Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automotive - Prevenire blocare Microcontroler


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

37 minutes ago, sesebe said:

Lasind la o parte comentariile pe care le faci,

Ceva in neregula cu comentariile? Sunt deschis la critici, mai invat si eu. 

37 minutes ago, sesebe said:

macar te-ai uitat sa vezi ce inseamna clasa D sau C?

Nu si nici nu am sa ma uit. Nu am interesul in domeniu. 

 

 

37 minutes ago, sesebe said:

Exact asta inseama - ca atunci cind sint prezente pulsurile alea ciudate montajul nu functioneaza.

La clasa C isi revine singur iar la clasa D trebuie restartat manual. Mai exista si clasa E ce inseamna ca montajul este afectat ireversibil de pulsul respectiv.

Si de unde stii ca toate astea au un impact real in cazul aplicatiei colegului Gilbert. Nu ne-a zis ce face "jucaria", deci o fii necesar, n-o fii... 

 

Odata blocat un controller, cam stie singur ce sa faca sa se deblocheze daca l-ai programat bine. 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 66
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • sesebe

    16

  • Gilbert Sparios

    16

  • BRANCA

    11

  • Mircea

    9

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Am si intrat tare in el, nu da el mereu toate informatiile din primul post, dar nici noi nu ne lasam cu criticile fara sa stim totul. 

 

Eu inteleg dorinta de a ajuta si a prezenta bunele practici in domeniu, mai ales de la cei care le cunosc/lucreaza in domeniu, dar nici sa transformam topicul in rug de ars vrajitoarele. 

 

@Gilbert Sparios, te rog, daca mai exista interesul, da detalii despre aplicatie. Astfel, poate nu iti mai sugeram chiar orice solutie. 

Link spre comentariu

@Gilbert Sparios nu trebuie sa iei de bune toate cate s-au spus aici. Unii vorbesc din teorie si din normative. Sunt ok doar ca tu nu esti bosch, siemens sau valeo. Sa trebuiasca sa omologhezi un produs. Si teoria e una, practica e alta.

Nu ai precizat daca montajul tau este alimentat si cand masina este oprita. Daca da, problema cea mai mare este consumul cu motorul oprit. Un consum suplimentar mai mare de 10-15 mA este problematic in anumite cazuri. Ca sa-ti faci o idee, dupa ce intra toate modulele in stdby, consumul unei masini ok este sub 20mA. De multe ori, 4..5 mA. Un banal NE555 in tehnologie bipolara iti da peste cap consumul. Doar ca exemplu, nu ca ai folosi tu vre-unul in aplicatie.

Link spre comentariu

Imi cer scuze ca nu am raspuns pana acum, credeam ca nu voi mai primi alte raspunsuri...

 

Sigur ca ma voi gandi si la consum, o sa pun uC in sleep sau o sa inhib sursa. deocamdata nu stiu dar face parte din planuri. 

 

Nu doresc sa vand produsul, il fac pentru mine pentru masina proprie.

Ce va face modulul. Dupa 30 secunde de la  pornirea masinii si daca tensiunea este in intervalul 13.8-14.6, uC va comanda cu diferiti timpi o bujie, o electrovalva si un motoras in PWM. Motoraşul este unul cu perii, consuma ~1A, bujia (mai mult o rezistenta) ~10-15A, si electrovalva in jur de 2A. Motoraşul este destul de zgomotos, cu toate ca are periile inseriate cu ceva ferite si 2 x 100nF din fabrica. Electrovalva imi da spike-uri la greu. Fara dioda sare de 100V-pk-pk, cu dioda cam 27V. Asta pe osciloscop..doar o baterie si bobina alimentat in inpulsuri cu mana, fir pe fir si osciloscop-ul in paralel.

 

Nu e prima data cand fac montaj pentru dracovenie, niciodata pe auto insa. Si am experimentat adesea blocaje ale uC-ului, si nu au fost din soft. Problema mea actuala este cum fac sa nu fie afectat uC de zgomotele motorasului si ale bobinei. Sunt absolut convins ca bobina imi blocheaza uC-ul. Problema este destul de grava cand se blocheaza nu-si da nici reset uC-ul ci ramane de-a dreptul blocat. Cu tot cu WD activ. La pin-ul de reset am 10K spre +5V

 

@sesebe stiu ca ai dreptate legat de normative, dar ma depasesc. o sa incerc sa folosesc o sursa automotive, care sa-mi alimenteze uC-ul dar problema mea e putin alta. Pentru ca eu am experimentat blocaje si fara automotive cu surse bine filtrate din comert nu facuta de mine.

 

daca as proteja pinii de input si ADC in felul acesta ...cum ar fi ?...

input.thumb.jpg.45153229e94f72ff01077a2794c8b299.jpg

 

 

 

Link spre comentariu

Daca tensiunea pe ADC nu trece de 3V si ceva are sa mearga, altfel zenerul ala are sa-si faca simtita prezenta afectând liniaritatea ADC spre capătul superior. Rezistenta serie poate urca spre 1k.

 

Ai putea conecta masa digitală de masa circuitului de putere printr-o ferita de valoare ohmica foarte mica. Totul radial si un singur punct de conexiune între mese.

 

Cred ca am mai vorbit, in trecut, de filtrul de mod comun ca sa-l pui pe alimentarea motorului. Îl poți fabrica dintr-un tor de ferita.

 

 

Link spre comentariu

Electrovalva o poţi ,,calma,, în primă instanţă, montându-i în paralel cu bobina un TVS potrivit, în locul unei simple diode.Categoric ea e principalul generator de supratensiuni, motorul chiar dacă e tot o sarcină inductivă, prin construcţie şi funcţionarea comutaţiei îşi cam anulează singur spike-urile în rotor.Acele condensatoare şi bobine suprimă doar eventualele interferenţe EMI ce ar deranja recepţia radio.Bobinele electrovalvelor sunt cele mai periculoase.Vezi că propagarea interferenţelor se face şi prin alimentare, deci trebuie să ai mare grijă la aspectul ăsta.Eventuale bucle de masă şi trasee de semnal prost concepute/cablate pot face probleme mai mari.

Link spre comentariu
Acum 6 ore, Mircea a spus:

ai putea conecta masa digitală de masa circuitului de putere printr-o ferita de valoare ohmica foarte mica. Totul radial si un singur punct de conexiune între mese.

 

într-o aplicatie similara, facuta pe un ecu original dr la Ford parca, avea o ferita cu câteva spire între intrarea de 12V si exact pe un BTS412 (Smart Highside Power Switch), care controla astfel de valva. Ma gândeam sa procedez similar, dar acum spuneai același lucru dar pentru masa...

 

Acest lucru ma face confuz..

O dată pentru ca pare mai logic ceea ce spui, dar si producătorii aia au dreptatea lor. Sau e vorba de altceva acolo..? Bobina lor avea vreo 10 spire de 1-1.5mm pe ax ferita de 4mm.

 

As putea sa le includ pe ambele dacă ar face sens prima (cea din exemplul lor) 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Desenează schema pe care vrei sa o felosesti și apoi figurează elementele de protecție și aranjamentul exact al firelor: unde se leagă masa de forță alimentarea părții de forță etc. Adică traseele prin care ar trebui sa circule curenții mari. 

Legat de alimentare și vad ca nimeni nu a spus nimic, trebuie filtrare cu bobina serie și condesatori film/ceramici după ea, și asta înaintea sursei automotive care nu face nimic dacă nu are alimentarea filtrata cum trebuie. 

Toată șmecheria în cazul tău este cum "convingi" curenții mari și zgomotoși sa nu circule prin apropierea procesorului. Dacă ai reușit asta ai scăpat de probleme. 

Link spre comentariu

 Sparios.Ca să fie mai clare lucrurile pentru noi.Cum ai experimentat modulul?Cu alimentare de la maşină sau din sursă banc?

 N-ai menţionat nici dacă la acţionare electrovalvă ai avut spikuri sau paraziţi pe alimentare sau intrare uC.

 Privitor la plasare ferită de ce nu experimentezi?Tot ai osciloscop nou,performant.

 Ceva e dubios la tine cu montajul.Mai ales dacă nu e alimentat de la maşină.Comenzi de relee,electrovalve sunt probabil de ordinul milioanelor pe aparaturi diverse...

 Văd că a postat şi Sesebe.Perfect indicată filtrarea alimentării,am uitat să o menţionez.

Editat de BRANCA
Link spre comentariu

schita.thumb.jpg.b3c536e22b38c05f2439cb1e98186177.jpg

 

Asa am desenat modulul de alimentare pentru microcontroler..

Valorile zenerelor le-am pus dupa ceva exemple din alte aplicatii relativ similare cu acest LDO. Nu stiu daca sunt bune..

 

Borna "PowerOn Signal" ar trebui sa porneasca sursa , care va fi semnal de la contact de 12V, apoi uC va sustine propria sursa pana cand din soft nu mai are nevoie si teoretic in standby ar ramane un curent foarte mic in asteptare..

 

Acum este doar schita, si nu are inclus inca o fuzibila. Ma gandeam ca siguranta va fi in partea cu grupul de forta. Teste nu pot face pentru ca nu am un U1 deocamdata..

Oricum U1 cred ca va ramane, in varianta 5V fix. Mi se pare ok si ca pret, si ca specificatii. In plus l-am regasit in module originale ale unor masini. Fizic pe placi ma refer.

 

@BRANCA cand am testat modulul, era un altul, la gata care rula pe o baterie auto only. fara masina, fara charger, fara nimic. Bateria o incarcam eu cand nu mergea pe acolo nimic, deci se exclud alte complicatii...

Din pacate cand am avut atunci probleme (1-2 ani in urma) nu aveam osciloscop..le-am tot vandut/cumparat.. 

 

Referitor la viitoarele fire si montaj. Voi face un PCB, care dupa probe o sa-l scufund in ceva lac de protectie, inchis intr-o cutie de aluminiu etansa, din care vor iesi 60cm fire in manunchi, matisate, cu tub cauciuc si mufa auto in capat. In locul de unde iasa din carcasa metalica o sa torn ceva epoxy in ideea de-a ermetiza. Firele vor fi: 

  • 2 alimentare modul
  • 2 spre alimentare bujie (~40cm)
  • 2 spre alimentare motoras (~40cm)
  • 2 spre alimentare valva (200cm) /* posibil o sa pun masa direct pe tabla aici. */

..si vor fi conectate cu mufe din auto ceva sa reziste la umiditate. Referitor la PCB si proiectare, ma gandeam pe acelasi PCB sa desenez in doua regiuni; partea de forta si partea cu uC, si unde se uneste masa partii de control cu cea de forta sa fie facuta printr-o ferita.

 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu
Vizitator
On 5/8/2021 at 12:03 AM, Gilbert Sparios said:

La pin-ul de reset am 10K spre +5V

Ca să scapi si de grija perturbatiilor venite pe traseul pinului de reset, dupa programarea uC, renunta la resistenta si leaga pinul RST direct la Vcc (nu cred ca montajul tau are nevoie de buton reset).

Link spre comentariu
Vizitator
On 5/8/2021 at 12:03 AM, Gilbert Sparios said:

Problema este destul de grava cand se blocheaza nu-si da nici reset uC-ul ci ramane de-a dreptul blocat. Cu tot cu WD activ.

Eu nu am intalnit pana acum un uC care sa nu respecte conditia de WD. Nu stiu ce parere si experiente au colegii.
WD este ceva implementat hardware. Daca nu face corect functia WD, poate este cazul sa cauti alt tip de uC.
 


 

Link spre comentariu

Alimentarea nu are filtrare corecta. 

Am zis ca trebuie măcar o bobina 

Structura cu tranzistori nu prea-i vad rostul și nu înțeleg dece este asa de complicata. 

Link spre comentariu

Bobina inserata pe Input, ce valoare ar fi..dacă nu cer prea mult. Tranzistori aia sunt doi pentru ca am nevoie sa iau plusul de pe contact. Ce mergea mai simplu de 2 tranzistori?.. 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări