Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Armonici pare/impare (SE/PP)


merck

Postări Recomandate

Personal nu pot accepta o asemenea risipa, stiu ca suna a sacrilegiu si blasfemie, dar daca ai o schema care sa fie atat de sensibila la imperecherea tranzistorilor atunci schema e buna de dat la gunoi. Cel mult pentru etajele sensibile putem folosi tranzistori dubli care sunt deja bine inperecheati, dar sa cumperi nu stiu cate perechi de finali ca sa gasesti 1 sau maxim 2 bune, e o risipa imposibil de justificat. Imi pare rau daca nu sunt in asentimentul unora insa schemele complexe tocmai de asta sunt complexe, sa nu mai fie atat de sensibile la te miri ce.

 

PS: Suntem totusi la tuburi, sa incercam sa ramanem pe domeniu.

 

Spor.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • merck

    9

  • Marian

    4

  • THOMAS

    3

  • sesebe

    3

Top autori în acest subiect

Triodele de putere au in general un factor de amplificare mic ceea ce duce de multe ori la o reactie negativa slaba sau chiar absenta. 

De la Nelson Pass:

Quote

Negative Feedback and Higher Order Harmonics

Years ago Peter Baxandall pointed out that while negative feedback reduces distortion, it creates additional higher order harmonics in the process. Others have confirmed this phenomenon experimentally and in computer simulations. I found Figure 10 on the internet, attributed to John Linsley-Hood:

fig_10_distortion_spectrum_vs_feedback.p

Here we see that as low feedback figures are applied to a single gain stage the 2nd harmonic declines linearly with feedback, but increased amounts of higher order harmonics are created. As feedback increases above about 15 dB or so, all these forms of distortion declining in proportion to increased feedback.

Negative loop feedback creates higher order distortion harmonics, and there seems to be an implication that you might want to use lots of feedback if you plan on using any at all. Some designers look at it this way, others to use feedback sparingly, and some refuse to use it at all.

I performed my own version of the experiment, using a power Mosfet in a single-ended Class A gain stage driving 1 watt into an 8 ohm load:

fig_11_distortion_spectrum_vs_loop_feedb

Figure 11 clearly shows the increase in higher order harmonics with the application of negative feedback. In this graphic, the amplitudes are expressed in dB, and the frequency of each curve was slightly offset for clarity.

So it’s pretty clear that while lowering the total amount of distortion, negative feedback does increase the distortion complexity.

 

Link spre comentariu
Acum 19 ore, merck a spus:

*********************************************

Daca vii cu un PP ca cel de mai jos:

 

si auditoriu nu da verdicul: SE => e grav!!!

 

Mod edit:
Se poate si fara expresii foarte colorate.

   Sunt tare curios sa vad o schema functionala de amplificator PP cu tuburi electronice care sa aiba spectrul armonic asa ca in figura de mai sus!

Personal nu am intalnit asa ceva decat un etaj final autodefazor,dar acesta are aplicatii limitate (amplificatoare pentru chitara!) acestea avand puteri cu un procent de 10%...20% mai mari comparativ cu un SE

Editat de OLIMPIU
Link spre comentariu

Acel spectru armonic este atribuit amplificatorului din schema de mai jos. 

Intr-unul din mesajele de mai sus postate de merck scrie asa: "This is Allen Wright's PP-1C (from http://www.vacuumstate.com)"

Pe acel site se gaseste schema respectiva. 

nxgjhnxg.png

ghjhfj.png

 

Link spre comentariu
Acum 14 ore, George a spus:

Acel spectru armonic este atribuit amplificatorului din schema de mai jos. 

Intr-unul din mesajele de mai sus postate de merck scrie asa: "This is Allen Wright's PP-1C (from http://www.vacuumstate.com)"

Pe acel site se gaseste schema respectiva. 

**********************************************************

 

 

  O schema de PP absolut clasica,deci nu vad cum ar avea un astfel de raspuns armonic?...

...ma rog,este opinie tehnica strict personala!

 

http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=8&lang=2

Editat de OLIMPIU
Link spre comentariu
40 minutes ago, OLIMPIU said:

  O schema de PP absolut clasica,deci nu vad cum ar avea un astfel de raspuns armonic?...

...ma rog,este opinie tehnica strict personala!

http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=8&lang=2

Totusi in link in coltul din dreapta jos este pusa captura asta:

pp-1c-thd-s.gif

care totusi este o masuratoare nu o simulare. 

 

P.S. DAAS = Digital Audio Analysis System - Professional Audio Measurement

Editat de merck
Link spre comentariu

Amplificatoarele in configuratie PP indiferent ce dispozitive active se folosesc,cele doua dispozitive active (tuburi,SS...)din etajul final  lucreaza pe principiul "impinge-trage" si asta o fac in tandem,in consecinta de cauza TOATE armonicele de ordin PAR se anuleaza,ramanand cu preponderenta cele de ordin impar,Un amplificator in configuratie PP are o caracteristica de transfer absolut simetrica ,se mai numeste si simetrie impara.,asadar dati-mi voie sa nu cred in acea poza si ar mai fi ceva:

               indiferent ca simulam sau masuram practic un amplificator,rezultatele formelor de unda trebuie sa arata la fel intrucat ecuatiile de transfer sunt aceleasi. Simularea ne arata intotdeauna unde ar trebui sa ajungem cu o realizare practica performanta!

L.E o sa incerc o simulare si daca este asa cum spune autorul,o sa-mi reconsider pozitia,stim bine ca toata viata invatam!

Editat de OLIMPIU
Link spre comentariu

Ia fa dumneata o dez-imperechere la tuburi.

Pune tuburi cu panta diferita pe etajul final care este in contratimp. Tuburile din simulator sint oricum foarte bine imperecheate. Schimba in parametri ca sa obtii pante diferite la cele doua tuburi finale.

Imediat au sa apara armincile pare.

Link spre comentariu
Acum 39 minute, sesebe a spus:

Ia fa dumneata o dez-imperechere la tuburi.

Pune tuburi cu panta diferita pe etajul final care este in contratimp. 

Aici ai dreptate, am constatat practic că un PP cu tuburi neîmperecheate capătă (și)  sunet de SE. 

Link spre comentariu

În această situație un ton k1 sinus 1KHz cu thd_ul aferent (k2-k3-k4-k5...)

Capture-d-e-cran-2021-03-14-a-13-27-23.p

mă îndoiesc că cineva poate decela diferența de tonalitate raportată la un ton de 1kHz-pur(thd foarte mic 0,001%).

Remarcați vă rog rapoartele de amplitudine aproximativ 1/300 (k1/k2) sau poftim raportul de putere k1/k2 1/90000 .

Armonica aia k2(0,128%) modifică tonul k1 1Khz-sinus(fundamentala) perceptibil ?!

 

În opinia mea pentru THD mai mic de 1% cu greu se poate aprecia auditiv ce armonici sunt dominante pare/impare.

 

Fără doar și poate o cfg.SE cu THD apreciabil la puterea nominală 3-4-5%(amplificare la care se adaugă "artefacte armonice" perceptibile auditiv) va contribui la reproducerea denaturată/diferită a unui pasaj muzical în raport cu o cfg.PP (THD 0,3% sau mai mic) pentru aceleași vârfuri de putere în sarcina dată. De regulă thd mare/perceptibil-auditiv este însoțit de imd perceptibil-auditiv. Cu alte cuvinte amplificatorul cfg.SE nu poate amplifica/evidenția selectiv/diferit anumite "μ-detalii" din pasajul muzical introdus la intrare , amp.cfg.SE generează aceste "μ-detalii"(caracteristica de bază cfg.SE).

 

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

La thd mic (sub 1%) probabil că nimeni nu poate face diferența, eu m-am referit la PP cu tuburi unde distorsiunile sunt (nativ) mai mari, dacă (de ex) pui un 6P14P să lucreze în PP cu un EL84 , ambele alese la întămplare, efectul e foarte palpabil.

La asta m-am referit, când i-am dat dreptate lui @sesebe.

Link spre comentariu
1 hour ago, OLIMPIU said:

L.E o sa incerc o simulare si daca este asa cum spune autorul,o sa-mi reconsider pozitia,stim bine ca toata viata invatam!

Daca mai aveti acces la uTracer, ar fi foarte educativ pentru multi dintre noi daca scoateti modele de la doua tuburi care sa nu fie imperecheate si apoi sa le puneti in simulare (nu conteaza modelul tuburilor, ce aveti la indemana). Am avea o sansa sa cuantificam ce inseamna tuburi desperecheate. 

Eventual sa atacati (in simulare) direct cu sinus etajul final ca sa ne luminam si noi cum sta treaba. 

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Inainte de a trage o concluzie....ma cam indoiesc ca se va ajunge la un consens ...intreb daca nu ar trebuii analizat nivelurile armonicilor -50 dB, -60dB in raport cu referinta si ce influenta mai au asupra sunetului la aceste nivele ?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări