Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reducere tensiune


MRM

Postări Recomandate

Eu cu benzinara mea trebuie sa trec de zona hotel Europa plecind de acasă ca să ajungă temperatura aproape de normal. La cea veche deja era la normal cind ajungeam în Podu Ros .

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 69
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    11

  • MRM

    10

  • doru3160

    9

  • ionutdragos

    9

Top autori în acest subiect

Poate pt ca unii prefera sa traiasca periculos.

Cum spunea si Doru, cei cu adevarat interesati se ocupa de astfel de probleme vara nu cind incep sa inghete dimineata in masina.

Link spre comentariu

La rece, la ralanti masina consuma cat? 1-1,2l/h Poate ceva mai mult la motoare mai mari.

In 15m de mers la ralanti consuma deci 2-300ml, o nimica toata, si in cele 15min motorul se incalzeste suficient incat sa nu mai tremuri ( daca termostatul e bun ). 

Oricum e recomandabil ca la rece sa lasi masina pe ralanti macar 5 minute inainte sa pleci.

Parerea mea asadar este ca e o fita sa-ti pui incalzire suplimentara pe circuitul lichidului de racire, iti faci singur o multime de dureri de cap...

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Marian a spus:

 

Oricum e recomandabil ca la rece sa lasi masina pe ralanti macar 5 minute inainte sa pleci.

Parerile sunt împărțite. Unii spun ca nu e recomandat mai mult de 1...2 min, altii zic ca 5....10 min e mai bine.  Mai repede intra in regim un motor in sarcină, decât unul care stă. Atat am grija să nu-l turez cât e rece. Dieselul se simte in largul lui la mers extraurban. In oraș, nu prea rentează. Am avut timp 10 ani sa constat asta. Dar, asa cum am mai spus, nici iernile nu mai sunt ce au fost. 

Link spre comentariu

Nu vorbesc de la mine ci de la mecanici mai priceputi ca mine, si da, parerile sunt impartite, dar are sens sa-l lasi cateva minute pe ralanti de la rece, si nu vorbesc despre regimul termic ( desi sigur ca eficienta e optima la temperatura optima ), ci de ungere, la rece uleiul s-a scurs in marea lui majoritate in jos in baie, cand e rece afara uleiul e mai vascos dupa ce s-a racit, e bine sa-i lasi cateva minute sa-si faca motorul ungerea din plin peste tot pana sa-l pui in sarcina. 

Altfel cand e cald motorul ii dai cheie si-ai plecat la treaba.

Link spre comentariu

@ionutdragos, aruncă un ochi la aeroterma de la Renault Megane 2 dci, unele au încălzitor suplimentar pe traseul fluxului de aer , imediat după radiatorul din habitaclu. E mai eficient decât încălzirea lichidului de răcire. Legat de bujia incandescentă, eu am folosit pe Golf 2 diesel prin anii 2000… e in viața și acum. Am folosit un releu de 100A cu legături strașnice. Nu fierbe și nu face presiune. Cu 2 bujii poți încerca cele rapide înseriate. Și într-un caz și în celălalt este nevoie de alternator 100-120 A. Altfel, bateria probabil nu se încarcă suficient.

Link spre comentariu

Multumes tuturor pentru raspunsuri.

Referitor la siguranta in exploatare, ati ridicat niste problme reale, de siguranta, pe care partial cred ca le cunosteam..

Referitor la presiunea vaporilor care se pot crea cond folosim incalzitorul...cred ca vaporii formati prin fierbere la suprafata electrodului bujiilor se condenseaza lafel de brusc in imediata apropiere unde temperatura o permite. Deci variatia volumului care ar putea genera o suprapresiune nu exista. Nimic nu se pierde, totul se transforma:).  Oricum, sistemul de racire este presurizat, in anumite limite, supapa de siguranta ca sa zic asa este in dopul de la vasul de expansiune. Astfel sistemul de racire functioneaza presurizat si putem urca temeratura lichidului la 120 grade, sau mai mult fara ca lichidul sa fiarba.

Referitor la aeroterma aflata imediat in fata radiatorului de incalzire, spre habitaclu, multe autoturisme o au...gama VAG, Renaul...

Alternatorul actual de pe masina este de 120 A.

Referitor la timpul de mers al motorului in gol, se recomanda sa nu depaseasca 5 minute..

Deasemenea, bujiile cu incandescenta la motoarele diesel actuale au o periada de afterglow, adica chiar daca noi observam indicatorul spirala galbena ca s_a stins, aceste bujii de pornire a motorului mai sunt alimentate un timp, depinzand de temperatura motorinei, de temperatura lichidului de racire.....si poate si de altele. De exemplu daca acceleram motorul, asa rece (idee proasta) la mai mult de 2000 rot / minut, aceste bujii se sting. Daca vom avea iarasi mersul in gol al motorului si celelalte conditii sunt indeplinite, aceste bujii sunt alimentate din nou, pana cand motorul se incalzeste putin...Deci intrarea incalzitorului ar fi bine sa se faca dupa ce acestea s-au stins. Putem lua un semnal(+) de la o bujie, si daca acesta nu este prezent, atunci este ok...Deasemenea putem lua semnal de la sonda de ulei a motorului, acesta este un contact normal inchis si cand presiunea uleiului devine mai mare de un anumit prag, contactul se deschide(se stinge becul la bord). Acestea voi incercasa le rezolv cu mai multe relee, care la randul lor vor comanda un releu principal de pornire al sitemului. Acest releu principal ar putea fi " solid", ca sa nu aiba contacte care se pot lipi. Pe firul de la fiecare bujie o sa pun un fuzibil de 25 sau 30 A... Deasemenea voi incercasa adaug si o schema cu un NTC pentru oprirea automata la 50-60 grade. Sistemul o sa aiba si un buton principal de OFF ca sa nu stea in standby doar din cauza senzorului de ulei, va fi off si va fi pornit doar cand este nevoie de el.

Asa cum am inceput acesta discutie, eu ma gandesc deocamdara la PWM, am incercat sa fac si o alta schema,credeti ca este functionala?  va rog sa ma ajutati sa o imbunatatesc. Am uitat sa desenez sig fuzibile, ele "exista" in plan.   Va multumesc

https://imgur.com/a/89c2Jf7

Editat de ionutdragos
Link spre comentariu

Asta e mai aproape de realitate. 

Cite o rezistenta de 10 Ohm in poarta la fiecare NOS, nu una comuna și încă o rezistenta de 4.7-22K între iesirea făcută cu bipolar și masa (sursa la MOS-FET). 

Dar prea multe bujii, doua ar fi mai OK. 

Link spre comentariu

Te complici. Indiferent de soluție, ca să fierbi apa repede ai nevoie de putere. Și dacă faci pwm individual tot va trebui să crești factorul de umplere să ai eficiență. Suma de putere va fi la fel ca atunci când folosești releu. Dacă alegi bine și bujiile și releul nu ai stres. Tot ce trebuie conductor gros și un indicator (led) să vezi prezența tensiunii pe bujii. Releu vezi pe Ford la "fan" cca 100A, sau la e46 chiar releul de bujii care are fir individual (4) + unul gros la baterie. Rămâne să testezi de care bujii folosești lente sau rapide dar asta ține și de carcasa pe care o vei monta. La Clio de exemplu , nu poți pune decât bujii scurte, lente sau rapide dar modelul vechi.

 E o soluție mai simplă dar tot cea cu încălzitor (rezistență electrică) în habitaclu e mai eficientă. Am la dci așa ceva și încălzește de la primul minut. Și la Vw T4 nu a fost nevoie, chiar face repede cald. 

Link spre comentariu

multumesc pentru raspunsuri.

Am facut o apreciere asupra necesarului de caldura dintr-un autoturism, pentru incalzire. Formulele sunt empirice, dar sunt des utilizate,cu succes, la calcului termic al locuitelor noastre. ..

 

 Sesebe, ai vrut sa spui in locul marcat cu rosu pe schema mea? acolo trebuie adaugat rezistorul?

 

...am inteles cu rezistorul de 10 ohm, o sa fac asa cum mi-ai indicat. multumesc

https://imgur.com/a/1bKt0dA

 

https://imgur.com/a/ZSttWif

Link spre comentariu

300w consumă pentru a încălzi un centimetru de fi 6 mm in 20 sec. Nu vei încălzi 4mc. La dci rezistenta are 1000w. 

Era o sugestie pentru încălzirea rapidă.

Webasto la Bmw folosește tranzistoare (sau mosfeti, nu am avut curiozitate) montate pe un perete de aluminiu prin care circulă apa. E folosit sistemul de sarcină activă. Toate implică consum de energie.

Link spre comentariu
Acum 9 ore, mannx a spus:

300w consumă pentru a încălzi un centimetru de fi 6 mm in 20 sec. Nu vei încălzi 4mc. La dci rezistenta are 1000w. 

Toate implică consum de energie.

Exact ce spuneam. Cu 350w nu faci mare lucru, dar incarci considerabil instalatia electrică, as spune uneori pana la limita superioara si chiar peste. Din constatarile mele, dacă ar fi fost doar cei 350w ai auxiliarei, nu ar fi fost o problemă. Dar pe langa ăștia, mai erau cuplate in primele minute si bujiile mașinii, ventilatorul aerotermei, stergatorul de parbriz, faza scurta si pozitia, pt ca diminetile de iarna sunt pe intuneric, o semnalizare si becuri frână, daca te pui in mișcare, o rezistenta de degivrare lunetă si cand le aduni, ar trebui să cam dea de gândit. Chiar daca nu sunt permanent cuplați acești consumatori, există momente când sug toți din alternator. 1000w cred că fac treabă bună, dar nu sfatuiesc pe nimeni sa bage un asemenea consumator, fără măcar a schimba alternatorul. Vorbim de 80...90A totuși, cam cat poate un alternator de uz general, si nici pe ala nu mergi cu încărcare la maxim. Spun toate astea, nu pt a descuraja proiectul, ci pt a ști la ce se poate astepta cineva care vrea sa facă așa ceva. Efort mare pt efect mic. Din cauza asta, stateam in diminetile geroase cam 15 min in parcare cu auxiliara cuplată, si când mă puneam in miscare, o opream. In primul an am căutat alternator mai potent, dar cum astea sunt vânate, nu am găsit, si 4 ani am mers la limită cu cel de pe mașină, pt ca in timp am realizat ca nu merită investiția. Poate si pt ca iernile au devenit din ce in ce mai blânde. 

Link spre comentariu

Salut. Am facut o similitudine cu incalzirea locuintelor, la nivel de energie consumata pentru incalzire, lucrurile sunt identice. Nimic nu sepierde, totul se transforma. 

Sa zicem ca vom cauta intr-un catalog de calorifere casnice, veti vedea ca la o diferenta de temperatura apa tur retur de x grade, caloriferul furnizeaza 300W, si in acest mod se alege caloriferul, tinad cont de necesarul termic al casei si de fapt de gradul de izolare....

Aceasta valoare de 300w cum apare? In functie de izolarea casei, este ales o valoare de la 30-70(80)W/m3(cub) de aer din incaperea respectiva. 

Acum, fiind vorba de un autoturism, izolatia termica tinde spre zero...am ales un coeficient termic de 70W/m3. Cum wc-ul are cam 4 m3....avem un consum termic.

Aceste valori sunt orientative

O baie dintr-o mica  garsoniera nu depaseste un calorifer micuț de 400-500W.

Acum acesti "W" cati or fi ei de multi sau de putini, nu sunt injectati total in antigel, datorita PWM, care o sa diminueze consumul total, caloriferul deasemenea nu-i transfera in totalitate in habitaclu. Dar nimic nu se pierde, antigelul caldut se intoarce in motor. Acesta, motorul, aduce si el un aport de caldura in sistem. Daca termostatul este in bune conditii, circulatia apei ramane doar in circuitul de incalzire.

Multi dintre dumneavoastra aveti probabil aceste bujii de incalzire din fabrica montate pe masina dar nu le-ati vazut inca. Credeti ca cei ce le-au instalat din fabrica nu sa-or fi gandit si ei...folosesc sau sunt degeaba?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări