Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Disipare 2-5W fara a depasi 40 grade !


Cilibiu

Postări Recomandate

Datele problemei !

Curent constat de 0.8A.

Rezistenta actual de 8.2 ohm in exteriorul masini auto (montaj de fabrica-nu as vrea sa intru in detali ca nu isi are rostul).

Clientul a cerut sa elimin acel rezistor din exteriorul masini si sa il mut intern sub volan (nu intrebati detali ca iara nu isi are rostul).

Am testat montajul original al masini si comanda este in CC nu in tensiune, am pus si o rezistenta de 2.7 ohm si pastreaza acei 0.8A montajul functionand normal, insa daca pun o rezistenta mai mica de 2.7 ohm intra in protectie modului.

Am redus de la 8.2 ohm la 2.7 ohm ca sa nu se mai incalzeasca asa tare si sa pot pune acea rezistenta in interiorul bordului undeva sub volan.

Rezistenta de 2.7 ohm am facut din 4 rezistente de 0.67 ohm de 50W bucata puse in serie, grupul ajunge totusi la 60 grade.

As vrea sa gasesc o varianta cat mai compacta care sa nu depaseasca 40 grade.

Nu vreau sa pun radiator cu ventilator din cauza zgomotului.

Ce propuneri aveti?

Ma gandeam sa pun o singura rezistenta de 2.7 ohm la 200W avand putere de disipare 50W fara radiator, dar totusi nu voi scadea sub 60 grade.

Vreau ceva safe!

Nu vreau sa ii ia foc masina omului.

Sunt cerinte ale clientului de aceea am zis ca nu are rost sa intram in detalii!

Vreau sa se tina contul ca va fi montata in interiorul masini in interiorul bordului, deci ventilarea este mai dificila.

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 30
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Cilibiu

    13

  • sesebe

    4

  • validae

    4

  • mac01

    2

Top autori în acest subiect

1. Prima dată trebuie să te gândești că micșorând rezistența aia de la 8R2 la 2R7 ai mutat undeva disipația aia de 4.4W . Ar terebui să vezi unde, vorba ta : să nu-i ia foc omului mașina !

2. O rezistență de putere obișnuită - din alea paralelipipedice ceramice are la o disipație de 2W o creștere de temperatură de 50 grade dacă este de 10W, de 35-40 grade dacă este de 20W ș.a.m.d . Va trebui deci o rezistență voluminoasă ca să nu depășească 40 grade  ( tinând cont că în mașină în spațiu închis poți avea ușor peste 30 grade ) .  Probabil singura soluție este cu radiator, cum a spus și colegul mai sus, doar că nu cred că ajunge suprafața aia . 

Link spre comentariu

Disiparea nu se duce nicaieri, acea rezistenta este atacata de un mosfet cu o frecventa fixa si cu factor variabil, factorul este undeva la 50% iar daca folosesc rezistenta mai mica scade factorul de umplere. Rezistenta este "end device"!

Daca era de acord cu ventilatorul era alta treaba ca punteam asigura racirea, dar din pacate cerintele sunt destul de stricte.

Plus ca cere cat mai compact posibil , mai exact sa nu depasesc 60x90mm ca suprafata!

 

Editat de Cilibiu
Link spre comentariu

Folosești o rezistenta din metal de 50W pe care o fixezi pe tablaria mașinii, undeva pe sub bord sigur sint sisteme de armare și întărire care sint masive și pot disipa lejer citiva wați. 

Link spre comentariu

O rezistenta de 50W fara a fi prinsa de ceva, a ajuns la 110 grade dupa care am oprit testul, nu cred ca pot gasi un loc sub bord atat de plan incat sa preia atata caldura.

De aceea am pus 4 rezistente de 0.67 ohm 50W buc in serie ca sa nu mai ajung la temperatura aceea mare.

Totusi 4 rezistente ocupa destul de mult spatiu si as vrea sa reduc temperatura lor de la 60 grade la 40 grade.

Pot pune mai multe dar cerintele sunt sa fie cat mai compact posibil.

 

Link spre comentariu

Pai solutia corecta/adevarata probabil ca vine EXACT din locurile unde ... "nu as vrea sa intru in detali ca nu isi are rostul" si "craerinte ale clientului de aceea am zis ca nu are rost sa intram in detalii!"

 

In mod sigur rezistenta ta nu este acolo ca sa incalzeasca mediul, deci numai vazand si intelegand intreaga schema vei putea sa rezolvi radical toata disipatia.

 

Nu are nici un rost sa disipi energie pe o rezistenta, si solutii sigur exista. Ai vreun argument ca sa nu fie asa?

 

Oricum maniera asta (descrie parcelara) de a cere "ajutorul" este total paguboasa si arata lipsa de respect pentru posibilii interlocutori.

Deja si colegii @UDAR si @sesebe ti-au facut onoarea de a-ti da atentie, pacat ca nu doresti cu adevarat sa beneficiezi de cunostintele lor.

 

 

PS - on-topic : daca este sub curent constant singurul rol al rezistentei este sa "arda" tensiune, deci cu un convertor DC/DC (randament posibil 90%, deci disipatie de 10 ori mai mica) poti sa anulezi acea tensiune ... spre exemplu, daca nu ne dai detalii...

Link spre comentariu

Ori folosești o rezistență imensă (nu vei avea loc în bord pentru ce mărime trebuie acolo) fie folosești o metodă care nu implică disipare termică.Dar numai dacă aplicația permite asta.Oricum, Wații ăia trebuie transformați tot în căldură, chiar dacă rezistența nu se va mai încinge..dar tot aerul ambiant o preia.

Probabil fie e ceva cu potențial ,,bănos,, și secret ca să ne explici, fie ceva ilegal.Cele două nu se exclud.....dar puteai fi totuși puțin mai explicit.Cum spunea colegul, din respect...unii pierd timp ca tu să câștigi bani.Și nu vor să te fure, doar să le dai detalii ca să te ajute.....

Primul gând m-a dus spre rezistențe de anulare a erorilor, atunci când pui leduri în loc de becuri, ledurile având consum mic, apare eroare de ,,bec ars,, și nu se mai aprind ledurile.Acele rezistențe se încing în draci, practic ai aspectul modern al iluminatului cu leduri, dar consumul de becuri cu incandescență.O porcărie riscantă per total....în aceste cazuri eu m-aș orienta mai degrabă spre modificări de soft în ECU sau cine o fi responsabil de asta.Adică mai bine rămâi fără avantajul indicării unui bec ars decât să iei foc de la rezistențele canbus. Sper că am ghicit corect...sau măcar am fost pe aproape.

Link spre comentariu

Bun vad ca pe cat evit sa se ajunga in detalii care defapt nu duc nicaieri ajung sa explic lucruri care nu isi iau rostul si tot la intrebarea mea de baza se va ajunge.

Deci.....masina are o valva proportionala care este controlata in pwm cu factor de umplere reglabil, acea valva este in exteriorul masini. 

Clientul a venit la mine ca vrea sa modifice controlul acelei valve( mai de graba sa offsetez) a apleat la cei mai buni modificatori de soft ecu si nu a putut sa faca ce a vrut el spunand ca nu este posibil. Zis si facut. Valva masurata are 8.2 ohm si comandata la punct maxim 0.8A.

Am facut montajul care functioneaza perfect si folosesc o rezistenta de 2.7 ohm pe care citesc curentul ca sa offsetez valorile. Acea rezistenta este tot in exteriorul masini langa valva dar clientul tine mortis sa fie langa montajul meu electronic care este langa ECU sub volan ca sa fie cat mai compact.

Montajul electronic functioneaza si offseteaza valorile exact cum a vrut clientul, doar ca mai are pretentia asta care trebuie sa o indeplinesc.

Deci nu va ajuta cu nimic ce am zis, doar ca va scuti pe uni sa isi mai dea cu presupusul.

Deci, rezistenta care simuleaza valva (ecu nu are feedback pe valva) vreau sa o pun in interiorul masini. (Valva e comandata in cc deoarece la anumite temperaturi disipa mai mult sau mai putin, dar controlul este in curent constant nu in tensiune).

Deci sa lamurit treaba?

Am vrut sa fiu cat mai la obiect sa evit explicatiile fara valoare, aici in loc sa fiti obiectivi fiecare isi da cu presupusul de unde vine si ce face.

Alt lucru legat de safe, tot ce am facut in modificarea valorilor este safe(nu vreau sa intru in detalii amanuntite ca nu isi are rostul), iar cum am facut montajul safe de la programare pana la constructie,vreau sa mut si rezistenta in interior la fel de safe!

 

 

Editat de Cilibiu
Link spre comentariu

OK, deci nu e vorba de rezistențe canbus.Puteai să spui de la început, dacă nu dai detalii nu vei primi decât presupuneri..

De ce nu pui o rezistență de valoare foarte mică, ce nu va disipa mult ? Probabil va trebui să amplifici mult tensiunea ce va cădea pe ea, dar măcar nu se va mai încinge.

De ce nu încerci măsurarea curentului cu altă metodă ce nu implică disipare ? Poate te complici, dar nu mai faci căldură...

 

Link spre comentariu

De aceea am scazut rezistenta de la 8.2 ohm la 2.7 ohm valoarea minima la care ECU nu intra in protectie ca sa disip cat mai putin posibil.

Nu pot citi tensiunea deorece trebuie separare galvanica intre montajul meu si ECU. Folosesc un traductor de curent hall ca sa am separare galvanica si evitarea buclelor de masa. Plus ca citesc curentul si comand tot in curent, doar ca offsetez valorile.....gen la 0.6A din ECU eu comand la 0.7A valva....s.a.m.d., mai ales ca offsetez doar o parte din plaja....de la o anumita valoarea e comanda 1:1.

 

Editat de Cilibiu
Link spre comentariu

Sunt eu mai greu de cap uneori, chiar nu poți scoate acea rezistență din circuit ? Adică e musai să ai o rezistență acolo, sau e mult prea complicat/scump s-o eviți ?

Link spre comentariu

Acea rezistenta simuleaza valva....iar de pe ea culege informatia pe care o modifica si o aplica din nou valvei.

Cam asta ar fi explicatia...banuiesc. Dar de ce nu culege semnalul direct din ecu....un semnal mic direct din poarta mos-ului care ataca valva? Ca sa scape de rezistenta....zic si eu.

Editat de mac01
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări