Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator PP EL84 -Lady M


Усилитель

Postări Recomandate

Acum 1 oră, icar a spus:

Si sunt suficienti 250 mA? La sistemul asta de bobinare, vrac, as suspiciuni de alaturare spire cu diferenta mare de tensiune.

Sa nu uitam ca pentru aceasta aplcatie droselul este un element pasiv serie,deci fara sa stiu exact ce rezistenta in DC are, aproximand ca ar avea in jur de 150 ohmi si la un curent maxim de 250mA pe capetele bobinei vom gasi o tensiune de maxim 37,5V,asadar intre prima si ultima spira vom avea o diferenta de potential de aproximativ 40V(37.5V),in consecinta  cred ca nu exista niciun pericol de strapungere,mai importanta este izolatia dintre bobina si miezul magnetic insa nici aici nu este cazul pentru ca se vede o carcasa pentru bobina foarte buna.La un diametru al sarmei de bobinaj de 0.3mm si o incarcare de 3A/mm^2 este un pic sub limita,adica 212mA,dar pentru o incarcare de 3.5A/mm^2 aveti exact un curent maxim admis de 250mA,insa avand in vedere ca este vb de un PP acest curent il veti avea numai cu amplificatorul la maxim!!!!

  L.E personal merg pe o densitate de curent al sarmei de bobinaj pentru drosele cu valoarea rezistentei on DC sub 150 ohmi,de 4A/mm^2,peste 150 ohmi o densitate de curent de 3A/mm^2 ar fi o alegere buna.

________________________________________________

Felicitari colegului  Усилитель pentru acest proiect,intr-adevar un proiect DIY ca la carte si facut cu pasiune!:31

 

Editat de OLIMPIU
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 185
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Усилитель

    50

  • icar

    23

  • merck

    21

  • Hoffmann

    10

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Terminat drosselul , are 46 Ohmi .Carcasa chiar este de calitate , era un traf 220/20V

iar bobinarea este pe 2 galeti ,mai intai stanga ,apoi partea dreapta ,deci protectie in plus.( distantare electro-sociala...:da    )    Are  numai 3H ,am ceva probleme cu strangerea urechilor de tabla ,as mai putea castiga putin .Oricum pe PCB am o punte redresoare ,si un filtru C-R-C cu 2x 220uF si R de 100 ohmi prevazuta din fabrica ,aici vin cu modificari.Puntea nu vine montata pe placa , tin alternativul mai la distanta ,oricum anodica dupa punte siliciu va fi filtrata bine C-R( L) -C  ,apoi trecuta prin tubul 5U8C .Droselul va veni in loc de R 100 ohmi/5W.Vad cum stau cu spatiul ,posibil sa mai pun inca un drosel in caz de nevoie ,intre cele 2 electrolitici dupa punte siliciu.

 

pt detectivi amatori : se vede in poza electromagnetul de Rostov : 50 ohmi +- 3 ohmi .

Pe mosorul ramas este putin fir .

 

( poate grosimea de 0.315mm ,sau puritatea cuprului de pe vremuri da rezistenta scazuta...)

Editat de Усилитель
Link spre comentariu

@OLIMPIU, foarte bine explicat, dizertatia este la fix, ca sa zic asa.  Eu spusesem doar ca nu agreez acest tip de bobinaj in general, nu faceam referire la cazul de mai sus.

Felul de a prezenta lucrurile abordat de Usiliteli, succes!, este exact pe placul modelistului ce mai zace, inca, in mine! 

 

 

Link spre comentariu

O mica observatie, in fapt reiterez o observatie facuta de catre @KISS si parca o confirmasem si eu pe undeva in urma unor masuratori ( cred... ).

Nu stiu cu ce masurati inductanta deci imi asum posibilitatea de a predica preotului si-mi prezint scuze in avans, insa masuratoarea trebui facuta intr-adevar la 50hz atat cat este frecventa retelei, altfel rezultatul este eronat.

Cred ( si ma refer acum la cei ca mine care nu au punti LC care sa masoare la 50hz inductantele ) ca mai ales in cazul unui drosel din asta se poate improviza o masuratoare de inductanta punand o sarcina pur rezistiva direct pe retea si inseriind droselul cu acea sarcina, un multimetru masoara curentul de sarcina, si un alt multimetru masoara tensiunea de la bornele droselului, facand raportul dintre cele 2 se obtine o impedanta la 50hz a acelui drosel, din ea se scade rezistenta masurata in DC cu ohmetrul, si ce ramane e reactanta inductiva din care se calculeaza inductanta disponibila la cei 50hz.

Probabil nu-i foarte precis, dar tot probabil este si ca e mai precis decat cu o punte LC care masoara la ceva khz sau si mai sus...

Zic si eu, nu dati cu parul :)

 

Link spre comentariu

@Marian, are dreptate, masurarea inductantei la 1KHz e departe de adevar tinand cont ca, in general, drossele lucreaza la 100Hz, redresare bialternanta. Diferenta de valoare a inductantei masurate la 50Hz si 100Hz e neglijabila., dar pe langa tensiunea alternativa aplicata trebuie adaugat si DC_ul la care se regleaza miezul. 

Pentru cine vrea sa aprofundeze subiectul pun un link:

http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/sbench101/#Inductance

Aparatul l-am construit acum cativa ani si, sincer sa fiu, chiar merita deoarece masuratorile se pot face la tensiunea nominala cu sau fara DC bias. O masuratoare a unei bobine cu miez de fier la alta frecventa decat cea nominala si cu o tensiune de test de sub 1V, care nu poate asigura inductia nominala in miez e uneori irelevanta. Exista, totusi, desi putine, aparate care pot masura cat de cat corect inductanta unor bobine cu miez de fier cu si fara bias, dar sunt scumpe. In nici un caz chinezarii sau firme no_name. Sunt si cateva metode de masura cu bias DC si tensiune AC, folosind doar ampermetrul, voltmetrul si eventual  osciloscopul, dar fac obiectul altui topic.

Link spre comentariu

Am zis sa nu mai intervin pe subiectul inductanta, sa nu poluam topicul colegului, dar...

Nu vorbeam de masuratea corecta a inductantei, ci de influenta ecranului asuprea ei. Adica, masuram inductanta unui traf de iesire si a unui drosel, fara ecran, cu aparatul HIX, care masoara in anumite conditii,  si avem valoarea ZET, apoi masuram aceeasi inductanta, cu acelasi aparat, in aceleasi conditii, dar cu un ecran din fier, si obtinem tot valoarea ZET. Asta pentru ca se zicea mai sus ca un ecran schimba,  semnificativ, valoarea inductantei. Asta era experimentul. Restul nu conteaza. 

Poate un moderator muta discutia despre inductanta vs ecran intr-un topic separat, ca-i pacat de munca omului!

Link spre comentariu
La 08.09.2021 la 8:06, Untold a spus:

Pentru un aspect satinat si foarte placut al aluminiului, tabla respectiva se poate fierbe in apa cu fosfat, eu am facut asa ceva pe vremuri, iese super. TImpul fierberii se stabileste dupa aspectul dorit. Asta dupa finisare cu smirghel fin pentru indepartarea tuturor zgarieturilor. Apoi, lac de protectie gen fixativ de par pentru cucoane.

Referitor la ecranele metalice (feroase) al trafurilor de iesire (nu si cel de alimentare), Dl. Lazaroiu zicea mai demult ca, pot modifica inductanta trafului, cel mai indicat pentru trafurile de iesire ar fi metalele neferoase, cum ar fi aluminiul, alama, cuprul, etc..iar asta se poate verifica usor prin masurarea trafului cu un L-metru cu si fara ecran metalic feros.

   Mentin afirmatia de acum cativa ani,vedeti cat de "atehnici" sunt cei de la Audio Note!!!

https://www.hificollective.co.uk/components/trans_output.html

...capacele din material magnetic se folosesc numai in cazul transformatoarelor de iesire low-cost fara prea mari pretentii,parerea mea!

...decat cu capace din material magnetic mai bine fara:

http://www.single-ended.com/Lagarto/el84se_diy.htm  cititi pe undeva pe la mijlocul prezentari,adica ce se vede in cea de a treia poza:

L.E inductanta trebuie masurata la frecventa de 50Hz sau 100Hz chiar si pentru probele cu sau fara capace,o inductanta masurata la o frecventa >=1000Hz nu poate fi concludenta pentru o bobina cu miez de fier si multe spire intrucat peste aceasta frecventa comportamentul inductorului tinde sa fie capacitiv,deci o masuratoare eronata,cu cat crestem frecventa de masura cu atat capacitatile parazite isi vor face simtita prezenta.

  Chiar ar fi bine si util sa deschidem un nou subiect pe aceasta tema!!

an-copper-shrouds-large-800_0.jpg

audio_note_248_copper_shroud_800.jpg

 

ECRAN TRAFO.png

Editat de OLIMPIU
Link spre comentariu

Realizat traful de filamente .Intrucat am avut spatiu la dispozitie , anodica venind pe alt traf , si avand doar  fir Cu em 1.7 mm ,l-am bobinat in mana ,a necesitat ceva efort.......( primarul a ramas cel original ) 

Asa ca am 5V pt 5U8C 

                      6.6V filament pt restul tuburilor cu priza mediana ce vine legat la masa.

 

Link spre comentariu

Total greşit ce spuneţi. Hammond-urile au ecran din fier şi nu sunt mediocre. Acest ecran de cupru de la Audionote ecranează undele radio şi atît, prea putin cele de joasă frecvenţă de 50 Hz. Ecranul de OL poate prelua din brumul de 50 hz de la traf-ul de reţea prin intermediul şasiului sau carcasei pe care este pus. În al doilea rînd calităţile lui magnetice sunt mai proasete decît a tablei cu siliciu şi GO deci influenţa asupra traf-ului nu e prea bună. Dar aceste lucruri se rezolvă uşor Între ecrane şi şasiu se pune o garnitură de plastic sau preşpan ceva mai gros şi suruburi non-magnetice şi între ecran şi tole o foaie de peşpan subţire sau plastic şi ai creat întrefierul între ecran şi tole şi influenţa lui e nesemnificativă. Şi ai obţinut un ecran mult mai bun ca cel de cupru , ecranind şi frecvenţel joase de 50 Hz. Şi ca să fii mai catolic decît Papa pui şi o bandă de OL, pe care ai lipit o foaie de hărtie, în jurul pachetului  de tole ca să fie ecranat total transflormatorul. Ecranul de OL e mai bun ca cel de cupru.

Link spre comentariu
1 oră în urmă, Dorel a spus:

Hammond-urile au ecran din fier şi nu sunt mediocre

Da, corect, sunt sub cele mediocre. 

1 oră în urmă, Dorel a spus:

 Ecranul de OL e mai bun ca cel de cupru.

Poti sustine aceasta afirmatie cu niste masuratori? (sau ceva documentatie)

Link spre comentariu

Dacă tu faci traf-uri de ieşrie mai bune ca Hammond şi la un preţ mai bun , da sunt mediocre.

Pot susţine afirmaţiile făcute. În anii 50-60 , perioada de aur a amplificatoarelor cu tuburi, cîte aveau ecrane de OL şi cîte de cupru?

Link spre comentariu

Poti compara Hammond cu  Lundahl, Sowter, AudioNote, Tango, Tamura, etc? Ca sunt poate mai bune decat Edcor, nu inseamna ca nu sunt mediocre. Ca nu avem noi bani decat de Hammond este alta mancare de peste. Eu sincer ma indoiesc ca specificatiile de la Hammond sunt adevarate. 

Tango se oboseste sa puna ecran magnetic:

37568685_1879334425514047_49905628647721

La Hammond (nu cele de acum 50 de ani) nu am vazut asa ceva:

Hammond1650NOne.jpg

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări