Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Imbunatatire aparat sudura ALMAZ 270A ( ES004 )


dem3ntor

Postări Recomandate

2 hours ago, c_anicai said:

ai gresit desenul la conectarea traf-ului, ca principiu de functionare pt semipunte am luat o schema de pe net, in loc de mosfet ai igbt-uri cu dioda incorporata iar in grile mai sunt ceva rezistente diode sau altfel de drivere.

 

nu cred ca e necesar sa dublezi tranzistorii, aparatul scoate cam 120 amperi reali si duce cu igbt-urile actuale, eventual o bobina de iesire poate ajuta.

Bobina pe iesire cred ca ajuta la sudat insa daca diodele sunt de tensiune mica nu stiu daca rezista la varfuri de tensiunea autoindusa de aceasta, un specialist poate ne da mai multe detalii.

 

Nu neg gafa de desen, practic nu am extras nimic de pe placa sa vad care sint legaturile reale. Cam 120 A am sesizat si eu, asa, din diametrul folosit. El are maxim setat 250 A care injumatatiti (cum se face la chinezoaice) e pe la 120 real.

O sa pun si clampmetrul pe el sa vad.

 

O sa demontez si placa sa vad ce diode am acolo si sa vad cu ce schimb.

 

Totusi, o schema era utila, mai ales la partea de comanda.

 

Din cite vad shuntul e pe borna ”-”. Bobina as avea putin loc daca elimin eclisa dintre radiator si borna ”+”. Ar fi OK fara sa afectez altele?

Editat de diaconuliviu
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 102
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • c_anicai

    21

  • digioptic

    21

  • Ion_Bumbu

    15

  • sesebe

    12

Top autori în acest subiect

Imagini postate

1 hour ago, sesebe said:

 

Valoarea condesatorului era prea mare iar tipul era gresit (trebuia un condesator cat X2).

Acolo condesatorul este pt reducerea EMC, la sudat nu are cum sa se simta.

Exact, mai are insa si un efect negativ condensatorul mare, provoaca crater la amorsare si pot apare de la el fisuri.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

acel condensator rosu avea 0,56uF, deci nu era capacitate mare deloc, am renuntat sa-l mai pun fiindca nu mi s-a parut ca ar ajuta la ceva.

  La kemppi 180 evo pe iesire sunt 3 buc in paralel de 3,3uF

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Pina la urma are cineva masurata bobina de pe iesire?

La orice invertor dar macar sa stim si noi cam ce valoare se utilizeaza la un invertor cu bobina din fabrica.

Link spre comentariu

Cu ceva timp in urma au fost postate de A.Gradu mai multe detalii despre T.Tecnica 140...

 

T.tecnica140.jpg

Editat de asterix196803
https://www.elforum.info/topic/22716-releveu-invertor-de-sudura-curent-max-80a35-47a100/#comments
Link spre comentariu
Acum 2 ore, sesebe a spus:

Pina la urma are cineva masurata bobina de pe iesire?

La orice invertor dar macar sa stim si noi cam ce valoare se utilizeaza la un invertor cu bobina din fabrica.

In jur de 10-12 uH cele mai multe,  si pana la 22uH.Masurate cateva de mine,pe unde le-am gasit.

Link spre comentariu

La cele doua invertoare facute de mine anul trecut m-am stresat destul de mult cu diverse variante de bobine, poate si din cauza amperajului insuficient cu bobina de 9......12uH nu era ok pe bazic adica intrerupea, acum pe unul am cca 20...22uH si duce bazic de 2,5 insa mi se pare ca celalalt unde am bobina de aprox 28uH duce un pic mai bine desi amperajul e maxim 90A iar la primul e maxim 110A

 

Deci cred ca unde nu avantajeaza amperajul ar fi ok mai multi uH adica cca 30. Pe un forum rusesc am vazut ca unii faceau bobina chiar de 70uH totusi mi se pare exagerata valoarea asta. E subiectiva treaba, poate intre timp m-am obisnuit si eu cu bazicii de nu mai am intreruperi insa oricum nu mai revin cu teste la bobine de valoare mai mica decat am ca mi s-a acrit de atatea testari.

 

La un invertor kemppi miniarc evo 180 sunt doua bobine, una de 6uH in aer dupa ea 3 condensatori in paralel de 3,3uF si dupa inca o bobina cu doua spire pe 3 tor-uri albastre care are destul de multi uH, nu mai retin exact insa peste 60. (la invertorul asta am placile complete dar e defect, nu i-am dat de capat)

 

mai am un invertor gude 140 adica nu e al meu si e defect(placa de comanda distrusa de la un scurt, s-a desprins bobina pfc si a cazut peste placa aia de la o cazatura cand era sub tensiune), i-am masurat bobina care e pe un tor galben si are 9uH, proprietarul folosea acel  invertor la constructii si zice ca mergea destul de bine de aia ma si tot bate la cap daca l-am putut rezolva insa nici pe ala nu-l pot face ca n-am placa de comanda

 

mai am un invertot stromo sw295 care n-a avut bobina si i-am facut eu una pe un tor din pulberi destul de maricel dar nu era galben, a iesit de cca 20----30uH(am masurat dar am uitat exact insa tin minte ca valoarea masurata mi s-a parut ok comparativ cu alte invertoare), inca nu duce bazici.

 

tor-uri bune galbene pt bobina de iesire parca avea ciprian123 la vanzari, are gata bobinate dar parca de cca 9uH provenind de la invertoare awelco micro sau ceva de genul, am luat si eu 5 sau 6 buc nici nu mai stiu exact cate dar n-am mai avut timp de experimentari

Editat de c_anicai
Link spre comentariu
43 minutes ago, c_anicai said:

 

La un invertor kemppi miniarc evo 180 sunt doua bobine, una de 6uH in aer dupa ea 3 condensatori in paralel de 3,3uF si dupa inca o bobina cu doua spire pe 3 tor-uri albastre care are destul de multi uH, nu mai retin exact insa peste 60. (la invertorul asta am placile complete dar e defect, nu i-am dat de capat)

 

 

Ok, aia este altceva, prima bobina, aia mica  mai repede face pate din filtrul EMC iar a doua bobina ajuta baziclul.

Fiind dupa o bobina destul de mare limiteaza curentul de descarcare a condensatorului cind este in scurt la masa electrodul si inlatura aparitia craterului.

Si mai este ceva, obisnuinta de a folosi bazicii, spre deosebire de rutilici nu prea accepta arc lung, de preferta sa tineti electrodul pe material cit ai aproape, din cind in cind sa simtiti cum atinge cu pasta materialul, atunci aveti sanse mari sa nu intrerupa.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Eu pot suda mai usor cu invertoarele facute de mine chiar daca nu-s grozave la amperaj probabil din cauza ca-s pe principiul rezonant si nu se stinge arcul cand apas cu electrodul in fier da bineinteles dupa initierea arcului.

 

La alt invertor Stromo sw295 cand apas se lipeste chiar daca are un pic mai multi amperi, cu ala tre sa mentin o mica distanta intre electrod si piesa sudata si nu-s obisnuit ca-mi mai tremura mana

Link spre comentariu
On 3/28/2022 at 2:30 PM, sesebe said:

Pina la urma are cineva masurata bobina de pe iesire?

La orice invertor dar macar sa stim si noi cam ce valoare se utilizeaza la un invertor cu bobina din fabrica.

  Am masurat-o pe cea din Jasicul meu ARC400 Z312, cu o punte RLC. Poza ei am postat mai sus. Miezul, dupa cum se vede in poza e unul simplu din tole, din pacate, sudate la capete de tablele in forma de "L", care asigura prinderea cu sasiul baza al carcasei. Valoarea gasita 20,9 microH. Are cam 13 spire, bobinata cu bara de aluminiu de cam 14mm cu 4mm, deci lesne iese cam 52mm2. La bobinele facute pe miezuri inchise, gen doua tole in "L" si cu intrefier generos de peste 1.5mm sau pe toruri de ferita, numarul de spire e cam la jumatate din cele bobinate pe miezul bara, pentru o inductanta comparabila. Daca mai era nevoie sa precizez, bobina Jasicului de care povestesc, e montata la iesire unui invertor in punte. Cea cu miezul inchis, e bobinata tot cu aluminiu si are cam 8 spire. Echipeaza un invertor in semipunte. Nu am apucat sa o masor, pe schema e data cu o valoare destul de mare, adica 43microH. O sa vad daca e adevarat la masuratoare.

 

Constructiv, folosirea miezului tip bara, deschis, este foarte dificil de bobinat. Nu prea se poate folosi cablul de sudura, este necesara o bara de cupru sau aluminiu (majorata sectiunea la aluminiu cu pierderea intr-o rezistivitate specifica mai mare la acest material). Bobinata cu cupru iese monstruos de grea, mai ales atunci cand nu mergi pe calcule la limita cu sectiunea. Cea mai eleganta iese pe un miez toroidal cu cateva spire de cablu de sudura. Ultima realizata, pe trei miezuri cu diametrul exterior de cam 77mm, interior 49mm si o inaltime totala de cam 50mm, au incaput 9 spire cu cablu de 25mm2. Poza si valoarea inductantei saptamana viitoare, acum sunt in carantina acasa cu nenorocitul asta de covit sau ce raceala o fi...:26

 

 Astea sunt miezurile pe tole folosite in incercarile mele de tip bara, deschise. Unul facut corect cu tole "I" stranse cu suruburi cu bucse izolatoare, doua pachete si apoi alaturate cu o membrana de carton sa nu fie in contact electric. L-urile din carton facute prin suprapunere a mai multor straturi de carton subtire. Si altul facut din partea centrala din tolele tip "E", la astea am aplicat metada "lenesului", sau ca la chinezi si am scurtcircuitat tot pachetul cu un cordon de sudura. Ambele le voi bobina cu aluminiu cand gasesc materialul de care am nevoie. 

 

 

 

 

IMG_20220320_164523186.jpg

Editat de digioptic
Link spre comentariu

Prima data va dorim INSANATOSIRE GRBNICA SI FARA EFECTE SECUNDARE si si a doua sa speram ca-i doar o raceala!!

Precizarea ca-i in punte este la obiect, putem face o analogie intre redresarea monoalternanta si cea dublu alternanta, cam asta ar fi intre un invertor normal si unu in punte.

Cu torurile, este o problema de care trebuie avut grija, sa nu intre in saturatie miezul, la bara nu-i problema asta.

Link spre comentariu

Stromo sw295 duce ceva ceva si cu bazic de 2,5 insa doar cu electrodul inclinat, am facut mai devreme un test si n-am reusit sa ard un electod complet ca pe la jumatate s-a lipit. La inceput o ia putin mai greu decat invertoarele mele si are tendinta sa se lipeasca.

 

Curentul nu stiu exact dar pe afisaj indica 220, cca 90A or fi fost cand sudam, invertorul are maxim 120 amperi cand indica 300 iar la indicatia minima 27 sunt cca 50 amperi real. 

 

Bobina pe acel tor de iesire cu 12 spire  are marime identica cu torul transformator iar inductanta n-are 30 cum ziceam in postarile anterioare ci doar 22µH, uitasem de anul trecut cand o masurasem.

 

diametru tor 5,5 cm
inaltime 25mm
grosime 11 mm
sectiune 2,75 cm²

 

 

Stromo daca se strica nu stiu sa-l repar si de asta nu-l folosesc adica il tin de rezerva. Cu toate ca mi-am facut singur doua invertoare n-am inca experienta necesara sa repar unul facut de fabrica si prefer sa folosesc cele facute de mine ca le cunosc in totalitate plus de asta sunt si ieftin de reparat in caz ca am ghinion si cedeaza.

Editat de c_anicai
Link spre comentariu

Sunt curios daca cei care au almaz 250 sau 270 au avut vreodata probleme cu diodele de iesire, intreb asta fiindca ambele modele au doar cate doua diode si eu la invertoarele mele am pus tot cate doua de 2x30A iar la unul care scoate 110 amperi se incalzesc destul de tare.

 

Cand le-am facut anul trecut n-am avut sa pun macar trei si atunci nici nu eram sigur de reusita, acum am cumparate dar imi este destul de greu sa fac modificarea ca este totusi ceva de munca, sper ca vor mai tine.

Link spre comentariu

V-am promis niste poze la ultima versiune de bobina. Singura care a incaput intr-o carcasa medie de genul celei din stahlwekul ARC250-270. La primul stahlverk, am folosit acelasi tip de bobina, dar, doar cu doua miezuri, unul de 25.4 si altul de 12.7 mm. Cea din poza are trei miezuri totalizand aproape 51mm, inaltimea miezului format. Au incaput 10 spire. O sa vad la proba daca mai scot una sau doua spire, dar cred ca functioneaza si asa. Primul Stahlverk Arc 270 si-a gasit un utilizator de care e foarte multumit. Singurul "repros" facut :limb:,  e ca nu intelege cum de un arc asa de linistit are atata forta. I-am explicat "ca trifazat bla bla..." dar pana la urma rezultatul muncii cu el conteaza. Am marit usor inductabta fata de primul sa vad cum lucreaza.

IMG_20220404_092828659.jpg

IMG_20220404_095841179 - Copy.jpg

IMG_20220404_092425823.jpg

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări