Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automotive - Prevenire blocare Microcontroler


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 66
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • sesebe

    16

  • Gilbert Sparios

    16

  • BRANCA

    11

  • Mircea

    9

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Am vrut sa fac si eu ceva cu o placa arduino acum ceva timp. In teste a functionat perfect, pe automobil a mers vreo 2 saptamani....pana a luat foc. Nu stiam de la ce pute a electronica arsa in masina :rade:.

PS- Motor diesel. 

Link spre comentariu

eu nu puneam întrebări despre securitatea autoturismului, sunt foarte precaut si voi avea siguranțe, cabluri matisate cu banda textila plus furtun cauciuc peste ele. 

 

treaba cu sursa ca sa asigure 5V in timp ce merge demaror-ul pentru aplicația mea nu e asa critic. eu nu vreau sa fac ecu motor sau ecu de Airbag încât sa conteze extrem asta. 

 

Pentru protecție la pini o sa folosesc zenner si filtre rc si dioda in paralel cu bobina ca ea face beleaua cu blocarea uC. Eram interesat de TVS-uri in special pentru treaba asta. 

 

In fine, o sa tot fac este până la toamnă am timp sa fac teste si simulări. 

 

ps: dacă nu se poate sa primesc un răspuns este in regulă. e dreptul vostru sa răspundeți sau nu. 

 

schema pentru alimentare va fi cea din datasheet-ul cip-ului mai sus amintit. am gasit si alte LDO pentru automotive dar repet. Contează zero daca își da reset la pornire motor pentru că nu e critică treaba asta.. 

 

fum a ieșit din arduino lui dj probabil din cauza regulatorului linear de pe placa aia sau conexiuni. 

 

 

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Aici este o foarte scurta descriere a pulsurilor de test (citeva dintre ele), pulsuri la care un modul electronic dintr-o masina nu trebuie sa faca urit. Forma exacta a pulsurilor cit si detalii despre setupul de test se gasesc in standarde care sint pe bani.

 

Ca un scurt info, uite un exemplu de puls la care trebuie sa reziste fara probleme un ECU:

 

"Pulse 1 describes the negative transient observed by electronics connected in parallel with an inductive load when the connection to the power supply is interrupted. Pulse 1 begins with the supply voltage collapsing to 0V as the supply voltage is removed. Soon thereafter, a −150V pulse is applied with a 2ms decay time. The energy of the negative pulse is limited by the 10Ω series resistance."

 

Acest puls se aplica pe alimentarea ECU.

Link spre comentariu

 Sesebe.Astea sunt teste încercări dure...Maşina oricum trebuie să aibă protecţie cu varistor începând de la alternator.Başca protecţiile pe fiecare modul electronic.De asta spuneam că e mai uşor de "furat" curent pt uC de la un bloc gata protejat.

Link spre comentariu

Da sint teste dure dar nu inaccesibil de realizat cu scheme relativ ieftine. 

Daca vrei sa faci ceva pt automotive atunci trebuie musai sa satisfaci acele cerinte macar la nivel incipient. 

 

edit: Am gasit pe net pulsurile de tests : https://e2e.ti.com/cfs-file/__key/telligent-evolution-components-attachments/00-196-00-00-00-28-33-02/ISO7637_2D00_2-test-pulses-for-road-vehicles.pdf

Atentie si la penultima pagina cu "Immunity Requirements".

 

Ps: @BRANCA lasa in pace varistorii aia ca nu au treaba aici.

Si legat de alimentarea din alte module - este interzis pt ca afectezi si alimentarea / functionarea lor (vezi cerinta de a rezista fara defectiuni la scurturi la masa si la plus pt orice fir ce iese din ECU).

Editat de sesebe
Link spre comentariu

 Sesebe.Pe principiul ăsta de spikuri inevitabile ar îmsemna că dacă bagi o sculă la bricheta maşinii s-ar duce imediat!Mă refer la kakamiţurile FM sau laptop de exemplu.Şi totuşi rezistă!De asta ziceam că există protecţii pe maşină.Probabil protecţiile pe blocuri se fac şi se testează dur şi pe considerentul că pot ceda protecţiile pe liniile principale.Zic,findcă nu ştiu care e logica ăstora...

Link spre comentariu

 Există un pdf aplicaţii la Littelfuse.Dar sunt sigur că şi ceilalţi producători de varistori au.Mă refer la TDK,EPCOS,ş.a.

 Căutaţi "Suppresion of transient in an automotive enviroment-Littelfuse"

 La testele alea dure de spikuri mai sunt şi alte protecţii în afara varistorilor?

 

Link spre comentariu
1 oră în urmă, d2134 a spus:

 

Super, deci aveti si standardul in fata.

Daca va uitati si in PDF-ul pus de mine mai sus vedeti ca exista citeva clase de functionare in timpul / dupa acestor pulsuri. Pt aplicatiile cere nu tin de siguranta masinii / pasagerilor puteti sa va situati in clasa D sau C.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

 Sesebe.Eu am întrebat ceva şi văd că nu răspundeţi.Cu testul e clar "iso-piso",glumind,dar supresia spikurilor tranzitorii e alta.Adică e "tratamentul"...Şi aici eu nu văd decât varistori la toţi.

 Şi repet.Sunt munţi de camere video,dvd-uri extra montate,laptopuri,alimentatoare telefoane sau gps-uri.Toate pe diverse maşini.Cu spikurile alea de testare ar trebui să fie moarte o droaie!...

Link spre comentariu

Nu sint obligat sa-ti raspund si nici nu ma intereseaza ce ai vazut tu. 

La cite dintre aparatele alea le-ai scos schema de pe alimentare? Am spus ca nu exista o componenta magica ci este vorba despre un mod de proiectare.

Link spre comentariu

Cred ca se exagereaza cu testarile propuse. Cata vreme nu vinde un produs sau nu actioneaza airbaguri, colegul Gilbert nu trebuie sa se concentreze pe elemente care nu afecteaza siguranta masinii, si implicit a pasagerilor. A spus clar ca la pornirea masinii nu conteaza functionarea controllerului. Odata pornita, nu mai sunt variatii si varfuri de tensiune. 

 

Un integrat SMPS clasificat automotiv este de ajuns. 

 

Legat de protejarea I/O, ar trebui stiut ce fac acele I/O mai intai. 

 

Spunea cineva ca la 2-3 luni mai trebuie resetat sau repornit un controller... asta nu e o regula si nici macar ceva adevarat. Trebuie vazut de ce se blocheaza, ca sa stii ce sa-i faci. 

 

Am 2 montaje acasa, functionare 24/7 (unul cu LCD, deci as vedea imediat daca e blocat) si nu blocheaza niciunul de mai bine de 5 ani unul si 3 ani al doilea. Nu se reseteaza decat cand cade reteaua, maximum 2 ori pe an. 

 

Cu asa topicuri, nu se ajunge nicaieri. 

 

PS: Fiind un montaj alimentat din circuit auto, mai mare griji mi-as face despre mizeriile care vin prin circuitul de masa, decat prin borna de +12V. Dar solutii sunt si aici. 

Link spre comentariu

Nu am propus nici o testare.

Doar am spus ce trebuie sa suporte o sursa dintr-un montaj automotive si, daca se doreste ceva e sa functioneze in mediul automotive, de ce anume trebuie tinut cont atunci cind proiectezi sursa.

Lasind la o parte comentariile pe care le faci, macar te-ai uitat sa vezi ce inseamna clasa D sau C?

Exact asta inseama - ca atunci cind sint prezente pulsurile alea ciudate montajul nu functioneaza.

La clasa C isi revine singur iar la clasa D trebuie restartat manual. Mai exista si clasa E ce inseamna ca montajul este afectat ireversibil de pulsul respectiv.

Link spre comentariu

Masiniile relativ noi si nu ultimul cazan de 3-4k euro sunt protejate destul de ok la bricheta... crezi ca incarcatorul ala usb de 10lei are mega circuit de protejare...

 

Uite caz concret la mine, circuitul este intre bricheta si camera DVR ( Bricheta find ON non-stop am facut acel circuit care masoara tensiunea pe baterie sa isi dea seama daca functioneaza motorul sau nu si imi porneste / operste alimentarea la camera. Masina find noua in garantie nu am vrut sa umblu pe la sigurante sa caut ceva alimentare de dupa contact) in ultimii 3 ani de cand e pe masina s-a blocat fix de 0 ori si tot de atata ori a fost repornit.

 

Poti vedea traseul de alimentare ( din pacate nu am notat componentele): siguranta smd 2A, dioda schottky smd, rezistenta THT de valoare mica ( nu mai stiu ce valoare am pus exact dupa calulele facute pe atunci), TVS 18-20V, condensator electrolytic de vro 100uF urmat de cele ceramice pt regulator (LM7805 versiunea THT). Tensiunea e citita printr-un divizor, rezistenta serie cu adc eu de obicei il pun 5k6 urmat de un ceramic 100nF si zenner de 4v7

 

Untitled.png 

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări