Gilbert Sparios Postat Mai 4, 2021 Partajează Postat Mai 4, 2021 (editat) Salut. Vreau sa construiesc o schema simplista dar care va "lucra" pe autoturism. Un diesel. In esenta va fi un uC si cateva high-side power switch de genul BTS441 care vor comanda: o rezistenta(7-10A), un motoras (2-3A), un solenoid (nu releu; 2A) In alta ordine de idei o sa mai am pe acolo un divizor rezistiv pe ADC ca sa citesc tensiunea pe intrarea de 12V, 2-3 intrari de citire port (tot cu divizoare pentru ca va citi tensiuni de 12V) As dori sa ma ajutati cu cateva idei despre: cum sa protejez intrarile contra varfurilor aparute pe linia de 12V ? (TVS, RC, Zenner..valori) cum protejez o supra-tensiune aparuta pe linia de 12V inaintea smsp-ului care va asigura 5V pentru uC ? cum ma protejez de spike-urile provenite de la solenoid ? (ferita, dioda ) la zenere ma gandeam sa fie 4v7 cu 100-200R, la TVS sunt praf nu am reusit sa inteleg cum sa aleg valorile .. Nu am postat o schema ptr ca nu am inca una nici in cap.. Editat Mai 4, 2021 de Gilbert Sparios Link spre comentariu
BRANCA Postat Mai 4, 2021 Partajează Postat Mai 4, 2021 Sparios.În principiu autoturismul are montat un MOV după alternator şi pe fiecare bloc electronic. Eu aş aplica pe linia de 12V tot o soluţie cu MOV. Vezi ca Littelfuse are un Varistor design guide for DC in automotive!Şi varistori specifici AUMOV. Link spre comentariu
Gilbert Sparios Postat Mai 5, 2021 Autor Partajează Postat Mai 5, 2021 (editat) Acum 5 ore, BRANCA a spus: Sparios.În principiu autoturismul are montat un MOV după alternator şi pe fiecare bloc electronic. Eu aş aplica pe linia de 12V tot o soluţie cu MOV. Vezi ca Littelfuse are un Varistor design guide for DC in automotive! Şi varistori specifici AUMOV. un varistor si o siguranta resetabila. dar eu vreau sa elimine doar spike-urile , nu sa ramana in toiul actiunii fara tensiune.. asta daca am inteles eu la ce varistor te referi.. si pentru restul problemelor ?... Editat Mai 5, 2021 de Gilbert Sparios Link spre comentariu
BRANCA Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 Sparios.Ai putea lua tensiune pentru uC de la unul din blocurile electronice care e deja protejat.Ai consum f mic.Şi să iei pentru partea de forţă de pe bara principală.Şi acolo tot varistor pui. La solenoid si motoras protectia se face cu diodă paralel pe fiecare.Montată invers.E protecţia clasică. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 (editat) Iti trebuie o sursa care sa mearga de la 4.5V pina la 28V fara nici o problema. Daca nu te deranjeaza resetul din momemtul pornirii, de unde este tensiunea de 4.5V, atunci sursa de alimentare trebuie as mearga intre 6.5V si 28V. Dupa ce gasesti solutie la problema asta discutam si de protectiile intrarilor. Editat Mai 5, 2021 de sesebe Link spre comentariu
Gilbert Sparios Postat Mai 5, 2021 Autor Partajează Postat Mai 5, 2021 pai sursa in comutatie nu e problema o sa folosesc schema la o sursa in comutatie de 3A care merge stabil între 6.5-28V. protecțiile pinilor ma intereseaza, spike-urile de la bobina nu e suficient doar dioda. In alte experimente imu rămânea blocat uC din cauza bobinei. intr-un ECU care comanda o astfel de bobina solenoid, avea înainte de switch-ul amintit mai sus o bobina cu miez de ferita, si ceva filtre RC.. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 Atunci iti urez succes daca ai sursa pusa la punct sau asa crezi. Ti-am pus link ca sa vezi la ce trebuie sa reziste sursa, unul dintre pulsuri, pe restul le poti gasi si tu. Daca imi aduc bine aminte, dupa tine layoutul chiar nu conteaza si firele intinse prin aer intre module arduino (sau similare) sint cea mai buna solutie. Parca a mai fost un topic similar (sa fi fost tot al tau?). Sint niste regului despre cum se concepe o schema si un layout. O parte se gasesc pe net iar unele le-am amintit si eu pe forum. Problema nu o reprezinta protejarea intrarilor, pt ca aia se face usor, ci aproape tot restul. Link spre comentariu
Gilbert Sparios Postat Mai 5, 2021 Autor Partajează Postat Mai 5, 2021 (editat) ma confunzi la partea cu firele prin aer intre module arduino. nu folosesc niciodata module.. dar asta nu imi scuza unele greseli. nu stiu ce inseamna "cranking pulse". se refera la...momentul in care foloseste demaror-ul sau ce ... ? (scuze ca intreb dar nu stapanesc perfect engleza..) oricum asta nu m-ar deranja, m-ar deranja sa se blocheze microcontroler-ul din cauza la habar n-am ce. am avut un circuit similar si o data la 2-3 luni se bloca. sistemul nici macar nu era montat pe o masina, doar pe baterie auto. inteleg ca situatia putea fi din N cazuri in ochii vostri, dar fara bobina nu se bloca niciodata, deci sigur se intampla ceva acolo..legat de bobina aia. as vrea sa folosesc protectii la pini, nu stiu ce e mai bine. TVS, zenner...sau ambele. o sa caut...bineinteles mai multa informatie de data asta. partea cu demaror-ul cred eu ca s-ar rezolva cu o dioda si capacitori inainte de convertor-ul de 5V... dar ce este cranking pulse ca mi-ai dat de gandit... intr-adevar nu vazusem ca e link acolo. credeam ca e doar subliniat. (pe telefon) Editat Mai 5, 2021 de Gilbert Sparios Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 (editat) Domnule, dumneata nu înțelegi ca nu se merge pe soluții punctuale ci trebuie gindit totul ca un ansamblu? Nu știu cine îți poate da o soluție la cheie, fără a avea nici o specificație și la prețul unei beri virtuale. Ai ideie cit costa și cu cit se plătește un proiect automotive? Și nu-o o chestie ce se învață peste noapte. Nu-i o piesa magica pe care o pui undeva și s-a rezolvat. Cauta pe net și vezi la ce tipuri de pulsuri se testează un ECU automotive și asigură-te ca ai o sursa ce face fata la ele. Nu o sursa chinezeasca pe care o iei cu 1Euro de la coltul străzii. Pulsurile alea nu-s alese de florile mărului. După ce ai o sursa capabila sa reziste la toate acele pulsuri fără a-i fi influențată iesirea putem discuta de restul schemei. Ai avut probleme și la o banala rețea 485 și acum te apuci de proiecte automotive? Editat Mai 5, 2021 de sesebe Link spre comentariu
Gilbert Sparios Postat Mai 5, 2021 Autor Partajează Postat Mai 5, 2021 bine.. inteleg. îmi cer scuze ca am intrebat. Link spre comentariu
RealAlex Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 Eu am folosit LDO pentru automotive iar optocuplor pentru decuplarea uc-ul fata de blocul de forta. Toate au functionat bine pana cand s-au dat masinile. Ba chiar am folosit si 555 fara niciun fel de protectie iar montajul acela a mers ani de zile si cred ca functioneaza si acum. Pana la urma de ECO tin majoritatea sistemelor de pe masina, deci este o componenta critica care poate declansa ori preveni un dezastru si este normal sa fie protejata in toate felurile. Tu trebuie sa pui accent maxim pe prevenirea unui incendiu, firele sa fie corect dimensionate, izolate cu banda dedicata pentru acest lucru, pozitionate in asa fel sa fie cat mai ferite de surse de caldura, fuzibil corect calculat, electronica sa fie introdusa intr-o cutie metalica si asa mai departe. Cam de aici trebuie sa pleci, trebuie sa ai grija sa nu iti ia dracia foc si de aici sa porneasca o nenorocire mai mare. In legatura cu circuitul care se bloca la cateva luni .. cam cat vrei sa ruleze un uc fara ca tu sa-l resetezi ori ca el sa se blocheze ? Ii vine rau daca il resetezi din cand in .. gand? :-) Link spre comentariu
Gilbert Sparios Postat Mai 5, 2021 Autor Partajează Postat Mai 5, 2021 ma gândeam sa folosesc LP2951 varianta smd (SOIC M) cred ca nu imi trebuie mai mult de 100mA. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 (editat) Dacă îmi arăți sursa care corespunde cerințelor de mai sus eu îți explic cum sa protejezi întrările la controler, dar trebuie sa vad schema ce intenționezi sa o faci în jurul acelor întrări. Ideea este sa nu te inhaitezi la proiecte care depășesc hard-ware-ul pe care-l stapineste un programator. Imi cer scuze dacă par prea aspru dar vad din ce în ce mai des tendința asta pe forum la foarte multa lume iar domeniul automotive are niste restricții care nu-s puse degeaba. Oferta de mai sus ramine valabila - ai sursa - te ajut cu protecția întrărilor. Ps: doar integratul nu cred că-i suficient pt cerințele rezistentei la pulsurile alea. Ps2: orice fir ce iese inafara cutiei ECU-ului trebuie sa reziste fără defecțiuni și fără a provoca defecțiuni (inclusiv incendiu) la scurtcircuit la masa sau la plus 12/14V - cerințe generale din automotive. Editat Mai 5, 2021 de sesebe Link spre comentariu
RealAlex Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 Alege un regulator care sa fie "Qualified for Automotive Applications ", in cazul de fata "LP2951-xx-Q1", dar ai atatea variante, care nici macar nu sunt scumpe, incat sa nu pui un regulator dedicat pentru asa ceva. Sa il cumperi din sursa sigura. Link spre comentariu
RealAlex Postat Mai 5, 2021 Partajează Postat Mai 5, 2021 @SESEBE, nu fi zgarcit in informatii, eu chiar sunt curios la ce fel de protectii te referi, de ce nu le enumeri aici ? Ar iesi ceva frumos, nu crezi ? Imi amintesc de un coleg de forum, din Valcea, care acum multi ani de zile activa pe aici si facea schimb de informatii ( sunt ferm convins ca a si asimilat destule de pe acest forum ), care intr-o zi s-a suparat si a plecat, si-a facut forumul lui, si-a facut un butic virtual, ba chiar a scos / scoate, niste reviste cu depanarea tv-urilor. Pana la urma vad ca a uitat de suparare si a revenit pe forum. Povestea asta este foarte veche iar multa lume nici nu stie despre cine vorbesc, pentru ca ei habar n-aveau de acest forum, doar ca m-a deranjat cum s-a purtat atunci cu aceasta comunitate, si m-a uimit sa-l vad ca a aparut precum o zambilica pe aici. Nu era mai constructiv daca nu pleca si ajuta comunitatea in continuare? Intreb si eu, la fel ca si in cazul tau, ai atatea cunostinte in domeniu incat ai putea sa ridici cu mult nivelul tehnic de pe aici. De ce nu o faci ? Macar nu mai lua lumea in ras, nu ai niciun drept sa faci acest lucru. Spor. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum