tare cu era se por supraincalzi acumulatorii și lua foc-exploda). Pe final ieși de 2-3 ori mai scump decit schimbi d doar celulele. 

Am mai mulți acumulatori defacuti cu celule Ni-Cd de 2000-3000mA si au pretat foarte bine dupa, dar treaba ta. 

Am enumerat mai sus cerințele dacă ramii pe Li-Ion. Motorul la o șurubelnita electrica poate trage și peste 35A în unele situații și trebuie ca acumulatorii sa poată suporta acel curent de descărcare. 

Link spre comentariu

Multumesc de răspuns. 
Sa pun o configurație 4s3p este exclus pentru ca efectiv  nu este loc. Poate 4s2p ar încăpea dar la ce preț au ies cel puțin dublu la preț, deci slabe șanse și la varianta asta. Eu am crezut ca ar ajunge curentul debitat de celulele astea.

Editat de dan_b11
Corectat
Link spre comentariu

Poti pune eventual "INR21700-40T" (Samsung) sunt putin mai mari ca cele 18650 si mai scumpe insa poti trage 45A din ele atat timp cat nu depasesc 80 de grade, eu din astea am pus si doar o singura celula. Cat o sa tina nu stiu, este autofiletanta secundara pe care o folosesc mai rar pentru treburi usoare, am schimbat 2 randuri de NiCd si intr-un final am ajuns sa pun li-ion pentru ca nu am gasit NiCd de calitate.

 

Legat de BMS cele chinezesti sunt mai mult pentru o extra protectie (scurt si descarcare excesiva ) la incarcare nu prea am incredere ca se face balansare corecta si pentru asta eu incarc acumulatorul cu incarcator dedicat ( ImaxB6). Este nevoie de BMS 30-40A pentru ca autofiletanta este alimentata prin BMS ca sa functioneze sistemele de protectie si atunci BMS-ul trb sa faca fata la curentul cerut de motor care nu este chiar mic cand il pui la lucru sau cand este blocat de tot ( stall current).

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Celulele de la Samsung sunt sensibil mai scumpe(INR21700-40T), o sa mai studiez. Legat de NiCd, am aceeasi indoiala. Am vazut preturi intre 8 ron/buc si 20 ron/buc cu capacitati intre 1300 mA si 3000 mA(nu stiu astea de 3000 de mA daca chiar au aceasta capacitate).

 

Legat de BMS, asa era si logica mea ca ar trebui sa se alimenteze motorul prin el. Sa inteleg atunci ca pe bornele plus si minus se alimenteaza pentru incarcare iar alimentarea motorului se face tot de la bornele plus si minus cand este in autofiletanta? Practic asta nu intelegeam eu.

Link spre comentariu

Am gasit urmatoarea varianta de la MOLICEL, INR-21700-P42A.

aici Molicel P42A 21700 Battery | Global Hubb e 40 ron bucata

aici Molicel P42A 21700 4000mAh 45A High-drain Battery (e-fum.ro) e 70 de ron bucata.

aici NKON | Molicel INR21700-P42A 4000mAh - 45A - 21700 & 20700 - Li-ion - Rechargeable batteries e 6 euro bucata.

 

A comandat cineva de pe primul link? Pe tme nu am gasit.

Sper sa nu se considere reclama.

Multumesc

 

Link spre comentariu
1 oră în urmă, dan_b11 a spus:

Celulele de la Samsung sunt sensibil mai scumpe(INR21700-40T), o sa mai studiez. Legat de NiCd, am aceeasi indoiala. Am vazut preturi intre 8 ron/buc si 20 ron/buc cu capacitati intre 1300 mA si 3000 mA(nu stiu astea de 3000 de mA daca chiar au aceasta capacitate).

 

Legat de BMS, asa era si logica mea ca ar trebui sa se alimenteze motorul prin el. Sa inteleg atunci ca pe bornele plus si minus se alimenteaza pentru incarcare iar alimentarea motorului se face tot de la bornele plus si minus cand este in autofiletanta? Practic asta nu intelegeam eu.

 

Celulele se leaga la terminalele notate 0V/4.2V/8.4V/etc, motorul este alimentat de la bornele notate cu + / -. Incarcarea se face tot la bornele +/- insa cum ziceam eu nu prea am incredere ca se incarca corect prin acel BMS asa ca pe langa bornele +/- am scos si un mic conector de la terminalele 0v/4.2v/8.4v/etc pentru a le incarca ca un incarcator dedicat.  Unele BMS uri au terminae separate pentru incarcare descarcare, in cazul acesta motorul se leaga la +/- notat cu "Discharge" si incarcarea la +/- notat cu "Charge" dar mai rare bms-uri de genul acesta pe la chinez.

Link spre comentariu

Motorul sigur poate suporta tensiunea celor 4 celule serie? Nu am avut in fata acumulatori NiCd pentru filetante si nu stiu cum variaza tensiunile pe elementi spre deosebire de LiIon. Tensiunea nominala de 3.6V din datasheet la LiIon e deja tensiunea la care acumulatorul cam trebuie incarcat. El incarcat complet are putin peste 4V rezultand o tensiune de 16V pe grupare spre deosebire de 14.4V. Sau de asta se ocupa BMS-ul? (da, stiu ca tensiunea scade in sarcina)

 

De ce nu un acumulator "gata facut"? Spre exemplu Parkside si MyProject folosesc celule Samsung pentru acumulatori. Am prins acumulator de 20V si 2A MyProject si cu 50 de lei la reducere in Kaufland. In banii aia ai 5 celule (si BMS-ul aferent pe care din pacate nu cred ca il poti folosi pentru situatia data).

Link spre comentariu

BMS-ul nu limitează curentul de încărcare, el limitează doar tensiunea maximă de încărcare şi decuplează sarcina când curentul depăşeşte valoarea maximă setată.Curentul de încărcare e limitat de sursa folosită, dacă are opţiunea de limitare în impuls, sau printr-o simplă rezistenţă înseriată.

Motorul suportă o tensiune ceva mai mare, dar curentul de vârf tras de el la acea tensiune poate depăşi pe cel maxim admis de MBS, acesta putând intra în limitare instantaneu la sarcini mari.Dar asta se întâmplă numai dacă şi celulele folosite suportă acel curent iniţial, altfel rezistenţa lor internă va face ca tensiunea să scadă rapid.

Link spre comentariu
Acum 3 ore, bmwh548 a spus:

Motorul sigur poate suporta tensiunea celor 4 celule serie? Nu am avut in fata acumulatori NiCd pentru filetante si nu stiu cum variaza tensiunile pe elementi spre deosebire de LiIon. Tensiunea nominala de 3.6V din datasheet la LiIon e deja tensiunea la care acumulatorul cam trebuie incarcat. El incarcat complet are putin peste 4V rezultand o tensiune de 16V pe grupare spre deosebire de 14.4V. Sau de asta se ocupa BMS-ul? (da, stiu ca tensiunea scade in sarcina)

 

De ce nu un acumulator "gata facut"? Spre exemplu Parkside si MyProject folosesc celule Samsung pentru acumulatori. Am prins acumulator de 20V si 2A MyProject si cu 50 de lei la reducere in Kaufland. In banii aia ai 5 celule (si BMS-ul aferent pe care din pacate nu cred ca il poti folosi pentru situatia data).

Nu am masurat in ultimul timp cat avea acumulatorul NiCd incarcat dar sunt sigur ca era peste 14,4 V(masurasem cand am schimbat celulele la un acumulator acum cativa ani). O sa-l incarc pe cel bun sa vad. De cei din Kaufland am aflat si eu zilele astea insa se pare ca prea tarziu.

Nu imi este urgent, dar daca tot am gasit cate ceva pe net am zis sa vad si ce pareri mai au si altii.

Multumesc inca o data pentru sfaturi.

 

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Am 3 acumulatori myproject de 20v 2A foarte puțin utilizați care pur și simplu refuză să se mai încarce. Încărcătorul (am încercat și cu un al doilea încărcător și la fel!) rămâne pe verde ca și cum nu-i sesizează. Vă rog să mă ajutați cu un sfat despre cum pot remedia situația? Mulțumesc.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări