c_anicai Postat Iulie 19, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 19, 2021 (editat) tor-ul ala provine dintr-un invertor migatronic foarte vechi si avea dublu spire doar ca sarma era de 2mm si arsa, inclusiv vopseaua de pe tor era arsa, l-am izolat cu hartie si am dat mai putine spire ca am zis ca e suficient dar se pare ca nu Editat Iulie 19, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 20, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 20, 2021 (editat) Acum 15 ore, digioptic a spus: Eu nu m-as complica la bobina asta sa-i pun miez de ferita, decat daca gasesc o ferita plina. Fac cu ce am, prin gaura aia bag o bara de ferita radio si mai creste inductanta cu 2μH, in loc de 18 va fi 20 si cred ca e ok. Sarma am pus 17 spire din 15 fire de 0,8, vine aproximativ 8mm², oricum e putin mai bine decat 6mm² cat era inainte. Editat Iulie 20, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
BRANCA Postat Iulie 20, 2021 Partajează Postat Iulie 20, 2021 La electrod 2,5 amperaj 60-90 A. Link spre comentariu
digioptic Postat Iulie 20, 2021 Partajează Postat Iulie 20, 2021 (editat) 4 hours ago, c_anicai said: Fac cu ce am,....................................................... Absolut, nu am zis la modul imperativ. Fiecare alegea calea care-i place. Si eu m-am gandit de multe ori sa-mi fac un invertor asa, "cu de toate" fara sa fie castrat de cum il iei de la chinez. Bine, poti da pe el cat nu face, ca are oarece firma vopsita pe capac si gata. Cand se arde, plangi dupa bani. In fine, eu m-am inteles foarte bine si cu scule mai putin scumpe si pentru ce fac, imi sunt suficiente deocamdata. Oricat te-ai stradui, nu o sa scot niciodata la pret decent ce scoate un chinez de volum. Basca ca trebuie si o dotare pe masura proiectului. Uni o au, altii poate mai putin. In fine, costul unui astfel de proiect, in timp si bani investiti, nu o sa merite niciodata , oricat e pasiunea de mare. Nu mai spun, ca factorul timp, eu nu il am. De asta aleg sa iau o chinezarie mai aproape de ce trebuie si cu rabdare, sa o aduc la un invertor foarte bun. Niciodata, nu o sa reusesc sa fac un invertor cu doar 1300 de lei, si trifazat si in topologie punte si cu radiatoare capabile ori carcasa cat de cat estetica. Dupa ce voi termina de "completat" cu ce-i lipseste, aici trebuie citit putin pe dos, mare parte din ce-i lipseste, este amplificat si de pasiunea fiecaruia sau piticii de pe creier..., o sa trec la etapa urmatoare cu verificarea reglajelor facute de chinez. Sunt pe placa cateva semi-pot-uri, fara nici un sigiliu cu vopsea rosie. Nu prea e corect. Si poate ce-l mai important in ecuatie ar fi marirea capacitatii de filtraj. Obligat trebuie si un circuit de soft-start sa nu ard puntea trifazata sau cel mai bine, sa inlocuiesc acea punte cu una mai potenta in curent. Si toate astea, la o fractie din costul unui invertor consacrat. Pasiunea e mare domnilor, pana la urma... Editat Iulie 20, 2021 de digioptic Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 20, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 20, 2021 (editat) Acum 3 ore, BRANCA a spus: La electrod 2,5 amperaj 60-90 A. Cred ca trece un pic de 90 fiindca cu amperajul la maxim pe electrod normal de 2,5 cordonul de sudura devine mai vanat si isi pierde luciu, iar electrodul de 3,2 se mai lipeste uneori si nu e arcul asa de energic. Sper sa se imbunatateasca sudura si cu electrodul de 3,2 dupa ce schimb bobina, orium alte imbunatatiri nu ma mai intereseaza, daca va duce si bazic ar fi bine, daca nu asta e. Editat Iulie 20, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 20, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 20, 2021 (editat) Acum 2 ore, digioptic a spus: Oricat te-ai stradui, nu o sa scot niciodata la pret decent ce scoate un chinez de volum. Basca ca trebuie si o dotare pe masura proiectului. Uni o au, altii poate mai putin. In fine, costul unui astfel de proiect, in timp si bani investiti, nu o sa merite niciodata , oricat e pasiunea de mare. Asta ce l-am facut eu nu trebuie dotare avansata, am un mavo35 si un generator de frecvente cu care am putut calcula prin comparatie frecvente , rezonante, inductante, iar ulterior mi-am facut un ampermetru de cca 70 amperi si o rezistenta de test putere dar ampermetru de putere nici nu e necesar, ajunge un bec de 1000w/230 si rezistenta de test pt reglat rezonanta si probe de sudat pt a vedea amperii daca sunt suficienti, multimetru e necesar doar pt verificarea unor componente si tensiuni. Va urma o perioada luunga de testari , abia dupa un an de folosire voi vedea daca ideia a fost valabila sau nu. Daca se dovedeste a fi fiabil acest invertor de sudat va fi cu cea mai simpla si abordabila schema pt oricine ce are putine cunostinte de electronica. Editat Iulie 20, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 21, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 21, 2021 (editat) Am schimbat bobina, se pare ca e putin mai ok pt electrozi rutilici de 3,2 dar bazici 3,2 abia cu mare dificultate lipiri de electrod si intreruperi am reusit sa consum 2buc, deci inca nu e ok la bazici. A aparut un efect aiurea si nu stiu cum voi rezolva fara sa complic schema, in arc intra in saturatie ferita de la bobina de rezonanta si-mi taie alimentarea ventilatoarelor releului si circuitului ca la saturatie nu mai iese tensiune de pe alea 2 spire, deci imi trebuie un 30 volti la cca jumatate de amper si nu stiu de unde sa-i iau fara a baga sursa auxiliara, oare pot lua cca 15w daca trec secundarul transformatorului principal printr-un tor? Edit: nu stiu daca pot baga un tor pe firele de la secundar fiindca acolo sunt diodele si e curent continuu :( Editat Iulie 21, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
BRANCA Postat Iulie 21, 2021 Partajează Postat Iulie 21, 2021 Anicăi.Nu-i recomandat secundarul pentru ce vrei tu,ai mari variaţii de tensiune de la gol la sarcină. Nu cauţi un smps compact în schimb?Mai să zic că intră şi un traf clasic... Link spre comentariu
digioptic Postat Iulie 21, 2021 Partajează Postat Iulie 21, 2021 Sa va spun ceva, apropos de bobina de iesire si care cred, ar putea sa va dee de gandit. Clar bobina de iesire e mult mai potenta acum, se vede si din poza atasata. Din patru invertoare care le am, doua au bobine sanatoase pe iesire si doua nu. Primele doua cu bobine, sunt Jasicul si Proweldul, unul punte si altul semipunte. Cele fara bobina de iesire, un alt Proweld mic, la priza comuna de 220 de volti si castratul asta de la Stahlwerk, ma rog, Laston, la care ma chinui sa-i pun bobine. Indiferent ca are sau nu bobine pe iesire, oricare din cele 4 invertoare functioneaza fara mofturi, putand varia dimensiunea arcului de la electrod cufundat in baia de sudura pana la 1-2 cm fara sa se opreasca arcul. Toate, monitorizeaza tensiunea arcului, radicand permanent curentul in arc, dupa cum e reglat potul de ARC-force. Eu sper ca punand bobina de iesire, arcul sa fie...cum se zicea pe un alt forum...mai putin nazuros Este o realizare ce ati facut dvs., dar eu privesc si prin ochii celui care trebuie sa foloseasca un aparat de sudare. Cand e de treaba la o lucrare, scula trebuie sa functioneze fara cusur. Ca o chinezarie de asta de care am, se va arde, asta e, alta sau o repar. Dar cat e bagata in priza si am treaba de facut, trebuie sa mearga. Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 21, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 21, 2021 (editat) Acum 2 ore, BRANCA a spus: Anicăi.Nu-i recomandat secundarul pentru ce vrei tu,ai mari variaţii de tensiune de la gol la sarcină. Nu cauţi un smps compact în schimb?Mai să zic că intră şi un traf clasic... E posibil sa fie alta chestie, mai studiez. Intre timp au fost schimbate traf-ul si bobina si din cauza curentului mai mare care-l solicita acum posibil sa apara uneori supratensiune pe alea doua spire de la bobina de rezonanta si nicidecum sa scada cum credeam eu de la saturatie, din cat retin daca trece de 50 volti imi baga in protectie stabilizatorul 7824. Am patit faza cu caderea alimentatii la ventilatoare integrat si releu doar cu amperajul dat la maxim. Azi am mai consumat 4 electrozi normali de 3,2 intr-o joaca incercand sa sudez niste arcuri auto de suspensie rupte, stiu ca e degeaba sudura pe acele arcuri insa n-aveam pe ce face probe. Fiind mai rece afara n-am mai avut probleme de incalzire, aerul suflat din invertor era doar usor cald, Deci si cu 3,2 rutilici duce ok am stricat si 2 electrozi bazici de 3,2 dar nu vrea, s-a intrerupt arcul de o groaza de ori si mi s-a lipit de vre-o 5-6 ori electrodul da s-a lipit ca lumea de a sarit din cleste incercand sa-l trag sa nu stea mult timp in scurt pe iesire. Editat Iulie 21, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 21, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 21, 2021 (editat) Acum 1 oră, digioptic a spus: Cand e de treaba la o lucrare, scula trebuie sa functioneze fara cusur. Ca o chinezarie de asta de care am, se va arde, asta e, alta sau o repar. Dar cat e bagata in priza si am treaba de facut, trebuie sa mearga. Asta daca se va arde voi sti sa-l repar, la unul chinezesc nu stiu daca ma descurc. Sunt si eu de acord ca nu trebuie sa faca mofturi cand am ceva de sudat dar totusi cine stie ce belele vor mai aparea, invertorul asta e ceva experimental si doar timpul va hotara daca a fost sau nu o reusita. Am vazut ce-ai zis despre bobine de iesire ca merge si fata dar eu totusi cred ca invertoarele care nu au bobina au altceva care compenseaza sa poate fi posibila sudarea fara acea bobina, asta al meu deja nu mergea ok cu o bobina mai mica de 7-8μH la 12μH era acceptabil, la 20μH cu bobina anterioara era ok pt electrodul de 2,5 insa la 3,2 disparea acel arcforce si abia cu asta care chiar daca e mai voluminoasa practic avea cca 18μH dar am mai bagat in gaura la tor-urile din ea o bara sa fie mai plina si astfel am ajuns la 20μH, cu asta ultima pot apasa in fier si cu 3,2 pt patrundere mai buna, nu e chiar la fel efectul ca la electrodul de 2,5 dar e mai bine decat cu bobina cealalta ce aveam inainte. Arcul cu rutilici cred ca e de cca 1 cm maxim la mine dupa ce am observat in probele facute astazi insa la bazici e foarte scurt. A venit ploaia si n-am mai putut sta sa sudez, deja pana am strans hanganalele tabla la cutie era uda dar n-a ajuns inauntru umezeala. Diferenta de marime la bobina nu e chiar asa mare, asta mai groasa are sarma de 8mm² sectiune pe o ferita de Ø26mm si cealalt avea de 6mm² pe o ferita de Ø18mm Editat Iulie 21, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
digioptic Postat Iulie 21, 2021 Partajează Postat Iulie 21, 2021 (editat) Nu cred ca stau chinezii sa compenseze lipsa bobinei. Bobina de iesire face sudura mai fara stropi. Asta printre multele alte avantaje care le aduce invertorului. Proweldul MMA 300i, si Jasicul Arc 400 Z 312, vor functiona foarte bine si fara bobina. Dar ele au fost facute de niste chinezi mai putin zgarciti.... La cele doua bobine de pe cablaj la Stahlwerk,eu am ales sa pun cateva spire pe un traf EE de sursa PC cu cablu de 10mm2. La bobina de iesire am sa aleg intre una cu miezul inalt din doua pachete de I-uri si alta cu un miez mai scurt, rezultat din decuparea centralului de la tola "E". Ambele cu cablu de sudura de 25mm2. Eu caut sa obtin o rezistenta cat mai mare in curent alternativ, cum se zice in materialul postat de colegul @asterix196803. Conteaza mai putin inductanta, cat mai ales marimea miezului. Nu trebuie nici sa cad in extrema cealalta si sa pun kile cu nemiluita pe el, ca imi place si mie sa am o scula mai usurica. Dar pentru asta nu trebuie sa reduc prea tare volumul miezului sau sectiunea conductorului din bobine. Uite ce simpla e schema la Proweldul trifazat in semipunte. Din semipoturile de pe placa si cu perseverenta ta, poti scoate orice caracteristica curent-tensiune in arc, sa functioneze cum vrea sufletul matale Asta fara sa fi mereu pe buza prapastiei, ca invertorul rezonant poate sa o ia la vale. Stiu, suna dur ce zic, stiu ca ai pus suflet in proiect, dar pana la urma trebuie sa fim pragmatici. De asta ce am zis, pana acum, era doar o reflexie la alegerea mea. De ce eu prefer (ca n-am timp sa-l fac...) sa cumpar o chinezarie, care ma scuteste de muuuulta bataie de cap. Cum ziceam, uite ce simplu e invertorul meu care functioneaza si produce din 2015: ZX7-400G(IGBT3525).pdf Editat Iulie 21, 2021 de digioptic Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 21, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 21, 2021 14 tranzistori si cateva circuite simplu pe naiba zx7 400g, asta de la mine simplu cu 2 tranzistori si un circuit asta daca elimin cele doua stabilizatoare 7815 si 7824, la 7824 pot renunta de tot ca ventilatoarele si releul de 24 volti suporta o plaja destul de mare iar in loc la 7815 pot pune un zenner si o rezistenta de limitare ca e suficient pt aia cca 25mA cat ii trebuie circuitului. Bobina pe tole Fe-Si nu fac, am facut la alta incercare de invertor forward si se incalzeau tolele pana pe la 100 grade, daca dadeam cativa stopi de apa ieseau aburi. Fac doar pe ferita sau ar merge simplu in aer insa in aer pt aceeasi inductanta iese enorm de mare si n-am de unde baga atata sarma de cupru. La invertorul asta alta bobina nu mai fac si ca functionare sper sa stea bine fixata rezonanta pe panta prapastiei, oricum am zis ca doar dupa un an de folosire voi putea vedea daca ce am facut e ok sau nu. Tu daca ai 4 invertoare clar ai mai multa experienta la sudat, la mine e doar al treilea, zic de asta facut ca inainte am avut un pilot140e vechi dar cu care m-am impacat si n-am avut ce sa-i reprosez insa l-am imprumutat si respectivul a zis ca i l-a furat :( si mai am o chinezarie de stromo sw295 la care mi se lipesc rutilicii cum se lipesc bazicii la asta rezonant. Link spre comentariu
digioptic Postat Iulie 22, 2021 Partajează Postat Iulie 22, 2021 (editat) 17 hours ago, c_anicai said: 14 tranzistori si cateva circuite simplu pe naiba zx7 400g................................ Bobina pe tole Fe-Si nu fac, am facut la alta incercare de invertor forward si se incalzeau tolele pana pe la 100 grade, inductanta iese enorm de mare si n-am de unde baga atata sarma de cupru. La invertorul asta alta bobina nu mai fac si ca functionare sper sa stea bine fixata rezonanta pe panta prapastiei,.............. E unul din cele mai simplu invertoare si in acelasi timp, foarte bine gandita schema, crede-ma. Dovada faptul ca pe la Depanero, nu prea vin deloc astea trifazate de ProEnerg. Am vazut vreo doua pe santier, vai mama lor cum aratau pline de stropi de moloz, trancanite prin roabe si mergeau de numa. Proiectul desi facut in semipunte, e folosit chiar si la modele peste 500 de amperi, evident cu multe tranzistoare IGBT in paralel. Schema postata era pentru un 400 de amperi in 60%. La ce am eu, sunt doar cate doi in paralel. In fine, daca criteriul este simplitatea extrema a proiectului, cum am zis, fiecare isi alege calea... Aseara am pus Proweldul la lucru pentru o jumatate de ora la foc continuu. Adica electrod dupa electrod, consumati in cordon continuu pana la consumare. Nu aveam de consumat decat 3.2, curentul setat peste limita maxima recomandata de fabricantul electrozilor. Undeva la cam 135 de amperi. Am oprit utilajul, am scos capacul care avea suruburile scoase deja si miezul de fier, era doar usor caldut. Sigur, si eu as opta pentru un miez de ferita, dar nu vreau o solutie improvizata cu ce gasesc. Alaturarea unor toruri, este si asta o solutie, dar acolo e o insiruire de reluctante serie, la fiecare alaturare de tor. Poate ca e mai bine decat sa fie in aer, dar mediul feromagnetic, mai ales ca e un produs unicat, trebuie sa fie continuu. Am vazut ca unii pasionati, au folosit intr-un forward evident livrat de chinez, fara bobina pe iesire, un simplu traf, cu "I"-uri separate cu intrefier, bobinat cu sarma groasa sau tabla. Cele industriale, folosesc tot o ferita EE bobinata cu tabla. Deocamdata o sa folosesc miezurile de fier si incerc o usurare a ansamblului sa bobinez chiar cu aluminiu, desi e mult mai facil un cablu de sudura. Nu o lua personal, era doar o figura de stil cu "prapastia rezonantei". Ti-am zis mai sus ca a sunat cam dur si tu ai pus suflet in proiect... Editat Iulie 22, 2021 de digioptic Link spre comentariu
c_anicai Postat Iulie 22, 2021 Autor Partajează Postat Iulie 22, 2021 (editat) Poate conteaza si marimea bobinei pe tole Fe-Si, eu cand am incercat pe alta tentativa de invertor avea cca 3cm patrati sectiune tolele in H si frigeau, totusi eu n-am pus tole din Fe-SI ci din permalloy in H si poate din cauza asta se incalzeau, atasez poza cu acea bobina care se incalzea. Am intelesi "prapastia rezonantei" ca o analogie la caracteristica curentului in jurul punctului de rezonanta, graficul arata ca un clopot si daca-l intorci e ca o 'prapastie', deci nu e problema de termenii folositi. Dupa probele de azi adica tot n-aveam treaba si am cautat sa vad ce fieratanii mai am sa fac ceva util decat cordoane aiurea si se pare ca am rezolvat cu intreruperile de curent, era de la alea 2 spire de pe bobina de rezonanta unde in arc imi ducea alimentarea peste 40 volti la intrarea stabilizatorului 7824 care are o protectie la supratensiune intrerupand alimentarea ventilatoarelor si circuitului, am mai scos jumatate de spira si pare ok acum, n-am mai auzit la ventilatoare sa scada turatia cand sudez. La ce am avut de sudat s-a consumat aproape 3buc de 2,5 si la urma jumatate de 3,2, este arcul mai scurt cu electrozi de 3,2 insa ma bucur ca pot apasa si cu astia in fierul sudat pt patrundere fara sa se stinga arcul, efectul e putin mai slab ca la electrod de 2,5 si 3,2-ul uneori are tendinta de lipire dar se comporta mai bine decat cu bobina anterioara. Poate macar de acum nu mai deschid cutia ca de cate ori am dat capacul jos la o piulita laterala incepuse sa-i cedeze filetul. Sa mai cresc putin amperajul ar fi posibil daca pun diode in plus pe iesire si mai maresc intrefierul la bobina de rezonanta dar trebuie din nou setata rezonanta si las asa pe moment, pt mine e suficient. Cu bazic de 3,2 ca doar din aia am gasit sa cumpar am incercat din nou dar fara succes, se stinge arcul si se lasa cu lipiri de electrod foarte des. La bazic am incercat si invertorul chinezesc stromo sw295 dar nici ala nu vrea, am urcat amperajul pana la indicatia 200 pe lcd, mai mult mi-a fost frica sa-i dau fiindca prelungitorul care-l am nu e corespunzator, are cca 25 metri si e conectat in apartament unde instalatia e din aluminiu, nu-mi dau seama cati amperi erau reali pe indicatia 200 fiindca n-am cu ce masura mai mult de 70amperi insa stiu ca la indicatia 80 pe lcd are cca 45 amperi real pe sarcina rezistiva, deci cred ca e aproximativ la jumatate din cat indica pe lcd. Editat Iulie 22, 2021 de c_anicai Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum