Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reducere tensiune


MRM

Postări Recomandate

Schema postata nu este corecta.

Improvizatia pe care vrei sa o faci se va lasa cu masina pirlita/arsa. Bujiile incandescente pot atinge citeva sute de grade iar tu vrei sa le montezi pe un furtun ce la putin peste 100 de grade se topeste. Faptul ca vrei sa reduci tensiunea nu te ajuta decit pe moment (oricum schema este gresita). Nici nu ai feedback de temperatura si nu ai nici un sistem de protectie la supraincazire. Chiar daca se alinieaza planetele si totul merge bine tot exista riscul de supraincalzire si incediu, nu mai zic daca se arde vre-un tranzistor si ramin astfel conectate bujiile permanet.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 69
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    11

  • MRM

    10

  • doru3160

    9

  • ionutdragos

    9

Top autori în acest subiect

Multumesc de raspuns. Nu este o improvizatie periculoasa. 

Multi constructori auto folosesc acest sistem. Bujiile de incalzire nu sunt plantate direct in furtun, exista un corp de aluminiu care este conectat pe furtunul de intrare al anigelului in caloriferul de incalzire din habitaclu....sistemul meu este recuperat de la un Renault 1.9 diesel, din pacate fara modulul de comanda. Este necesara utilizarea PWM pentru ca in functionare, sistemul "sfaraie", adica in imediata vecinatate a electrodului bujiei lichidul de racire fierbe si aburul rezultat face zgomotul respectiv, ca ibricul pe aragaz...

Daca schema nu este buna, va rog ajutați-ma sa o corectez.

Cum o sa o pornesc si cum se va opri la o temperatura setata, sa zicem 50 grade...vom discuta in curand....dupa ce fac sa mearga montajul PWM...

Va multumesc

Editat de ionutdragos
Corectii
Link spre comentariu
1 oră în urmă, ionutdragos a spus:

 

Daca schema nu este buna, va rog ajutați-ma sa o corectez.

 

Va multumesc

https://www.emag.ro/variator-tensiune-pwm-30a-digital-controler-turatie-motor-6v-60v-dc-cu-potentiometru-00000115/pd/DVVJFMYBM/?utm_campaign=share_product&utm_source=mobile_dynamic_share&utm_medium=android

Orice adăugare la instalația originală introduce un risc, proporțional cu valoarea curentului nou introdus si un revers al medaliei. Crește incarcarea pe alternator, creste consumul de carburant, si rezultatele nu sunt cele așteptate. Vrei caldura? Ia benzinar. Ori montează autorizat un sirocou. Ce vrei tu sa faci, e pierdere de vreme. Iti spune asta cineva care a montat pe un diesel o incalzire auxiliara de 350W. Asta inseamna cca 30A. Cum nu ajută, așa nu strică. Dar trebuie precauție in exploatare. Intr-un cuvânt, nu merită. 

Link spre comentariu

Nu mai retin exact dar la sistemul de incalzire cu bujii incandescente de la Renault 1,9 diesel sunt foarte greu de gasit si o bujie are un consum de 300w (13,5V)..... sunt controlate de calculatorul masinii ,iar toate 4 solicita un curent destul de mare....din baterie :scarpin

Editat de asterix196803
Link spre comentariu

Am facut montajul pwm pe o placuta de test... functioneaza la nivelul unui led. Nu stiu cum sa adaug treapta de putere....va rog sa ma ajutati. Am cumparat deja de pe ailexpres montaj pwm de 10 A, am luat 4 buc,fiecare pentru o bujie incalzitoare... dar cred ca as avea ceva de invatat daca incerca sa realizez asta singur. Oricum, acest site este al celor care sunt entuziasti DIY...

https://imgur.com/a/Ob4XMPL

https://imgur.com/a/BqrEIIP

Link spre comentariu

Nu vorbim de baterie. Nici un sistem nu suge din baterie, pt ca in cateva minute nu mai ai cu ce porni. Nu realizarea e mare inginerie, ci montajul pe mașină. Alegerea traseelor, alegerea punctelor de alimentare, dimensionarea traseelor, izolatia față de caroserie. Una peste alta, ăsta e un subiect de vară. Acum, cine discută de așa ceva, iese din iarna, si nu face nimic. Odată ieșit din iarnă, va uita pana la urmatorul frig. E aproape un clișeu. Sau altfel spus, sania se face vara. 

1 oră în urmă, asterix196803 a spus:

Nu mai retin exact dar la sistemul de incalzire cu bujii incandescente de la Renault 1,9 diesel sunt foarte greu de gasit si o bujie are un consum de 300w (13,5V)..... sunt controlate de calculatorul masinii ,iar toate 4 solicita un curent destul de mare....din baterie :scarpin

 

Link spre comentariu

Ti-am spus ca schema este gresita dar nu-ti dau solutia pt ca nu-mi plac astfel de improvizatii. Schema trebuie sa contina, avind in vedere riscurile pe care le presupune, mai multe tipuri de protectii, unele chiar redundante. 

Daca vrei sa-ti pui incalzire pe cazanul diesel atunci cauta un sistem complet de undeva din dezmembrari iar inainte de instalare verifica-l bine. Tu, la nivel de amator in electronica (pt ca nu ai putut sa-ti dai seama ca o schema simpla este gresita), nu poti face tot sistemul de control si protectiile necesare. Singura solutie cit de cit corecta este sa instalezi un sistem recuperat de pe o alta masina.

Link spre comentariu

Stiu.. aveti dreptate. Stiu ce trebuie sa fac in legatura cu conexiunile si cablurile. Repet, acest sistem functioneaza acum manual, adica conectat manual on/off cu ajutorul unor relee de 30 A fiecare, unul pentru fiecare bujie, 4 la numar. Am si o sigurata fuzibila de 30 A care este inainte de a alimenta totul. Am folosit cablu MYF de 4mm2 pentru aceste conexiuni. Sa stiti ca este de ajutor, caldura se simte....

Planul meu este sa folosesc o alimentare PWM si deasemene as vrea sa implementez oprirea alimentarii la 50 grade C folosind o schema cu termistor.

 

Va rog, propun sa eliminati considerentele de siguranta...ca ia foc, ca se topesc furtunele...aceste probleme sunt reale dar nu aceasta este problema mea......Deja am alimentat monajul "pe direct" de la baterie. Va zic cum procedez... ies afara din casa...pornesc masina, astept 10-15 secunde, ma dau jos, leg firul ala"gros " la borna plus a bateriei, las asa, intru inapoi in casa...peste 15 minute, ies afar. Deconectez de la baterie. Inchid capota. Plec la lucru. Geamul s-a dezaburit, vine o oarecare caldura. In scurt timp si indicatorul de temp de la bord incepe sa se miste. Mentionez ca nu am garaj sa bag masina, ca daca aveam, nu mai posta nimic referitor la acest lucru. Postam la sobe cu lemne sau pe ulei ars...:limb:

Va rog frumos, daca vreti sa ma ajutati, considerati ca leg o sarcina rezistiva la 15 V 30A maxim si am nevoie de PWM...probabil ca nu am 30A, pot masura asta pt o singura bujie si dupa aceea sa multiplic cu patru....  Cu multimetrul  meu ma pot incadra la 1 maxim 2 bujii ca sa masor intensitatea curentului.

 

Nu trebuie alimentate toate 4 odata. Eu am luat de pe aliexprex 4 montaje PWM pentru cele 4 bujii. Daca nu am alta solutie, le voi pune pe astea 4 in paralel. O bujie sa zicem ca are 05-1ohm, deci onsiderati o sarcina rezistiva de 0.5ohm alimentat PWM la 350-400W

Am incercat sa vad cum au facut chinezii montajul dar... de la pinul 3 de iesire de la IC555 se leaga printr-o rezistor direct la gate de la cei 2 mosfeti, eu cred ca daca vreau sa pun 4 mosfet acolo trebuie un driver pentru ca IC 555 nu poate deschide aceste mosfeturi si trebuie driver...

De fapt asta este intrebarea? cum se face?... treceti de partea ca va lua foc masina...

Am o alimentare PWM 15V de max...de 400W..  cum se face?

https://imgur.com/a/2PEMtiC

Editat de ionutdragos
corectii
Link spre comentariu

555 poate comanda mosfeții dar nu și la frecvențe foarte mari.Dacă trebuie să astepți 15 minute ca să se dezaburească mașina, ai termostatul defect sau probleme pe circuitul de habitaclu.Eu am tot Diesel, un Ford 1.8 și cam în trei minute se simte căldura după pornire.Dar nu stau 15 minute să aștept în casă, pornesc motorul și stau aproape un minut să se dezmorțească motorul, apoi celelalte două minute se mai încălzește pe drum.

Link spre comentariu

Solicitarea este simpla, si la fel si solutia de principiu ( cu masurile de protectie corespunzatoare ).

Dar si eu fac tot posibilul sa descurajez interventii neautorizate pe instalatia electrica a masinii, la oricine imi vine si-mi solicita sa modific diferite lucruri, aproape zilnic vedem la stiri masini care ard ca o torta pe drum, majoritatea in urma interventiilor la instalatia electrica. 

NU este de glumit, masina are la propriu km de fire de tot felul, manunchiuri groase unde stau o multime de fire lipite unul de altul, si bine ascunse, daca fereasca D-zeu se intampla ceva te uiti la ea cu arde pentru ca pana ajungi la firele care se topesc si scot fum, masina e deja in flacari. 

Reticenta cu care te confrunti aici este motivata de curentul mare necesar, care intr-adevar poate distruge masina daca interventia nu este facuta in mod responsabil.

 

Si-apoi de ce ai vrea sa faci ce pretinzi?

De ce sa modifici ceva ( orice ) gandit de o intreaga echipa de ingineri?

Eu sunt adeptul pastrarii cat mai standard a masinii.

In sezonul rece pornesti masina cu 5-10 minute inainte sa pleci, o lasi asa pe ralanti si-apoi poti pleca, in maxim cateva minute se va incalzi in mod natural. 

Sau, asa cum zice Doru, pui un sirocou dedicat, la un service cu experienta in asa ceva.

 

Referitor la solicitare.

Ca sa nu ramai fara baterie, trebuie sa concepi un sistem care sa functioneze numai cu motorul pornit.

Un asemenea consum suplimentar pe alternator in mod cert pune probleme, pentru fiabilitate si siguranta n-am nici o indoiala ca alternatorul va trebui schimbat cu unul mai puternic, cu minim 40-50A peste cele standard.

Asta va impune modificarea instalatiei alternatorului in sine, pentru ca nu este proiectata sa suporte un curent suplimentar atat de mare. 

 

Toate legaturile electrice de putere ale montajului vor trebui facute cu cabluri groase si cu izolatie groasa, ignifuga si rezistenta la variatii mari de temperatura, si va trebui rutata direct de la bornele bateriei, cu siguranta atent dimensionata inseriata pe plus cat mai aproape de borna plus a bateriei ( similar cu instalatiile de alimentare ale amplificatoarelor auto ).

Nu se ia plus de forta de nicaieri altundeva din instalatia masinii cand vorbesti de un curent asa mare, neaparat te legi doar de la borna plus a bateriei cu siguranta corepunzatoare, creand astfel un circuit separat si distinct pentru montaj!

 

Montajele pe care bujiile sunt puse, pentru ca sunt inserate in furtun, trebuie neaparat sa fie cat mai standard si proiectate in mod expres pentru asa ceva ( daca zici ca exista masini cu asa dotari, care mie mi se par fara rost, dar fie ).
Poti merge si fara reactie in temperatura pentru circuitul de control, dar reglajul va trebui calibrat in prealabil testand separat fiecare bujie, masurand temperatura la care se ajunge pentru cateva pozitii distincte ale potentiometrului de reglaj ( pozitii care vor trebui demarcate pe o placuta ce va trebui sa ramana permanent pe potentiometrul de reglaj ).
Asa stii cam unde trebuie sa tii reglajul pentru a nu avea surprize.

Mai mult decat atat, va trebui o protectie termica pentru toata treaba, una care sa deconecteze cu un releu cat mai solid, plusul de forta ce alimenteaza acel montaj ( nimic altceva nu-i deajuns ). Un termostat NC cu histeresis care sa poata fi montat pe suportii pe care sunt montate acele bujii, cat mai aproape posibil de zona unde ele se incalzesc, si care sa decupleze alimentarea bobinei unui releu de putere inseriat pe plusul de forta, atunci cand temperatura masurata atinge un anumit punct ( care punct va trebui ales de cineva cu experienta in asa ceva ).

 

Toate astea nu se pot face decat de catre un electrician auto autorizat, unul care stie ce are de facut, pentru ca riscurile sunt prea mari sa merite sa te zgarcesti.

Schema necesara in sine e banala, un variator pwm cu 555 care sa comande direct portile unor mosfeti ( 2-3 mosfeti buni sunt deajuns ) la o frecventa de maxim cateva sute de Hz ( n-are sens sa mergi mai sus ). Pierderile in comutatie vor fi astfel suficient de mici sa nu conteze, deci la selectia mosfetilor te poti axa predominant pe Rds-On cat mai mic, astfel incat si pierderile in conductie directa sa fie mici ( ca ele vor domina ).

 

Mare, mare grija!!!
Interventia facuta cum trebuie e prea complexa sa merite sa te apuci tu...

 

PS: Cum rezolvi problema presiunii suplimentare generate in instalatia de racire?

Pentru ca lichidul de racire contine apa ( cam 50% de regula ), bujiile alea "fierb" apa, vor genera presiune suplimentara, deci?...
Nu este de ignorat si faptul ca o sa ai un consum de carburant usor mai crescut, din cauza alternatorului care va trebui sa suporte o sarcina mult mai mare decat in mod normal, deci va solicita mai mult motorul, posibil cam in genul instalatiei AC ( cred... ).

Link spre comentariu
 

doru3160 :

,,Nu vorbim de baterie. Nici un sistem nu suge din baterie, pt ca in cateva minute nu mai ai cu ce porni. Nu realizarea e mare inginerie, ci montajul pe mașină. Alegerea traseelor, alegerea punctelor de alimentare, dimensionarea traseelor, izolatia față de caroserie..............."

 

Un subiect asemanator referitor la aceeiasi  problema  a mai fost postat  cu ceva timp in urma...

https://www.elforum.info/topic/121476-termostat-pentru-preincalzitor-apa-auto/#elControls_1465835_menu

https://www.youtube.com/watch?v=0CxDTjC3yak

 

Editat de asterix196803
Link spre comentariu

Asta inseamna ca am ramas consecvenți. Masina mea circula si acum, dar de 2 ani de cand am schimbat alternatorul, am scos papucul de la releul de comanda al rezistenței. Nu am defrișat ce am facut, dar nici nu am lasat in exploatare pt noul proprietar, mai atehnic din fire. Eu supravegheam permanent incarcarea instalatiei si valoarea tensiunii pe instalație. Alternatorul a fost schimbat din cauza rulmenților, dpdv electric a fost ok, deci nu l-a stresat prea mult incalzirea auxiliara. Traseul de forță a fost dus cu fire de 12mmp din compartimentul motor, in bord, cu o siguranta de 35A la plecare, cu izolatie siliconica, bagate in varnis de pvc. Papucii dupa sertizare au fost cositoriti, inclin sa cred ca a fost lucrat cu grija din moment ce și-a facut treaba cativa ani. Dar, acum privind in urmă, pot spune ca nu e chiar ceea ce am sperat, chiar daca cumva a ajutat. E prea mare efortul in raport cu rezultatul obținut. Adica cei 350W sunt ca o bășina de baba, dar cu siguranță, mai mult decat nimic. Noroc ca nici iernile nu mai sunt cum erau, deci acum cu atat mai mult nu as mai face așa ceva. Am trecut la benzinar... :rade:

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări