Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Tensiune din PWM


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

Acum 1 oră, Gilbert Sparios a spus:

 

 

referitor la 10Hz. sunt curios si eu ce ar răspunde Eberspächer si Webasto la aceasi întrebare. Ambele firme folosesc acești doar 10Hz...

 

Oare chiar sa fie prosti ambii producători? 

 

Tu chiar crezi ca producătorii nu știu exact ce se intimpla acolo? Acel sistem este astfel implementat ca să asigure o anumita durata de viata pt bujie și în plus este optimizat luni de zile pe tesbench. 

Gindeste-te ca ei nu au interesul sa facă ceva foarte complex și care sa tina veșnic.

Altfel se pune problema cind faci tu ceva pt tine.

Aici nu ar trebui sa se pună problema de simplitate ci de fiabilitate asigurata cu testare cit mai putina pt ca tu nu ai posibilitatea sa testezi cum testează un producător auto.

Tu trebuie sa asiguri fiabilitatea din concepția schemei nu din testarea foarte complexa ce elimina eventualele erori și probleme de funcționare. 

Asa ca nu-i mai da înainte ca un mare producător de ECU-uri auto a ales o anumita soluție tehnica și aia este cea mai buna. Nu! Aia este de cele mai multe ori cea ma ieftina ce asigura funcționalitatea dorita. 

Aproape întotdeauna se poate găsi o soluție mai buna dar va fi mai scumpa. 

 

Editat de sesebe
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 25
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Gilbert Sparios

    9

  • iop95

    4

  • cimitavita

    3

  • Stefan

    2

Top autori în acest subiect

După 25 ani de lucrat în asm, înveți chestii care nu se găsesc în manuale. De pildă cum să eviți să faci calcule și cât de diferită e matematica binară de cea zecimală. Pentru viteză mai mare umblu cu toate variabilele direct in format binar. Doar la afișare fac conversia în zecimal cu rutini foarte rapide, deci e imposibil ca un compilator să facă un cod asm mai rapid decât un om. Presupunând că acel om știe asm. 

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Gilbert Sparios a spus:

probabil are eu nu am găsit. Bujia este BERU GH001. in afara de dimensiuni, tensiune si curent consumat.. nu am găsit altceva. 

 

de curent vorbind la tensiunea nominala, oricâti Amperi furnizezi bujiei ea nu va înghiții mai mult de 8A. nu e problema de curent, adică la o bujie nu trebuie limitat curentul. cum nici la un bec nu limitam curentul chiar dacă primește același curent de 240A, va consuma cât e calculat. de exemplu 5W (0.41A)

 

cel puțin asta știu eu. 

 

 

referitor la 10Hz. sunt curios si eu ce ar răspunde Eberspächer si Webasto la aceasi întrebare. Ambele firme folosesc acești doar 10Hz...

 

Oare chiar sa fie prosti ambii producători? 

Super tare explicatia cu curentul... doar ca din cate stiu curentul e determinat de sarcina daca sursa nu are control pe curent.

Bujia asta e compusa din doua rezistente, una de incalzire si una de "control" care are caracteristica tip PTC, adica ii creste rezistenta cu temperatura.

N-am gasit o fisa tehnica detaliata si nu stiu cum faceti proiectare fara sa stiti toate datele tehnice... dar e clar ca la rece rezistenta totala este mai mica fata de cea la cand corpul bujiei si implicit rezistenta de control atinge cateva sute de grade.

Rez mica la rece este dorita pentru a avea un curent care sa asigure incalzirea rapida, apoi se poate reduce curentul (prin cresterea rez de control) pe faza de mentinere a temperatura de operare.

Nu stim clar ce reprezinta curentul de 8A... de start sau de operare la cald - tind sa cred ca acesta ar fi iar la rece curentul e mult mai mare.

Problema este ca alimentezi bujia cu 12V in loc de 8V...chiar daca pentru 6.5ms. Deci curentul e cu 50% mai mare si duce la distrugerea rezistentei sau punctelor de lipire.

Cei care opereaza la 10Hz au cel mai probabil limitare de curent... adica nu masoara aproape degeaba tensiunea pe bujie si nici nu fac calcule PWM... tot degeaba ci masoara si limiteaza curentul.

 

BTW, acel 0.05 ce vrea sa insemne? Rezistenta bujiei e 0.05ohm?! Greu de crezut ca e valoarea corecta...

Editat de iop95
Link spre comentariu

Rezistenta bujiei la rece este cam 0.5R-0.6R la cald 1-2R. Am vazut ca am notat gresit acolo.

In lipsa acelei fise tehnice, pe care nu cred ca exista la vreo bujie din comert, am optat pentru a copia motamo partea de comanda si soft din ECU original.

 

dupa cum spunea @sesebe am copiat o treaba facuta sa tina cat tine.

acum deja nu mai am ce-i face e facut cablajul. i-am facut un softstart care sper sa-i asigure cat de cat o viata mai lunga.

daca o sa am probleme in continuare, va trebuii sa refac la vara partea de logica din ECU.

 

Totusi, ma intreb ce diferenta va fi masurand pe bujie sau pe tensiunea de intrare daca oricum voi avea tensiunea de intrare pentru fiece timp scurt... Bineinteles in conditia in care firele sunt suficient de groase si sunt pentru a nu limita curentul prin conductor sau altceva. Sa fiu sincer de-asta nu m-am mai "complicat" sa citesc tensiunea in momentul actionarii direct de pe bujie, in contextul in care pentru acel scurt timp va aparea exact tensiunea de intrare. Hai sa zicem cu foarte putin mai mic, dar nu mai mare.

 

Limitare de curent nu cred ca fac Ei, deoarece bujia nu trece prin vreun shunt sau altceva..

doar daca n-au calculat cumva traseul ... pe masa..trebuie sa verific inca o data treaba asta.

 

Frecventa de operare as putea s-o schimb si-acum din soft daca ar mai ajuta la ceva...

Dar ce frecventa sa pun...sa incerc un 2KHz ? Va mai avea suficient curent ...? ma rig.. ma refer dacă mai ajunge la temperatura.. necesara cu calculul.. tensiunii de intrare. 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Mărește frecvența PWM la cel puțin 500Hz, dar modifica și programul astfel încât la prima pornire, tensiunea pe bujie să crească de la 0V până la tensiunea de funcționare a bujiei în 3-5 secunde. Rezistența de 10K prin care e comandat BTS432 e posibil să fie prea mare la frecvențe mai mari ale PWM și ar trebui micșorată.

În funcţie de timerul folosit, PWM-ul poate fi setat pe 8, 9, 10 sau 16 biti iar la mărirea treptată a tensiunii, asta e posibil să conteze. Foloseşte modul PWM fast care generează impulsurile asemănătoare cu TL494 sau cu circuitele din seria 384x. Modul "phase correct" cosmetizeaza impulsurile făcandu-le mai late.

Editat de cimitavita
Link spre comentariu
Acum 10 ore, Gilbert Sparios a spus:

Limitare de curent nu cred ca fac Ei, deoarece bujia nu trece prin vreun shunt sau altceva..

doar daca n-au calculat cumva traseul ... pe masa..trebuie sa verific inca o data treaba asta.

 

Frecventa de operare as putea s-o schimb si-acum din soft daca ar mai ajuta la ceva...

Dar ce frecventa sa pun...sa incerc un 2KHz ? Va mai avea suficient curent ...? ma rig.. ma refer dacă mai ajunge la temperatura.. necesara cu calculul.. tensiunii de intrare. 

Cu siguranta producatorul are fisa tehnica detaliata... dar nu e publica, probabil o da pe NDA doar la parteneri verificati...

 

Poate fac limitarea de curent folosind alt BTS/tranz "inteligent" cu valoarea Isc mai mica sau reglabila... sau prin alte metode, nu e musai nevoie de shunt.

 

Tensiunea medie nu depinde de frecventa... ci doar de factorul de umplere.

 

Problema e ca la frecvente prea mici, Ton poate fi prea mare pentru diverse sarcini/aplicatii; cum sarcina e pur rezistiva (neglijand fire si inductanta proprie mica), curentul creste aproape instant la valoarea Ubat/R, 12/0.5, adica 24A pentru 65ms... valoare care cel mai probabil duce la distrugerea rezistentei... in timp.

Cele 65ms sunt insuficiente pentru ca rezistenta de control sa creasca deci curentul va fi la aceasta valoare pentru cel putin 0.5 secunde (aprox. 10 cicluri de alimentare / pulsuri de 24A). Din acest motiv cred ca e nevoie de limitarea curentului.

O frecventa mai mare ar putea ajuta eliminand efectele din primele 5-10 cicluri (0.5-1s); 200-300Hz ar fi ok. Mai mult nu ajuta.

Cu limitare de curent, cei 10Hz sunt ok... ca de altfel orice alta frecventa mai mare.

 

Nu stiu detalii constructive... inteleg ca e un mare secret, dar poate sunt si alte cauze gen forte electrodinamice care in timp duc la ruperea firului/depunerii.

Link spre comentariu

habar nu am de ce au ales ei 8V,pentru ca orice alta bujie normala nu s-ar arde asa și garantat in 20-30 secunde de preheat ajunge unde trebuie. De-as găsi o bujie pe 11V normala cu măcar partea infiletata compatibila la con și lungime.. as scapă de stresul asta.. 

 

am un webasto model vechi cu bujie la 12V, are bujia de cel puțin 30 de ani și merge.. am una noua care.. nu cred că va ajunge in "pita" vreodată.. 

 

in fine. vă mulțumesc tuturor pentru gândurile voastre, parțial sunt lămurit. la vară.. repet proiectul dacă nu trec iarna.. 

Link spre comentariu

Tensiunea mai mica de 12V e aleasa pentru a permite intercalarea unui element de control sau cel putin o rez de limitarea care mai apoi ar putea fi pusa in scurt intr-o schema mai simpla cu relee... fara atata "control inteligent".

Probabil trebuie facut si un compromis rezistenta bujie/curent/tensiune de operare, functie de materialele alese.

Ar fi de dorit curenti cat mai mari, adica rezistente cat mai mici dar asta ar reduce prea mult tensiune de operare...

Link spre comentariu

In lipsa documentatiei implementarea poate fi gresita.  Inlocuieste tiristorul cu un releu si vezi daca se arde la fel. E posibil ca bujia sa aiba un numar limitat de cicluri pornit-oprit, iar trenul de impulsuri provenit de la pwm sa fie vazut ca opriri/porniri

Link spre comentariu
Acum 2 ore, daniels a spus:

Inlocuieste tiristorul cu un releu si vezi daca se arde la fel. E posibil ca bujia sa aiba un numar limitat de cicluri pornit-oprit, iar trenul de impulsuri provenit de la pwm sa fie vazut  opriri/porniri

 

in loc de high side switch sa pun releu zici..? fără pwm sau cu? pentru ca dacă las pwm o sa clantane de toată frumusețea iar dacă îl las deschis.. 2 secunde se arde bujia. 

 

de contorul bujiei nu stiam.. o fi ceva analog sau digital?.. 

Link spre comentariu

Nu are bujia niciun cotor de porniri, e vorba de numărul de şocuri de pornire pe care le suportă.Când o alimentezi în PWM cu frecvenţă mică, e ca şi cum i-ai da porniri repetate...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări