Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Starter electronic pentru tub fluorescent neon


dacos

Postări Recomandate

Am reușit cu schema de pe unul dintre datasheet-urile tiristorului TN22. Funcționează frumos. După închiderea întrerupătorului are o întârziere de circa 2 secunde, iar apoi un click frumos și se aprinde lampa. Am încercat și la frig (-3 grade) și pornește frumos. 

 

Acum trebuie să asamblez montajul în carcasa de starter. 

 

IMG-20210117-120700.jpg

 

Datasheet TN22:

https://www.st.com/resource/en/datasheet/tn22.pdf

La pagina 16 este prezentată această schemă de principiu:

tiristor.jpg

Pentru valori m-am ghidat după clipul YouTube reverse engineering al unui starter produs în serie:

R1 - 15K

D6 - DZ 86v (2x43v). În descrierea din datasheet se menționează că după aprinderea tubului, tensiunea de pe terminalele respective este mai mica decât tensiunea nominală a D6. Am măsurat după aprindere și am cca 60v. Am înseriat două zenere de 43v pt că nu aveam ceva mai mare. 

SCR - P0130AA-1EA3, curent de poarta 1uA. Modelul e menționat în alt datasheet al TN22 (Switch S : This function can be realized with a gate
sensitive SCR type : P0130AA 1EA3
). Până să îl găsesc am încercat cu MCR100-8, tot cu poarta sensibilă (0,2mA), dar nu funcționează. Acest tiristor P0130AA-1EA3 este esențial. În lipsa lui am crezut că am făcut greșit montajul. 

R2 - 56K

R3 - 82K

R4 - 22K

C1 - 1uF/50v

C2 - 22uF/35v. La 47uF are întârziere de pornire mai mare, cam 3 secunde. 

D1 - 1N4007. Pe un forum rusesc, cei care au desfăcut un starter de serie menționează diodă cu tensiunea de polarizare Vf 1,7v. Asta ar fi UF4007. Deocamdată văd că nu sunt probleme. 

Puntea redresoare e obișnuită. Rușii menționează diode EM516 cu tensiunea inversa 1800v. 

 

Există și varianta cu tranzistor Darlington în locul P0130AA-1EA3:

TN22.jpg

 

Nu am avut MPSA14 (beta 20.000) cum este menționat pe un site rusesc. Singurul tranzistor Darlington pe care l-am găsit la mine a fost un MPSW45 (beta 53.000). Varianta cu tranzistor nu funcționează. 

Rușii au făcut un Darlington din KT3102E (beta 400) + KT815G (beta 40). Rezultă beta 16.000. Am vrut să fac si eu o preche darlington din BC547 și 2N3904, dar m-am lăsat păgubaș deocamdată. 

1003983w.jpg

 

Montajul l-am făcut de curiozitate. M-a intrigat articolul din Tehnium (am considerat că aproape orice pasionat putea să îți construiască un starter mai eficient). Altfel, un balast electronic pus la punct e mai eficient. 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 26
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • dacos

    10

  • sesebe

    6

  • validae

    2

  • mac01

    2

Top autori în acest subiect

  • 3 săptămâni mai târziu...

Am instalat lampa și sunt mulțumit de rezultat:

IMG-20210124-WA0019.jpg

 

În primul rând lumina este mai puternică decât în perioada când aveam balastul electronic al lămpii, un montaj foarte subține ca să fie mascat în carcasă, asemănător celui de mai jos, dar cu tranzistori în capsulă |TO126, nu TO220 ca în poză:

 

fix-electronic-ballast-repair.jpg

 

Am decis schimbarea lămpii pentru că începuse să ardă tuburile des (și oricum se crăpase abajurul :reytre ). În ultima perioadă au rezistat 8 luni:rade:. Având în vedere că în apartamentul unde am copilărit am pus un tub T18 acum zece ani, e cam clar unde este problema. 

Link spre comentariu

IR2520

Cauta datashee-tul. 

Eu am făcut balasturi cu întratul acesta din 2008. Le reglam la puterea tubului masurind-o. Am avut făcut acum vreo 2-3 ani și o îmbunătățire schemei care ajuta la prelungirea vieții tubului. În dormitoare tuburile le-am schimbat cam la 8-10 ani pt ca scăzuse puțin intensitatea luminoasa. În bucătărie unde se aprinde și stinge des lumina ma tine un tub cam 4 ani pina se intrerupe un filament. 

Acum sint în proces de trecere pe LED-uri. 

Cei de la IRF au și un program care îți calculează toată schema. 

Link spre comentariu

Costa 10-15 lei o aprindere electronica pentru tuburi....cu tranzistoare.

Merita efortul sa construiesti un starter electronic? Nu cred.

@sesebe

Nu e cam nasol cu leduri? Banuiesc ca trebuie sa le asiguri racire....

Link spre comentariu
Acum 32 minute, mac01 a spus:

Costa 10-15 lei o aprindere electronica pentru tuburi....cu tranzistoare.

Merita efortul sa construiesti un starter electronic? Nu cred.

aprinderea electronica (montajul) distruge foarte repede tuburile , nu conteaza fabricantul ei

 

Editat de Florian Ciobanu
corectura
Link spre comentariu

Costa 5-8 lei un neon...doar n-o sa tina o viata. E un consumabil.

Si mai bine cu aprindere decat lumina pulsatorie de la starter.

Editat de mac01
Link spre comentariu
Acum 4 ore, mac01 a spus:

Costa 10-15 lei o aprindere electronica pentru tuburi....cu tranzistoare.

Merita efortul sa construiesti un starter electronic? Nu cred.

@sesebe

Nu e cam nasol cu leduri? Banuiesc ca trebuie sa le asiguri racire....

 

Topicul este mai mare si are multe informatii pt cine-i interesat de LED-uri.

 

Un tub de calitate cu CRI de minim 80 nu-i 5 lei ci de zeci de ori mai mult.

Eu foloseam tuburi circulare Philips avind cod lumina 840, adica CRI 80 si temperatura culoare 4000K, de puteri 20W. 32W si 40W. As fi luat din categoria cu 90 CRI dar cnform catalogului Philips u se fabricau de forma circulara. Cauta sa vezi cit costa un tub Philips de 36-40W cod culoare 940.

Link spre comentariu
Acum 15 ore, mac01 a spus:

Merita efortul sa construiesti un starter electronic? Nu cred.

Nu se merită efortul. Este un proiect învechit. L-am făcut de curiozitate. Pe de altă parte sunt mulțumit că lumina este mai puternică. Rămâne de văzut 

 

Acum 14 ore, mac01 a spus:

Costa 5-8 lei un neon...doar n-o sa tina o viata. E un consumabil.

Si mai bine cu aprindere decat lumina pulsatorie de la starter.

Da, este un consumabil cu preț mic. Repet: era ceva ciudat că tuburile cu balast electronic se ardeau repede, față de cele cu balast electromagnetic care s-au târâit ani de zile, deși erau de firme chinezești noname. Eu am folosit Philips Master, Master Super și Osram. 

 

Despre lumina pulsatorie vă referiți la refresh rate? Altfel, starterul electronic nu clipește. Trimite un singur impuls care aprinde tubul (în perioda de clipit a starterului clasic încălzește filamentele). 

Editat de dacos
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
Acum 2 ore, mirceacra a spus:

Eu apreciez ceea ce ai facut si persevernta in face montajul sa functioneze! Bravo !

Mulțumesc! Chiar dacă este un montaj perimat, am o satisfacție :reytre

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Balasturile nu sunt toate.....la fel!!! (atat cele magnetice cat si cele electronice!)

Unii producatori, din dorinta de a "stoarce" maximul din tub sacrifica durabilitatea,

ducand "punctul de functionare" foarte aproape de maximele suportate, o cat de

mica deviatie ajungand sa-l treca "dincolo", si ce sa vezi, poc, tubul crapa surprinzator

de repede! Dar ne bucuram ca uite ce lumina puternica da!

Iluminatul artificial e bun pe intuneric (cand si ochiul se regleaza pe sensibilitate

mare), insa e adesea nesatisfacator in perioadele cu luminozitate intermediara

(seara, dimineata) si sigur neglijabil in miezul zilei! Motivul e simplu, de natura fiziologica,

ochiul are sensibilitatea redusa (intr-o zi cu soare avem 100000 de lumeni, in timp ce iluminatul

domestic mediu e intre una si cateva sute (!) de lumeni.....

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări