Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Imbunatatire aparat sudura ALMAZ 270A ( ES004 )


dem3ntor

Postări Recomandate

Acum 25 minute, digioptic a spus:

Este simplu sa ne dam cu parerea, nu va merge...

Cred ca nu cititi postarile celor ce incearca sa va ajute, dl. Bumbu chiar este un bun practician.

In acelasi timp dvs. folositi gresit termeni, nu se pune tor de ferita pe iesire din cauza componentei de cc. Iar la torul galben (este din pulberi magnetice cu intrefier distribuit, suporta componenta de cc.) vad ca amintiti doar inductanta, cine va garanteaza ca la nr de spire ales nu se satureaza? Ati pus vreo oscilograma de cand activati pe forum?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 102
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • c_anicai

    21

  • digioptic

    21

  • Ion_Bumbu

    15

  • sesebe

    12

Top autori în acest subiect

Imagini postate

La ditamai torurile saturatia apare mai greu, la unul din invertoarele mele care nu scoate decat maxim cca 90 amperi am dat cateva spire pe 4 toruri de sursa atx si e ok cu bazic de 2,5 dar n-am mai folosit invertorul din aprilie ca acum sunt in Olanda la munci agricole, luna asta ma intorc si abia astept sa mai sudez ceva.

Editat de c_anicai
Link spre comentariu

Saturatia depinde de nr de spire, miez si de curent, invertorul colegului cred ca e de 400A deci curent ar avea de unde... deci probabil a tinut cont de asta si a calculat.

La fel de adevarat este ca a "simti" diferentele dintre un droser sau altul pus pe un invertor e destul de dificil, ca este sau nu in saturatie cred ca e si mai dificil fara sa pui osciloscopul, trebuie sa fii obisnuit bine cu aparatul de sudura ca sa simti modificarea in bine sau rau.

Testul cel  mai simplu este sa  alternezi cele 2 drosere la sudura, in fapt acolo conteaza, osciloscopul spune aproape tot insa nu si ce-i convine sau nu sudorului si pina la urma aia este important.

Inductanta mica  este pentru a mentine arcul electric si in perioada de OFF a comutatorului, la altele insa se foloseste o inductanta mare si pentru a crea o tensiune de autoinductie cu energie acumulata mare in momentul ruperii arcului, asa este  mai usor de sudat cu bazicii insa ruperea arcului din cauza tensiunii induse ridicate poate pune probleme mai ales daca nici nu esti obisnuit cu aparatul.

Si da, nu mai fac modificari aparatelor pe care le am, le repar si cu asta sint multumit deoarece sint aparate bune si e putin probabil ca eu sa reusesc sa le imbunatatesc, adevarat ca si cu timpul nu stau foarte bine...

 

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

invertorul lui digioptic e trifazic din cat imi amintesc si o fi avand 400A insa cel din topic almaz 270A mai mult de 120 real nu cred ca scoate 

Link spre comentariu

Si eu am aceiasi impresie domnule @dumitrumy, ca nu mi se citesc postarile. Ce am incercat sa descriu mai sus, sunt incercarile mele de a face o bobina de iesire pe inel de ferita. Solutie, a cata oara repet asta, a functionat pe doua trifazate inainte. O sa incerc de-acum, sa pun si oscilograme. Din pacate, asa zisa chinezarie pe post de osciloscop, care o am acum, trebuie inlocuita. Imi fac treaba cu el, pot sa vad niste semnale de porti ori functionarea circuitelor de semnal mic.  Sunt in cautare de unul mai bun. Din pacate merge foarte greu comertul din china. Am comandat un multimetru fix, din cel de pus pe masa si a sosit  la peste doua luni. Din pacate, v-a trebui sa astept la fel si pentru on osciloscop.

 

 Solutia cu inel de ferita galben, am vazut-o pe cel putin patru modele de invertoare. imi pare rau ca nu am salvat ceva poze sa le postez, dar sun convins ca  dvs ati tot intalnit astfel de modele. Acum incerc sa inlocuiesc bobina pe aluminiu de pe Jasicul Arc400, din motivele expuse mai sus. Pentru a nu satura miezul, de bobina clasica din Jasic zic, bobinajul nu se face strans pe miez, sunt distantiere-izolatori, destul de generose. Nu am avut nici o probleme cu bobinele deja facute pe trifazatele Stahlwerk. Pe cabaljele lor erau prevazute bobine pe toruri galbele bobinate cu conductor Cu-em. Laston-ul au considerat ca nu sunt necesare si au pus in locul lor cate doua strapuri de sarma groasa. Am pus poze undeva. Nu am apucat acum sa bag noul miez format din cele 5 inele de ferita cu pulberi metalice. Trebuie sa sacrific cel putin 2 metri de conductor de 50mm2 si sa vad cu ce inductanta funtioneaza stabil in intreg domeniul de curent al invertorului. Din pacate, stau foarte rau cu timpul asa zis liber, in care sa ma ocup si de pasiunile mele. Sunt deschis la experienta, credeti-ma pe cuvant, accept sfaturi si opinii, dar urasc sa aud mereu, domnule, solutia nu v-a merge, e mai bun ce au facut chinezii acolo...etc. Sunt genul de om care imi place sa scormonesc si sa-mi pun intrebari, oare, altfel nu s-ar putea face...?  

 

 Daca nu v-a functiona, sau va merge prost, fiti convinsi dragi colegi, ca voi expune aici. Poate nu e bun topicul, sa deschid altul ? Sau poate ar trebui sa nu mai postez nimic, ca oricum nu iese nimic bun din asta...? 

Acum 13 ore, c_anicai a spus:

invertorul lui digioptic e trifazic din cat imi amintesc si o fi avand 400A insa cel din topic almaz 270A mai mult de 120 real nu cred ca scoate 

 

Asa este, e un invertor trifazat in punte, cu doua module IGBT, construit destul de ingrijit. Pe alte piete e dat cu 385 de amperi, maxim curentul de iesire, tot in 60%. Dar sunt multe variate ale lui pe alte piete...

Link spre comentariu

Poate e de interes...

Pentru T225a-26 ,cu 8spire pentru 10uH si la 100A,inductia este de 0.48T,foarte aproape de limita maxima de 0.5T ,suportata de acest miez.Pentru mai mult de 100A se impune folosirea a doua miezuri suprapuse si recalcularea inductiei.

 

B[T]= L[uH]∙I[A]/(N[nr de spire]∙S[mm²])

Editat de nel65
Link spre comentariu
Acum 10 ore, digioptic a spus:

Si eu am aceiasi impresie

Va rog sa intelegeti un lucru, nici o data nu mi-am batut joc de un pasionat care munceste pentru a invata si face ceva, daca am putut am incercat sa ajut macar cu un sfat.

Interventia mea a fost doar din cauza ca eu am un entuziasm moderat la cresterea performantelor de la acele modificari.

Da, daca lipsea era altceva desi ca sa fiu cinstit la Pico 140 lipseste dar nici nu-mi bat capul sa o pun, functioneaza minunat asa, singurul electrod care parca, parca merge mai bine pe ESAB in schema clasica cu droser este cel pentru fonta cu invelis de grafit, in rest sint la fel de bune ambele.

Daca schema este in punte influenta acelui droser pe iesire este mai mica decit la un invertor normal, cu mult.

Cred ca avantajul pe care-l veti obtine va fi de ordin estetic si de gabarit mai degraba decit functional.

La fel, cred ca marirea numarului de condensatoare de filtraj pe retea la un trifazic nu aduce aprope nici un cistig daca pentru asta doriti sa faceti modificarea.

 

Link spre comentariu
La 04.07.2022 la 20:48, Ion_Bumbu a spus:

................................................

Testul cel  mai simplu este sa  alternezi cele 2 drosere la sudura, in fapt acolo conteaza, osciloscopul spune aproape tot insa nu si ce-i convine sau nu sudorului si pina la urma aia este important.

.................................................

 

 Asta, domnule, este un mare adevar ! Dincolo de pasaricile din capul pasionatului, are si o utilitate practica si am sa incerc sa expun de ce...

 

Acum 13 ore, Ion_Bumbu a spus:

..................................

La fel, cred ca marirea numarului de condensatoare de filtraj pe retea la un trifazic nu aduce aprope nici un cistig daca pentru asta doriti sa faceti modificarea.

..................................

 

 Am avut o lucrare la un amic, pe care a trebuit sa o rezolv. A cumparat tevi de 20, cred,ce a gasit mai ieftin. A se citi, cele mai subtiri cu putinta. Cred ca aveau un milimetru. In fine, trebuia sa croiesc un numar foarte mare de tevi la 1.6m, cu un varf sudat. Din cele forjate sub forma de crin cu un romb ascutit. 

  A trebuit sa fac un dispozitiv improvizat, de aliniere, pe o teava mai mare care imi alinia varful cu axul tevii, sa nu iasa strambe. Dispozitiv care nu prea putea disipa caldura. Singura posibilitate sa le sudez, a fost prin punctare scurta cu electrod de 2. Proweldul meu trifazat, acel aparat hulit de cum e lucrat, un invertor foarte robust si sa tragi de el toata ziua, nu facea mofturi. Cat era de cald afara. Problema era ca daca nu aveam suficienta rapiditate sa punctez, na gaurica. Am stat si m-am tot gandit ce sa fac. Am imprumutat atunci un aparat monofazat, parca tot proweld. Si parca functiona mai bine, dar functia hotstart era "de la ei", facea o scanteie mare. Nu mi-a placut rezultatul. Trifazatul meu trebuia sa functioneze liniar de la 20 pana la 300 de amperi. In fine, aproximativ, se stie cum e afisat curentul de sudare, indirect, prin masurarea tensiunii pe cursorul potului de curent si dintr-un divizor reglabil se stabileste valoarea afisata. Si nu suda deloc bine la curenti mici, oricat mi-as fi educat mana. 

  Proweldul trifazat de care fac vorbire, MMA 300i, e unul in semipunte, are o capsula cu doua capacitoare in "T" si cam atat. Am luat parca trei capacitoare cu  polipropilena, THT, puse in paralel, prindere improvizata si legare cu fire pe fiecare la punte. Formau cam 120 de uF, o capacitate nu foarte mare sa nu periclitez puntea la pornire. Rezultatul, comportamentul la curenti mici s-a inbunatatit simtitor, punctele de sudura erau curate si mult mai usor de controlat, reusind sa duc lucrarea la capat. Ulterior i-am scos, la o curatare si revizie mai temeinica. Mai tarziu, cand am capatat schema lui, am vazut ca 120 de uf erau prevazuti in schema, la al meu...economie:rade:

 

 Jasicul nu face nici el exceptie, are doar doua capacitoare de 20 uf, puse foarte aproape de fiecare modul IGBT si aia e tot. Aparatul este foarte robust, la fel poti trage de el fara sa-ti pese. Dar ca utilizator, pe langa cutiuta cu potentiometru si un fir lung, pe care vreau sa i-o fac, pe post de telecomanda, vreau sa functioneze fain si la curenti mici. Pe afisor, pleaca de la 30 amperi pana la 400, dar, iarasi, acelasi sistem indirect de afisare. Am luat si un cleste de curent, un Brymen de pana la 1000 de amperi, si dupa asa zisele adaugiri, sa vad exact cat e capabil. Nu o sa "vars" in el un snop de capacitoare de nus' cata capacitate adunata, ca dau in alte circuite de pornire cu relee mari, sa nu prajesc puntea trifazata. 2-4  condensatoare de pana in 150-200uf adunati, sunt  suficienti. Pentru linistea mea, am luat si o punte mai mare de 200 de amperi (stiu, risipa) sa stau linistit.  In rest, il las asa cum a venit de la mama lui din china...:rade:

 

 Pana la urma, din joaca asta experimentala, exact cum spuneti, prin incercari si puneri pe rand sa vad cum se comporta, am de invatat si poate, mai tarziu peste doar cativa ani la pensie sa ma apuc sa fac unul cap-coada, doar din pasiune. Evident trifazat sa fie :d

 

https://www.tme.eu/ro/details/bm089/contoare-si-adaptoare-cu-clema-ac-dc/brymen/

 

In poza, cele doua capacitoare si atat, legatura directa la puntea trifazata pe sasiul de sus.

DSCN0022.JPG

Editat de digioptic
Link spre comentariu

Am citit post-ul insa n-am ajuns sa raspund, o fi pensie da tot ai citeceva de facut, mult mai mult decit cei care cred ca pensionarul e cu sahul sau tablele in parc...

Ca idee la LHL315 daca tin bine minte filtrajul este de 80uF tot nepolarizat.

Referitor la electrozi, nici o data nu i-am suportat pe cei de 2mm e o valoare aiurea, intre 1,6mm si 2,5mm, tot ce faci cu 2mm faci mai comod cu 2,5mm iar mai jos mai bine cu 1,6mm, tabla de 1mm se sudeaza destul de comod cu 1,6mm insa e neplacut de lucrat cu ei, depun mai multa zgura decit metal...

Cu amorsarea sint destule de spus, una din problelmele mari este bucla de reglaj a curentului, nu atit bucla cit constantele de timp alese.

Alea se aleg in functie de topologia invertorului si mai ales de frecventa, una este sa ai punte, alta unu normal si altceva sa fie pe la 60-80Khz sau 180KHz unde poti face si MAG in mod STT la care controlul se face la nivel de nivel de picatura deci curentul trebuie modulat foarte rapid.

La astea chinezesti ieftine mai este o problema la amorsare, fiind generatoare de curent cind electrodul este in aer factorul de umplere merge spre 50% adica curent maxim.

Cind pui electrodul pe tabla gaseste curent maxim care cade spre curentul setat, acum cu ce viteza scade curentul aia deja tine de constantele de timp ale amplificatorului de eroare, in general este in configuratie simpla de integrator.

Daca constanta este lungapina cade la curentul necesar durata este lunga si gaura e gata, daca bucla este rapida nu face crater insa este mai neplacut la sudat, trebuie un compromis intre ele, daca invertorul este de 400A mai incet cade la 40A decit unu de 130A.

La fel daca aveti condensatorii de filtraj mici sarcina amplificatorului de eroare se complica, trebuie sa compenseze si un riplu mare.

Ese destul de studiat in schemle acelea, pe linga partea de forta parte de comanda este esentiala in a suda "placut" pentru utilizator, de aia unele merg cum merg iar altele merg dumnezeieste.

Spre exemplu la LHL315 cu electrodul in gol factorul de umplere este undeva sub 1% deoarece se limiteaza tensiunea in gol pe la 60Vdc, cind atingi cu electrodul asta simte ca pica tensiunea si trece in mod curent insa trebuie sa creasca factorul de umplere pornind aproape de la 0 cu el spre deosebire de celelalte care pleaca de la maxim spre nominal.

Asta reduce riscul craterului la amorsare.

Daca doriti sa va "distrati" si in partea de comanda neaparat va trebuie un osciloscop cu memorie cu macar 2 canale, 4 si mai bine precum si un cleste de curent pentru osciloscop, stiu ca au la Fluke insa e prohibitiv ca pret, precis gasiti si la altii.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Multumesc !

 

Daca e sa-l compar cu alte chinezarii, Jasicul functioneaza foarte fain. Comparat cu proweldurile, la electrozi de toata ziua de 2.5, 3.2 sau chiar 4, functionarea lui e mult mai linistita si cordonul consistent. Acum na, mai depinde foarte mult si de mana. Nu as umbla in partea de comanda, este foarte ingrijit lucrata. In jurul unui (parca) 2846, cu iesiri pe doua trafuri driver. Placa este facuta pentru mai multe modele de ARC 400, are pini nefolositi pe la conectori si chiar un swich care nu stiu ce face, nu am dat de el.

 

La filtraj, am luat de astia. Cati o sa pun, o sa vad, nu prea multi :

 

https://www.tme.eu/ro/details/c4aqoew5650p3bj/condensatoare-standard-din-polipropilena/kemet/

 

Cu osciloscopul. Pai tot o chinezarie, macar de 100Mhz si doua canale. E pasiunea mare, dar stiti cum este... Nu stiu de ce, chinezii au scumpit cam tot in ultima vreme.

DSCN0021.jpg

Editat de digioptic
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Salut

 

De la TME, care fie vorba intr-e noi, nu prea sunt asa ieftini, desi, cam acelasi pret iese ori de unde ai cumpara din Europa, iau mai mult componente. Vin repede si platesc la sosirea comenzii. Multimetrul de masa, l-am luat de la banggood, ca acolo e mult mai ieftin. E fain, daca iti poti permite, sa te dotezi cu mai multe scule odata, ca vin tare greu din China.

 

Pentru comparatie pret, TME versus Banggood:

https://www.banggood.com/Hantek-DSO2C10-Digital-Oscilloscope-2CH-Digital-Storage-1GS-or-s-Sampling-Rate-100MHz-Bandwidth-Dual-Channel-Economical-Oscilloscope-p-1765866.html?cur_warehouse=CN&rmmds=CategoryToolsPop&trace_id=ad301658142722401

 

Altfel, poti alege ce doresti din ce au la un moment dat:

 

https://www.banggood.com/Wholesale-Oscilloscopes-ca-3044.html?bid=2107050601&akmClientCountry=RO&cat_id=3042&page=1&direct=0&rec_uid=2182941342|1652086552&sort=1&sortType=desc

 

Eu ma gandeam la asta, dar mai citesc review-uri:

 

https://www.banggood.com/Hantek-DSO2D15-Dual-Channel-+-AFG-Digital-Storage-Oscilloscope-150MHz-1GSa-or-s-Signal-Generator-Oscilloscope-2-In-1-p-1766504.html?cur_warehouse=CZ&rmmds=CategoryToolsPop&trace_id=ad301658142722401

 

Sai doar la 100 de MHz, dar tot varianta D:

 

https://www.banggood.com/Hantek-DSO2D10-Digital-Oscilloscope-2CH+1CH-Digital-Storage-1GS-or-s-Sampling-Rate-100MHz-Bandwidth-Dual-Channel-Economical-Oscilloscope-with-Signal-Source(AWG)-p-1765904.html?cur_warehouse=CN&rmmds=CategoryToolsPop&trace_id=ad301658142722401

 

Din ce am inteles, din discutiile purtate pe un forum afara, diferenta dintr-e ele nu e de hardware ci doar de soft. Nu stiu ce sa spun, diferenta de pret e foarte mica si ca omul cu posibilitati mai modeste, incerc sa-mi maximizez in parametri achizitiile...:)

 

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări