Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

semnal blocare/deblocare


KR159AR

Postări Recomandate

Salutare tuturor, tocmai ce am gasit acest forum. Va cer ajutorul in rezolvarea unui proiect destul de complicat, cel putin pt. mine, incat ca "nu-i dau de cap".

Din mare, vreau sa folosesc semnalele blocare/deblocare de la masina pt. pornirea/oprirea unui dispozitiv care la randul lui, cand senzorul este activat cu piciorul, sa actioneze un alt consumator. Problema principala e ca semnalele deblocare/blocare si semnalul acelui dispozitiv sunt foarte slabe, iar consumatorul (broasca de la portbagaj) are nevoie de cel putin 10A (bineinteles pt. un timp foarte scurt).

 

Am desenat schema folosita de mine pt. acest proiect (sper sa se inteleaga).

 

Dupa acel dispozitiv am folosit doua relays deoarece, cum ziceam si mai sus, semnalul e destul de slab; gandindu-ma ca asa va functiona, ceea ce din pacate nu s-a intamplat. (relay mic de 3A la 7,5VDC consuma 10mA -- relay mare de 30A la 7,5VDC consuma 80mA)

Intrebarile mele:
1) Cum amplific semnalele deblocare/blocare? 
2) Cum amplific semnalul dispozitivului care actioneaza relay pt broasca de la portbagaj?
3) Recomandati alta metoda sau alte dispozitive pt a se ajunge la acelasi rezultat?

 

Sper impreuna sa-i gasim o solutie acestui proiect. Va multumesc anticipat! Vali

PS: rog administratorul/administratorii sa nu stearga topicul; il pusesem si aici pt. a putea fi vazut de cat mai multi. mersi

desen

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 30
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • KR159AR

    13

  • BRANCA

    7

  • validae

    7

  • ady2006

    2

Top autori în acest subiect

Despre ce senzor e vorba ? Adică cel acţionat cu piciorul. Nu am înţeles mare lucru din explicaţii, dacă nu e ceva ilegal ar fi bine să explici exact ce vrei.Fiindcă nu poţi face astfel de acţionări numai cu relee, mai trebuie şi amplificate unele semnale.

Link spre comentariu

O lucra pe taxi si schimba tariful blocand sau deblocand usile....app, in ''schema'' aia vad +12V, -12V si ..impamantare. +/-12V cred ca ii face cu doua baterii auto, dar impamantarea...nu stiu de unde o ia.

Link spre comentariu
2 hours ago, validae said:

Despre ce senzor e vorba ? Adică cel acţionat cu piciorul. Nu am înţeles mare lucru din explicaţii, dacă nu e ceva ilegal ar fi bine să explici exact ce vrei.Fiindcă nu poţi face astfel de acţionări numai cu relee, mai trebuie şi amplificate unele semnale.

Salut si mersi de rsp.

 

E vorba de acest senzor: www.aliexpress.com/item/32777281418.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.62084c4dmciXdc
E defapt un dispozitiv care, cand te apropii de acel senzor, scoate un sunet pe difuzor (sau poti sai pui un led). E folosit defapt pt. bara din fata/spate la masina. Insa eu vreau sa-l folosesc pt. a putea deschide portbagajul cu piciorul; e acelasi principiu ca a unui dispozitiv special conceput pt. deschiderea portbagajului cu piciorul. Si nu, nu e nimic ilegal, sau nu stiu sa fie.

Deci cum ziceam vreau sa deschid portbagajul cu ajutorul acestui dispozitiv, insa vreau ca el sa nu poate fi activat tot timpul. De ex daca masina e in mers sau stau la un semafor si imi trece ceva pe sub bara nu vreau sa mi se deschida portbagajul aiurea. De aceea vorbisem de semnalele blocare/deblocare; cand masina se pune in miscare se blocheaza automat, atunci acest semnal ar merge in circuit si ar opri alimentarea acestui dispozitiv. El va fi din nou alimentat abia cand masina se deblocheaza, si acest circuit se tot repeta.


PS: Incercasem deja sa amplific semnalele cu un MT3608 DC-DC steup up converter. Problema mea a fost ca am renuntat destul de rapid; degeaba invarteam de potentiometru ca nu se intampla nimic. Chiar acum inainte sa citesc rsp. mi-am dat seama ca la inceput tre sa invarti de potentiometru pana iti vine acru... in fine. 

Sa incerc din nou sa amplific semnalele cu MT3608 sau recomandati altceva? As vrea sa fie si o metoda destul de buna incat sa tina in timp sa nu ma trezesc ca s-a ars ceva sau a cazut cine stie ce modul...

Link spre comentariu
1 hour ago, KISS said:

O lucra pe taxi si schimba tariful blocand sau deblocand usile....app, in ''schema'' aia vad +12V, -12V si ..impamantare. +/-12V cred ca ii face cu doua baterii auto, dar impamantarea...nu stiu de unde o ia.

Salut si mersi de rsp.

Nu lucrez pe taxi, e masina mea personala. Am tat facut tot feluri de lucruri la ea (de ex. pornire.oprire motor din tel.) si acum vreau sa-i fac si asta. Da, schema aia nu e ceva oficial recunosc, am facut-o cum am stiut eu mai bine. Acea impamantare e defapt -12VDC ca doar suntem in masina nu la casa. Am facut asa incat sa nu trag alte linii sa fie si mai greu de inteles (greseala mea). Nu sunt doua baterii, am doar o singura baterie pe masina.

Link spre comentariu

 Posibil cum zice Kiss,ceva suspect...Privitor la acţionare,dacă tensiunea nu scade sub 5V,mai bine se pune o limitare a semnalului la nivel logic cu comandare Mosfet.

Link spre comentariu

Nu exista sa scada tensiunea de la 12 la 5-7 V. Metoda de masurare e gresita sau sarcina suplimentara introdusa in circuit e prea mare. In al doilea caz vor aparea anomalii in functionarea inchiderii.

Link spre comentariu

Acum capătă logică ce vrei să faci acolo.Dar când mă refeream la amplificarea semnalului de comandă nu mă gândeam neapărat la module kit de la chinezi, ci la ceva simplu cu tranzistori.Te-ai cuplat cu nişte relee pe nişte circuite care nu suportă curentul cerut de bobinele lor, de aceea scade tensiunea.

Fără cunoştinţe suficiente de electronică nu poţi face uşor ce vrei tu.Se poate face şi doar cu relee, dar trebuie să ştii exact unde le poţi cupla, fără să influenţezi circuitele de pe care iei semnalul.Acest tip de acţionare se rezolvă de obicei mai bine cu circuite logice. Trebuie să ai mare grijă că orice lucrare improvizată la instalaţia maşinii poate să ducă la incendii.Şi asta nu înseamnă doar pagube materiale ci compromiterea siguranţei circulaţiei rutiere şi chiar victime.De aceea firele instalaţiei adăugate trebuie legate cu simţ de răspundere şi protejate mecanic cu manşoane ignifuge, iar circuitele conectate pe siguranţe potrivite curenţilor pe care le suportă conductorii folosiţi.Dacă protejezi un circuit cu trasee subţiri printr-o siguranţă de curent foarte mare, există riscul ca în caz de scurtcircuit firele să se topească înainte de a se arde siguranţa şi să provoace incendiu.

Link spre comentariu
2 hours ago, ady2006 said:

Nu exista sa scada tensiunea de la 12 la 5-7 V. Metoda de masurare e gresita sau sarcina suplimentara introdusa in circuit e prea mare. In al doilea caz vor aparea anomalii in functionarea inchiderii.

Am conectat/legat multimetrul la caroserie si la semnalul blocare (respectiv deblocare) si am apasat pe cheia electronica a masinii sa incui masina. Pe ecran apar 12V. Am zis, ok sunt de ajus. Am pus acele diode pt a nu face loop pe acel semnal si il legasem la acel circuit facut din doi relays (youtube.com/watch?v=XnZ5Ef_AbKs&lc=Ugz1Tk8ouxy6w6tHevZ4AaABAg.9Or4TkdAazh9OrB3UEOYLl). Din pacate nu stiam cum se cheama un astfel de modul in electronica si am zis ca folosesc circuitul asta. Pe urma am gasit asta: (aliexpress.com/item/32815534070.html?spm=a2g0o.cart.0.0.51883c0034ErQn&mp=1). Spuneti-mi voi va rog cum ii zice la un astfel de modul in cazul in care cel gasit de mine nu e bun. 


Eu ma gandeam sa incerc asa:  semnal blocare/deblocare > MT3608 > acel circuit cu doi relays > dispozitivul respectiv cu senzor > output de la acest dispozitiv iar amplificat cu MT3608 > in final pus un relays (sau doua in cazul in care tre iar unu mic si unu mare). Stiu, nu e o metoda in pas cu ceea ce exista azi, insa e ceea ce am putut eu sa "compun".

 

Probabil nu o sa fiti de acord sau aveti o varianta si mai buna. Nici-o problema! Cum am scris deja mai sus, recomandati-mi ceva mai sigur si calitativ; nu sunt electronist nu ma pricep pur si simplu imi place si in timpul liber "ma stresez" cu electronica.


PS: voiam sa mai raspund, dar nu ma lasa forumul (am atins limita pe zi.... aiurea)

Tre sa editez rsp asta, altfel nu pot raspunde.
Nici varianta de a pune un step-up converter dupa semnalul de blocare nu-i ok? 

Am acest kit; imi spui te rog daca am si acest optocuplor? 

Si in locul acelor doi relays, ce componenta electronica as putea folosi care sa-mi faca acelasi lucru?
 

Editat de KR159AR
Link spre comentariu

Nu lega direct releu pe semnalul de comandă de pe circuitul de blocare/deblocare, fiindcă nu poate suporta consumul releului.Acolo poţi intercala eventual un optocuplor ca să nu influenţezi nivelul semnalului de comandă.Trebuie să foloseşti un optocuplor care se poate recupera din orice aparat defect cu sursă în comutaţie, de exemplu un încărcător de telefon defect.Ca să conectezi corect optocuplorul trebuie identificat fototranzistorul şi fotodioda interne, pentru asta ai nevoie de un multimetru şi o baterie de minim 3V.Poţi folosi chiar tensiune preluată de la bornele bateriilor unei brichete cu led, legând două fire colorate diferit la plus şi minus.Reţii ce culoare are plusul bateriei, fiindcă trebuie să ştii polaritatea firelor pentru identificare.O poză cu un model de optocuplor e pusă jos de tot.Poziţia componentelor e la fel l multe alte optocuploare cu patru pini, trebuie doar să vezi unde are punctul ,,cheie,, de identificare a plusului diodei.Punctul reprezintă pinul ,,1,, şi de acolo se începe numerotarea pinilor, în sens antiorar.

Odată identificat anodul diodei emiţătoare şi colectorul fototranzistorului receptor, le conectezi ca în schema de mai jos.

Înainte de a conecta fototranzistorul optocuplorului, trebuie să identifici şi polaritatea la cei doi pini ai mufei ,,low level trigger,,. Vei conecta plusul la colectorul tranzistorului din optocuplor.

Poţi să te inspiri pentru identificarea şi testarea optocuplorului din topicul ăsta:

PgweWBG.jpg

OPTOCUPLOR 4 PINI, Optoelectronice - silstar.ro

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Salutare din nou.

Experiment esuat! ... din pacate dracia asta de dispozitiv nu pot sa-l folosesc la ce-mi trebuie; nu da doar un singur semnal ci mai multe aiurea. aici link
Deja imi da mari batai de cap... Pana sa ajung aici vorbisem cu mai multi sa imi faca un sistem automat complet, ca acelea care vin din fabrica, insa nimeni nu voia.

 

 

Ca ultima incercare , m-am gandit sa fac cu arduino, ceva in genul link, doar ca nu stiu ce raza orizontala (adica daca dau cu piciorul in stanga/dreapta lui la 15-20cm vede sau nu vede?) voi avea la acel sensor? Plus ca mai sunt si alte aspecte. Voi ce ziceti? Alte recomandari alte solutii? Nu e nimeni aici care a incercat cel putin sa ajunga la o astfel de functie?  

Link spre comentariu

aa  inca ceva, si dispozitiv de asta mi-am luat, chiar doua, insa nici cu ele nu am reusit. il intreb pe vanzator de schema electrica sau o descriere a semnalelor s.a.m.d. el imi spune ca tre alimentat la 12VDC, bun... ce sa mai. din pacate nu am osciloscop pt a masura semnale si sa vad ce si cum vine pe cabluri...
Deci cu dispozitivul asta se poate face ceva sau e degeaba?

Link spre comentariu

Am mai gasit un tip de senzor, link. il stie cineva, as putea face cu el ce imi trebuie? tocmai ce le-am scris de schema electrica sau cel putin sa imi descrie ce semnale/volti are la output; sper sa rsp pana maine.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări