yo3fhm Postat Septembrie 5, 2021 Partajează Postat Septembrie 5, 2021 Buna ziua, A incercat cineva sa construiasca un sistem prin care sa poata verifica functionarea motorasului pas cu pas care echipeaza clapeta de acceleratie de la Dacia Logan (si nu numai) ? As vrea sa il pot actiona separat, ptr. a vedea daca sunt probleme in functionarea lui sau nu. Modelul respectiv are cod RENAULT 7701206370, dar mai este fabricat si de altii : OEM/AFTERMARKET ERA 556038, HOFFER 7514040, MAGNETI MARELLI 820003354010, MASTER-SPORT 0951774PCSMS, MAXGEAR 580039, MEAT & DORIA 84040, METZGER 0908024, STANDARD 14861, VEMO 46770023, VDO D95177 Cele mai cunoscute si cumparate sunt in general RENAULT si VDO. Motorasul respectiv are un conector cu 4 pini. Nu am folosit niciodata pana acum motoare pas cu pas si nu am deloc experienta cu ele. INFO strict pentru cei care nu au idee despre ce face MPP-ul respectiv: Motorasul pas-cu-pas regleaza turatia motorului la relanti, atunci cand clapeta de acceleratie este inchisa. Practic, el lasa sa treaca o cantitate suficienta de aer pentru mersul motorului la relanti. MPP este actionat de ECU (calculatorul de bord) si inchide/deschide un orificiu prin care patrunde aerul in motor, pe langa clapeta de acceleratie. MPP are un con pe ax (axul e filetat cu pas mare) care se misca inainte-inapoi cand este actionat MPP. Conul obtureaza partial orificiul de pe langa clapeta de acceleratie, permitand astfel reglajul turatiei (la relanti) a motorului, in plaja 600-1500rpm. Daca MPP se gripeaza sau se defecteaza, turatia la relanti poate urca sau oscila in jurul valorilor de la 1500 si pana chiar peste 2000rpm. La Logan, pozitia clapetei de acceleratie este citita de un potentiometru si livrata apoi catre ECU, care dozeaza cantitatea de benzina injectata si in functie de cat a apasat soferul pedla de accelaratie (practic, de pozitia clapetei). Intrucat la Logan, MPP-ul e o piesa care se defecteaza relativ des, iar eu sunt Stan patitul, as fi curios sa pot testa motorasele de acest tip. Am deja 2 pe care le-am pus deoparte si chiar vreau sa vad daca au probleme sau pur si simplu, trebuie doar curatate si gresate. Cu multumiri, C. Link spre comentariu
Mircea Postat Septembrie 5, 2021 Partajează Postat Septembrie 5, 2021 (editat) Daca are 4 pini, este bipolar. Se poate construii o punte (dubla) si testa, sau se cumpara un modul din China. Modele DRV88xx legate la un Arduino sau similar. Altfel, batranul L298 + L297 tot din China, si nu mai folosesti nici un controller. Editat Septembrie 5, 2021 de Mircea Link spre comentariu
grosu99 Postat Septembrie 7, 2021 Partajează Postat Septembrie 7, 2021 Nu cumparati module ieftine.Cand schimbati modulul scrie pe el ce firma l-a facut ! Al meu parca a fost VDO.Sefu a luat altceva ,de vreo 80 de lei si l-am schimbat de 2 ori...niste porcarii.In general costa peste 200 de lei.Chiar si cel Renault este facut tot de VDO,scrie pe el ! Link spre comentariu
validae Postat Septembrie 7, 2021 Partajează Postat Septembrie 7, 2021 Cerinţa topicului era un circuit care să testeze motoraşele suspecte.Un circuit simplu ar fi ceva de genul: https://www.simplemechatronics.com/steppermotortester Link spre comentariu
yo3fhm Postat Septembrie 8, 2021 Autor Partajează Postat Septembrie 8, 2021 Buna ziua, Multumesc pentru sugestii, atat ptr schimbarea motorasului (spre rezolvare practica) cat si pentru testare. Referitor la testare, am gasit ceva si mai simplu, voi reveni cu un link dupa ce voi testa sa vad daca functioneaza. Ma documentasem in prealabil pe MPP-urile ptr Logan si da, am descoperit ca VDO e redutabil ca fiabilitate, asadar confirmarea colegului grosu99 e binevenita. Totusi, inainte de a cheltui banii pe un VDO (170-200 lei), am de gand sa verific ce motive ar avea sa nu functioneze corect. O fi gripat, o avea vreun defect survenit in timp, etc. Si spun asta, ptr ca in 2019 am schimbat clapeta de acceleratie cu totul, montand una pe care service-ul mi-a prezentat-o Renault, cu corp din antimoniu sau aluminiu (nu stiu exact). Evident, n-am avut de unde sti ce motoras o fi echipat noul corp de clapeta. Ramane de vazut - si de aceea as vrea sa le pot testa manual, ca sa vad cum se comporta. Promit ca voi reveni cu amanunte in momentul in care voi avea ceva de prezentat. Pana atunci, nu ma deranjeaza nici un fel de alte sugestii sau comentarii ! Numai bine, C. Link spre comentariu
sesebe Postat Septembrie 8, 2021 Partajează Postat Septembrie 8, 2021 Eu am avut probleme cu ECU-ul. Nu mai controla bine MPP-ul. La Clio pe care l-am avut motorașul se verifica simplu: scoteam motorașul afara și puneam contactul fără sa pornesc motorul. La punerea contactului se mișcă pistonul foarte puțin dar cind luam contactul se musca vreo 2-3 mm, dacă motorașul era bun. Link spre comentariu
grosu99 Postat Septembrie 9, 2021 Partajează Postat Septembrie 9, 2021 In timp,din cauza murdariei,posibil si din cauza materialelor proaste apare o intarziere in actionarea mpp .Asta produce o reactie in sistemul de reglaj care duce de multe ori la oscilatii de turatie,blocaje la anumite turatii,etc. Nu stiu daca se poate desface motorasul sau tot ansamblul pentru curatare. Link spre comentariu
yo3fhm Postat Septembrie 9, 2021 Autor Partajează Postat Septembrie 9, 2021 Acum 15 ore, sesebe a spus: Eu am avut probleme cu ECU-ul. Nu mai controla bine MPP-ul. La Clio pe care l-am avut motorașul se verifica simplu: scoteam motorașul afara și puneam contactul fără sa pornesc motorul. La punerea contactului se mișcă pistonul foarte puțin dar cind luam contactul se musca vreo 2-3 mm, dacă motorașul era bun. Buna "depozitie" ! Macar stiu la ce sa ma astept. M-am gandit si eu sa nu ma mai complic si sa testez motorasul direct, dar am zis ca ar fi OK sa am si ceva pe masa, ptr situatia in care mai testez si altele. Acum 14 minute, grosu99 a spus: In timp,din cauza murdariei,posibil si din cauza materialelor proaste apare o intarziere in actionarea mpp .Asta produce o reactie in sistemul de reglaj care duce de multe ori la oscilatii de turatie,blocaje la anumite turatii,etc. Nu stiu daca se poate desface motorasul sau tot ansamblul pentru curatare. Din ce am discutat pana acum, se pare ca MPP e capsulat si nu-l poti desface fara sa-l distrugi. Personal, n-am verificat. Dar te asigur ca daca imi pica unul defect in mana, o sa-l disec si voi pune si poze. Hi. Corpul clapetei de acceleratie se poate curata fara probleme, asta am vazut-o deja. Cineva de la Renault mi-a spus ca motorasul de pe corpul original al clapetei (acum am unul schimbat in urma cu 3 ani) ar putea fi mai bun decat cel nou. Hi. Ramane sa o caut pe cea veche si saptamana viitoare ma voi convinge. Va tin la curent ! Merci, C. Link spre comentariu
sesebe Postat Septembrie 9, 2021 Partajează Postat Septembrie 9, 2021 Este cu pedala electronica sau cu cablu? La mașina mea clapeta era cu cablu iar motorașul era doar pt ralanti. La pedala electronica, fără cablu, motorașul face controlul conținu complet la clapeta și se pot identifica unele probleme pe baza la asta. Link spre comentariu
yo9gcc Postat Septembrie 9, 2021 Partajează Postat Septembrie 9, 2021 Așa. Este și la Logan,cablu la clapeta și motorașul doar la relanti. Interesant cum se poate testa mpp, după cum cunosc eu defectele majore la el sunt blocarea pistonasului sau depuneri pe capul pistonului. Am avut și eu probleme cu el și rezolvarea a fost doar curățarea capului și a locașului din corpul clapetei, și acolo sunt depuneri care blochează culisarea corecta a pistonului. Cred că singura verificare a lui este doar partea electrica, nu cred că are vreun senzor să citească poziția pistonului la o anumita comanda. El primește comanda sa fie într-o anumită poziție dar din cauza depunerilor pe capul conic nu lasă să treacă aer cat trebuie, ori mai puțin ori mai mult. Link spre comentariu
sesebe Postat Septembrie 9, 2021 Partajează Postat Septembrie 9, 2021 El nu primeste comanda sa fie intr-o anumita pozitie ci sa deplaseze pe o anumita distanta pistonasul. Fiind motor stepper deplasarea este direct proportionala cu nr de pasi. Algoritmul, cel putin la masina mea, este sa impinga pistonasul mult inainte pina cind blocheaza complet aerul si apoi sa-l traga putin inapoi. Asta se face pe secventa de calibrare. Este impins pina la blocare (si putin peste dar deplasarea este blocata) iar apoi retras putin cit sa aiba aer la pornire. Link spre comentariu
t0rquemada Postat Septembrie 11, 2021 Partajează Postat Septembrie 11, 2021 Cel mai simplu direct din diagnoză (ideal CLiP)... ai și feedback Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum